Personumer

Vänd dig till det landsting där du senast var skriven för vård och låt byråkratin mala på.
Är det inte akut är det väntetider för alla överallt.
Går att boka tid även från utlandet innan man reser och skriver in sig.
Den kan mala men kostnaden och framförallt tiden för att komma in i system var det som togs upp i artikeln.

Det finns de som inte skriver ut sig så att de ska kunna gå före i kön .

Den kan mala men kostnaden och framförallt tiden för att komma in i system var det som togs upp i artikeln.

Det finns de som inte skriver ut sig så att de ska kunna gå före i kön .
Vet inte om man kommer förbi någon vårdkö genom att få fyra sista siffrorna i personnumret.?

Vet du hur?

Vårdköerna är långa överallt.

Vet inte om man kommer förbi någon vårdkö genom att få fyra sista siffrorna i personnumret.?

Vet du hur?

Vårdköerna är långa överallt.
Det blir 18 veckor längre att vänta om man skriver ut sig på riktigt.

Som man är skyldig att göra.

Läste inte heller du artikeln?.

Det tar enligt artikeln ovan 18 veckor och innan det är klart får du ingen vård och har inget fungerande personnummer.

(Om nu ditt personnummer precis som han i artikeln är klassat som icke aktivt / inte giltigt pga utskrivning)
Det stämmer absolut icke, finns massor med dumma påståenden om detta, och vård får du oavsett om den är akut. Men till ett förhöjt belopp vad jag fått veta , (viss reservation)

Ja det gör det, men är det lagligt? Själv som utskriven, kan jag inte ens få ett BankId.
De har noll koll på detta med utskrivningarna, vet en Svensk som är skriven i Sverige, nu i 12 år har han inte varit innanför EUs gränser. Får väl rannsaka sig själv, om man inget olagligt annars sysslar med, varför skulle de kolla dig och var du bor

Ja har du inget personnummer själv så tror jag att du får hjälp på din vårdcentral ändå.
Troligen gratis för det är enklare
Jag kan inte logga in på internetbanken. Hur skulle jag kunna göra det utan ett bankid?
Ingen dosa heller, då har du ju ingen internetbank, eller hur ? Hur kan du ställa dig utanför systemet på det sättet? När hade de en internetbank sist, och hur loggade du då in

Det blir 18 veckor längre att vänta om man skriver ut sig på riktigt.

Som man är skyldig att göra.

Läste inte heller du artikeln?.
Låst debattartikel.

Med tanke på hur långa vårdtider det är i Sverige på de flesta operationer känns det marginellt.
I alla fall Norra Sverige.

Jag frågade faktiskt Skatteverket i augusti när vi registrerade att frun bytt efternamn om jag behöver skriva ut mig när jag jag tänker stanna 8 månader utomlands och sen återvända och skriva in mig igen.
Jag fick svaret att det behöver du inte göra.

Låst debattartikel.

Med tanke på hur långa vårdtider det är i Sverige på de flesta operationer känns det marginellt.
I alla fall Norra Sverige.

Jag frågade faktiskt Skatteverket i augusti när vi registrerade att frun bytt efternamn om jag behöver skriva ut mig när jag jag tänker stanna 8 månader utomlands och sen återvända och skriva in mig igen.
Jag fick svaret att det behöver du inte göra.
Upp till ett år enligt deras hemsida, om du har tankar på att återvända så behöver du det inte, helt korrekt
Mycket märkligt med en Svensk medborgare, tidigare om jag förstått rätt bosatt i Sverige samt skriven i Sverige. Och inte har ett personnummer. Förmodligen har jag missat något i detta. :rolleyes:

Upp till ett år enligt deras hemsida, om du har tankar på att återvända så behöver du det inte, helt korrekt
Mycket märkligt med en Svensk medborgare, tidigare om jag förstått rätt bosatt i Sverige samt skriven i Sverige. Och inte har ett personnummer. Förmodligen har jag missat något i detta. :rolleyes:
Många förstår inte skillnaden mellan att skriva ut sig för folkbokföring och skattehemvist.

Finns många olika regler och villkor.

Men visst har utskrivna begränsningar i personnumret i olika register. Fyra sista siffrorna saknas eller är inaktiva och i andra register fullt synliga.

Stämmer verkligen det ? Men du måste nog besöka din bank och ha giltig legitimation med dig för att skaffa bank-id första gången.
Ja det stämmer. Har haft mobilt bankid i 10 15 år, batterierna tog slut så även all kontakt med banken, du kan själv räkna ut vilken bank det handlar om.

Ja det stämmer. Har haft mobilt bankid i 10 15 år, batterierna tog slut så även all kontakt med banken, du kan själv räkna ut vilken bank det handlar om.
Det har funnits en artikel i Udongruppen på FB om ett nytt sätt att skaffa mobilt BankID från utlandet.

Ska se om jag hittar igen den.

Här kan du använda passet som ID kontroll, kräver en smartphone med kamera och appen

Screenshot_20230522-152346_Facebook.jpg

Tillbaka
Topp