Birger
Nedtystad
Tja vad har ni för-kompententa politiker i Sverige inget illa menat, det är lätt att bli hemmablind må väl
Och vad betydde detta.....?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tja vad har ni för-kompententa politiker i Sverige inget illa menat, det är lätt att bli hemmablind må väl
Måste vara en udda form av laxDet verkar blandas hej vilt med begreppen i tråden. Och säkert även i media när man pratar klimat.
Man skriver koloxid utsläpp och i samma mening CO2 utsläpp..
Det är ju 2 helt olika saker... koldioxid är en naturlig gas i luften. Kallas ofta för kolsyra. Samtliga människor på jorden avger koldioxid när de andas ut.. Och vid fullständig förbränning av fossila bränsle tillförs jorden inte mer skit.
Däremot CO , kolmonoxid är en giftig gas om man andas in den. Den uppstår tex vid ofullständig förbränning.
Prova att grilla inomhus så lär du dö av CO förgiftning. Inte av CO2 förgiftning...
Skulle man dö av CO2 utsläpp skulle jag inte sova inomhus med tanten... Då hon även har viss metangas utsläpp.
Och tänk på nästa gång ni äter er fina lax... Den gasas med CO för att få den fina rosa färgen.. Annars hade den varit grå dassig...Men kanske något för MP att ta tag i... eftersom samtliga människor i hela världen andas ut så kan de ju lägga en miljö skatt på CO2 utsläppen på samtliga som andas... Tänk så mycket pengar som de skulle få in...
Miiiiiljaaarder människor som andas... För skatten hade säker fått folk att andas mindre, samma som med skatter på drivmedel. Man kör väl mindre för att man skattas mer???![]()
![]()
Då var ni kanske mer ekologiska.. Har varit med om att bygga ett stort laxrökeri. CO användes för att få till en bättre rosa färg.. Sedan rökades laxen. Snarare pyr rökades med spån. Dvs ingen fullständig förbränning..Måste vara en udda form av lax
Har fiskat lax yrkesmässigt under 80 och 90 talet och våra fångster behövde inte gasas för att bli laxrosa.
Ja.. allting är ju relativt.. Visst kan jag gå till stationen 3,5 km via landsvägen morgon och kväll. Sedan ta taxi från vid framkomsten till arbetsplatsen från närmaste station. Kanske inte så praktisk, framförallt vinter tid. Helt svart ute, utan någon belysning och snön yr... Det finns ingen kollektiv trafik här ute på landet. Det är lite annat om man bor i stan.![]()
Jäkla miljömarodör!Jo men egentligen har ju Skåne väldigt bra kollektivtrafik och det är aldrig långt till något om man ser det så, sen kan ju en del ha långt till tåg och buss. Själv tog jag tåget var morgon och bytte till buss i Teckomatorp när jag arbetade på Svalövs Hotell, i 5 år gjorde jag det och var väldigt smidigt.
Numer har jag bil och blivit lat![]()
Måste vara en udda form av lax
Har fiskat lax yrkesmässigt under 80 och 90 talet och våra fångster behövde inte gasas för att bli laxrosa.
Jäkla miljömarodör!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Då får jag dra på mig skämsmössan. Köpte min första bil, en orange SAAB 96 V4 av årsmodell 74, i maj 1978. Vilken miljömarodör man är!Samtidigt köpte jag min första bil 2014, innan dess har jag bara åkt kollektivt eller cyklat, så jag har mycket att ta igen retroaktivt innan jag kan kallas för miljömarodör![]()
Då får jag dra på mig skämsmössan. Köpte min första bil, en orange SAAB 96 V4 av årsmodell 74, i maj 1978. Vilken miljömarodör man är!![]()
Hehe, jag har ju alltid bott i storstad (Lund) så jag måste vara en bekväm jäkel. Men till mitt försvar måste jag säga att jag alltid har försökt köpa hyfsat miljövänliga bilar. Dock inte el- eller etanolbilar. Förstnämnda pga begränsad räckvidd och sistnämnda pga att det inte blir billigare i längden. Har dock alltid kört bränslesnåla bilar.Är väl lite konstig antagligen men förr var jag aldrig intresserad av att ha bil, då jag alltid bott i städer och alltid tyckt det varit onödiga kostnader.
Dock när min fru kom hit första gången tänkte jag att nä kan vara gött att ha en bil så vi kan köra runt lite så hon får se lite av Sverige och jag ångrar inget, hur jäkla gött som helst att ha en bil, du tar dig vart du vill, är en sådan frihet, så lite skit ur röret får det bli....hahaha
Då var ni kanske mer ekologiska.. Har varit med om att bygga ett stort laxrökeri. CO användes för att få till en bättre rosa färg.. Sedan rökades laxen. Snarare pyr rökades med spån. Dvs ingen fullständig förbränning..
Men f...n vad de tjänar pengar på det.. 100 tals ton lax. Inga utsläpps skatter/avgifter där..![]()
Jaaa. Det vill jag gärna veta... Jag har som jag skrivit innan, är jag uppväxt i en charkuteri familj.Vi rökte aldrig någon lax, mer ekologiskt att sälja dioxinlaxen färsk
Ja, gäller det beredning av lax och de gifter som uppstår och tillsättes är det något annat.
Förmodar att du inte vill veta processen kring rökning av bacon, korv samt kött heller, eller varför inte industriell rostning av kaffe.
Jaaa. Det vill jag gärna veta... Jag har som jag skrivit innan, är jag uppväxt i en charkuteri familj.
Vi hade eget stort rökeri. Jag har gjort egen korv som vi rökade. Jag som liten grabb var med i slakthallen och blodet sprutade ur grisarna... Att klubba en ko var inget konstigt... Bara mat..
De flesta vet nog inte hur mat tillverkas längre. Det kommer ju från ICA.. ??
Hade folk sett hur leverpastej tillverkas hade de aldrig ätit det mer...![]()
Man kan ju göra som danskarna gör. Billigt kött... Men de sprutar in vatten i köttet med en kanyl. På så vis får man större vikt på köttet. Köper man en rostbiff på ett kilo i Danmark får man ut ett halvt kilo av det vid tillagningen....eller hushållssylta...hahah. Jobbade 1 år i charkuteri på 80-talet, Jakobsdals Charkuteri, är ju ett välrenommerat charkuteri som fick pris för bästa kokta skinkan på den tiden och har även idag fina produkter.
Dock leverpastej och blodpudding, blodplasma och allehanda ingredienser, ja vill man nog inte se...hahaha
Jag har gjort egen leverpastej, bara matJaaa. Det vill jag gärna veta... Jag har som jag skrivit innan, är jag uppväxt i en charkuteri familj.
Vi hade eget stort rökeri. Jag har gjort egen korv som vi rökade. Jag som liten grabb var med i slakthallen och blodet sprutade ur grisarna... Att klubba en ko var inget konstigt... Bara mat..
De flesta vet nog inte hur mat tillverkas längre. Det kommer ju från ICA.. ??
Hade folk sett hur leverpastej tillverkas hade de aldrig ätit det mer...![]()
Självklart så är marknadskrafterna det effektivaste. Hoppas ni inte tycker att jag är tjatig men jag är så förbannad över att de ekonomiska styrmedel vi har inte utnyttjas, beskattningen av fordonsgas är bara ett exempelHär ges en intressant vinkel på Trumps beslut att säga upp avtalet:
https://anthropocene.live/2017/06/0...talet-kan-utvecklas-till-hans-storsta-triumf/
Såg också, att det numera kan produceras solenergi i Indien till lägre kostnad än via fossila bränslen. Kanske det, som vanligt, hanteras bättre av marknadskrafterna än av politikerna.
Jag har gjort egen leverpastej, bara matEn fantastisk delikatess som inte går att jämföra med ICA:s
![]()