Rabies ökar kraftigt

Hej

Rabies Outbreak in Bangkok Prompts 30-Day Animal Movement Ban​

Last updated: September 12, 2025 1:14 pm

1758005755291.webp

The outbreak was first identified after a stray dog in Chalermphrakiat Rama 9 Soi 49, Nong Bon, tested positive for rabies

BANGKOK – A recent rabies outbreak in Bangkok and neighbouring Samut Prakan has led local authorities to take swift action. Several areas in these provinces have been classified as temporary epidemic zones.

The Department of Livestock Development has banned the movement of dogs, cats, and other mammals for 30 days, running from 9 September to 8 October 2025. This follows confirmed rabies cases in Bangkok’s Nong Bon subdistrict, part of the Prawet district.
The situation highlights Thailand’s ongoing struggle with rabies and the need for both community involvement and support from groups like the Soi Dog Foundation.

The outbreak surfaced after a stray dog in Chalermphrakiat Rama 9 Soi 49, located in Nong Bon, tested positive for the virus on 9 September. Both the Bangkok Metropolitan Administration and the Department of Livestock Development responded quickly to label the event as a major health risk. Rabies can spread rapidly among people, pets, and livestock.

Affected zones cover Nong Bon in Prawet and are bordered by Thap Chang, Bang Kaeo, Racha Thewa, and Bang Chak. High-alert areas in Samut Prakan include Bang Kaeo and Racha Thewa. Officials are monitoring a five-kilometre area around the outbreak centre, taking in six Bangkok districts and one in Samut Prakan.

Mvh isan lover

Att Thailand skall ha så svårt att ta tag i alla herrelösa hundar. Är det religion, skrock eller ovilja som sätter käppar i hjulen?
Det r väl lite flytande vad man kallar herrelösa hundar. Nu skiljer det en del i städerna och på landsbyggden. Men många av hundarna som springer omkring har ägare. De som bor i grannskapet vet vem de ska vända sig till för att få ersättning när någon blivit biten. Då har ägaren bara att plocka fram plånboken. Det gör de annars vet de att det blir dyrare när polisen kommer.

Hundarna springer oftast runt i närheten av där ägarna bor. De har sina revir där de tillåter vissa andra hundar men det blir ett jäkla liv om en icke önskad hund kommer in på reviret. Sedan är väl en del av problematiken att många inte steriliserar sina hundar.

Religionen spelar nog en roll, eftersom man inte ska döda någon levande varelse. Fast på vissa ställen äter man hundar, det är nog inte så vanligt numera. Vad som har störst betydelse religionen, snålhet eller ovilja skiljer nog. Men jag tror nog snålheten att sterilisera sina hundar spelar en större roll än de andra. Snålheten kan väl också komma form av lathet. Det kräver en viss arbetsinsats att ta djuret till någon som kan sterilisera det.

Vi har ungefär samma problem med katter i Sverige.

Det r väl lite flytande vad man kallar herrelösa hundar. Nu skiljer det en del i städerna och på landsbyggden. Men många av hundarna som springer omkring har ägare. De som bor i grannskapet vet vem de ska vända sig till för att få ersättning när någon blivit biten. Då har ägaren bara att plocka fram plånboken. Det gör de annars vet de att det blir dyrare när polisen kommer.

Hundarna springer oftast runt i närheten av där ägarna bor. De har sina revir där de tillåter vissa andra hundar men det blir ett jäkla liv om en icke önskad hund kommer in på reviret. Sedan är väl en del av problematiken att många inte steriliserar sina hundar.

Religionen spelar nog en roll, eftersom man inte ska döda någon levande varelse. Fast på vissa ställen äter man hundar, det är nog inte så vanligt numera. Vad som har störst betydelse religionen, snålhet eller ovilja skiljer nog. Men jag tror nog snålheten att sterilisera sina hundar spelar en större roll än de andra. Snålheten kan väl också komma form av lathet. Det kräver en viss arbetsinsats att ta djuret till någon som kan sterilisera det.

Vi har ungefär samma problem med katter i Sverige.
Det var inte direkt så att jag undrade över hur det fungerar gällande hundar i Thailand men tack för lektionen ;) Hundar som ägaren inte har kontroll på är också herrelösa anser jag och Thailändska staten borde styra upp problemet för dessa hundar bits och ställer till bekymmer. Vet inte hur många gånger jag blivit attackerad/jagad av dessa as. Katter är ett problem i Sverige kan jag hålla med om men dom jagar inte människor och biter dom sönder och samman. Har skett flera dödsfall i Thailand där en hund varit vållande och inte fan har dom varit instängda eller gått i koppel men troligtvis en oansvarig ägare någonstans.

Det var inte direkt så att jag undrade över hur det fungerar gällande hundar i Thailand men tack för lektionen ;) Hundar som ägaren inte har kontroll på är också herrelösa anser jag och Thailändska staten borde styra upp problemet för dessa hundar bits och ställer till bekymmer. Vet inte hur många gånger jag blivit attackerad/jagad av dessa as. Katter är ett problem i Sverige kan jag hålla med om men dom jagar inte människor och biter dom sönder och samman. Har skett flera dödsfall i Thailand där en hund varit vållande och inte fan har dom varit instängda eller gått i koppel men troligtvis en oansvarig ägare någonstans.
Ursäkta, det var inte tänkt som någon lektion till dig, mera som en bakgrund till de som inte känner till hundeländet i Thailand. Fast det gör nog de flesta.

Jag skiljer nog på herrelösa och de hundar som har en ägare, även om de beter sig som herrelösa.

Koppel är nog okänt i den delen av Thailand där jag håller till. Har inte sett en enda hund som går i koppel i byn. Har också blivit jagad många gånger. Vissa ställen har man undvikit att passera till fots eller på två hjul pga hundarna. I regel försvinner dessa hundar efter nått år. Det är väl när de har bitit så många att ägaren funderar om det är värt att ta dessa kostnader som de försvinner. Ofta skänker man bort dom till något avlägset tempel.

Hur de hanterar djuren har jag funderat över. Antar att det är någon slags grupp påverkan från de andra hundarna inom tempelområdet. Jag har inte varit till något tempel där hundarna är aggressiva och hoppar mot dig. Ofta följer de dig en stund när du kommer men inte någon längre stund innan de återgår till att göra ingenting.

Vi har även problem här i byn i Sverige med en granne. När de köpte huset hade de en mindre hund som sprang runt. Den hunden blev sjuk så de tog bort den. Istället köpte de en rottveiler en hanhund som snart är ett år. Icke kastrerad. Enligt mig ska de ej ha hund, och absolut inte en rottveiler. Hon går inte ut med hunden då den är så stark att den drar sig loss från henne och går på sina egna uptäcksfärder. Han jobbar och har inte tid med hunden annat än någon enstaka gång på helgen. Hunden rymmer ju ofta, en gång har den visat tänderna till dotterns fästman. De är många som klagat men det görs tydligen inget förrän någon har blivit skadad.

Hur de hanterar djuren har jag funderat över. Antar att det är någon slags grupp påverkan från de andra hundarna inom tempelområdet. Jag har inte varit till något tempel där hundarna är aggressiva och hoppar mot dig. Ofta följer de dig en stund när du kommer men inte någon längre stund innan de återgår till att göra ingenting.
Jag har varit på ett tempel, springer inte så ofta på tempel, där munkarna tom varnat oss för hundarna. Tycker inte att det är en bra lösning att skänka hunden till ett tempel, man flyttar bara på problemet.

Vi har även problem här i byn i Sverige med en granne. När de köpte huset hade de en mindre hund som sprang runt. Den hunden blev sjuk så de tog bort den. Istället köpte de en rottveiler en hanhund som snart är ett år. Icke kastrerad. Enligt mig ska de ej ha hund, och absolut inte en rottveiler. Hon går inte ut med hunden då den är så stark att den drar sig loss från henne och går på sina egna uptäcksfärder. Han jobbar och har inte tid med hunden annat än någon enstaka gång på helgen. Hunden rymmer ju ofta, en gång har den visat tänderna till dotterns fästman. De är många som klagat men det görs tydligen inget förrän någon har blivit skadad.
Ja att problem finns i Sverige kan jag skriva under på men är inte ens i närheten av problemen i Thailand. Är ju inte ens värdigt mot djuren ofta.

I Pattaya åkte dom runt för ca 8-9 år sen med veterinärbilar och fångade in hundarna som dom körde bort.
Minskade rejält efter det, inte direkt några lösspringande hundar i centrum nu jämfört med innan det, då kunde det vara flockar som tom attackerade vid stranden.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp