Regeringen vill att fler döms till livstids fängelse för mord

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Var uppe i bergen i nam nao inte så långt från din by under västerländska nyåret par år sen. Ett ställe som kallades batcave borde varit en riktig turistattraktion men nog inga västerlänningar som hittar dit upp. Thai samlades grillade och söps sen vid solnedgång så kom fladdermössen miljorner av dom tjocka moln ut ur bergen en riktig upplevelse men hitta dit gör du inte utan en kändis. Men här var dom oroliga när dom hade med mig frugan satte livvakt på mig för varje meter very dangerous for you walk alone here. Fick inte ens gå på toa själv, satt vid en väns släktingars matvagn och drack så att dom andra bergsborna skulle förstå att vi hade vänner i byn.

Kan bara hålla med dig där, Phonta. Även om jag inte är bofast i Thailand verkar "vår" by vara i stort sett identisk med din. Även vi har vår alkis "mao maak maak", han är också oförarglig. Och det enda som gör mig lite orolig om jag är ute och promenerar i mörkret är en del lösspringande loppcirkusar till hundar som morrar och verkar hotfulla.

Aldrig har jag misstänkt att något har sagt ett ont ord även om folk naturligtvis är nyfikna. När jag kom dit första gången för drygt fyra år sedan så gick folk så gott som man ur huse för att inspektera den konstige farangen. Men jag höll god min och sedan var man så pass accepterad som jag tror en farang kan bli.

Någon kriminalitet har jag inte sett mycket av, vilket är väldigt skönt. Det är jobbigt om man ständigt måste vara orolig.

Vad gäller påföljder så tycker jag att straffskalan är alldeles för mild i Sverige, framför allt för misshandel, våldtäkt, narkotikabrott mm. "Rabatt" på påföljder skall heller inte få förekomma, man skall sona sitt brott. Och rattfylleri skall bestraffas hårdare, ändra benämningen till mordförsök. En bil i händerna på ett fyllo är inget annat än ett mordvapen.

Men dödsstraff är jag fullständigt emot, ingen skall kunna råda över en annans liv. Det kan man bara göra själv genom att ta ansvar för det enda liv man har. Däremot skall ett livstidsstraff för de allra grövsta brotten verkligen vara ett sådant, varför kalla det livstid när man ofta kommer ut efter 10-15 år? Detta har jag aldrig förstått, det sänder totalt fel signaler.

Kriminaliteten har ökat i det samhälle jag bodde innan, 4 inbrott på en månad stor diskussion om det dem hade aldrig upplevt något liknande ett av husen var Lomsaks polischef så hade inte velat vara dom tjuvarna om dom åkte dit. Samma månad någon försöker slita av frugans guldhalsband när hon och svärmor sitter på motorbiken, fastna i håret så dom fick det inte. Min motorcross blev stulen dagtid för ett par månader sen under begravning. Så brottsligheten ökar, men Lomsak är ju inte en by igentligen utan en av dom större städerna i Phetchabun, är väl bara Phetchabun som är större i provinsen.

Googlar ni så har även farang mördats där, hittade 2 lik för några år sen i floden en thai och en farang, står lite om det på ett eng. talande forum. en tant mördade också sin farang enligt frugan och grävde ner på gården där polisen hitta han.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp