Prat om Lag och ordning vart vi vill i världen

Förakta skulle det vara med äppelskrutten till nalle ville ändra och jag han inte se det.

Jag missförstår dig inte medvetet, men om du skriver att du inte sett skyltarna och säger att det är pga att du kanske är lantis får jag väl utgå från att du försöker påvisa det.
Vi kommer nog inte längre än så här. Hoppas du är trevligare irl än på nätet.

Senast redigerad av en moderator:
I Thailand har gående företräde även utanför övergångsställen. F.ö. så är alkoholen och de som "kör hem lugnt och stilla" den största orsaken till att trafiken i Thailand är på top 3 över världens farligaste länder vad det gäller dödade i trafiken. Själv hoppas jag på fler trafikkontroller, inga böter utan bara in i spjället om man har passerat max tillåten promille och beslagta fordonet så det svider lite.
Sen snackar du om beteendestörning hos andra, du kanske inte fattar att störning är detsamma som avvikelse och majoriteten anser nog inte att det bästa är att köra full. Inser du nu vem som har en beteendestörning vad det gäller alkohol och bilkörning?

/ SatanG
Har läst under årens lopp att gående inte alls har företräde någonstans överhuvudtaget i Thailand. Är du bombsäker på vad du skriver verkligen??? Har noterat att de inte ens har företräde på övergångsställena..

Har läst under årens lopp att gående inte alls har företräde någonstans överhuvudtaget i Thailand. Är du bombsäker på vad du skriver verkligen??? Har noterat att de inte ens har företräde på övergångsställena..
Ja det är skillnad på teori och verklighet, den som är tvärsäker på hur det är i alla lägen i Thailand har nog inte den kunskapen han önskar. Men som jag har förstått det är du som bilförare skyldig att visa hänsyn till det som rimligtvis ligger i ditt synfält. Alltså kommer någon och kastar sig framför din bil är det sannolikt inte ditt fel men det ligger på dig att få bylingen/försäkringsbolag att tro på dig. Kör någon emot dig och kommer in i din fil är det heller inte ditt fel men kan säkert tolkas annorlunda, kör du på någon/något bakifrån är det ditt fel.
Att folk springer över gatan beror nog mest på att liv och lem är viktigare än att ha rätt, alla vet ju att många är oförsäkrade och/eller utan pengar så bäst att ta det säkra s.a.s.
Nu väntar jag bara på att någon misfit ska skriva att det alltid är farangens fel :-)

/ SatanG

För att göra mitt sista klargörande inlägg i denna debatt: Blixtlåsprincipen gäller givetvis när exempelvis tre körfält skall sammanvävas till två. Då skall dessa körfält utnyttjas fullt ut.

Problem uppstår när ett tillfälligt hinder har uppstått på vägen, exempelvis ett vägarbete och en eller två körfält har stängts av och man förvarnas om detta vanligtvis 700 meter innan. Då lägger vi civiliserade oss i det körfält som fortfarande är öppet i god tid av hänsyn till andra. Då retar det mig till vansinne när några drullar saknar hyfs och inte ens kan stava till ordet hänsyn. Och det är dom som prompt skall köra förbi hela kön av hänsynsfulla bilister ända fram till hindret och obönhörligen knö sig in allra längst fram.

Om jag sen kallas lantis för att jag är hänsynsfull så får jag väl vara en lantis då. Jag kommer ändå aldrig kunna förmå mig själv att bete mig som en tölp i trafiken.

För att göra mitt sista klargörande inlägg i denna debatt: Blixtlåsprincipen gäller givetvis när exempelvis tre körfält skall sammanvävas till två. Då skall dessa körfält utnyttjas fullt ut.

Problem uppstår när ett tillfälligt hinder har uppstått på vägen, exempelvis ett vägarbete och en eller två körfält har stängts av och man förvarnas om detta vanligtvis 700 meter innan. Då lägger vi civiliserade oss i det körfält som fortfarande är öppet i god tid av hänsyn till andra. Då retar det mig till vansinne när några drullar saknar hyfs och inte ens kan stava till ordet hänsyn. Och det är dom som prompt skall köra förbi hela kön av hänsynsfulla bilister ända fram till hindret och obönhörligen knö sig in allra längst fram.

Om jag sen kallas lantis för att jag är hänsynsfull så får jag väl vara en lantis då. Jag kommer ändå aldrig kunna förmå mig själv att bete mig som en tölp i trafiken.
Amen!

Frågan är om det går in hos ickelantisar;):D

Skönt att ni viker in, vi som vet att det är 700 meter kvar använder alla körfälten dit fram ... skönt att ni finns. Synd att ni inte gör samma då när ni vet att tre körfält ska bli två 700 meter längre fram, så vi andra kommer förbi er :D

Jag förstår inte skillnaden, helt allvarligt vad är det för skillnad om det är tillfälligt eller inte, samma princip. Ska alla fundera, hmm en kö är detta tillfälligt så jag ska svänga in i kön till höger eller kan jag fortsätta fram och använda blixtlåsen som man ska ...

Så här står det i trafikkungörelsen:

"44 § Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman. Förordning (2007:447)."

Jag hittar inget om temporära hinder att principen inte gäller ...

Hade en likadan i rulltrappan från t-banan idag. Eftersom det är mkt folk på tuben så tjocknar det till där rulltrappan börjar, dvs folk börjar köa. Men det finns alltid nån som smyger förbi ända fram tills rulltrappan börjar, och då ska knö sig in. De är ofta inflyttade som muttrar nåt om "lantisar"....

Så här står det i trafikkungörelsen:

"44 § Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman. Förordning (2007:447)."

Jag hittar inget om temporära hinder att principen inte gäller ...

Kanske ni pratar förbi varandra här. Det verkar ju som att du pratar om vanligt trafikbeteende medans det andra stör sig på är de som anser sig ha rätt att tränga sig före andra. Helt annorlunda alltså.
Vad det gäller det senare och din kungörelse kan det väl knappast ses som "hänsynstagande" om syftet är att tränga sig på andras bekostnad, eller hur?

/ SatanG

Kanske ni pratar förbi varandra här. Det verkar ju som att du pratar om vanligt trafikbeteende medans det andra stör sig på är de som anser sig ha rätt att tränga sig före andra. Helt annorlunda alltså.
Vad det gäller det senare och din kungörelse kan det väl knappast ses som "hänsynstagande" om syftet är att tränga sig på andras bekostnad, eller hur?

/ SatanG
Hoppas det är så, men har fått uppfattningen att om man inte byter körfält direkt när man anar eller vet att körfältet längre fram är avstängt är det att tränga sig. Sunt förnuft säger att man använde de körfält som är öppna och väver in sig där de går ihop för att få bästa trafikrytm ...

Hade en likadan i rulltrappan från t-banan idag. Eftersom det är mkt folk på tuben så tjocknar det till där rulltrappan börjar, dvs folk börjar köa. Men det finns alltid nån som smyger förbi ända fram tills rulltrappan börjar, och då ska knö sig in. De är ofta inflyttade som muttrar nåt om "lantisar"....
Sen får man ju tänka på att i de flesta rulltrappor är det ju två gångfält och köar all till det högra där de flesta står still och ingen köar till det västra där man går eller halvspringer så är det ju ok att gå förbi kön ... men antar du menar de som vill stå till höger och går förbi kön och trycker sig fram ...

Hoppas det är så, men har fått uppfattningen att om man inte byter körfält direkt när man anar eller vet att körfältet längre fram är avstängt är det att tränga sig. Sunt förnuft säger att man använde de körfält som är öppna och väver in sig där de går ihop för att få bästa trafikrytm ...

Hänsyn, för mig, innebär helt enkelt att den som kom först åker först. Det behöver knappast förklaras mer ingående än så hoppas jag.
Jag visar inte alltid hänsyn i bangkoktrafiken för då kommer man ingenstans men det finns ju olika grader på det. Retar mig t.ex. på att nägon skapar en extra fil i väggrenen för att kunna åka förbi så många som möjligt och sedan aggressivt förvänta sig bli insläppt igen när det inte längra går att köra där enligt någon jävla högre rättighet. Eller kör förbi hela kön och sedan skapa en andra fil ut ur t.ex. en u-sväng. Dessa idioter verkar tro att alla andra är ute och nöjesåker utan mål och de har rätt att bete sig som skit för de anser sig ha mer bråttom än andra. När dessa lågpannor i sina ofta höga pick-ups ställer sig jämte i u-svängen är det omöjligt att se trafiken komma och man kan inte köra ut förrän idioten gör det. Ofta "råkar" dessa ändå ta den första filen och för de som inte står emot får då se sig omkörd.

Jag antar du håller med att sånt här beteende suger?

/ SatanG

Hänsyn, för mig, innebär helt enkelt att den som kom först åker först. Det behöver knappast förklaras mer ingående än så hoppas jag.
Jag visar inte alltid hänsyn i bangkoktrafiken för då kommer man ingenstans men det finns ju olika grader på det. Retar mig t.ex. på att nägon skapar en extra fil i väggrenen för att kunna åka förbi så många som möjligt och sedan aggressivt förvänta sig bli insläppt igen när det inte längra går att köra där enligt någon jävla högre rättighet. Eller kör förbi hela kön och sedan skapa en andra fil ut ur t.ex. en u-sväng. Dessa idioter verkar tro att alla andra är ute och nöjesåker utan mål och de har rätt att bete sig som skit för de anser sig ha mer bråttom än andra. När dessa lågpannor i sina ofta höga pick-ups ställer sig jämte i u-svängen är det omöjligt att se trafiken komma och man kan inte köra ut förrän idioten gör det. Ofta "råkar" dessa ändå ta den första filen och för de som inte står emot får då se sig omkörd.

/ SatanG

En liten polis haha. Acceptera hur det fungerar lev med det.

/ SatanG
Jag håller med men bara delvis, väldigt många som inte fattar vad man har gaspedalen till och står å väntar å väntar vid u svängen tills det blir 1 km lucka innan dom vågar köra över och kön bakom bara växer, har man inte mer bråttom än så så ska man inte gnälla om nån kör förbi på utsidan.
Det är minst lika illa om inte värre med sölkorvar än dem som knör, sen finns avarter som utsätter andra för fara med sitt körsätt och det är en annan sak, men om nån knör sig före på utsidan pga du är en mes i trafiken får du nog tåla.
Ett tips, skaffa en bil med pulver i gaspedalen så kan du skrynkla asfalten å flabba åt dom som försöker ta dig på utsidan, eller så gillar du bara läget.

Jag håller med men bara delvis, väldigt många som inte fattar vad man har gaspedalen till och står å väntar å väntar vid u svängen tills det blir 1 km lucka innan dom vågar köra över och kön bakom bara växer, har man inte mer bråttom än så så ska man inte gnälla om nån kör förbi på utsidan.
Det är minst lika illa om inte värre med sölkorvar än dem som knör, sen finns avarter som utsätter andra för fara med sitt körsätt och det är en annan sak, men om nån knör sig före på utsidan pga du är en mes i trafiken får du nog tåla.
Ett tips, skaffa en bil med pulver i gaspedalen så kan du skrynkla asfalten å flabba åt dom som försöker ta dig på utsidan, eller så gillar du bara läget.

Håller med om detta, irriterar mig också på sölkorvar. Kör själv aggressivt mestadels i trafiken, lite lugnare när kidsen är med. Uppenbarligen var min text lite otydlig, skulle det vara bilen bakom mig i kön som körde upp jämte mig skulle jag få mig en tankeställare. Nu är ju det aldrig fallet och har du inte sett de som kör förbi hela kön vid u-svängar så kanske det beror på att du bara sitter på Songthaew i HH och transporterar runt dig när flickvännens Honda click är borta :) Eller berätta vad det är för pulver i din bil som du vill rekommendera åt mig? Skulle även vara intressant att få veta hur snabb din pulverbil är i bangkoks rusningstrafik?

/ SatanG

Liknande trådar

Tillbaka
Topp