Sajt om valar och delfiner m.m som observeras i svenska vatten.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Kanske den här sajten kan vara av intresse för en del medlemmar, på Valar.se kan man rapportera in observationer av valar, delfiner, späckhuggare m.m, har själv rapporterat in observationer här.

1597560991377.jpeg

Mvh isan lover

Hej

Det tycker jag också, kul att se vad som finns i närheten och har man tur kan man få se några av dom.

Mvh isan lover

Ta gärna kort om du ser någon när du är ute. Har inte sett en val i svenska vatten sedan jag var väldigt liten. Farsan har kvar något gammalt kort. Din länk påminde mig om att det är dags för ett snack med farsan om lite gamla kort innan han är gammal och glömsk :)

Hej

Själv har jag sett Vikval och Knölval här hos oss, Vikvalen var jag bara ca 5 m ifrån, knölvalen såg vi ifrån land på långt håll och vi var inte riktigt säkra på vad det var innan någon annan rapporterade in detta i närheten av den plats vi gjorde vår observation, sen hade vi delfiner på besök utanför vår sjöbod för några årsedan men dessa missade jag tyvärr, kom ned lite försent.

Mvh isan lover

Vi får väl hoppas att ingen kör på någon späckhuggare, de verkar kunna bli riktigt griska och långsinta om de blir sura.

Man är nog inte så kaxig om man sitter i en eka och en sådan där börjar bulta på skrovet. :eek:

Såg delfin nere i Simrishamn för 20 år sen när vi trollade lax , Ingen trodde på oss när vi berättade i hamn, Men några dagar senare så visade sig den för fler så då blev man trodd. Tumlare har man även sett några stycken, Några stora tonfiskar såg vi i fjor när vi pilkade torsk i sundet...

Hej

Två bilder i en. Till vänster en knölval och till höger en blond korthårig kvinna i blå tröja.

Katarina Rech såg knölvalen utanför Kungshamn. Foto: Privat / Camilla Wikberg/Sveriges Radio

Knölval siktad utanför Kungshamn: "Följde den på håll"​

Publicerat idag kl 13.37
  • En knölval sågs på söndagen utanför Kungshamn, bland annat vid Fisketångens badplats.
  • Katarina Rech var en av dem som såg valen.
  • Hon har lång arbetslivserfarenhet av det marina och säger att man ska titta och förundras av valar och liknande på håll.

Mvh isan lover

Hela Gotland drunknar just nu av knölvalar, späckhuggare, hajar och delfiner, det är ju Almedalsveckan på gång där.
Det är bara att vänta och se vem utav av de simmande djuren som får sätta livet till, det är ju normalt sett att ett av de alla djuren blir utrotade varje år...

@JBK.Ltd.

Hej

Vitvalen Hvaldimir, den misstänkta spionvalen från Ryssland såg jag själv i Fjällbacka hamn idag, det var något 100-tal människor på plats för att se den, valen var lekfull och kom fram till folk och båtar, barn kunde t.o.m klappa den.

Här nedan är en artikel ifrån Strömstads Tidning.

1688050759015.jpeg

Varningen: Simma absolut inte med Hvaldimir​

Västsverige Valen Hvaldimir har dykt upp på flera ställen längs med kusten under sommaren. Han följer efter båtar, apporterar bollar och simmar med människor. Nu avråder länsstyrelsen från att hoppa i vattnet med Hvaldimir, både för människors och valens säkerhet.
– Även om han bara skulle vilja leka kan det vara farligt för människor som inte är lika bra på att hålla andan, säger Anders Tysklind, enhetschef för Kosterhavsdelegationen.

Hvaldimir, den misstänkta spionvalen från Ryssland, har setts till på flera ställen längs med västkusten sedan han först dök upp i Hunnebostrand i slutet av maj. Sedan dess har han charmat alla i sin väg genom att simma med badgäster, låta sig klappas, och leka i småbåtshamnar.

I tisdags dök han upp i Strömstad och under torsdagen syns han i Fjällbacka.

Länsstyrelsen varnar nu för att komma för nära valen. Han leker gärna med sådant som kastas i vattnet, är kontaktsökande och har dragit i redskap och tampar. Anders Tysklind, enhetschef för Kosterhavsdelegationen vid Länsstyrelsen Västra Götaland, säger att de avråder starkt från att bada med Hvaldimir – trots att han kan vara väldigt närgången.

– Det är både för honom och för andras säkerhet. Det är ett stort djur med rätt mycket muskler, så även om den bara skulle vilja leka kan det vara farligt för människor som inte är lika bra på att hålla andan, säger han.

Har skadats av båtpropellrar​

Hvaldimir har dessutom simmat väldigt nära båtar, och enligt Kosterhavets nationalpark tar han sig gärna in i hamnar för att sova mellan båtarna. Anders Tysklind säger att Hvaldimir verkar ha förlorat en del av sitt vilda jag, och eftersom hans hälsostatus dessutom är oklar reagerar han inte så som valar brukar när människor och båtar kommer för nära.

Man får bete sig lite förutsägbart, kör inte fort mot honom och stressa inte upp honom. Kör lugnt och fint så att han får tid på sig att välja om han vill komma fram, och så att han får tid att väja, säger Anders Tysklind.

Enligt organisationen OneWhale, som har följt Hvaldimir i flera år, har han tidigare blivit skadad av både båtpropellrar och krokar. Organisationens ambition är att Hvalidmir ska flyttas och få bo med andra valar.

– Jag är ingen valexpert så jag vet inte riktigt hur han mår, men jag hoppas han mår bra. Han är långt hemifrån, så han har väl lite hemlängtan, säger Anders Tysklind.

1688050334200.jpeg

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp