A
Anonymius
Gäst
Tyvärr jag tror inte att vi får höra så mycket om stödet till Donald men var och en kan göra sin egen uppfattning om saken. För ensam klarar inte ens Donald det han gör. Kanske akulle du även tänka på vilka är det som förlorar mest i pengar och inflytande om klimathotet avslöjas?”
Det är otroligt mycket pengar investerade i att driva klimathotet vidare. Bara Parisöverenskommelsen skulle ju garantera 100 miljarder dollar per år som skall gå till att bygga ut s.k. ”förnyelsebar” energi i utvecklingsländer. Vem kommer att engageras i denna stora investering? Jo, storföretagen (även statliga sådana) inom energibranschen. Lägg därtill alla de miljarder som enskilda nationer lägger på ”klimatsmart” teknik som vind- och solkraft, smarta elnät, elbilar, energisnåla hus, höjda kajer, osv. Allt detta finansieras genom tvångskonsumtion via skatter och höjda energiavgifter, vare sig vi konsumenter behöver det eller inte.
Det är rätt självklart att Big Business som finns etablerade globalt och som har inflytande över regleringarna tjänar multum på detta. Det är därför som de allihop är så frälsta för Parisöverenskommelsen och så gärna framställer sig själva som klimathjältar. Trump har nu åsamkat dem ett hårt slag mot lättförtjänta pengar.
Antar att det är mitt inlägg du svarar på och visst förstår jag också att det handlar om big business men så har det ju alltid varit. I klimathotet har man ju hittat sin nisch och ser chansen att tjäna pengar samt för olika stater utöva makt, så har världen alltid fungerat så det här är ju inget unikt, har alltid handlat om pengar, makt och politik.
Jag har ju inte motsatt mig det, utan jag undrade bara över dessa massdemonstrationer. Naturligtvis använder alla inklusive politiker detta som ett vapen i sin strategi att antingen bli rika eller skaffa sig makt.
Idag är ju ideologier ett svunnet ord som inte fungerar och så passande då att man kan använda något annat i sin politik eller som ursäkt att tjäna pengar och utöva makt, sen om det är lögn eller sanning är ju ingen som bryr sig om och har aldrig gjort.