satans jävla as

... många med föräldrar med flera modersmål kan inte ens prata vid den åldern.

Vår flicka var faktiskt rätt sen just med att prata, tog fart först mot treårsåldern. Jag var riktigt orolig ett tag (vi har varit ganska tidiga just med att med tala i min släkt), men nu är hon väldigt språkintresserad och faktisk riktigt duktig på både svenska och engelska. Tyvärr inte på thai dock, även om hon sent omsider börjar visa lite intresse även för det språket (hon kan ju alfabetet, så det finns en viss grund att bygga på).

Jag började lära henne alfabetet vid c:a 5 års ålder, så hon kunde väl de flesta bokstäverna när hon började skolan, men läsa kunde hon inte.

Vår flicka var faktiskt rätt sen just med att prata, tog fart först mot treårsåldern. Jag var riktigt orolig ett tag (vi har varit ganska tidiga just med att med tala i min släkt), men nu är hon väldigt språkintresserad och faktisk riktigt duktig på både svenska och engelska. Tyvärr inte på thai dock, även om hon sent omsider börjar visa lite intresse även för det språket (hon kan ju alfabetet, så det finns en viss grund att bygga på).

Jag började lära henne alfabetet vid c:a 5 års ålder, så hon kunde väl de flesta bokstäverna när hon började skolan, men läsa kunde hon inte.

Dottern är inte direkt något verbalt geni även om hon överraskar med en massa ord och uttryck.
Hon är nog lite konfunderad när det är tre språk där hemma.
Hon har dock bestämt sig för att det är engelska som är hennes modersmål

Dottern är inte direkt något verbalt geni även om hon överraskar med en massa ord och uttryck.
Hon är nog lite konfunderad när det är tre språk där hemma.
Hon har dock bestämt sig för att det är engelska som är hennes modersmål
Vet inte om det stämmer på alla barn i flerspråkiga hem , men det påstås att de ofta är något senare när det talas fler än ett språk i familjen

Vet inte om det stämmer på alla barn i flerspråkiga hem , men det påstås att de ofta är något senare när det talas fler än ett språk i familjen

Hej

Det stämmer, vi lärde ju pojken tre språk samtidigt (Svenska, Thai och Lao) och visst blev han lite senare än en del kompisar som bara lärde sig Svenska, men vi pratade med en pedagog som sa att vi kunde vara lugna, barn klarar lätt att lära sig 3-4 språk samtidigt sa hon, nu som 12 åring pratar han förutom dessa tre språk även flytande engelska, han spelar och pratar med Amerikanska killar i sin egen ålder ca 1-2 timmar per dag, nästa år ska han även börja läsa spanska i skolan, dom får välja ett språk till när dom börjar i sjätte klass, nu går han ju i femman.

Mvh isan lover

Nej, det stämmer inte på alla barn, men säkert för de flesta.
Hon envisas ganska mycket med engelska även om vi pratar thai eller svenska med henne. På dagis har hon bara svenskan att förhålla sig till, men hon ändå bestämt sig för att prata engelska även där.

Hon pratar, men det är inte några långa nobelpristal hon håller.

Det stämmer bra på vår 7-åring också. Han var lite sen och ibland otydlig men nu är det svenska som gäller. Han förstår thai ganska bra men vill inte gärna prata. Däremot kommer en del engelska fraser, man lär sig från TV och platta.

Det stämmer bra på vår 7-åring också. Han var lite sen och ibland otydlig men nu är det svenska som gäller. Han förstår thai ganska bra men vill inte gärna prata. Däremot kommer en del engelska fraser, man lär sig från TV och platta.
Se till att han behåller Thaispråket Berra , det är viktigt, min yngsta pratar perfekt Finska och Engelska samt naturligtvis Svenska. 18 år nu

Tillbaka
Topp