Pool Byggtips

Fan, det vart fel igen blir att slänga i några skopor lera och plantera fisk och kräftor. Denna blir toppen.

poolen.jpg

Dom där vattenhålen i Isaan innehåller samma gifter som sprutas över fälten.
Även andra sjukdommar kan spridas där i, äldste sonen fick stora vattenfyllda blåsor över kroppen sist.
Andledning sa doktorn var bad i sktitet vatten, vilket stämde då han badat i vattenhålor som uppstått på landsbyggden i Isaan veckan innan.
Och jaja IL, vet att du inte fått det men det betyder inte att det inte existerar, bara fortsätt med dina arsenikdopp ;)

Dom där vattenhålen i Isaan innehåller samma gifter som sprutas över fälten.
Även andra sjukdommar kan spridas där i, äldste sonen fick stora vattenfyllda blåsor över kroppen sist.
Andledning sa doktorn var bad i sktitet vatten, vilket stämde då han badat i vattenhålor som uppstått på landsbyggden i Isaan veckan innan.
Och jaja IL, vet att du inte fått det men det betyder inte att det inte existerar, bara fortsätt med dina arsenikdopp ;)

Hej

Själv tvekar jag inte att bada på samma platser som Thailändarna och ännu har inte vare sig jag eller pojken fått några men av detta, så vi lär fortsätta bad i dammar, sjöar, åar och floder i Thailand, har man inte drabbats av något som helst problem p.g.a detta på 35 års badande så känns det tryggt.

Mvh isan lover

Hej

Själv tvekar jag inte att bada på samma platser som Thailändarna och ännu har inte vare sig jag eller pojken fått några men av detta, så vi lär fortsätta bad i dammar, sjöar, åar och floder i Thailand, har man inte drabbats av något som helst problem p.g.a detta på 35 års badande så känns det tryggt.

Mvh isan lover,
Tja idagens läge lär det bli torrsim på land, sjukdomar kan komma det får tiden utvisa, ha det gött

Hej

Mvh isan lover
för några år sedan var vi till nam-pong och badade i floden som kommer från ubonrat dammen nära khon-kaen, på kvällen fick men fruws yngsta dotter åka till akuten efter utslag på hela kroppen så rent är det nog inte tyvärr

om pool, jag skulle inte satsa på en pool gjord av plastduk, solen käkar upp den, jag hade en sån där uppblåsbar pool kanske 3,5-4 m diameter bara för att kunna ligga i blöt å ta en leo, efter 2-3 år (5-6mån på vintern) var den uppäten av solen med många småhål,

Hej

Sen finns det några saker till man bör tänka på om man anlägger en pool och det är var man bor, är det i ett villaområde i en stad eller är det i en mindre by på landet?

I ett inhägnat villaområde i en stad där det bor mer välbeställda Thailändare och falanger så sticker man ju inte ut med en pool utan blir bara en i mängden.

Men bygger man en pool ute på landet i en by kan det bli problem, barn älskar ju att bada när det är varmt och det gör dom även i en by, så det lär komma många som villat ett dopp, ett bra sätt att göra sig impopulär är att neka alla utom egna familjemedlemmar att använda den, vet av erfarenhet att det lätt blir konflikter runt detta.

Sen ska ju poolen skötas och jag har många falangvänner som har blivit förtvivlade när dom har återvänt ifrån hemlandet, ibland har någon har stängt av pumpen för att spara ström, vattnet är grönt och fullt av slemmiga alger, någon annan fann poolen omvandlad till grodfarm eller fiskodling, har falangen tömt poolen på vatten har det hänt att den har varit bedrövligt nedsmutsad och delvis fylld med sand och grus som blev över vid något bygge.

Sen finns det en risk till och det är att barn som inte kan simma drunknar i poolen, den är ju som en magnet för barn och får barnen i byn chansen att smita eller klättra in så kommer dom att göra det, då kan det hända att falangen får skulden, du byggde poolen och dödade mitt barn kan det låta då, ingen rolig situation.

Så det bästa är kanske en liten Jacuzzi eller liknande under tak och som man kan hägna in och låsa till.

Skulle vi bygga en pool hos oss i byn skulle säkert ett 20-tal barn komma och vilja bada varje dag, hur skulle vi välja vilka som skulle få bada, vad skulle dom som nekades tycka och vad skulle deras föräldrar och släktingar tycka, i en by ska man enligt tradition vara generös och dela på allt.

Mvh isan lover
Allt detta visar ju mer på varför man inte ska bo uppe i Isaan än att man inte ska bygga pool.

Allt detta visar ju mer på varför man inte ska bo uppe i Isaan än att man inte ska bygga pool.

Hej

Ja att leva i en by är fantastiskt på vissa sätt och dom lever helt klart ett mer socialt och sammanflätat liv än vad Svenskar är vana med, men i ett sånt här fall som med att anlägga en pool så skulle det nog lätt kunna bli problem, att ha något som många vill använda och sen neka dessa skulle åtminstone få mig att avstå en pool i vårt område.

Mvh isan lover

Hej

Ja att leva i en by är fantastiskt på vissa sätt och dom lever helt klart ett mer socialt och sammanflätat liv än vad Svenskar är vana med, men i ett sånt här fall som med att anlägga en pool så skulle det nog lätt kunna bli problem, att ha något som många vill använda och sen neka dessa skulle åtminstone få mig att avstå en pool i vårt område.

Mvh isan lover
Fantaskigt ja så länge du har pengar, utan vete 17 hur det skulle vara eller?

Fantaskigt ja så länge du har pengar, utan vete 17 hur det skulle vara eller?

Hej

Är man accepterad som en i familjen, släkten och byn blir man väl omhändertagen och kan leva även utan pengar, har genom åren sett flera exempel på detta när falanger har hamnat i olika kriser och problem, släkt och vänner har ställt upp fantastiskt, känner själv till en Svensk som min gamla släkt i mitt första äktenskap hjälpte med borgen när han satt i buren, i min X-frus släkt tog kvinnorna av sig sina guldörhänge, halskedjor och männen som hade något av värde gjorde det samma, det lämnades sedan till polisen som borgen och Svensken släpptes ut, så man ska absolut inte underskatta den gemenskap och trygghet som det ger att ha familj, släkt och bybor på sin sida.

Mvh isan lover

Hej

Är man accepterad som en i familjen, släkten och byn blir man väl omhändertagen och kan leva även utan pengar, har genom åren sett flera exempel på detta när falanger har hamnat i olika kriser och problem, släkt och vänner har ställt upp fantastiskt, känner själv till en Svensk som min gamla släkt i mitt första äktenskap hjälpte med borgen när han satt i buren, i min X-frus släkt tog kvinnorna av sig sina guldörhänge, halskedjor och männen som hade något av värde gjorde det samma, det lämnades sedan till polisen som borgen och Svensken släpptes ut, så man ska absolut inte underskatta den gemenskap och trygghet som det ger att ha familj, släkt och bybor på sin sida.

Mvh isan lover
Jag har inte underskattat th folk, men är man som turist så känns det ok att ha reserv bath till godo, så känner jag det ha det gött

Ja tror nog även ja som bo fast här skall ha en reserv slant. Som frugan säker INGEN skall veta hur mycket pengar ja har, inte minst syskon och nära vänner, dom flesta tänker att vi har mycket. Våran umgängets krets har bra och mycket bra ställt, men dom pratar hellre aldrig pengar. Vilket våra bekanta i byn gillar, så för mej är de viktigt att ha bra umgänge både i byn och övriga. Sen tror ja som många skrivit om, satsa inte mer än du klarar av att förlora

Hej

Mvh isan lover
En halv pudel.
Snart är det helt lugnt att bygga pool i Isaan :reta:

En halv pudel.
Snart är det helt lugnt att bygga pool i Isaan :reta:

Hej

Själva byggandet är mig veterligen inget problem, det är nog mer problematiskt att neka släkt, grannar och andra bybors barn att använda den under förutsättning att man är integrerad i byn, då förväntar sig byborna att man ska agera och resonera på deras vis och tänka på allas bästa.

Mvh isan lover

Hej

Själva byggandet är mig veterligen inget problem, det är nog mer problematiskt att neka släkt, grannar och andra bybors barn att använda den under förutsättning att man är integrerad i byn, då förväntar sig byborna att man ska agera och resonera på deras vis och tänka på allas bästa.

Mvh isan lover
Alls har inte det problemet.
Vissa saknar både släkt och vänner. :cool:

Alls har inte det problemet.
Vissa saknar både släkt och vänner. :cool:

Hej

Så är det säkert och då behöver man ju inte bry sig om vad andra tycker, passar säkert en del som handen i handsken, men är man en del av familj och släkt, ses som integrerad och en del av samhället blir det mer problematiskt med pool ute i en by, men å andra sidan ger det mycket att vara omgiven av familj, släkt och vänner.

Mvh isan lover

Det här projektet är inte i dagsläget, då jag har för mycket annat att göra här.
Men, den dagen jag kan sätta igång blir det troligen något liknande.
Det är bara en grov principmodell i min CAD jag ritat, inga detaljer.
Tänker mig pumphuset kombinerat med förråd min verktyg, därav lite större.
Tänker mig också ett litet vattenfall från pumphusets vägg, därav den är så nära poolen och relativt hög.

Pool.png

Men att ha pool i varmt land kräver mera skötsel, många som fixat pool gillar som fan i början män tröttnar på allt under håll som krävs. Vi har bara 10min med bil till ett resort med mycket fin pol. Med full service med mat och dricka, för mej är de de bästa alternativet

Jag har hört att folk i Isaan klagat på att vattnet blir för kallt på vintern och för varmt på sommaren. Stämmer det?

Men att ha pool i varmt land kräver mera skötsel, många som fixat pool gillar som fan i början män tröttnar på allt under håll som krävs. Vi har bara 10min med bil till ett resort med mycket fin pol. Med full service med mat och dricka, för mej är de de bästa alternativet
Det gäller att man håller balans på vattnet med salt och även klor. På grund av värmen kan mycket jäsa i vattnet.
Sedan får man inte glömma den mer eller mindre dagliga rengöringen då insektslivet är rikt här och vinden drar med sig mycket som hamnar i vattnet.
Därav att jag ritade en ytavrinning. Det som flyter på ytan lär hamna där istället.

För mig är det fråga om bekvämlighet. Det finns flera hotell runt här som har pooler, jag brukar dock åka till Sa Kaeo så det är lite mindre folk.
Med tanke på värmen här, skulle jag ligga rätt ofta i poolen, betydligt oftare än jag kan åka till hotellets anläggning.

Tillbaka
Topp