Personumer

Det har funnits en artikel i Udongruppen på FB om ett nytt sätt att skaffa mobilt BankID från utlandet.

Ska se om jag hittar igen den.
När jag i december tappade bort min telefon och när jag sedan skulle skaffa nytt bank id så fick vi skanna passet var dottern som hjälpte mig och när vi skulle göra det så stod det att man måste ha ett legitimation men körkortet gälde inte Finns någon på framsidan på passit så vi fick dra telefon över passet några ggr och så plinga det till och stod godkänt Sedan var det bara att fortsätta Var ju i Sverige då men måste väl gå att göra från Thailand med för alla har väl passet med sig dit

När jag i december tappade bort min telefon och när jag sedan skulle skaffa nytt bank id så fick vi skanna passet var dottern som hjälpte mig och när vi skulle göra det så stod det att man måste ha ett legitimation men körkortet gälde inte Finns någon på framsidan på passit så vi fick dra telefon över passet några ggr och så plinga det till och stod godkänt Sedan var det bara att fortsätta Var ju i Sverige då men måste väl gå att göra från Thailand med för alla har väl passet med sig dit
Ja körkort är inte godkänt ID.

Pass eller Nationellt ID.

Sen är kruxet att man måste kunna logga in på internetbanken också så flummer är tyvärr fortfande rökt.
Det går med passet och en telefon med kamera samt NFC läsare att skaffa mobilt BankID om han har konto i banken.

Finns en video från Swedbank som guide.
Steg för steg.

Screenshot_20230522-164021_Google.jpg

Mitt konto på swedbank är fryst pga varit utskriven sålänge, så får inte bankid därifrån.
Ordnade Freja E-id men när jag skall logga in på skatteverket så kommer det upp pga att jag är utskriven är det E-id begränsat och får inte logga in.

Det går med passet och en telefon med kamera samt NFC läsare att skaffa mobilt BankID om han har konto i banken.

Finns en video från Swedbank som guide.
Steg för steg.

Screenshot_20230522-164021_Google.jpg
Se på fan det verkar eventuellt funka. Videon visar tyvärr inte detaljerna men Swedbank har en Guide som verka komplett.

Steg-för-steg instruktion​

1. Öppna appen Swedbank Privat
  2. Tryck på Ändra inloggningssätt
  3. Välj Beställ nytt Mobilt BankID
  4. Logga in med din säkerhetsdosa eller med ditt Mobila BankID om du redan har ett på samma eller en annan enhet. Har du ingen dosa eller Mobilt BankID? Välj Beställ med ID-handling (ej körkort)
  5. Använd ditt svenska pass eller nationella ID-kort och bekräfta din identitet. Följ stegen:
    - Fotografera och blippa ditt pass eller nationella ID-kort (ej körkort) i BankID-appen
    - Genomför ansiktsigenkänning
    - När du verifierat dig - godkänn villkor och hämta Mobilt BankID.

Seså flummer prova nu o se hur långt du kommer. Troligen är ditt konto fryst tyvärr.

Se på fan det verkar eventuellt funka. Videon visar tyvärr inte detaljerna men Swedbank har en Guide som verka komplett.

4. Logga in med din säkerhetsdosa eller med ditt Mobila BankID om du redan har ett på samma eller en annan enhet. Har du ingen dosa eller Mobilt BankID? Välj Beställ med ID-handling (ej körkort)
  5. Använd ditt svenska pass eller nationella ID-kort och bekräfta din identitet. Följ stegen:
    - Fotografera och blippa ditt pass eller nationella ID-kort (ej körkort) i BankID-appen

Seså flummer prova nu o se hur långt du kommer. Troligen är ditt konto fryst tyvärr.
Freja e-id funkar på samma sätt med registrering blippa NFC chippet i passet.
Ordnade det förra veckan, dock var man tvungen ställa telefonen på svensk tidszon för att blippningen skulle fungera.

Jag har Swedbank men när jag ska lägga till en ny betalningsmottagare så måste jag använda dosan, då duger inte det mobila.

Jag har Swedbank men när jag ska lägga till en ny betalningsmottagare så måste jag använda dosan, då duger inte det mobila.
Swedbank är jäkligt fyrkantiga. Man måste alltid aktivera "utökat bankid" på varje nytt BankID för att det ska funka.

Var ju så dottern gjorde åt mig och fungerade bra

Det stämmer absolut icke, finns massor med dumma påståenden om detta, och vård får du oavsett om den är akut. Men till ett förhöjt belopp vad jag fått veta , (viss reservation)

Som utskriven svensk har du rätt till akutvård på samma villkor som svenskar skrivna i Sverige.
Även viss planerad vård, om den görs på kommunen du sist var skriven på.

/ SatanG

Lyckligtvis har vi inga Bank-ID i Spanien. Vår Spanska bank, BBVA, kommer vi åt på datorn med ett password. Då kan man enkelt se saldot. Vill man utgöra ett bankärende på datorn krävs att man har en mobil som inte nödvändigtvis är ”smart”. Man svarar med en sexsiffrig kod.
Med min iPhone räcker det med att jag visar upp mitt vackra ansikte.
Skulle min iPhone dö, skaffar jag bara ett nytt SIM-kort till den nya mobilen.

Lyckligtvis har vi inga Bank-ID i Spanien. Vår Spanska bank, BBVA, kommer vi åt på datorn med ett password. Då kan man enkelt se saldot. Vill man utgöra ett bankärende på datorn krävs att man har en mobil som inte nödvändigtvis är ”smart”. Man svarar med en sexsiffrig kod.
Med min iPhone räcker det med att jag visar upp mitt vackra ansikte.
Skulle min iPhone dö, skaffar jag bara ett nytt SIM-kort till den nya mobilen.
Ja det finns många olika sätt.
Kodkort med engångslösenord.

Login som skickas med SMS och gäller i några minuter sk OTP. (sex siffror)

Pinkod på fyra siffror som bekräftas med OTP med sex siffror.
Log in med selfie och fingeravtryck.

Flera kräver att samma enhet används där appen är installerad.

Tillbaka
Topp