Prat om Lag och ordning vart vi vill i världen

JKON. Utan att ha följt hela tråden så lutar jag åt ditt håll. Har tills för en tid sedan kört 5-600 mil i månaden i Stockholmstrafiken. Mycket till och från Stockholms norra Roslag via E18. Två-ett väg och ofta någon som skall leka polis och blockera båda filerna. Vanligt bland hemvändare i söndagstrafiken. Sen har vi dödspiloterna som ger järnet för att hinna förbi så många som möjligt innan det blir ett körfält. Blixtlås har vi exempelvis på Klarastrandsleden där det så gott som alltid funkar klockrent även under rusningstrafik. Man tillämpar även blixtlås där för de som skall ned på leden trots att de har lämna företräde. I stort tycker jag det flyter bra i Stockholmstrafiken. Galningarna som skall utmärka sig och gasa så fort det går finns det tyvärr fler och fler av. På E4 söder ut från stan så kan det gå vilt till kvällstid främst.

Tror du har en meningsfrände i Robert Collin;

”Jag väntar alltid till sista stund”
Collin: Därför funkar inte blixtlåskörning
MOTORmån 18 jan 2010

Åsikterna går isär om hur man bör köra när två filer ska smälta samman enligt blixtlåsprincipen.

Men för Aftonbladets motorjournalist Robert Collin är svaret enkelt.

– Jag kör alltid ända fram och om alla gjorde det så skulle det inte bli några problem.

Långtradarchauffören Sven-Åke Sörensen bötfälldes när han lade sig i vänstra körfältet och blockerade bilister som försökte tränga sig emellan.

Men diskussionen visar att många inte vet exakt när blixtlåsprincipen inträder. Är det vid skylten eller är det längst fram där filerna går ihop?

Robert Collin svarar utan att tveka:

– Jag väntar alltid till sista stund. Jag kan inte begripa varför folk svänger in redan vid första skylten. Det är ju bara en förvarning.

Blir oroliga
Han menar att om alla gjorde som han och utnyttjade de båda filerna så långt som möjligt skulle problemen vid blixtlåskörning utebli. Han menar att folk blir oroliga och därför lägger sig i högerfilen.

– Jag förstår att folk sen blir irriterade när någon kör om i vänsterfilen men de har ingen anledning att bli irriterade. De är bara dumma i huvudet själva.

Kaoset kan undvikas
Enligt Collin skulle kaoset som alltid uppstår någon kilometer före varje vägarbete kunnat undvikas.

Han jämför med en korsning eller ett rödljus där man alltid stannar när man kommit fram – även om det skulle stå en skylt innan.

– Om det finns någon yrkeschaufför som tycker att man ska köra ihop 200 meter innan skylten, tycker han också att man ska stanna 200 meter innan ett rödljus?
Jag gillar Collin, han verkar har förstått detta i varje fall :)

Jag skulle inte ha något emot att man gick in 200 meter tidigare eller 10 km tidigare om alla gjorde detsamma, då skulle det flyta lika bra (nästan) men varför inte utnyttja de fält som finns till förfogande.

Nja jag ansvarar över min tid, och bör anpassa den så jag slipper förtur;)

Klart jag är en snäll medmänniska och släpper på principerna i bland, men har inga sympatier för notoriska kösmitare:cool:
Du vet ju aldrig anledningen till att någon försöker tränga sig före, om det är så du känner. Kan vara en transport till sjukhus som är akut och där man inte kan eller haft möjlighet att vänta på ambulans eller poliseskort. Då har man rätt att bryta mot vissa trafikregler om det sker på ett säkert sätt för andra medtrafikanter.

Du vet ju aldrig anledningen till att någon försöker tränga sig före, om det är så du känner. Kan vara en transport till sjukhus som är akut och där man inte kan eller haft möjlighet att vänta på ambulans eller poliseskort. Då har man rätt att bryta mot vissa trafikregler om det sker på ett säkert sätt för andra medtrafikanter.
Nu pratar vi notoriska egoister som gärna tränger sig före för egen vinnings skull.

Det du skriver här blir lite löjligt, då vi som förstår detta ser utryckning och avvikande omständiheter som du nämner som en självklarhet, att visa hänsyn till.
Känns mest som du försöker rättfärdiga ditt eget beteende i trafiken;)

Senast redigerad av en moderator:
Nu pratar vi notoriska egoister som gärna tränger sig före för egen vinnings skull.

Det du skriver här blir lite löjligt, då vi som förstår detta ser utryckning och avvikande omständiheter som du nämner som en självklarhet, att visa hänsyn till.
Känns mest som du försöker rättfärdiga ditt eget beteende i trafiken;)
Du kan aldrig veta syftet med att någon tränger sig, och jag tränger mig inte utan följer rekommendationer. Tror ni som bor i småstäder inte förstår. Det logiska tänkandet ligger visst inte på topp ;)

Du kan aldrig veta syftet med att någon tränger sig, och jag tränger mig inte utan följer rekommendationer. Tror ni som bor i småstäder inte förstår. Det logiska tänkandet ligger visst inte på topp ;)
Tur det finns skarpa hjärnor här som kan tillrättavisa småstadsfolket:Dblir lite avis får jag säga;)

Den du drack öl med skrev ju själv att han inte är Stockholmare om att han inte släpper in vid blixtlåsprincipen, då blir man inte långlivad här.
Nej jag betraktar mig inte som stockholmare. Jag är född i Täby, bodde hela min skolgång i en landsortshåla i Roslagen och bor numer i bondbyn Uppsala. Förvisso kör jag så gott som dagligen i Stockholms trafiken pga mitt arbete och har klarat mig rätt bra i ca 25 år. Min observation är att De som bufflar sig mest är individer som kör tysk motorstark bil och frekventerar sträckan Botkyrka-city. De ser på utseendet inte ut att häröra från sverige ursprungligen. Är det dem du refererar till som "stockholmare"? I så fall kan jag berätta att det verkar finnas gott om "stockholmare" i Malmö för där törs jag varken köra själv eller åka taxi längre. Jag tar bussen eller tar mig till Lund. Människor som tjatar om bondläppar och dylikt bara för att de själva bor på en viss plats är i allmänhet väldigt inskränkta så de försöker jag undvika. Jag blev kallad bonde så jag gick i skolan för att jag inte bodde i centrala Gimo.... fastän jag som sagt kom från Täby. De människorna som kallade mig det har möjligen jobb på Sandvik coromant och ägnar helgerna på den lokala pizzerian i Gimo och dricker billig piss öl för att slippa glo på bingolotto med sin inavlade kärring och sina vanartiga ungar.

Nej jag betraktar mig inte som stockholmare. Jag är född i Täby, bodde hela min skolgång i en landsortshåla i Roslagen och bor numer i bondbyn Uppsala. Förvisso kör jag så gott som dagligen i Stockholms trafiken pga mitt arbete och har klarat mig rätt bra i ca 25 år. Min observation är att De som bufflar sig mest är individer som kör tysk motorstark bil och frekventerar sträckan Botkyrka-city. De ser på utseendet inte ut att häröra från sverige ursprungligen. Är det dem du refererar till som "stockholmare"? I så fall kan jag berätta att det verkar finnas gott om "stockholmare" i Malmö för där törs jag varken köra själv eller åka taxi längre. Jag tar bussen eller tar mig till Lund. Människor som tjatar om bondläppar och dylikt bara för att de själva bor på en viss plats är i allmänhet väldigt inskränkta så de försöker jag undvika. Jag blev kallad bonde så jag gick i skolan för att jag inte bodde i centrala Gimo.... fastän jag som sagt kom från Täby. De människorna som kallade mig det har möjligen jobb på Sandvik coromant och ägnar helgerna på den lokala pizzerian i Gimo och dricker billig piss öl för att slippa glo på bingolotto med sin inavlade kärring och sina vanartiga ungar.
Du verkar totalt missförstått och läst lite dåligt. De du hänvisar till är ju de som bufflar sig, som kör om en hel kö, i fel körfält, och sedan bufflar sig in som de hade missat att alla som köade skulle svänga. Dessa känner jag väl till och sympatiserar inte med. De tränger ju sig bara. Jag pratar bara om när två eller fler körfält går ihop och man ska använda blixtlåsprincipen. De du hänvisar till förstår ju inte ens blixtlåsprincipen och försöker tränga in sig flera bilar också. Att stoppa dessa är förknippat med livsfara då de oftast är våldsamma. Råkade ut för en sån för en månad sen som inte tyckte att lämna företräde gällde honom då han hade Mercedes SUV och kom från arabvärden. Han tyckte ju att jag skulle väja för honom, när jag inte gjorde det försökte han preja mig med flera på motorvägen. Jag var tvungen att ringa polisen som fick stopp på honom. Hade jag inte sett vad han gjorde hade nog hela familjen blivit skadad. Vill till att vara på sin vakt mot dessa.

Vet inte vad det har med respekt att göra att man får trafiken att flyta på.

Heller är favo AKB än de som härjar i Skåne.

Men helt seriöst, varför bara utnyttja ett körfält, jag hajar helt ärligt inte.

Och till Jonas, jag tränger mig inte bara använder de körfält som är märkta ska till den destination jag ska.

Jag lägger ner debatten, är ni såna som alltid kör i 70 på motorvägen också?
Håller med dig så gör jag också, fattar inte heller varför de bara ska köra i höger körfält så kön blir längre.
Nu är det ju värre i Sthlm än Gbg men lite knep måste man ju ha för sig ibland.

Jag har inte fattat vad det är för vägskylt du jiddrar om?
Du hade ju nån specifik skylt där det stod att det kanske var en olycka nånstans i världen, eller 10 km bort, eller 23 km bort, och att du därför vägrade att lägga dig i en kö. Vi (åtminstone jag) har väntat med spänning på ett foto av denna skylt, eller en länk kanske. Eftersom den låg till grund för din argumentation utgår jag ifrån att du inte ljög om denna skylt.

Så här sitter vi, och väntar, och väntar, och väntar....

Du hade ju nån specifik skylt där det stod att det kanske var en olycka nånstans i världen, eller 10 km bort, eller 23 km bort, och att du därför vägrade att lägga dig i en kö. Vi (åtminstone jag) har väntat med spänning på ett foto av denna skylt, eller en länk kanske. Eftersom den låg till grund för din argumentation utgår jag ifrån att du inte ljög om denna skylt.

Så här sitter vi, och väntar, och väntar, och väntar....
Aha trafikinformationsskyltar ...

Så här ser det ut http://www.infracontrol.com/wp-content/uploads/2015/09/trafikinformation-1.jpg

Har du missat dessa, finns ju på alla stora infarter mot Stockholm, E4, E20, E18, Huddingevägen, Nynäsvägen, Södra länken, norra länken ...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp