Penionstråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja du Lego..!!! Du har nog rätt!! Man har bekymrat sig nog i livet förut..! men det finns ju där..det där inbyggda "Svenska" kalkylerandet och planerandet!

Mest oroar jag mig för dottern och skolgången...men skulle nog tro att hon snart faller in i det Thailändska mönstret.Och så oroar jag mej...naturligtvis för vad som händer om jag...familjeförsörjaren faller ifrån! Visst har frugan en bra familj...men inte pengar i överflöd...

Skall undersöka nu om det går(enl frun) att försäkra mej som falang så att hon får en bra summa vid mitt frånfälle. När mamman dör får hon 200 000 bht, vi betalar varje år på denna försäkring.

Bekymra dej inte över bekymren...förrän de bekymrar dej...klokt visdomsord! :nod:

Med vänlig hälsning ,Areeya

Som Lego säger, Varför skaffa ungar? Det kan vara lätt att säga men svårare att undvika i vissa lägen. För egen del är jag glad att ha avslutat relationen med den vidunderligt vackra Ooy. Hon är 32 och vill absolut ha en thai/farangunge.
Jag gick mycket på hennes yttre under uppvaktandet men fann att det fanns en girig jäkel under den mjuka huden. Nä, jag får nog se till att hitta nån glad 40-åring att förgylla tillvaron med, då slipper man, förhoppningsvis blöjbytande.

Jag behöver nog inte vara så orolig för ekonomin i framtiden. Vi satsade 1 miljon dollar i vårt företag och har haft jobb för c:a 4 miljoner. Min chef här i Sverige och jag äger en tredjedel av företaget. Med en profit på 10% kan detta bli riktigt bra. Betydligt större uppdrag är i antågande. Om jag kan få ut 50.000-60.000 THB/månad som tillägg till pensionen så är jag mer än nöjd. Först vill jag invänta stabiliteten i utbetalningarna innan jag köper enkelbiljetten.
Att en osäkerhet har infunnit sig beror på att jag fått lägga om planerna. Tidigare hade ju "jag" mark att bygga på, husritningar och ett socialt liv i Yasothon. Nu får jag starta om och det känns spännande.
Och du Lego, du nämnde att man skulle ta sig an uppdraget med gylfen öppen. Bra idé :)

Legolas...! Du får gärna lägga ut denna din försäkring igen(tror du gjort tidigare)men kan inte hitta........eller skicka ett pm till mej. Vore en försäkring som skulle passa mig. Tack på förhand! :)

Areeya

"areeya " sa:
Legolas...! Du får gärna lägga ut denna din försäkring igen(tror du gjort tidigare)men kan inte hitta........eller skicka ett pm till mej. Vore en försäkring som skulle passa mig. Tack på förhand! :)

Areeya

Kan bara instämma, riktigt bra. Jag kommer att ta samma försäkring.

Du vet hur jag är
"legolas " sa:
Phontamannen SEK: 13.000:-/månad är runt 686.000 baht på ett år med en kurs på runt 4.40. Detta innebär att du INTE behöver ha några 800.000 baht innestående på banken. Du kommer aldrig att behöva ha mer än absolut maximum 200.000 baht innestående, men oftast räcker det med runt 130.000 baht.

Så slappna av, du kommer att klara dig kanonbra med 10.000 netto kronor härnere vid 70: års ålder..... Du kommer även att kunna åka på semestrar på dessa pensionspengar...

legolas

;D ;D ;D

Du vet hur jag är , vill ha både hängslen och livrem , speciellt i LOL .Livremmen för inte Thaidamerna av mig , då börjar man tänka med fel huvud vilket många fått erfara kan kosta skjortan och lite till ,, nä nä , sköta om sig och de besparingar man fått jobba ihop under ett långt arbetsliv i faranglandet . Tror inte Thaifolket har en aning om hur en Svensk ålderspensionär fått slita för dessa slantar .. Sen finns ju sjukpensionärer samt sjukpensionärer som skulle ha en smäll på käften pga rena rama bedrägerier .. skam och hut till dessa, har en inte så långt härifrån , sjukpensionär halva livet för ryggen , står sen och skottar snö och flinar så gott .. Nä jag har fått slita ont med min kropp och huvud , så de flesta Svenskar som jobbat ihop sin pension är väl unnade ett bra liv i billiga Thailand

"Phonta " sa:
Du vet hur jag är
;D ;D ;D

Du vet hur jag är , vill ha både hängslen och livrem , speciellt i LOL .Livremmen för inte Thaidamerna av mig , då börjar man tänka med fel huvud vilket många fått erfara kan kosta skjortan och lite till ,, nä nä , sköta om sig och de besparingar man fått jobba ihop under ett långt arbetsliv i faranglandet . Tror inte Thaifolket har en aning om hur en Svensk ålderspensionär fått slita för dessa slantar .. Sen finns ju sjukpensionärer samt sjukpensionärer som skulle ha en smäll på käften pga rena rama bedrägerier .. skam och hut till dessa, har en inte så långt härifrån , sjukpensionär halva livet för ryggen , står sen och skottar snö och flinar så gott .. Nä jag har fått slita ont med min kropp och huvud , så de flesta Svenskar som jobbat ihop sin pension är väl unnade ett bra liv i billiga Thailand
Jag resonerar likadant. Helst både hängslen och livrem och även ett gummiband om plånboken, typ Gunnar Sträng.
Thai fattar inte ett skit om ekonomi, kan visserligen spara till ex. handpeng på en bil men sen tar dom gärna lån som dom knappt vet hur att klara av.
Ex-gumman Ooy köpte en Ford Explorer för ett par veckor sen. Det var då som jag drog i handbromsen och knäppte igen gylfen. Bye bye tösen, det var droppen..

pattaya-fun.webp

"Phonta " sa:
Du vet hur jag är
;D ;D ;D

Karma Phonta!!! :) :) :)

Med vänlig hälsning, Areeya

"legolas " sa:
Låter ju kanon, dock en litem smärre fundering, menar dock inget illa nu, så ta det vackert med mig. Men funderingen ligger längst inne och gnager.... va fan skulle ni skaffa ungar för då? Utan dom så hade ni kunnat leva NU härnere och haft gött den sista 3:e delen... Nä nu måste ni stanna hemma med forsatt ansvar som ni ALLTID haft hela livet... och kommer antagligen att vara döda innan skolgångarna är avklarade,,,

Som någon profet sa: synd på så rara ärter....

legolas

Plocka ut allt innan det är slut i skattkistan , Alliansens frieri till PK visar sig redan nu i vårens budget , dom ser uppenbarligen redan slutet på bidragsfesten .... ;D ;D

"legolas " sa:
Frankie, i min olycksfallsförsäkring ligger en livförsäkring som ger Yongyut 3 miljoner om jag dör de första 3 åren och resterande tiden 1 miljon...

legolas

För din egen säkerhet så hoppas jag du INTE berättat om din försäkring för någon, i din omgivning.
Glöm inte att du bor i Thailand.

Vill bara vara rädd om dig gamle man, var försiktig på din cyckel.

Som en gubbe har man känt sig länge, och nån pension lär man aldrig få uppleva ??? snacka om århundradets bedrägeri 8)

Ja ,det är helt ofattbart hur de kan mörka sina svindlerier , dom lånade ut ett antal miljarder till Grekland ur AP fonden , tror någon att dessa kommer åter , knappast ...
Sen fortsätter man att skänka bort våra skatteslantar , århundratdets svindleri var namnet , fa... i mej rent kriminellt .. >:(

Grekerna betalar väl tillbaka med god ränta, låna ut pengar till ett EU land måste ju vara en säker placering...
Typ lika bra som att öppna en bank i Thailand, räntan är väl en 7-8%.
Phonta, du har ju stålar nu, ska vi öppna en bank i Khon Ken... ;D

"Långeman " sa:
För din egen säkerhet så hoppas jag du INTE berättat om din försäkring för någon, i din omgivning.
Glöm inte att du bor i Thailand.

Vill bara vara rädd om dig gamle man, var försiktig på din cyckel.

Legolas! Har du glömt fakta om försäkringen? Vore tacksam om du delgav lite detaljer/försäkringsbolag. :) :) :)

Frank

"FA " sa:
Grekerna betalar väl tillbaka med god ränta, låna ut pengar till ett EU land måste ju vara en säker placering...
Typ lika bra som att öppna en bank i Thailand, räntan är väl en 7-8%.
Phonta, du har ju stålar nu, ska vi öppna en bank i Khon Ken... ;D

;D ;D ;D Haha , tror du verkligen att Grekerna får ordning på sin ekonomi , skämt är vad det är , sydeuropeer nejnejnej......dom kommer aldrig tillbaka..

Pensionär och "Gubbe" hur hänger det ihop. :D
Mannen är som ett fint årgångsvin. :nod: :nod: :nod: :nod: :nod:
Blir bara bättre och bättre med åren. :) :) :) :)

Tack Legolas! :) Ser bra ut detta...och 5000 bht/mån är det ju värt...

:thumbsup:

Frank

"legolas " sa:
Frankie... 5.500 baht per månad och det inkluderar för mig ävenledes olycksfallsförsäkringen, den där sparförsäkringen som jag har vet du...

legolas
Kostnaden har väl med att göra hur gammal man är?Jag har svårt att tänka mig att man kan teckna denna försäkring vid till exempei 75årsäldern. 8)

"legolas " sa:
Riktigt, 75 år är en himla hög ålder och försöka att få en försäkring, det är nog döfött,,, och det gäller nog livförsäkringen med... Men Frankie är inte mer än 60 plus nåt år till kanske, och då är det som jag säger.

legolas
Efter att ha fyllt 60 är det svårt att få en förmånlig försäkring.Frank är väl 65?

"gunnarg " sa:
Efter att ha fyllt 60 är det svårt att få en förmånlig försäkring.Frank är väl 65?

Ja...tyvärr, är ju "pensionär" om en vecka..dvs 65..men med vissa nerjusteringar av belopp verkar det att gå få till en skaplig "deal". Skall kontakta reprensentant för försäkringsbolaget när jag kommer ner i juni. De kräver ju att man gör en ganska stor hälsoundersökning när man är över 65. Än så länge har jag ju inga sjukdommar...vi får hoppas det går!

Med vänlig hälsning , Areeya

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp