Hej smejanne!
Ja det är ju inte lite du begär, si så där en 80-90 mil, så du lär i så fall få många svar för att täcka den sträckan. Vi är ju en hel del här på forumet som kanske tyvärr eller inte tyvärr är de mest utpräglade turisterna eller charterturisterna hur man nu tolkar världen men tror att vi kan ge dig tips i alla fall.
Men jag kan ju försöka ge dig det jag känner till och det är ju sträckan Rayong till Lae Mae Phim, en sträcka på ca: 4-5 mil och det ligger ju inom den ram du satt mellan Khao Lak och Bangkok, vad det nu gäller stränder och boende. Sen känner jag ju till Koh Samui, men det var för ca 20 år sedan och det har förändrats till oigenkännlighet antagligen så det kan jag inte ha någon uppfattning om och Pattaya var det också ett tag sedan jag var där så det lämnar jag till mer initierade förmågor här på forumet och det finns de som vet allt om Pattaya här, det vet jag. Skall faktiskt åka till Pattaya nu snart, för min tants son bor där!
Koh Chang har vi också en expert på här, Koh Samui vet jag faktiskt inte om vi har någon men det visar sig ju i så fall, Phuket vet jag att vi har experter på, i alla fall 1…hahah och han vet vad jag menar…hahah, sen sträckan vid Hua Hin vet jag inte vem som vill ta den?
Denna kan jag ta!
Koh Samet, pärlan i Siambukten, gnistrande vita stränder med ett klimat som är ganska konstant samt också är inte allt för turistiskt utan familjevänligt men samtidigt kan man hitta hålligång om man vill.
Ploy Thalee en mycket uppskattad restaurang samt heter hotellet med många delar Sai Kaeow Beach och stranden med samma namn (diamantstranden) och det finns innan entrén till Khao Laem Ya (nationalparken) ett annat väldigt bra tips är Sai Kaeow Villa, en familj som min tanta känner, otroligt goa människor (vill du ha mer info, skriv till mig), jag känner också denna man och kvinna och har bott där, rent, snyggt 1000 Bth per natt, går att diskutera.
Du har en mängd stränder längs Koh Samets smala kustlinje och många olika prisklasser. Jag gillar speciellt en plats och det är Sea Breeze, Ao Pai Beach, en mängd olika prisklasser på bungalows, känner ägaren där David en engelsman som bott i Thailand ja säkert 30 år, mycket bra personal samt pålitliga (ett ställe där du kan stoppa alla dina kreditkort och personliga tillhörigheter i ett ”deposit” och du kan vara säker på att alltid få tillbaka det du stoppat in, 100%” och vänliga, kan jag starkt rekommendera. De har tyvärr ingen hemsida eller liknande så det går inte att boka via nätet, men det är aldrig problem att få boende där. Fråga bara efter Sea Breeze!
Alldeles invid Sea Breeze har du Silver Sand (dyrt), längre bort White Sand (dyrt), ännu längre bort Thub Thim Beach (Medium), där finns också en fin liten bar nere vid stranden där man på kvällen kan inmundiga en och annan Jäger eller Vodka till toner av mogen musik i form av Black Sabbath, Led Zeppelin, Creedence Clearwater eller varför inte Frank Sinatra ”this is my way”, en riktig nostalgitripp om jag får säga, så man ligger där på sköna strandmadrasser under palmen och drömmer sig tillbaka till detta ljuvliga 70-tal!
För övrigt var det jag som sa till ägaren att införskaffa dessa delikata drycker till oss förtappade västerlänningar, för det ingick i vårt dagliga bröd och då vädjade han till den inhemska motsvarigheten till den dagliga dosen av
แกงเผ็ด
gaaeng phet och då förstod vi varandra ”Vodka, Jäger och Fernet Branca, den sista där var han inte mäktig att införskaffa, men tack för sägen som man säger”.
Sen finns Vongdeuan Resort, en riktigt fin liten pärla med en egen liten strand men där du har mysigt med massage god mat och fantastisk personal. Den ligger lite längre bort från Ao Pai Beach.
Man tar båten över (30 minuter) eller speedboat till Koh Samet från Ban Phe och i Ban Phe har du massor av bra restauranger med god sea food, Ban Phe är ju en fiskarby från början, sen har du öster om Ban Phe Lae Mae Phim massor av så kallade all include hotell om man gillar det, sen väster om Ban Phe har du Mae Ramphung, lite lugnare men fina möjligeter till bra boende och strand samt närheten till shopping i Rayong och Tapong.
Sen finns det också en hel del möjligheter att hyra ett helt hus och det kan många gånger bli billigare än att hyra ett rum eller en bungalow om man skal stanna en längre tid. Det finns möjligheter att hyra hus till månadshyror som ligger runt 5000- 15000 bath, de lägre priserna dock med inflytande av thailändsk härkomst om du förstår vad jag menar!
Om du vill ha mer närmare info, så tveka inte att komma tillbaka hit, här finns massor av kompetens på många olika områden
Lite omdöme Sea Breeze
http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g641720-d1656698-Reviews-Sea_Breeze_Bungalows-Koh_Samet_Rayong_Province.html
En bra väg att hitta bra boende samt platser som beacher mm är ju denna sida
http://www.agoda.se/asia/thailand/koh_samet.html