Jag har varit mycket i Filippinerna men det är nu länge sedan , - tog open water och advance open water (dykcertifikat)i Puerto Gallera som har fantastiska dykvatten. Jag har flängt runt över hela landet men varit mycket på Cebu, bl.a buss till Maolboal...(rekommenderas).
Bodde i flera omgångar på Tourist Seaside Hotel i Talisay, ligger en bit utanför Cebu City...Lärde bl.a känna Kurt Murell, en svensk ingenjör som byggt en villa precis vid havet i Talisay. Han blev utsatt för ett mordförsök där han såg sin hushållerska bli avrättad, själv blev han svårt sårrad av 3-4 kulor i kroppen under ett rånförsök. Far och son (två duktiga kirurger) opererade honom och som genom ett mirakel klarade han livet. Trots detta stannade han i Cebu och dog en naturlig död efter några år.
Sista gången jag var där var 1995 och då ringde jag Kurt från Davao city, jag ville veta hur läget var i Talisay....Han sade då att de varit på honom på tomten utanför villan där han bodde och hotat honom, - på hotelet jag brukade bo på hade turister blivit rånade under knivhot. Efter mordförsöket hade han beväpnat sig och visade mig ett kraftfullt vapen, en revolver vid ett tillfälle.
Efter 1995 började jag istället åka till Thailand, - länge saknade jag Filippinerna som jag tyckte väldigt mycket om, men nu har det gått många år och jag ser fördelarna med Thailand....
Jag har starka positiva minnen från Filippinerna, något otrevligt hände aldrig mig men jag föstod nog inte vilket farligt område jag levde i då...Exempel, borgmästaren för Talisay då, George Aznar, - sonen sköt prick på fiskare...Rena gangsters med andra ord....Sanningen i just detta påstående vet jag inte, men han besökte hotellet vid något tillfälle med beväpnade livvakter, litet vilda västern över samhället...
Jag tycker man med fördel ska se Filippinerna, hur farligt det är går inte att säga, mycket är säkert "skrönor",synd att landet gått bakåt och inte framåt, en del kan man lasta klimatförändringarna för också...
Hotelet jag bodde på hette Tourist Seaside Hotel, det finns inte längre, det är stängt. Ägaren advokaten Eddie Colmezares har sedan något år "crossed the line".