Penionstråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Verkar ju inte logiskt ,, man sinkskattar på grund av boende utomlands, om man sinkskattar samt bor i Sverige ,dvs fel uppgifter ,då blir du säkert återbetalningsskyldig ,inte annars ..

Dessutom finns det ett fribelopp för sinkskattare ,detta enligt en Svensk kompis i Chonburi, han uppger 34 000 svkr /år ,vet inte om detta är ndast för fyllda 65 ,skall kolla upp detta nogsamt ,tarvar ett fysiskt besök på skattemyndigheten .... ;)

oj oj. Ni lär ju få magsår innan flytt.

Nä det är bara o flytt. eller vad säger du Lego.

Lego pak yai..... ;DDetta med bra partner äringet för tuffa killar ,en bra karl reder sig själv gäller även i Thai .. Bra trygg ekonomi är en förutsättning för ett bra liv i Thai ...

"legolas " sa:
ja vad fan..... sluta nu med både hängslen och livrem... kör hårt,, vi är gamla som fan, och slutet närmar sig med raketfart, så varför greja och dona för mycket...Mycket bättre att kolla in så man har bra kvalitet på sin livspartner än kolla grundavdrag,,, men det är ju jag det,,, tuffaste killen i stan.....

legolas med cykeln... ;D ;D ;D
Du snodde mina tankar.

Kan väl bara betona att sjukdomar utskriven sink eller vad man nu ser för problem, har du inte fått rätt partner är detta små problem.

Rätt partner, familj kan ta några år att se.

Så min uppmaning är att ta det lugnt med att investera i ett förhållande.

Finns undan tag Lego är ett, Möjligt han har löst alla problem genom att fly ut på ris fälten med sitt ego,

Så med sinkskatt tjänar man 7% i skatt.
Är knappast lönt för en med låg pension. = 200.000 sek.
Jag menar 7 % på 200.000 är 14.000 sedan måste köpa en sjukförsäkring i thailand. och det är inte det lättaste om man är över 65 år.

Nej bo i thailand och ha kvar stugan och va skriven i sverige är nog bästa lösningen för en fattig pensionär.
Åk hit på trippelt tourist visum. förläng vaje visa och du kan vara här i totalts 270 dagar.
visst man ska ut ur landet efter 60 dagar och till immigration därefter 30 dagar. men då får man ju se lite

"Kentbra " sa:
Jag menar 7 % på 200.000 är 14.000 sedan måste köpa en sjukförsäkring i thailand. och det är inte det lättaste om man är över 65 år.

Nej bo i thailand och ha kvar stugan och va skriven i sverige är nog bästa lösningen för en fattig pensionär.
Åk hit på trippelt tourist visum. förläng vaje visa och du kan vara här i totalts 270 dagar.
visst man ska ut ur landet efter 60 dagar och till immigration därefter 30 dagar. men då får man ju se lite
Ock dina kostnader för detta per år.

Nä sälj stugan ock lev bästa lösningen, om man inte är hare.

"Golden " sa:
Ock dina kostnader för detta per år.

Nä sälj stugan ock lev bästa lösningen, om man inte är hare.

Å den fick du en karma för ;D,
Fegisar som inte kan räkna kan stanna i Sverige samt betala sina 30 % i skatt på en sketpension.. Jag får sink med 25 % i skatt samt fribelopp till detta det ger ca 8 % i faktisk besparing ,8 procent på 200000 svkr är i Thai en månadshyra på ett radhus varje månad i inbesparing ...

Fick just ett trevligt samtal från en gammal jaktkamrat,på Fredag morgon den 1 mars står jag i vårsolen på en Svensk skogsbilväg , Lodjursjakt ,det sista riktiga Svenska jag gör i detta land ....För midsommar får jag nog fira i Thai ,det tror i all fall mäklaren som skall sälja huset åt mig ....

Det är helt sant Lego, men kan mn med enkla medel sinka till sig en tusing rent i månaden så skall man nog göra detta ,plus att du som Sinkare inte behöver deklarera ...

"legolas " sa:
Sälj nu det där jääkkla huset, och kom ner och hälsa på här med din fru, så vi får bada swimmingpool och dricka GT och tjöta i värmen.
ha det gött

legolas

Jo, men Lego, du ser ju nu att nu har vi ju många av oss börjat på att etablara oss, inte jag ännu kanske när det gäller boende, men jag har lagt grunden till något i och med köpet av Malong kafé, och här i Ban Phe med omnejd börjar mer och mer i detta forumet trivas.

Isaan darra, vi kommer starkt i Ban Phe med omnejd ;D ;D ;D ;D

Insayt

"legolas " sa:
Klart vi darrar häruppe, med den matlukta så darrar t.om fisken i lerpölarna...

legolas

Ja du Lego, nu skall vi ta upp kampen med Isaan. Östra Thailand med sina långa alléer, längs hela havet med frisk havsluft och inga bubblande risfält med grodor och ormar, utan här dansar fjärilarna och fåglarna sjunger och på kvällen spelar syrsorna sin sång så vi alla vaggas till söms! ;D ;D

Insayt

"legolas " sa:
Inga problem, ingen kamp alls.... Du har just beskrivet ett vardagsrum och ett skafferi. Vill man bo i vardsrummet och "käka ute" hela tiden, eller vill man bo i skafferiet och må bra.......

Vad hände nu med Ivrige Ivar??

legolas

Du här har vi kök så att vi kan laga all god mat från marknaden.

Jo du vet, det blev så jobbigt att skriva ivrige Ivar varje gång jag skall sätta min signatur, man brukar ju göra det, först skall det varav ett litet "i" och sen ett stort "I". Insayt är jag redan invand med, så jag bytte tillbaka till Insayt, tror att alla trivs bättre med det ;D ;D ;D

Är jag velig? Ja otroligt velig ;D ;D ;D

Insayt

"Kentbra " sa:

...HÅLLER MED!!

Och har man inte bara sej själv att tänka på utan ytterligare familjemedlemmar blir det dyrt att helårsbo som utskriven med sink! Det är min personliga åsikt...och vad jag kommit fram till! Nej, för oss blir det bra med några månader varje år i Thailandet"!
Min dotter vill jag präglas av Svenska seder och bruk...sen får hon när hon är äldre välja själv!

:nod:

Frank

Svenska seder och bruk .... I dagens Sverige ,skämtar Du ,du är snart i minoritet .......

"Phonta " sa:
Svenska seder och bruk .... I dagens Sverige ,skämtar Du ,du är snart i minoritet .......

haha..., Phonta det ligger faktiskt mycket i det du säger, Sverige är väl inte det enda men en av de länder som är mest söndertrasat av kultur utifrån, finns det något svenskt kvar överhuvudtaget, skulle väl vara lingonsylten då och nubben till sillen, men det är väl inte svenskt heller från början. ;D

Insayt

"areeya " sa:
...HÅLLER MED!!

Och har man inte bara sej själv att tänka på utan ytterligare familjemedlemmar blir det dyrt att helårsbo som utskriven med sink! Det är min personliga åsikt...och vad jag kommit fram till! Nej, för oss blir det bra med några månader varje år i Thailandet"!
Min dotter vill jag präglas av Svenska seder och bruk...sen får hon när hon är äldre välja själv!

:nod:

Frank
Det är väl så att din familj vill inte flytta tillbaks till Thailand och du försöker att få det som att det inte är lönsamt?

"legolas " sa:
Frank inte bli ledsen nu... men är inte gunnarg något på spåren här..... Du var ju himla sugen att flytta hit, men sedan sket det sig för thai vill ju inte flytta tillbaka till Thailand så lätt igen när dom fått smak på ordning och reda och en ljus framtid... och vem kan klandra dom egentligen....

legolas

Jo, jag håller med gunnarg och dig och det var väl lite som vi sett i andra inlägg här, när man som thai kommer till Sverige, så tycker man att det är jäkligt bra. Faktiskt detta med klimat också är ju en sak, många Thai jag snackat med i Sverige gillar dessa årsväxlingar och vill inte tillbaka till värmen, så det kan bli, vi gör tvärtom.

Sen gillar många vårt välfärdssystem. Pratade faktiskt lite med Phirawan igår och de har ju köpt hus, men hon vill egentligen inte flytta dit, men han vill, hon gillar kollektivavtalen som hon sa och det förstår jag ju att hon menar hela välfärdsystemet men en viss trygghet?? Ja ni förstår ;D

Kanske vi skall göra ett utbyte, alla svenskar flyttar till Thailand och alla thailändare flyttar till Sverige, så kan ju Reinfeldt sitta här i Bangkok och styra och ställa ;D ;D ;D

Insayt

"ledarn " sa:
Dottern här hemma (15) vill inte flytta tillbaka säger hon... (Vädret + smutsigt)
Men frugan är fortfarande inställd att flytta till 100%..
Trots att hon har bra jobb med bra lön :nod: :nod:

Men hon tycker som jag att värmen är bättre än kylan..
Variationen vi har i vädret är bra och skönt.. Men vintern ?? Näääää.. :thumbsdown:

Men det som tynger mest är ju prisnivån...
Prisnivån kan se helt annorlunda ut när det blir aktuellt för dig att flytta. :thumbsdown:

"legolas " sa:
Phonta, detta är vad jag har funderat ut, men vågar aldrig säga att det är en absolut sanning!!!!!! Jag har hört denna information ute på ätet, men icke fått den bekräftat, så ring gärna skattemyndigheten.......

jag har hört att även om du är utskriven, så kan du åka hem och ha rätt till akutvård i alla fall.....

Jag har hört att du kan åka hem när du vill och skriva in dig på förmiddagen och sedan åka till Sahlgrenska sjukhuset under middagen och lägga in dig som medlem i försäkringskassan igen.

Dock så tror jag mig ha förstått att om jag åker hem, skriver in mig igen och nyttjar suystemet, så kan jag inte nästa vecka igen skriva ut mig igen..... Du måste nog vara inskriven i Sverige 1 år framåt i tiden innan dom godkänner igen att dun skriver ut dig, eller nåt sånt....

Sådant tror denna skribenten i alla fall.... Men sean är det väl upp till var och en att kolla sin egna situation och inte skylla på mig..... lipa får ni göra i kyrkan...

legolas

Enkelt ordnat.

Säg att Du är papperslös och kom med lämmeltåget till sverige som kulturberikare,
nu har svenska politiker ordnat så att papperslösa får FRI sjukvård.
Det enda Du behöver bekosta är en burk skokräm, så Du blir lite mörkare i skinnet.

"gunnarg " sa:
Det är väl så att din familj vill inte flytta tillbaks till Thailand och du försöker att få det som att det inte är lönsamt?

Ligger väl lite sanning i detta då hustrun trivs, har jobb och tjänar bra pengar mot vad hon skulle göra i Thailand.Dottern bara 3,5 år så hon har väl ingen åsikt! Lönsamt???...Vet inte om det är så lönsamt!!...jag har ju bott i Thailand i 3 år förut, byggt hus...sålt hus och vi har fortfarande hus o land uppe i Isaan.Och....visst...min plan har varit att flytta tillbaka för alltid...men...LEGOLAS...planer kan ändras!!!

Familjen får gå före nu...och...vi kommer att bo i Thailand några månader varje år...det räcker i "landet på låtsas"! Nästa Rayong i Juni!

Ha det bra alla vare sig utskrivna med sinkskatt eller inte :nod:

Frank

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp