Sindsod

Hej

Självklart betalade jag en Sinsod, det gör alla i vårt område oavsett om dom är fattiga eller riks, att inte göra detta hade nog ansetts vara en skandal och något som hade blivit oerhört pinsamt för både min blivande fru, hennes föräldrar och släkt, själv hade jag ju god kännedom om denna tradition och visste hur det fungerade, jag hade naturligtvis inga som helst tankar på att försöka undvika detta.

Jag har ju närvarat på mängder av bröllop genom åren och inte i något fall har det förekommit att någon hsr gift sig utan att betala en Sinsod, detta har som sagt gällt oavsett om det har handlat om en fattig daglönare eller områdets rikaste familj, det som har varierat är naturligtvis storleken på Sinsoden, festlighetens storlek och kostnad.

Mvh isan lover

Jag kan inte heller minnas något bröllop utan sinsod, i svärmors fall alla 3 gånger hon gifte sig.
Frugans lillebror ska gifta sig med en frånskild kvinna med ett barn, sinsod förhandlad fram även där.

/ SatanG

PS Kul att se dig igen :-)

Hej på dig också.

Samma hos oss Sinsod i alla lägen, t.o.m alkoholiserade, fattiga daglönare som gifter sig med frånskilda mammor med vuxna barn betalar en Sinsod, det gäller i vårt område och i vår släkt.
Den senaste var frugans lillebror som är familjens svarta får, alkoholist, slarver och utfattig, men här samlade svärfar och syskon ihop en liten Sinsod.

Mvh isan lover

Hej på dig också.

Samma hos oss Sinsod i alla lägen, t.o.m alkoholiserade, fattiga daglönare som gifter sig med frånskilda mammor med vuxna barn betalar en Sinsod, det gäller i vårt område och i vår släkt.
Den senaste var frugans lillebror som är familjens svarta får, alkoholist, slarver och utfattig, men här samlade svärfar och syskon ihop en liten Sinsod.

Mvh isan lover

Ja men din erfarenhet är ju bara relevant för ditt område eller hur?...

Skiljer sig säker mellan områden.

Enda jag vet i den ynhre släkten där det delats ut sinsod är systerdottern.
Inför våran vigsel kom det inte ens på tal.

Brodern, systersonen, kusiner, vänninnor till frugan lever i förhållanden och har barn har inte ens vart vigselceremonier.

Verkar nästan som fler lever i ceremonilösa förhållanden i frugans by men den är ju väldigt fattig med.

Ja men din erfarenhet är ju bara relevant för ditt område eller hur?...

Hej

Självklart är det så och det skiljer sig säkert en del i detta avlånga land, därför tycker jsg att det är viktigt att bara uttala mig säkert om det område jag känner till, hur det fungerar på andra platser överlåter jag åt dom som vistas där att avgöra och beskriva.

Mvh isan lover

Kan det vara så att sinsord bara kommer på tal där man inte litar på brudgummen :confused: eller varför alla så olika bild?

Kan det vara så att sinsord bara kommer på tal där man inte litar på brudgummen :confused: eller varför alla så olika bild?

Hej

Det tror jag absolut inte ett ögonblick på, snarare kanske det är så att denna tradition som tidigare var starkt förankrad i nästan hela landet och nu i mer modern tid har börjat spela ut sin roll i vissa områden, på andra platser kanske traditionen lever kvar och är i högsta grad levande?

Mvh isan lover

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Det tror jag absolut inte ett ögonblick på, snarare kanske det är så att denna tradition som tidigare var starkt förankrad i nästan hela landet och nu i mer modern tid har börjat spela ut sin roll i vissa områden, på andra platser kanske traditionen lever kvar och är i högsta grad levande?

Mvh isan lover
Brukar det inte vara så att traditioner som börjar dö ut gör det i de mest sekulariserande delarna och om jag förstår det lever det ju kvar i Bangkok, det var då jag tänkte att det kanske beror på om man litar på mannen eller inte. Men då skulle man ju inte lite på några thai .... så stämmer kanske inte ...

Brukar det inte vara så att traditioner som börjar dö ut gör det i de mest sekulariserande delarna och om jag förstår det lever det ju kvar i Bangkok, det var då jag tänkte att det kanske beror på om man litar på mannen eller inte. Men då skulle man ju inte lite på några thai .... så stämmer kanske inte ...

Hej

Jag har som sagt inget solklart svar på varför det ser olika ut, men jag vet att Sinsod i princip är regel i norra Isaan, sen vet jag att det är vanligt även i Korat området och trakterna runt Surin.

Mvh isan lover

Senast redigerad av en moderator:
Blir säkert att punga ut med sinsod, åtminstone för uppvisning.
Ringarna kommer dock inte att innehålla något guld, då jag inte gillar att gå på guldaffärer.
Damen ville ha 18k ring och beställde t.o.m det.
Efter en tur till BKK så visade jag henne platina ringar, vilket det blev.
Nu blir det att byta in dessa två guldringar och köpa någon annan ring för utsmyckning av gummans fingrar.

Hej

Numera kan man uppenbarligen hyra en Sinsod att visa upp på bröllopet.

Thai company rents out dowry for poor couples who want to display stacks of cash at wedding
By Coconuts Bangkok Apr. 11, 2018

3244BF73-8F08-4064-85B7-270A36C86CB8.jpeg

The “sin sod” or dowry is a longstanding Thai custom. Photo: Wikimedia Commons

A new service making headlines in Thailand this week caters to couples who cannot afford dowry but don’t want to lose face in front of wedding guests.

As dowry is an integral part of a Thai wedding and a way for couples for honor their families. Now, Romantiese, a Chiang Mai-based company, rents out money, gold bars, and a Mercedes for couples to display at their weddings.

The couple who owns the company Tawan Supanontakorn, 31, and his wife Kangkai, 28, said they had previously rented out vintage cars for wedding or as filming props but just started offering the dowry service three months ago.

https://coconuts.co/bangkok/news/th...oor-couples-want-display-stacks-cash-wedding/

Mvh isan lover

Bra affärsidé men vad händer när verkligheten hinner ifatt brudparet? Folk lär ju upptäcka att pengar, guld och Mercedes inte finns i verkligheten.

Hej

Håller med, tycker det verkar helknasigt.
Vad är det för mening att ”hyra” pengar, guld och lyxbilar m.m och låtsas att det är gåvor till brudparet.

Något sånt här kan väl bara hända i Thailand.

Mvh isan lover

Hej

Håller med, tycker det verkar helknasigt.
Vad är det för mening att ”hyra” pengar, guld och lyxbilar m.m och låtsas att det är gåvor till brudparet.

Något sånt här kan väl bara hända i Thailand.

Mvh isan lover

Det är väl fåfänga och vilja se mer och bättre ut än vad man är? Känns inte direkt specifikt för Thailand även om just SinSod är Thailändskt. Tycker inte att detta är dummare än något annat folk gör för kärlek eller för att få ligga eller bara höja sin status bland omgivningen.

Kan väl dessutom vara kul för brudparet om bröllopet ser flashigt och fint ut när de blir äldre och kollar på alla korten. Förhoppningsvis gifter man sig bara en gång :)

Ja det blir intressant snart. Vi skall förlova oss Pin och jag. Hon sa att vi skulle diskutera Sinsod med hennes bror när jag åker till Ubon nu i mitten på maj. Hennes föräldrar lever inte sedan många år, så jag får se vart diskussionen bär hädan.

Ja det blir intressant snart. Vi skall förlova oss Pin och jag. Hon sa att vi skulle diskutera Sinsod med hennes bror när jag åker till Ubon nu i mitten på maj. Hennes föräldrar lever inte sedan många år, så jag får se vart diskussionen bär hädan.

Hej

Det ska bli spännande att höra hur dom lägger upp den diskussionen, förmodligen är det väl en äldre broder som kanske har tagit över dom tidigare föräldrarnas hus och som nu ser sig som familjens överhuvud, men lite försiktig bör du nog vara här, det känns inte helt rätt.

Föreslå istället en Sinsod som går direkt till din blivande fru nu när föräldrarna inte längre finns kvar?

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp