Postgång

 
D

Dragon fly

Gäst
Vet nån hur lång tid det ska ta på ett ungefär för post från Sverige till Thailand? Också om nån har info om längd av inrikes försändelser i Thailand.
 
Vet nån hur lång tid det ska ta på ett ungefär för post från Sverige till Thailand? Också om nån har info om längd av inrikes försändelser i Thailand.
Min erfarenhet av post från Sverige till Thailand är att det kan komma hem till byn i Isaan inom en vecka - 10 dagar. Sällan längre tid bortsett från eventuella helger.
 
Som snabbast 3 dagar från Sverige och som längst 12 dagar. Detta för mig personligen.
Vanliga brev med normalt porto.
 
Våran trötta brevbärare brukar åka förbi huset och kolla om man är hemma..??
Är någon hemma tar han med posten från terminalen nästa gång han åker dit..
Så om man missar tröttmössan så kan det ta lång tid..
När frugan och dottern bodde i byn fick hon gå till dåren och berätta att hon väntade brev..
Då gick det faktiskt ganska snabbt... ca: 1 vecka.. :nod::nod:
 
Trist. Jag vet att post försvunnit mellan S och T. Kan iofs bero på Postnord också.



QUOTE="Ledarn, post: 250799, member: 9183"]Våran trötta brevbärare brukar åka förbi huset och kolla om man är hemma..??
Är någon hemma tar han med posten från terminalen nästa gång han åker dit..
Så om man missar tröttmössan så kan det ta lång tid..
När frugan och dottern bodde i byn fick hon gå till dåren och berätta att hon väntade brev..
Då gick det faktiskt ganska snabbt... ca: 1 vecka.. :nod::nod:[/QUOTE]
Våran trötta brevbärare brukar åka förbi huset och kolla om man är hemma..??
Är någon hemma tar han med posten från terminalen nästa gång han åker dit..
Så om man missar tröttmössan så kan det ta lång tid..
När frugan och dottern bodde i byn fick hon gå till dåren och berätta att hon väntade brev..
Då gick det faktiskt ganska snabbt... ca: 1 vecka.. :nod::nod:
 
Trist. Jag vet att post försvunnit mellan S och T. Kan iofs bero på Postnord också.



QUOTE="Ledarn, post: 250799, member: 9183"]Våran trötta brevbärare brukar åka förbi huset och kolla om man är hemma..??
Är någon hemma tar han med posten från terminalen nästa gång han åker dit..
Så om man missar tröttmössan så kan det ta lång tid..
När frugan och dottern bodde i byn fick hon gå till dåren och berätta att hon väntade brev..
Då gick det faktiskt ganska snabbt... ca: 1 vecka.. :nod::nod:
[/QUOTE]
Ja PostNord är sannerligen inte att lita på. Post har kommit bort ett flertal gånger, bl a någon udda räkning som man sedan har fått påminnelser om. Vi har ett bra system med sådana, frugan fotograferar och skickar på Messenger och jag lägger in på Internetbanken. När jag är hemma gör jag detta direkt, på så sätt blir inget missat. PostNord är nog den största boven vad gäller förseningar och förlorade försändelser.
 
Vi har haft mycket problem med postgubben som delar ut post i byn .
Min fru fick inte breven hon skulle ha varje månad .
Jag själv fick inte heller all post jag väntade .
Hon åkte till honom och frågade varför hon inte fick sina brev .
Han svarade att han hade så mycket att göra .
Det blev inte så mycket bättre .
Då prata min fru med dom på posten i närmaste stad .
Nyligen fick jag posten jag väntat på i 3 månader från Sverige .
I snitt tar det 12 dagar med vanlig post från Sverige
 
Det enda sättet att skicka post från Sverige är spårbart (rek), då är det ingen som törs stjäla det.
Jag har blivit av med mycket innan jag insåg att många brev och paket som ser ut att ha något värde försvinner.
 
När jag flyttade hit för 4 år sedan delade postgubben (40 år) ut våran post till olika kärringar i byn sedan fick vi breven av dom .
Vi satte snabbt upp en postlåda på huset vi hyrde . Vi visade postlådan för honom .

Postgubben lade alldrig ner något brev i den .
Utan gav våran post till andra . Hände att han kom till huset med posten .
Nu 4 år senare har han börjat stoppa posten i brevlådan när vi inte är hemma .
Det finns bara 2 hus i den stora byn som har brevlåda .
 
Innan jag flyttade till Thailand insåg jag att postgången var opålitlig .
Hade ju sett att kulspetspennorna i Thailand var odugliga så jag skickade en dyr penna till min nuvarande fru .
Det brevet kom bort
 
Undrar angående postgång hur posten transporteras till Thailand från Sverige. Det går ju en Thai-kärra per dag direkt till Thailand men passagerarplan kanske inte har med sig annat än resenärers bagage.
 
Undrar angående postgång hur posten transporteras till Thailand från Sverige. Det går ju en Thai-kärra per dag direkt till Thailand men passagerarplan kanske inte har med sig annat än resenärers bagage.
Nej, dom har massor av frakt och där ingår brev och i viss mån paket.
 
Det som verkar ta tid är Postens sortering, det tar ett par dagar innan posten lämnar Sverige.
 
Vet nån hur lång tid det ska ta på ett ungefär för post från Sverige till Thailand? Också om nån har info om längd av inrikes försändelser i Thailand.
Posten i Thailand är inte säker! Det försvinner mycket eller så vill de ha mutor! Räkna med en månad. Sänd inte värdesaker. Viktiga fölrsändelser skickas med PERSONLIG utdelning!
 
Kan dra en rolig sak gällande post och paket som försvinner...??

Jag jobbade åt Federal Express (Fedex) på tidigt 90-tal..
Om jag minns rätt så i Columbia eller Bolivia går Tullyrket i arv..??
Dom har en usel om ingen lön alls utan enbart det dom kan konfiskera... 5555

Fedex hade en egen terminal och beväpnade vakter i sorteringen..
Första månaden tror jag dom sköt 10 tullare och sen var det slut tjuvat där... 5555
 
Posten i Thailand är inte säker! Det försvinner mycket eller så vill de ha mutor! Räkna med en månad. Sänd inte värdesaker. Viktiga fölrsändelser skickas med PERSONLIG utdelning!
Nu skall vi inte överdriva, jag har fått hem massor av värdesaker och det snabbt med Thai post när jag handlat på postorder. Jag tror nyckeln ligger i spårbarhet, då åker folk ju dit om de tar något. Så rekommendera!
 
Nu skall vi inte överdriva, jag har fått hem massor av värdesaker och det snabbt med Thai post när jag handlat på postorder. Jag tror nyckeln ligger i spårbarhet, då åker folk ju dit om de tar något. Så rekommendera!

Ja, detta är väl som med allting annat, tur och otur, själv har jag skickat både guld, mobiler och annat och har aldrig kommit bort något, till och med utan REK.

7 dagar brukar det ta ungefär till Ban Phe!
 
Jag sände dokument med vanligt brev. Efter två månader var de ej levererade så jag sände en ny uppsättning med personlig utdelning. Tog 3-4 dagar innan de kom fram till mottagarens dörr. Samma dag dök normalbrevet upp! Man kan undra! Du handlade på postorder, det betyder att Thailands rykte står på spel! Då funkar saker bättre men som privatperson gäller inte samma sak!
Sände pengar på konto 8 juni de var i Thailand 12 juni men visades inte på kontot för än i helgen 15 juli och thaibanken tog 20% avgift. Förr kunde jag ta ut 20000 - 30000 THB på ATM utan avgift, sedan kom avgift på 30 THB. Nu kan man ta ut 10000 THB och avgift på 280 THB. Systemet är uppbyggt på att mjölka västerlänningar!
 
 
 
Tillbaka
Topp