Samet
Forumveteran
Vad är skillnad?
Jag verkar ha missuppfattat innehållet i PeterSfa’s inlägg totalt
"Kanske" missuppfattat va?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad är skillnad?
Jag verkar ha missuppfattat innehållet i PeterSfa’s inlägg totalt
Lägg ner vad?Jag skrev att jag inte tror på att dottern kunde identifiera bokstäver vid två års ålder. Sen skrev jag kanske vet han inte ... lägg ner nu.
... många med föräldrar med flera modersmål kan inte ens prata vid den åldern.
Vår flicka var faktiskt rätt sen just med att prata, tog fart först mot treårsåldern. Jag var riktigt orolig ett tag (vi har varit ganska tidiga just med att med tala i min släkt), men nu är hon väldigt språkintresserad och faktisk riktigt duktig på både svenska och engelska. Tyvärr inte på thai dock, även om hon sent omsider börjar visa lite intresse även för det språket (hon kan ju alfabetet, så det finns en viss grund att bygga på).
Jag började lära henne alfabetet vid c:a 5 års ålder, så hon kunde väl de flesta bokstäverna när hon började skolan, men läsa kunde hon inte.
Vet inte om det stämmer på alla barn i flerspråkiga hem , men det påstås att de ofta är något senare när det talas fler än ett språk i familjenDottern är inte direkt något verbalt geni även om hon överraskar med en massa ord och uttryck.
Hon är nog lite konfunderad när det är tre språk där hemma.
Hon har dock bestämt sig för att det är engelska som är hennes modersmål
Vet inte om det stämmer på alla barn i flerspråkiga hem , men det påstås att de ofta är något senare när det talas fler än ett språk i familjen
Vet inte om det stämmer på alla barn i flerspråkiga hem , men det påstås att de ofta är något senare när det talas fler än ett språk i familjen
Det stämmer bra på vår 7-åring också. Han var lite sen och ibland otydlig men nu är det svenska som gäller. Han förstår thai ganska bra men vill inte gärna prata. Däremot kommer en del engelska fraser, man lär sig från TV och platta.Vet inte om det stämmer på alla barn i flerspråkiga hem , men det påstås att de ofta är något senare när det talas fler än ett språk i familjen
Se till att han behåller Thaispråket Berra , det är viktigt, min yngsta pratar perfekt Finska och Engelska samt naturligtvis Svenska. 18 år nuDet stämmer bra på vår 7-åring också. Han var lite sen och ibland otydlig men nu är det svenska som gäller. Han förstår thai ganska bra men vill inte gärna prata. Däremot kommer en del engelska fraser, man lär sig från TV och platta.
Se till att han behåller Thaispråket Berra , det är viktigt, min yngsta pratar perfekt Finska och Engelska samt naturligtvis Svenska. 18 år nu
Ingen fara, det fixar frugan. Så han lär inte glömma, har kontakt med mormor och morfar där nere nästan dagligen.Se till att han behåller Thaispråket Berra , det är viktigt, min yngsta pratar perfekt Finska och Engelska samt naturligtvis Svenska. 18 år nu