A
Anonym
Gäst
Jag gillar Collin, han verkar har förstått detta i varje fallJKON. Utan att ha följt hela tråden så lutar jag åt ditt håll. Har tills för en tid sedan kört 5-600 mil i månaden i Stockholmstrafiken. Mycket till och från Stockholms norra Roslag via E18. Två-ett väg och ofta någon som skall leka polis och blockera båda filerna. Vanligt bland hemvändare i söndagstrafiken. Sen har vi dödspiloterna som ger järnet för att hinna förbi så många som möjligt innan det blir ett körfält. Blixtlås har vi exempelvis på Klarastrandsleden där det så gott som alltid funkar klockrent även under rusningstrafik. Man tillämpar även blixtlås där för de som skall ned på leden trots att de har lämna företräde. I stort tycker jag det flyter bra i Stockholmstrafiken. Galningarna som skall utmärka sig och gasa så fort det går finns det tyvärr fler och fler av. På E4 söder ut från stan så kan det gå vilt till kvällstid främst.
Tror du har en meningsfrände i Robert Collin;
”Jag väntar alltid till sista stund”
Collin: Därför funkar inte blixtlåskörning
MOTORmån 18 jan 2010
Åsikterna går isär om hur man bör köra när två filer ska smälta samman enligt blixtlåsprincipen.
Men för Aftonbladets motorjournalist Robert Collin är svaret enkelt.
– Jag kör alltid ända fram och om alla gjorde det så skulle det inte bli några problem.
Långtradarchauffören Sven-Åke Sörensen bötfälldes när han lade sig i vänstra körfältet och blockerade bilister som försökte tränga sig emellan.
Men diskussionen visar att många inte vet exakt när blixtlåsprincipen inträder. Är det vid skylten eller är det längst fram där filerna går ihop?
Robert Collin svarar utan att tveka:
– Jag väntar alltid till sista stund. Jag kan inte begripa varför folk svänger in redan vid första skylten. Det är ju bara en förvarning.
Blir oroliga
Han menar att om alla gjorde som han och utnyttjade de båda filerna så långt som möjligt skulle problemen vid blixtlåskörning utebli. Han menar att folk blir oroliga och därför lägger sig i högerfilen.
– Jag förstår att folk sen blir irriterade när någon kör om i vänsterfilen men de har ingen anledning att bli irriterade. De är bara dumma i huvudet själva.
Kaoset kan undvikas
Enligt Collin skulle kaoset som alltid uppstår någon kilometer före varje vägarbete kunnat undvikas.
Han jämför med en korsning eller ett rödljus där man alltid stannar när man kommit fram – även om det skulle stå en skylt innan.
– Om det finns någon yrkeschaufför som tycker att man ska köra ihop 200 meter innan skylten, tycker han också att man ska stanna 200 meter innan ett rödljus?

Jag skulle inte ha något emot att man gick in 200 meter tidigare eller 10 km tidigare om alla gjorde detsamma, då skulle det flyta lika bra (nästan) men varför inte utnyttja de fält som finns till förfogande.