Presentation om mig själv

• Trådstartare Trådstartare miicke
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

miicke

Gäst
Hejsan

Har varit medlem en längre stund på forumet men varit väldigt inaktiv. Tänkte jag skulle skriva en närmare presentation om mig själv och varför jag blev medlem här engång i tiden.

Börjar med mig själv. 28 år gammal ( i november). Jobbar som elektriker/robottekniker. Sambo med en tjej som heter Aey, som kommer från thailand. Flyttade hit till sverige juli 2011. På fritiden tränar jag , läser böcker och reser. Har bott och studerat i thailand en kortare period.

Mitt rensande till thailand började år 2006, då jag och en polare satt och sökte sista minuten biljetter till varmare breddgrader. Vi kikade först och främst på resor till kanarieöarna eftersom alla andra mina släktingar och vänner hade varit där mycket. Efter några timmars sökande så hittade vi inga prisvärda biljetter dit, kikade lite på andra resemål och såg att det fanns sista minuten till thailand med apollo. Efter några minuters diskussion så blev det ett köp på denna resa, 2 veckor i thailand, endast flyg till Bangkok.

Lite nervöst i slutet av april 2006 så bordade vi planet påväg mot Bangkok. Relativt lite resvana och dålig kunskap om thailand så flög vi med apollos (skitplan) med två mellanlandningar, köpenhamn och abu dubai (flyger aldrig charter igen!). Väl framme i Bangkok så kände vi oss vilsna och trötta efter 18 timmar på ett plan. Folket måste sett att vi var förstagångens resenärer eftersom vi såg så vilsna ut. Efter en halvtimmes yrande som höns så gick vi fram till en bokningssnubbe. Han undrade vart vi skulle i thailand och vi sa att vi hade ingen som helst aning. Han rekommenderade phuket och visade några bilder till oss. Vi blev helt frälsta av alla vackra stränder och neonljus bilder han visade oss. Sagt och gjort, vi bokade ett hotell i patong efter lite förhandlandes. Efter två veckor i phuket så blev vi helt frälsta på detta land och jag sa att jag bara ska åka dit igen!

Nästa resa bar iväg i maj år 2008, två år efter min första resa. Jag hade garanterat åkt tillbaka tidigare om pengarna funnits. Eftersom mina vänner antingen studerade eller inte kunde vara lediga under denna perioden så bokade jag två veckor ensam. Bokade med thai airways eftersom de hade en bra kampanj under den perioden. När jag väl bordade planet, helt ensam så kröp paniken fram lite. Jag skulle till ett land flera tusen mil bort helt ensam, hur skulle detta gå?! Som jag nämde tidigare så hade jag inte rest så mycket i mitt liv innan, va vid tillfället 24 år gammal och hade husbilsföräldrar så det blev mestadels resor i sverige. Även denna gången blev det phuket och patong i två veckor. När jag väl kom fram dit så träffade jag massa backpackers och min panik över att resa ensam försvann som en vind. Att resa ensam va verkligen superenkelt och det skulle bli fler gånger!

Väl hemma i sverige igen så kändes allting tomt och konstigt igen, längtan efter thailand va verkligen enorm. Efter cirka två veckors vistelse surfade jag runt på bokningssidorna igen och bokade tre nya veckor till thailand i november 2008 med Qatar airways, vilket skulle bli flygbolaget som jag flygit dit med varje gång sedan dess. Peppad över att jag skulle fira min 25 årsdag på thailand fick tiden att gå fort. Nu hade jag bestämt mig för att det fick bli några dagar i Bangkok innan jag skulle vidare till phuket igen. När jag väl kom fram till Bangkok så bestämde jag mig för att stanna i staden i några dagar. Så lurad som jag blev på det första hotellet har jag aldrig tidigare blivit. Betalade 1500 bath , ok kanske inte så mycket, men hotellet va verkligen sunkigt! Betalade även över 1500 bath från suarnabumhi till hotellet vilket va ocker pris. Stannade där några dagar och reste sedan vidare till koh samet med en tjej som jag träffade i Bangkok. Väl framme i koh samet så insåg jag verkligen att thailand är så mycket mer än phuket. Efter samet så blev det en sväng till Hua hin för att sedan tillbringa resterande tid i bangkok. Det blev inget phuket mer denna gång och jag va verkligen inte besviken över detta.

Tillbaka i sverige igen, svinkall vinter och ångest så planerade jag min nästa resa med en gång.

Återkommer med fortsättningen

Bidrar med några bilder från båda resorna år 2008.

n656586102_1636989_8480.jpg

n656586102_1636997_728.jpg

n656586102_1636979_5809.jpg

n656586102_1178201_2751.jpg

n656586102_1178215_7939.jpg

n656586102_1178181_5723.jpg

Hej och välkommen till CM miicke, :)

Det var en imponerande presentation! :thumbsup:

Ja, det där mad att resa själv till Thailand är en sak jag starkt kan rekommendera , eftersom jag gjort det ett par gånger så kan jag påstå att det många gånger är bättre att resa själv.

Tjenar!

Låter lite som mig själv, blev nästan beroende av Thailand. Man lär sig lite mer varje gång man kommer dit. Hade turen att träffa min fru i BKK vid ca: 5 resan. Var nog tur det, finns allldeles för mycket nöjen på turistortena. Lätt att man "åker dit" som en alkoholiserad bar-ägare. Träffade frun för 11 år sedan och är numera stolt pappa till en dotter (och en son är beställd).

Sonny

Hej en trevlig presentation av dig där själv så va ja gift me en falang tant förut innan ja träffade min fru men de e en annan historia välkpommen o hoppas du blir lite mer aktiv för just nu e de inte mycke till fart på forumet

glimten66

"Sonny " sa:
Tjenar!

Låter lite som mig själv, blev nästan beroende av Thailand. Man lär sig lite mer varje gång man kommer dit. Hade turen att träffa min fru i BKK vid ca: 5 resan. Var nog tur det, finns allldeles för mycket nöjen på turistortena. Lätt att man "åker dit" som en alkoholiserad bar-ägare. Träffade frun för 11 år sedan och är numera stolt pappa till en dotter (och en son är beställd).

Sonny

Hej Sonny!

Var är du nu, i Sverige eller Thailand? Har du inga bilder? ???

Jättetrevlig presentation, Miicke. Ser med spänning och intresse fram emot fortsättningen. :thumbsup:

Fortsättning....

Nästa resa bar av i april 2009. Denna gång skulle jag stanna i exakt en månad. Efter ett tags chattandes med min nuvarande flickvän på msn så bokade jag en biljett och fixade ett boende i närheten av henne i bangkok. Tanken va att jag skulle följa med henne och hennes vänner på en weekend till koh chang, vilket det också blev. Efter detta så fattade vi tycke för varandra. Tur som det var så åkte jag i songkran månaden och hon hade mycket ledigt ifrån sitt arbete då (jobbade inom marketing på ett företag som inriktade sig på försäljning av kemikalier mot bland annat europa och australien, vilket gjorde att hon talar extremt bra engelska). Efter koh chang så blev det upp till chiang mai för att fira song kran. Detta va bland det coolaste jag upplevt då, totalt fullt vatten krig och redlöst festandes i tre dagar, I like! ;-) . Efter chiang mai blev det en stunds vistelse i bkk eftersom hon va tvungen att arbeta, så jag hade lite tid för mig själv att utforska denna härliga stad som skulle bli mitt hem inom en snar framtid. Sista trippen jag hann med den resen innan det for iväg mot kalla sverige igen va koh samet, som är en personlig favorit. Måste ge en eloge till sjukvården i thailand och ett positivt första möte med den när jag va på koh samet. Efter en omkullkörning med vespa som resulterade i en sönderslagen och svullen fot så sydde de och rengjorde de foten så fint där med engång. Detta va näst sista dagen i thailand så när jag flög hem igen så svullnade foten upp och jag ringde sjukvårdsrådgivningen med engång när jag landade, detta va en fredag. Fick som svar att vårdmottagningen va stängd över helgen :-\ . :thumbsdown: blir det för den svenska sjukvården.

Väl hemma i sverige igen så kröp rastlösheten i min kropp igen och jag va tvungen att göra något drastiskt i mitt liv. Efter mycket funderandes, frågandes och kikandes bestämde jag mig för att börja studera på universitet i thailand. När jag träffade min flickvän så lärde jag även känna några studenter i bangkok som bland annat va ifrån england och holland. EFter lite rådgivande från dem så sökte jag till ABAC university i Ramkamhaeng som Ingenjör. Eftersom jag arbetade som robottekniker/elektriker så ville jag fortsätta på denna banan. Jag visste att det skulle bli en fruktansvärt tuff utmaning för mig att studera till Ingenjör i thailand på enbart engelska med relativt dåliga förkunskaper i matte.

Sommaren 2009 gick jag upp till min chef och begärde studieledighet. Fick som svar "Vart ska du iväg och studera?" . Jag sa att jag ska studera på ett internationellt universitet (antagningen va inte 100% klar i detta ögonblick) sa jag till honom och såg nästan hur han hångarvade åt mig, "I thailand? Där finns ju bara bungalows och fattigdom, inte ska du studera till ingenjör där". Efter en stunds diskussion (orkade verkligen inte diskutera något allvarligt med honom för han bevisade verkligen sin okunskap om världen när han sa det) så fick jag ett godkännade från honom. Jag hörde på omvägar att han aldrig trodde att jag skulle åka. Så en dag, så fick jag ett papper ifrån ABAC university bkk där det stod att jag blivit antagen. Gick upp och la papperet på chefens skrivbord och såg hur chockad han blev. Enda han fick fram va lycka till.

Oktober 2009 bar det av mot mitt största äventyr hittills i mitt liv.

Berättar mer om det senare, börjar få skrivkramp. Bifogar lite fler bilder.

thai1.jpg

thai2.jpg

thai3.jpg

thai4.jpg

thai5.jpg

thai6.jpg

thai7.jpg

thai8.jpg

Tack för alla fina bilder, Miicke! Du har hunnit med mycket i LOS, det syns. Härligt, väntar på fortsättningen. Plus i kanten blev det!!! :wai:

Trevligt Miicke en go start väntar me spänning på fortsättningen

glimten66

Kul Sony och Miicke och välkomna till CM.
Bara för att det inte ska bli några missförstånd så finns det ingen Elit eller Amatör här på forumet.
Alla är vi lika mycket värda, tillsammans skapar vi detta och inte en liten Elit.
mvh Rolf

Fortsättning...

"Äventyret" började redan på flygplatsen i arlanda. När jag skulle checka in så sa bokningspersonalen att mitt visum inte va gilltigt för hela resperioden. Hade studentvisum på tre månader men va tvungen att "aktivera" detta och få ett non immigrant visa E på skolan för att få ett års uppehållstillstånd. Jag hade bokat resan från oktober och med öppen hemresebiljett i mars 2010 för jag visste att det va sommarlov i thailand vid den perioden. Eftersom jag bara hade ett visum på tre månader så sa personalen att jag kunde få bekymmer att komma in i bangkok så de bokade en "spökbiljett" åt mig, dvs de bokade en hemresa två dagar efter incheckning i bangkok , men den avbokades direkt dagen efter, eftersom detta va bara en pappersbiljett jag skulle visa immigrant-personalen i bkk så jag kommer in i landet. Väl när jag landade i bangkok så va det ingen som begärde att få se denna biljett så jag vet inte riktigt varför personalen sa så på arlanda.

Några dagar efter landning va det dags för inregistrering på skolan, och detta va verkligen annorlunda mot vad man va van vid! Efter att ha talat med ansvarig person på skolan så sa han att jag inte alls va antagen och behövde ett papper som jag inte hade. Chockad över beskedet så ringde jag min polare som pluggade på samma universitet och han skrattade lite lätt och sa att den personen va mycket speciell och konstig så jag skulle inte bry mig om vad han sa. Jag ringde upp samma person och sa som det va att jag har inga sådana papper som han krävde och jag va väldigt upprörd. Efter lite diskussion med honom så ändrade han helt plötsligt och sa att jag va antagen. Några dagar efter detta så skulle jag skriva in mig på vilka kurser jag skulle gå samt göra matteprov och engelska prov. Att det knappt finns någon arbetslöshet i thailand är inte helt oförstående. Det satt ca 15 personer som var och en gick igenom ETT papper och satt en stämpel. En person skulle lätt kunnat kolla igenom alla papper ensam, men så verkar det inte gå till i ett land där man måste ge arbete åt 80 miljoner människor.

När den stora dagen kom då skolan började så trivdes jag med engång. Mot min stora förvåning så va det en finne i min klass och eftersom båda mina föräldrar är från finland så pratar jag flytande finska också. Vi kom bra överrens redan första klassen och umgicks nästan dagligen sedan. Tyvärr blev matten och fysiken alldeles för svår och jag va tvungen att bita i det sura äpplet och inse att jag inte skulle klara av 5 år till med fler och svårare mattekurser så jag hoppade av skolan runt februari 2010 och den resterande månaden jag hade kvar innan min hembiljett blev giltig så reste jag och min flickvän runt lite i thailand, bla kanchanaburi, koh samet, koh chang, chiang mai, phuket och runt omkring bangkok när hon väl hade ledigt från sitt arbete.

Ångrar verkligen inte att jag tog chansen att prova på att plugga i Bangkok och jag rekommenderar verkligen andra att göra detta. Många sa att jag skulle byta till enklare linje eftersom engineering är den absolut svåraste linjen man kan gå, men jag ville inte gå enklare bara för att kunna stanna där eftersom det enda som gynnade och intresserade mig va engineering då jag jobbar inom den branschen.

Tur som det va så hade jag mitt jobb kvar hemma så det va bara att ringa till chefen och säga att jag kommer hem och vill jobba igen.

Bifogar lite fler bilder och fortsätter mitt skrivande vid senare skede.

thai12.jpg

thai13.jpg

thai14.jpg

thai15.jpg

thai16.jpg

thai17.jpg

"legolas " sa:
Miicke!! Härlig läsning, men en liten undran? Är det även du på de 2 sista bilderna härovan??? i så fall har du väl färgat håret eller????
;D ;D ;D ;D

Javisst är det jag. Har färgat håret några gånger hehe :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp