Risodling m.m.

• Trådstartare Trådstartare Rong
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har varit i Cebu (som också kallas "Queen of the South") men det är länge sedan. Vad jag minns så är det en fin stad och filippinarna här rekommenderar den så det är förmodligen OK där även nu även om mycket kan hända sen jag var där (tror det var 1999).

En annan fördel med Cebu är att det finns en internationell flygplats, så man slipper röran på Ninoy Aquino i Manila.

När jag besökte rätt ofta Philippinerna var under Marcus regimen, den tiden var det många som stannade i Manilla och även åkte till Angele City och Cebu.
Jag var den tiden till Cebu men ansåg staden tråkig, det var väldigt tyst på kvällen där.
Jag skulle tro att det har förändrats idag därför Cebu och omkringliggande öar är idag populära turistmål.
Det var efter att Marcusregimen föll, som kriminaliteten ökade kraftigt och jag skulle tro Cebu har inte undkommit det problemet.
Vad jag har träffat här i Thailand är män som har Philippinska fruar men bosatt sig i Thailand.
Jag anser Thailand är ett mycket bättre land att turista och bosätta sig än i Philippinerna.
Den Svenska ambassaden är indragen i Manilla och flyttat till Bangkok som sköter om det om rör Philippinerna.
Philippinerna har också haft lite turister efter Marcus fall, som orsakade ett stort fall på turister.
1994 hade landet 1,573 miljoner turister, 1998 2,149 turister, 2002 1,932 turister 2005 2,623 turister.
2013 beräknas turismen till ca 4 miljoner, där de flesta kommer från USA.
Sedan är det många från Philippnerna som bosatt sig utomlands och har andra pass än de philippinska, när de besöker sitt hemland.
Därför kan inses den turism som landet har idag är mycket låg, sett till de förutsättningar landet har. Idag satsas hårt för att få upp turismen i landet främst till Manilla och Cebu.

Inte ens Fillipinarna själva här ombord vågar sig ut nattetid i Manilla säger dom och man skall aldrig gå ensam. Vad dom säger så har Cebu klarat sig bra ifrån den här kriminaliteten. Normannen som jag löser av här ombord bor i Cebu.

Ett stort problem med Philippinerna är att det finns en polis och ett rättssystem som man inte kan lita på. Den som kommer i något problem, kan det bli vad som helst av.
Exempelvis det finns för närarande två svenskar som sitter i fängelse där och är dömda till livstids fängelse.
2009 startade de upp en cyberposering med tjugo filippinskor och ingen av dem var underårig, där tjejerna skulle posera framför en webbkamera som kunder över hela världen gjorde förskottsbetalning för.
Den här typ av verksamhet är helt laglig i Philippinerna, som även de två svenskarna tagit reda på innan de startade verksamheten.
Polisen slog till mot verksamheten därför en tjej hade påstått att hon blivit tvingad att posera, men de andra tjejerna hade ingenting att invända mot verksamheten.
Svenskarna dömdes till livstids fängelse vid rättegång 2011 och de två philippinska medhjälparna till 20 års fängelse.
Vid överklagan 2013 avslogs överklagan, de får därför sannolikt sitta där i 20-30 år.
Man måste inse att det finns en orsak att landet har så lite turister, eftersom de har alla förutsättningar att det skulle varit ett stort turistland.

Ja nog är det väl fortfarande så att Filippinerna är ett av världens mest korrupta länder. Allt detta är väldigt tråkigt eftersom man har alla förutsättningar att lyckas som turistland, precis som du påpekade.

Och som sagt, det är väldigt trevliga människor. Det vet jag som har jobbat ihop med filippinare i över tio år. Men trots det är Thailand nummer ett för mig och kommer säkerligen att förbli så.

Jag har varit mycket i Filippinerna men det är nu länge sedan , - tog open water och advance open water (dykcertifikat)i Puerto Gallera som har fantastiska dykvatten. Jag har flängt runt över hela landet men varit mycket på Cebu, bl.a buss till Maolboal...(rekommenderas).
Bodde i flera omgångar på Tourist Seaside Hotel i Talisay, ligger en bit utanför Cebu City...Lärde bl.a känna Kurt Murell, en svensk ingenjör som byggt en villa precis vid havet i Talisay. Han blev utsatt för ett mordförsök där han såg sin hushållerska bli avrättad, själv blev han svårt sårrad av 3-4 kulor i kroppen under ett rånförsök. Far och son (två duktiga kirurger) opererade honom och som genom ett mirakel klarade han livet. Trots detta stannade han i Cebu och dog en naturlig död efter några år.
Sista gången jag var där var 1995 och då ringde jag Kurt från Davao city, jag ville veta hur läget var i Talisay....Han sade då att de varit på honom på tomten utanför villan där han bodde och hotat honom, - på hotelet jag brukade bo på hade turister blivit rånade under knivhot. Efter mordförsöket hade han beväpnat sig och visade mig ett kraftfullt vapen, en revolver vid ett tillfälle.
Efter 1995 började jag istället åka till Thailand, - länge saknade jag Filippinerna som jag tyckte väldigt mycket om, men nu har det gått många år och jag ser fördelarna med Thailand....
Jag har starka positiva minnen från Filippinerna, något otrevligt hände aldrig mig men jag föstod nog inte vilket farligt område jag levde i då...Exempel, borgmästaren för Talisay då, George Aznar, - sonen sköt prick på fiskare...Rena gangsters med andra ord....Sanningen i just detta påstående vet jag inte, men han besökte hotellet vid något tillfälle med beväpnade livvakter, litet vilda västern över samhället...
Jag tycker man med fördel ska se Filippinerna, hur farligt det är går inte att säga, mycket är säkert "skrönor",synd att landet gått bakåt och inte framåt, en del kan man lasta klimatförändringarna för också...
Hotelet jag bodde på hette Tourist Seaside Hotel, det finns inte längre, det är stängt. Ägaren advokaten Eddie Colmezares har sedan något år "crossed the line".

Om Philippinerna skall få ned kriminaliteten i landet, måste en stark medelklass skapas i landet. Nu finns det starka krafter som motverkar en sådan utveckling och det medför att exempelvis någon större turism kan inte utvecklas, fastän landet skulle ha mycket goda förutsättningar för en stor turistindustri.
Utländska investeringar uteblir också genom den höga kriminaliteten, det är kidnappningar som är det vanligaste brottet i landet och det drabbar företagsledare och andra välbeställda och inflytelserika personer.
Sedan har landet en hög korruption, som också motverkar utländska investeringar.
Annars har befolkningen en bra utbildning och är engelsktalande, som är en stor fördel.
När jag kom första gången till Pattaya var 1978 och då var det hög brottslighet i området och mycket problem. Det fanns också en kommunistgerilla som brände och utförde bombattentat, de opererade nära gränsen till Kambodja.
Jag gjorde en bussresa till Buriram till en by där och kunde inse att det var fattigt på landsbygen, med stora familjer och de hade endast buffeln om dragdjur att jobba med på risodlingarna.
Thailand hade då inte mycket turister, utan Pattaya hade varit rekrationsområde för USA soldater från Vietnam.
Vad Thailand nu gjorde var att de rensade bort kriminaliteten i Pattaya och satsade hårt på turistindustrin, som har haft en mycket stark tillväxt sedan dess.
Sedan satsades hårt på skolan, att alla skulle få en bra grundutbildning och möjlighet till högre utbildning, elever kunde låna av staten för att genomgå universitetsutbildning.
Det här har gjort att blandannat stora utländska företag har investerat i Thailand och skapat massor med jobb .
Idag finns en stor medelklass i landet som gör att landet är stabilt och demokratiskt och det motverkar kriminalitet och terrorism.
Jag skulle tro att Philippinerna hade mer turister 1978 än Thailand och även en bättre ekonomi.
Därför kan inses att Thailand har gått mycket starkt uppåt och Philippinerna nedåt.
Svenska ambassaden stängdes också i Manilla, som jag anser det måste ha funnits någon speciell orsak till, landet har ändå mer än 90 miljoner människor, man tycker det borde funnits orsak att ha en ambassad där.
Det finns mycket sjöfolk från Philippinerna som är anställda i fartyg som ägs av svenska redare, men nu är väl nästan alla svenska fartyg utflaggade och går inte med svensk flagg.

Nu finns det ett rike i norra Europa som satsar mycket hårt på att importera outbildade personer, "analfabeter" är rätta ordet.
Följden har blivit att kriminaliteten har ökat kraftigt i det riket, som nu ligger högst i Europa per capita, från att tidigare varit den lägsta i Europa.
Det bevisar med hänvisning till tidigare inlägg att det finns en koppling till utanförskap med arbetslöhet och kriminalitet.

"Rong " sa:
Nu finns det ett rike i norra Europa som satsar mycket hårt på att importera outbildade personer, "analfabeter" är rätta ordet.
Följden har blivit att kriminaliteten har ökat kraftigt i det riket, som nu ligger högst i Europa per capita, från att tidigare varit den lägsta i Europa.
Det bevisar med hänvisning till tidigare inlägg att det finns en koppling till utanförskap med arbetslöhet och kriminalitet.

Är det Sverige du menar? Enligt Rapport kommer det 2000 människor i veckan bara från Syrien, - Migrationsverket har svårt att få fram bostäder....Nästa år räknar de med att minst 68000 människor tar sig hit från Syrien, - massmedia för en massiv kampanj omkring detta, detta verkar vara Sveriges viktigaste arbetsuppgift, något ska väl de 4000 anställda på Migrationsverket syssla med...
Kostnaderna för detta måste vara astronomiska...

Risodlingen har kommit i stora problem i Thailand och det finns naturligtvis orsak till det. Thailand Vietnam Burma
Kostnad Baht per ton 9.763 4.070 7.121
Produktion kg/ rai 450 900 420
Inkomst Baht/ton 11.319 7.251 10.605
Vinst Baht /ton 1.555 3.180 3.484

Vad som kan inses är att de thailändska risbönderna har mycket låg vinst på riset jämfört med andra risproducerande och exporterande länder.
Vietnam får 3 skördar per år och Thailand och Burma 2 skördar och på många områden i Thailand 1 skörd på grund av brist på vatten.
Vietnam har också näringsrika deltaområden som är lätt att bevattna och mycket näringsrik jord som fordrar lite handelsgödsel.
Vietnam kommer att exportera i år ca 7,8 miljoner ton ris.
Ser man till världsmarknadspriset på ris är den utvecklingen som sådan.
1 jan pris i US dollar per ton.
2006 284,45 2007 316,05 2008 393,48 2009 615,25 2010 598,00 2011 528,38 2012 541 06 2013 573,39 2014 441,04 .
Vad som kan inses är att rispriset på världmarknaden är mycket lågt idag.
Thailand har ca 1,4 miljoner risbönder som producerar ca 35 miljoner ton paddy ris som är ca 20 miljoner ton vitt ris och de kan exportera ca 10 miljoner ton.
När regeringen höjde minilönerna skulle de kompensera kostnadökningarna för bönderna med subvention på riset de skulle få ca 5 Baht kg extra när de sökte kvota och sålde riset till staten.
Den här kvotan har kostat mycket stora pengar och nu är pengarna slut och många bönder har inte fått betalt för ris som de sålt till staten i oktober och därför har de gått ut i demonstrationer och vill ha tillbaka riset eller pengar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp