"mackes " sa:
Att så lite kan göra så mycket, snyggt!
Färgmix är väl inte Thai's starka sida. Precis som med ljud skall det vara mycket, det estetiska kommer i andra hand!
Tänk att denne mackes han kommer med sanningar i en rad, det är stort. Precis, mycket jääävla ljud skall det vara och mycket färger, men om det är estetiskt, de bryr de sig inte om, för det har inte med estetik att göra.
Men då måste man känna till Asiatisk kultur och menatlitet. I det inbegriper det en hel de saker som just har med färg och ljud. Ljud skall vara högt som fan, för i asiatiska kulturer skrämmer man bort onda andar.
Färg är som vitlök i Transylvanien, skrämmer bort drakula, i asiatisk kultur bringar mycket färg och då väldigt starka färger och helst många färger lycka, för det representerar veckodagar, kungen, eller budda. Samt är färg ett status och det håller andar hemma som man vill eller borta om man vill. Lite grand som Thailändarnas små andehus i varje trädgård, de representerar ju än det ena och än det andra, beroende på.
I indien t ex har man ju indigo som en färg som är extra helig, och det finns ju en hel stad i Indien som är indigofärgad eller intensivt blå Jodphur. Jag har ju varit en del i Indien så jag vet!
Färg i alla dess former och i en allsköns blandning har alltid varit i kulturer som har Buddhism och Hinduism, Jaiphur t ex är helt rosa.
Så vi måste gå tillbaka lite till både relegion och historia för att förstå varför gör man som man gör, men jag vet, i detta forum har man större kunskap om Feta falangkärringar, än om något annat ;D ;D
Insayt