Prat om Lag och ordning vart vi vill i världen

Om man anpassar sej till landet man är gäst i med att tycka det är OK att köra MC eller bil alkoholpåverkad så har man nått allvarligt fel. Mina "plastbarns" pappa gjorde just det ("anpassade sej"). Hans dagar slutade mot en bilfront på Koh Chang. Körde MC alkoholpåverkad. Men för all del, om det bara drabbar fyllskallen som kör så bryr jag mej inte. Men det drabbar även andra på ena eller andra sättet.
Kan inte hålla med mer.

Dina plastbarn förlorade ju sin biologiska pappa, men verkar som de har fått en pappa med mer förstånd!

Eftersom ersättning för skada på tredje man kan variera från 300.000 till 2,0 milj.baht, så gäller det att alltid köra nykter. Man kan nog vara tämligen säker, att som farang få polisrapporten emot sig oavsett om man gjort fel eller ej. En dashkamera kan vara en fördel.

Eftersom ersättning för skada på tredje man kan variera från 300.000 till 2,0 milj.baht, så gäller det att alltid köra nykter. Man kan nog vara tämligen säker, att som farang få polisrapporten emot sig oavsett om man gjort fel eller ej. En dashkamera kan vara en fördel.
Det kan nog bli högre än så också, vi hade en då 25 åring på vårt jobb som krockade med en hyrd mc med några thaitjejer på för mer än tio år sedan under en semester.
Han gjorde illa sig själv vid olyckan och minns inte något av den.
I alla fall anklagades han för att ha vållat olyckan där en ung flicka på 13 år påstods ha dött.
Efter många turer med polis inblandad kom thaifamiljen som förlorat sin dotter med skadeståndskravet 3 miljoner baht för att föräldrarna förlorat en framtida försörjare.
Polisen rekommenderade att han skulle betala beloppet så skulle inget åtal ske och saken var ur världen.
Annars skulle han häktas och få sitta fängslad tills rättegång skulle ske om ett halvår eller mer.
Hans föräldrar lyckades skaffa fram beloppet och han blev fri. Motorcykelns skador som bara fanns vid bakhjulet täckte inte uthyrarens försäkring alls ( troligen påkörd från sidan) så det fick han också ersätta.
Naturligtvis var han onykter och någon avliden flicka fick han aldrig heller se som bevis.

Det kan nog bli högre än så också, vi hade en då 25 åring på vårt jobb som krockade med en hyrd mc med några thaitjejer på för mer än tio år sedan under en semester.
I alla fall anklagades han för att ha vållat olyckan där en ung flicka på 13 år påstods ha dött.
Efter många turer med polis inblandad kom thaifamiljen som förlorat sin dotter med skadeståndskravet 3 miljoner baht för att föräldrarna förlorat en framtida försörjare.
Polisen rekommenderade att han skulle betala beloppet så skulle inget åtal ske och saken var ur världen.
Annars skulle han häktas och få sitta fängslad tills rättegång skulle ske om ett halvår eller mer.
Hans föräldrar lyckades skaffa fram beloppet och han blev fri. Motorcykelns skador som bara fanns vid bakhjulet täckte inte uthyrarens försäkring alls ( troligen påkörd från sidan) så det fick han också ersätta.
Naturligtvis var han onykter och någon avliden flicka fick han aldrig heller se som bevis.

Hej

Fungerar precis som du beskriver det, även här använder man den långa väntetiden till en rättegång som ett sätt att pressa en falang på pengar, känner några som har råkat ut för detta, men kan tillägga att polisen som rekommenderar falangen att betala ofta är med och delar på dom pengar som falangen pressas att betala.

Själv tycker jag även att detta är ett problem som är en brist i rättssystemet som direkt uppmuntrar till korruption, man behöver ju inte ens vara skyldig på något vis för att kunna drabbas, bara hotet om att tvingas genomgå en häktning, betala en borgen och invänta en rättegång om 6-12 månader kan ju få även oskyldiga att överväga att ”köpa” sig fria.

Mvh isan lover

Man undrar ju vad en 13 årig flicka gjorde på där om han var på semester och full ...

Du har givetvis rätt i en del.
Men att skylla sina fyllekörningar på att polisen är korrupt är ju fånigt.
Tror jag tar mig en tur till ICA och knivhugger någon då jag vet att en del svenska poliser faktiskt inte är helt prickfria.

Hej

Vet inte hur du kan utläsa ”att skylla sina fyllekörningar på att polisen är korrupt är ju fånigt” grundat på mina inlägg i ämnet, enligt mig är själva brottet och eventuella rättsliga påföljder en sak och utpressning och korruption en helt annan, självklart får var och en ta ansvar för sina handlingar.

Mvh isan lover

Japp och det har jag bade pa hojen och i bilen ,samt kopt en nu till ena dottern

Hej

Vet inte hur du kan utläsa ”att skylla sina fyllekörningar på att polisen är korrupt är ju fånigt” grundat på mina inlägg i ämnet, enligt mig är själva brottet och eventuella rättsliga påföljder en sak och utpressning och korruption en helt annan, självklart får var och en ta ansvar för sina handlingar.

Mvh isan lover

Nja, man kan ju inte förvänta sig att jag ska vara en laglydig medborgare när inte polisen ör det.

Helt klart oacceptabelt ur en svensk synpunkt för där ska man släppas fri för att det finns inte tid att utreda brotten, de som blir dömda lever ett bättre liv än våra gamla, fritt boende, lön, kabel-tv gratis bättre mat än både svenska skolors elever och boende på äldrevården.
Flera timmar i veckan med kurator och inga väntetider för sjukvård.

Jag kanske är hård men jag har inga sympatier att dalta med pedofiler, våldtäktsmän, droglangare på skolgårdar eller korrupta politiker som är på de kinesiska drogkartellernas lönelista. Bara att slå ihjäl dom.
Om dom dör i eldstrid på gatan eller avrättas efter en dödsdom är oviktigt, bara dom straffas hårt.
Ibland tycker jag också att en rattfull som kör ihjäl oskyldiga har förbrukat rätten att leva.
Det beräknas att en tredjedel av de döda har avrättas av medborgargarden där vanliga medborgare ingår och passat på att göra upp själva eller betalat lejda mördare att ta livet av sin dotters våldtäktsman eller langare.
Det är lite av andemeningen till familjer och föräldrar som drabbats av drogrelaterad brottslighet att göra upp själva och vi kommer inte att lägga krut på att utreda er dotters langare och våldtäktsman död.

Nu dör även politiska motståndare, tjallare och höga korrupta polischefer i thailändska fängelser och det tillhör den asiatiska kulturen.

Världen behöver mer handlingskraftiga ledare och mindre daltande med återanpassning för dyra skattemedel.
Och vem vet detta battre an dig som bor dar ,ingen av oss pa detta gorum i alla fall , kunde inte uttryckts battre:thumbsup: Trots att det borde finnas battre metoder sa kanske detta ar det ratta,,,

Jag är inte för något daltande heller men du får det att låta som det bara sker i gatustrider.
Du vet mycket väl att det sker regelrätta avrättningar och att presidenten har uppmanat dessa medborgargarden att mörda misstänkta.

Thailand förde ett liknande krig mot narkotikagängen under Thaksin och en rapport från FN organisation visade på att 50% av dom avrättade var oskyldiga och gällde mer att komma över mark och andra saker i korruptionens namn.
Men Jonas ,Fn sager aven att de som kommer i horder over medelhavet ar flyktingar ,trots att de kommer fran lugna lander ,Fn sager aven att de vuxna mannen har ar barn .. Fn ger inte jag ett skit for ,V folk hela hogen

Jag är inte för något daltande heller men du får det att låta som det bara sker i gatustrider.
Du vet mycket väl att det sker regelrätta avrättningar och att presidenten har uppmanat dessa medborgargarden att mörda misstänkta.

Thailand förde ett liknande krig mot narkotikagängen under Thaksin och en rapport från FN organisation visade på att 50% av dom avrättade var oskyldiga och gällde mer att komma över mark och andra saker i korruptionens namn.
Ja det är Asian style, här råder en annan kultur och människovärde betyder nästan noll, bara att acceptera eller åka hem till mjukisvärlden i Skandinavien.
I Asien får du en person avrättad för 100Usd och i Uppsala för 50.000Sek läste jag.
Många passar på nu att göra upp med sina ovänner när rättsväsendet nu blundar. Poliser utför regelrätta mord efter arbetstid mot ersättning.
Vad det får för effekter på sikt vet vi inte men filipino tycker det är bra just nu i alla fall och det är deras land och kultur.

Och vem vet detta battre an dig som bor dar ,ingen av oss pa detta gorum i alla fall , kunde inte uttryckts battre:thumbsup: Trots att det borde finnas battre metoder sa kanske detta ar det ratta,,,
70% av dom ombord är Fillipinare man får berättat för sig, sen brukar jag läsa om Duerte för även jag tycker han är intressant men utan rättegång att bara döda en misstänkt tycker jag är fel.
Jag är helt säker på att @kurant vet det med att det föregår, han är inte dum.
Sen om man tycker att det är rätt eller fel är en annan sak.
Visst måste man ta tag i problemen men när du ser bilder där mistänkt langare dödad av medborgargardena med eltejp runt hela huvud antagligen kvävd till döds med en skylt hängande på halsen im a pusher.
Inrikesministern har hållt tal där han uppmanat dessa medborgargarden till att döda dom ni mistänker langa på era gator, bränn deras hem dom är inget värda.
Jag är mer för en lagstyrd stat där det skall till rättegång och dom.

Metoderna kan ifrågasättas men det är så det fungerar för majoriteten av världens befolkning.
Länder som Mexico, Colombia, Brasilien har liknande kultur och problem kring narkotikan, och ingen fattig får rättvisa i någon domstol.
Rika och medelklass i Indien går fria för gruppvåldtäkter och mord av den fattiga klassen.
Oskyldig till din skuld är bevisad är bara en fras som gäller kanske mindre än 1 % av världens befolkning.

70% av dom ombord är Fillipinare man får berättat för sig, sen brukar jag läsa om Duerte för även jag tycker han är intressant men utan rättegång att bara döda en misstänkt tycker jag är fel.
Visst måste man ta tag i problemen men när du ser bilder där mistänkt langare dödad av medborgargardena med eltejp runt hela huvud antagligen kvävd till döds med en skylt hängande på halsen im a pusher.
Inrikesministern har hållt tal där han uppmanat dessa medborgargarden till att döda dom ni mistänker langa på era gator, bränn deras hem dom är inget värda.
Visst håller jag med dig, men i Phil har det gått så långt att rättvisa är långt bortom horisonten. Det är helt omöjligt att vända den skutan på rätt kurs med normala metoder.
Vanliga fattigas hat mot de langare som fått deras döttrar att börja knarka och sen sälja sina kroppar för att finansera missbruket och försörja sin hallick är så stort att man tar utan att tveka saken i sina händer nu när man får chansen.
Det beräknas att det är över 5% av landets befolkning som är missbrukare av narkotika och majoriteten av alla familjer har någon i familjen som sitter fast i skiten.

Undrar hur många svenskar som inte vill hämnas hårt mot sin dotters våldtäcksman/män?

Sen skrivs det litet i svensk media om alla de satsningar på rehabilitering av de som angett sig själva och vill starta om på nytt. De flesta kommer att få amnesti och några hundra tusen är redan i lönejobb för att bredda vägar och anlägga dräneringskanaler i hela öriket.

Om man vill veta lite mer om detta med droger i Asien och även Thailand så finns mycket fakta på nätet.

Det mesta styrs av triader som kontrollerar nästan all handel av den ökända Yaba, Shabu, Crystal meth eller Meth olika namn på samma drog i olika länder. Antalet missbrukar är enormt och det är stora pengar i potten.

Tre kända är United Bamboo Gang (Bamboo Triad), 14K Triad or Hong Kong Triad, and Sun Yee On Triad.
Alla rankade som världens farligaste organisationer av USA inom brott.

Med organisationer på 20.000-60.000 medlemmar är dom kraftfullare och rikare än många länder är.
Dom kontrollerar en stor del av statsapparaten i flera länder och sysslar med allt som genererar pengar.
Aktiviteter som illegalt spel, human trafficking, droghandel, vapenhandel, pr*stitution, kidnappning, pengatvätt, låneverksamhet, förfalskningar, fordonshandel, smuggling, utpressning, rån och mord.

Med stora kinesiska befolkningar i de flesta av Asiens länder har dom stora nätverk.
De flesta känner nog till att det är 10% kinesättlingar i Thailand som kontrollerar upp mot 90% av näringslivet och 100% av all guldhandel.
Då vet man också hur stor procent som sitter i regeringsposition oavsett junta eller folkvalda.
Skrämmande men intressant läsning finns enkelt att hitta på nätet.
I Filippinerna är inslaget av maffior från Korea och Japan stort och en känd är Yakuza som även finns i Thailand.
Andra namn som florerar är Black Dragons, Guan Yu och Big Cirkel Gang, Wo Hop To, Wo Shing Wo.

Duterte har säkert dödskontrakt på sig av samtliga för att störa deras affärsrelationer.

Sökord kan vara drug triads in Thailand, triads in Asia, Triads, drug traffic mm.

eller denna artikel i Philstar

http://beta.philstar.com/headlines/...-names-triads-behind-shabu-supply-philippines

Lägg ett par timmar på ämnet och det är som en spännande triller med alldeles för många trådar.

Om man vill veta lite mer om detta med droger i Asien och även Thailand så finns mycket fakta på nätet.

Det mesta styrs av triader som kontrollerar nästan all handel av den ökända Yaba, Shabu, Crystal meth eller Meth olika namn på samma drog i olika länder. Antalet missbrukar är enormt och det är stora pengar i potten.

Tre kända är United Bamboo Gang (Bamboo Triad), 14K Triad or Hong Kong Triad, and Sun Yee On Triad.
Alla rankade som världens farligaste organisationer av USA inom brott.

Med organisationer på 20.000-60.000 medlemmar är dom kraftfullare och rikare än många länder är.
Dom kontrollerar en stor del av statsapparaten i flera länder och sysslar med allt som genererar pengar.
Aktiviteter som illegalt spel, human trafficking, droghandel, vapenhandel, pr*stitution, kidnappning, pengatvätt, låneverksamhet, förfalskningar, fordonshandel, smuggling, utpressning, rån och mord.

Med stora kinesiska befolkningar i de flesta av Asiens länder har dom stora nätverk.
De flesta känner nog till att det är 10% kinesättlingar i Thailand som kontrollerar upp mot 90% av näringslivet och 100% av all guldhandel.
Då vet man också hur stor procent som sitter i regeringsposition oavsett junta eller folkvalda.
Skrämmande men intressant läsning finns enkelt att hitta på nätet.
I Filippinerna är inslaget av maffior från Korea och Japan stort och en känd är Yakuza som även finns i Thailand.
Andra namn som florerar är Black Dragons, Guan Yu och Big Cirkel Gang, Wo Hop To, Wo Shing Wo.

Duterte har säkert dödskontrakt på sig av samtliga för att störa deras affärsrelationer.

Sökord kan vara drug triads in Thailand, triads in Asia, Triads, drug traffic mm.

eller denna artikel i Philstar

http://beta.philstar.com/headlines/...-names-triads-behind-shabu-supply-philippines

Lägg ett par timmar på ämnet och det är som en spännande triller med alldeles för många trådar.
Vart en del skriverier i tidningarna här nere sista månaden efter stor knarksmugglingshistoria och mord av medlemmar av ett av världens kändaste mc-gäng.
Flera arresteringar och deporteringar, lyxbilar, villor, guld, pengar, kg vis med knark beslagtagna.
Har dom väl hårdragit det lite för mycket kanske för nu ser man dom alla som krimminella och myndigheterna har sagt att man skall inte tro man kan glida runt som utlänning på sin hd här nere längre och bedriva brott, alla deras förehavande om man åker hd kommer granskas.

Vart en del skriverier i tidningarna här nere sista månaden efter stor knarksmugglingshistoria och mord av medlemmar av ett av världens kändaste mc-gäng.
Flera arresteringar och deporteringar, lyxbilar, villor, guld, pengar, kg vis med knark beslagtagna.
Har dom väl hårdragit det lite för mycket kanske för nu ser man dom alla som krimminella och myndigheterna har sagt att man skall inte tro man kan glida runt som utlänning på sin hd här nere längre och bedriva brott, alla deras förehavande om man åker hd kommer granskas.
Ja, visst finns det massor av detta i Thailand, grabbarna i mc gäng är ju inte lika anonyma som de asiatiska gängen.
Många efterlysta i sina hemländer hittar hit och ränderna går inte ur, man måste visa sig rik och mäktig.
Nu håller väl ryska ligor också att försöka komma in på arenan, kanske inte lika mycket i droger men med andra lönsamma verksamheter främst mot landsmän.

Det arresterades väl en japan ur Yakuza nyligen också.

Som jag skrivit innan jag har märkt skillnad.
För 3-4 år sen var det skottlosningar och knarkrelaterade brott på soi khopai och 3rd road varje vecka, ställe jag helt undvek efter solnedgång.
Idag ingenting, par år sen ja hörde nåt om det men vart stora razzior och nedstängningar i området.
Har det säkert inte försvunnit helt men det är inte otryggt i området längre, namn som soi jabba har jag inte hört på par år, det kallades soi khopai innan.

Jo,Jonas ,du har naturligtvis ratt .men risken att vi hamnar i samma sits med medborgargarden i Sverige ar stor ,om polisen inte kan skydda landets medborgare for att man har en handlingsforlamad polisledning samt en pajas till regeringschef ,da kommer vanligt folk tillslut att bevapna sig ,inte backar jag om min jag sjalv eller min familj hotas ,jarn har ja sa det racker ,skulle aldrig tillata buset att styra om jag vore regeringschef ,nu sager de att de skall "prata" med buset ,fy fn vilka tontar ....blir spyfardig :confused:

Jo,Jonas ,du har naturligtvis ratt .men risken att vi hamnar i samma sits med medborgargarden i Sverige ar stor ,om polisen inte kan skydda landets medborgare for att man har en handlingsforlamad polisledning samt en pajas till regeringschef ,da kommer vanligt folk tillslut att bevapna sig ,inte backar jag om min jag sjalv eller min familj hotas ,jarn har ja sa det racker ,skulle aldrig tillata buset att styra om jag vore regeringschef ,nu sager de att de skall "prata" med buset ,fy fn vilka tontar ....blir spyfardig :confused:
Jag håller med dig gällande daltandet, det var inte det som var poängen, jag är inte för att avrätta "mistänkta" det blir väldigt lätt att döda obekväma då!

Liknande trådar

Tillbaka
Topp