Qatar

Mackfaktorn

Forumräv
Hej är på väg boka biljetter med Qatar för släkt Bkk-Luleå å undrar om nån har erfarenhet och rest vidare inom Sverige med SAS och om bagaget då går hela vägen ? eller om det måste hämtas ut på Arlanda först ? får inget riktigt förtroendeingivande svar.

Bokar resan på Qatars hemsida Bkk-Luleå, på Qatars kontor i Sthlm fick jag inget riktigt svar utan dom hänvisa till SAS på SAS trodde dom det skulle gå men var ej 100 utan sa be dom kolla när dom chekar in i Bangkok att det står LLA på taggen.

Har en kompis som var tvungen ta ut på arlanda i Februari å checka in igen men är en som brukar råka ut för sånt som inte andra gör :laugh: så undrar om det är nån här med erfarenhet hur det brukar va.

Det blir nog att ta ut bagaget på Arlanda, och gå igenom tullen, om det skulle gå att lasta om bagaget direkt på Arlanda från BKK till inrikesflyget, så skulle detta innebära att bagaget går utanför tullen, inrikes har ingen tull, rätta mig om jag har fel...:)

Det blir nog att ta ut bagaget på Arlanda, och gå igenom tullen, om det skulle gå att lasta om bagaget direkt på Arlanda från BKK till inrikesflyget, så skulle detta innebära att bagaget går utanför tullen, inrikes har ingen tull, rätta mig om jag har fel...:)
Sen några år tillbaka går det att få bagaget till flygplatser utan egen Tull.
Tricket är att det finns numera en röntgen på Arlanda där bagaget passerar innan det hamnar på inrikesflyget.
Har man bara biljetten utställd på hela vägen så är det inga problem. Har flera gånger checkat in hela vägen till Umeå från Bangkok och Cebu.

ok, då vet jag...nytt för mig, men då torde det finnas tullpersonal på inrikes flygplatser som hanterar detta?

Kan mycke väl bli så men inte pga av tullen stora flygplatser som Luleå räknas som funkar det med, utan är beroende på avtal mellan flygbolaget å swedavia om det går ( fick det förklarat på Arlanda för x-antal år sen när vi flög med Emirates )

Sen några år tillbaka går det att få bagaget till flygplatser utan egen Tull.
Tricket är att det finns numera en röntgen på Arlanda där bagaget passerar innan det hamnar på inrikesflyget.
Har man bara biljetten utställd på hela vägen så är det inga problem. Har flera gånger checkat in hela vägen till Umeå från Bangkok och Cebu.
Flög du med Qatar då ? med Thai Baggarna China mfl vet jag inga problem med t.ex Emirates går inte men får inge vettigt svar från officiellt håll hur det är med Qatar.

Flög du med Qatar då ? med Thai Baggarna China mfl vet jag inga problem med t.ex Emirates går inte men får inge vettigt svar från officiellt håll hur det är med Qatar.
Jag flög med Thai och Singapore Airlines som båda är med i Star Alliance och hela resorna på samma bokningsreferens. Även Norwegian då man haft hela sträckan på samma biljett.
Qatar är nog tveksamt då dom ingår i One World men det är väl avtal med Swedavia att använda deras tullröntgen som avgör.
Det var visst ganska dyrt per år så flera flygbolag har inte gått med på att använda denna tullröntgen och då får man själv ta väskan igenom tull och checka in på nytt.

Grundregeln är att om avrese/ankomstflygplatsen är "international" d.v.s. har tull- och passkontroller då kan man checka in bagaget direkt därifrån/dit. Om Luleå inte har det så är det inrikes till Arlanda och därifrån får man checka in bagaget igen oavsett vilket flygbolag man flyger med.

Grundregeln är att om avrese/ankomstflygplatsen är "international" d.v.s. har tull- och passkontroller då kan man checka in bagaget direkt därifrån/dit. Om Luleå inte har det så är det inrikes till Arlanda och därifrån får man checka in bagaget igen oavsett vilket flygbolag man flyger med.
Flög med Qatar i februari från Köpenhamn. Första och sista gången. Sämre service har jag aldrig varit med om.

Flög med Qatar i februari från Köpenhamn. Första och sista gången. Sämre service har jag aldrig varit med om.
Och det skall vara ett av dom så kallade "premiumbolagen". Du har kanske haft otur med besättningen? Jag har en kompis som åkte med Emirates nyligen, han var mycket nöjd. Man trodde i sin enfald att dessa bolag skulle vara ungefär likvärdiga.

Jag flög med Thai och Singapore Airlines som båda är med i Star Alliance och hela resorna på samma bokningsreferens. Även Norwegian då man haft hela sträckan på samma biljett.
Qatar är nog tveksamt då dom ingår i One World men det är väl avtal med Swedavia att använda deras tullröntgen som avgör.
Det var visst ganska dyrt per år så flera flygbolag har inte gått med på att använda denna tullröntgen och då får man själv ta väskan igenom tull och checka in på nytt.

Så fick jag det förklarat på Arlanda när vi flög med emirates för ett antal år sen just att det är en tjänst som bolagen får köpa av swedavia som kostar en del som i det fallet emirates inte gjort, vart lurad i Bangkok då att väskorna skulle gå hela vägen men pga av magkänsla å gott om tid stanna vi till vid bandet å där kom då våra väskor trots tagg till Luleå, hade hoppats nån här flugit Qatar å sen vidare med sas.

Får prova ringa swedavia också är ju 5 släktingar jag ska boka till med inga engelska kunskaper å i sista minuten så klart, så inte så mycket att välja på går på runt 40 000kr med Qatar runt 75 000kr med thai så dom får fasen ta å klara en mellanlandning :laugh: men behöver veta om bagaget innan jag bokar så tiden räcker till på arlanda.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp