Sindsod

Det är tyvärr ett dilemma för oss. Kunde hon bara ta ledigt en längre tid så fick vi chansen att lära känna varandra under vardagsförhållanden. Sen tror jag inte föräldrarna släpper iväg henne innan hon är gift.

Det är tyvärr ett problem med att träffa någon i Thailand. Kan ni inte bara vara tillsammans på distans ett tag till. Är det ömsesidig kärlek lär det väl hålla och hon kan komma hit någon vecka on året och du åker dit när du har tid.

Svårt om ingen vågar chansa.

Det är tyvärr ett dilemma för oss. Kunde hon bara ta ledigt en längre tid så fick vi chansen att lära känna varandra under vardagsförhållanden. Sen tror jag inte föräldrarna släpper iväg henne innan hon är gift.
Så återstår bara att släppa henne eller för dig att åka till henne.

Ja vill hon inte slita ut sig på att städa, massage etc. är det svårt i sverige med arbete.
Hon behöver ha något att göra när du inte är hemma så tänk över detta innan.

Om hon nu ändå inte får lämna ogift är det bättre du hälsar på henne.

Ja vill hon inte slita ut sig på att städa, massage etc. är det svårt i sverige med arbete.
Hon behöver ha något att göra när du inte är hemma så tänk över detta innan.

Om hon nu ändå inte får lämna ogift är det bättre du hälsar på henne.
Så omöjligt ska det väl inte vara att få jobb. Det beror på hennes inställning. Alla som vill jobba får jobb förr eller senare. Min förra fru (dock från Ukraina) kom hit för ca 20 år sedan och hon har hnnit med att både doktorera och få docentur. Men jag håller med om att kan vara tufft de första åren.

Så lätt släpper man inte en tjej som man älskar.
Jo om man är smart.
Vad vill du egentligen?
Om det är att ta en Thaitjej till Sverige så får du ju ta hela paketet om du är en bra man. Hon får inte tillbaka sitt jobb om hon kommer tillbaka till Thailand efter ett par månader. Är du beredd att försörja henne livet ut? Är kärleken så stark så är det väl inget att fundera på.

Annars kan jag tipsa om att det finns goa tjejer som vill ha dig som inte behöver säga upp ett bra jobb.
Tyvärr är det så att dom tjejer som sitter på bra jobb inte bara kan flytta hur som helst utan att riskera hela sin framtid.
Gäller att den dom flyttar till verkligen tar sitt ansvar då.

Vad har du eg att välja på enligt hur du själv ser på det? Vilka alternativ finns?

Som det känns nu är kärleken stark.
Att försöka få tag i en tjej med låg eller ingen utbildning alls har också sina nackdelar. Tjejen kan i regel ingen engelska, och får då svårare att lära sig svenska. Utan språk blir inte det intellektuella utbytet med mej så stort. Tjejen får svårare att få jobb i Sverige. Med en högutbildad tjej öppnar sej större möjligheter, förhoppningsvis skaffar hon sig en utbildning i Sverige och får ett jobb.
Mina möjligheter är givetvis begränsade. När vi känner oss mogna får vi helt enkelt gifta oss och hon flyttar till mig. Giftemål gör att man får ta på sig ett större ansvar. Hon kan inte offra sitt jobb för att prova på i tre månader.

Som det känns nu är kärleken stark.
Att försöka få tag i en tjej med låg eller ingen utbildning alls har också sina nackdelar. Tjejen kan i regel ingen engelska, och får då svårare att lära sig svenska. Utan språk blir inte det intellektuella utbytet med mej så stort. Tjejen får svårare att få jobb i Sverige. Med en högutbildad tjej öppnar sej större möjligheter, förhoppningsvis skaffar hon sig en utbildning i Sverige och får ett jobb.
Mina möjligheter är givetvis begränsade. När vi känner oss mogna får vi helt enkelt gifta oss och hon flyttar till mig. Giftemål gör att man får ta på sig ett större ansvar. Hon kan inte offra sitt jobb för att prova på i tre månader.
Känner du att det är rätt visst skall ni träffas, umgås och allt detta och känner du att det är rätt skall du betala sinsoden det är bara ditt beslut att ta.
Själv betala ja ju ingen sinsod, men @andrejsdenruskige öppnade ju ögonen lite på mig och jag börja räkna på hur mycket jag lägger på ett barn med bättre utbildning här nere och det är ju flera miljoner SEK under ungens uppväxt som bara försvinner med vinden.

Jag skojade inte när jag skrev 20 miljoner baht i utbildning för skall sonen ha en bra unviversitestsutbildning utöver skolan så är det va skolan bara kommer kosta mig för 1 barn.

Sen sticker ungen och jag är pensionslös så har jag ingenting, för 2 barn så kommer det väl sluta med 40 miljoner baht som jag bara slängt ut på deras framtid.

Men du måste känna dig säker, och sinsod är inget tvång, sånt går att diskutera om, själv så faller det bort för min del pga. princip men jag är gift med fattig Isaan tös som har varit gift innan men vet inte om dom fått någon sinsod.

Pratade om det idag hur viktig är sinsoden igentligen, under mina år här har ja vart på ett bröllopp men dom flesta lever jju ihop iallafall i den delen ja har erfarehet av utan ceremoni och sinsod.
Frågade frugan, (alla jag nämner nu har blivit ihop lever ihop och har barn under tiden jag och hon varit ihop)
Din susterson, ingen betala sinsod, din bror ingen betala sinsod, dina kusiner betala ingen sinsod etc. alla har barn lever ihop, inte ens gjort buddistisk ceremoni.
Svaret va "do for what, people do before now no one care"
Enda jag vet i frugans släkt är systerdottern som fick sinsod men det är den enda.

Jag hade inte slängt fram den summan som du skrev och absolut inte efter kommentaren "om jag inte trivs måste ja ha nåt att leva på" den säger allt för mig och good bye, dom pengarna är inte för hennes föräldrar!

Men är alternativet sitta i kalla norden, det är inte lätt alltid att träffa tjejer då skall man chansa men gör det förnuftigt, släng inte ut dessa pengar utan att ni känner varandra, att hon inte får åka till dig är ju bullshit för att få fram pengarna och jag hade dumpat henne direkt.........................

Nu spydde jag lite när jag tänkte på vilka jävla utbildningskostnader, hoppas jag räknat fel 55555 ;)

20 miljoner baht per barn, nu stiger Sverige i värde ... har väl iofs redan betalat in den skatten ... i varje fall inte långt därifrån!

Bara för att klargöra eftersom ni tycks ha missuppfattat.

Jag återgav inte min åsikt, jag återgav min åsikt om marknaden som jag inte alltid anser reflekterar sanningen. De facto tappar damer över 30 stort på marknaden. Det är bara att titta på reklampelarna.

För att komma tillbaks till min poäng, guld ökar i värde med åren medan skönhet (marknadens syn) inte gör det.

Så sant så sant!

Ja tur man inte behöver betala för någon sådan skola, är la knappt man jobbar ihop de pengarna tills man är pensionär 555

20 miljoner baht per barn, nu stiger Sverige i värde ... har väl iofs redan betalat in den skatten ... i varje fall inte långt därifrån!
Det var ju skolkostnad ;)
Och sen vad mina barn kanske kommer kosta mig i utbildning, så inte normalt Thailändskt.
Antar att du förstod det?
Sen tillkommer ju levnadskostnader.
Men skall jag bara ta grundskola med gymnasium utbildning så kostar dem mig på den här skolan ca. 8.000.000 baht per unge, har du kollat vad universitetsutbildningar kostar?
Kanske vi bara kommer ha råd med typ Mahidol i slutändan det får vi se men inte va det billigt.

Sen får du ha dina ungar i Sverige, du verkar ju hittat en bra Svensk skola men många klagar och har inte.

Senast redigerad av en moderator:

nmax har rätt i vad han säger, det du kan göra och som är bäst i denna situation om nu inte hennes arbetsgivare medger detta är att betala för hennes frånvaro om du nu finner det värt!

Och sen vad mina barn kanske kommer kosta mig i utbildning, så inte normalt Thailändskt.
Men skall jag bara ta grundskola med gymnasium utbildning så kostar dem mig på den här skolan ca. 8.000.000 baht per unge, har du kollat vad universitetsutbildningar kostar?
Kanske vi bara kommer ha råd med typ Mahidol i slutändan det får vi se men inte va det billigt.

Sen får du ha dina ungar i Sverige, du verkar ju hittat en bra Svensk skola men många klagar och har inte.
Vår skola är nog inte världsbäst, en av Sveriges största skolor. De byggde baracker förra året och har tagit emot 100 nyanlända ... fungerar väl bra, men ....

Nej vad kostar universitet i BKK? Hade ju kanske hoppas kunna sätta barnen där ...

Jonas 8.000 000 miljoner:confused: åtta miljoner per??

Vår skola är nog inte världsbäst, en av Sveriges största skolor. De byggde baracker förra året och har tagit emot 100 nyanlända ... fungerar väl bra, men ....

Nej vad kostar universitet i BKK? Hade ju kanske hoppas kunna sätta barnen där ...
I Bangkok typ Mahidol som är bra universitet är inte så farligt, med dom kostnaderna kollade jag på och skicka ungarna till Singapore eller USA.
Men även Hong Khong va överkomligt.
Allt beror på vad man väljer, vilka möjligheter till stipendium barnen har etc.
I Thailand får du bra utbildning till ett rimligt pris, men jag överdrev väl lite och tänkte på det bästa ;)

http://www.muic.mahidol.ac.th/eng/?page_id=11629

Senast redigerad av en moderator:

Tillbaka
Topp