Sindsod

Om man är en Bra man, dvs inte en alkoliserad skitstövel, ja då existerar det inte att en Bra Thaitjej lämnar dig för att du inte vill betala sinsod. Min erfarenhet/uppfattning som jag är väldigt säker på.
Det svåra här är inte att hitta en tjej, det är att bli av med dom..
Kaxigt kanske men väl så sant.
Iaf för oss runt 50 sträcket, hur det är för er i den äldre generationen har jag inte samma koll på :rolleyes:

Jag vet inte om du menar att min fru inte skulle vara en "Bra Thaitjej" eller om du menar att jag är en alkoholiserad skitstövel :) eftersom giftemål utan sinsod på bordet var otänkbart. Själv har jag bakgrund från Chalmers, dricker mycket sällan alkohol samt har ett välbetalt kneg. Mina vänner har förvånats av min fru positivt och skämtsamt sagt hon spelar i en division högre än mig, något jag efter snart 10 års förhållande håller med om. Jag vet även andra "bra" tjejer som det inte skulle funka med om sinsoden inte läggs/lagts på bordet (show alltså) så återigen din generalisering stämmer inte. Jag misstänker, som jag även läste i ett annat inlägg, att du menar för hög sinsod som inte "showas" utan behålls om inte min ålder spelade mig ett spratt när jag läste förstås ;-)

Hahaha ja för oss i den äldre generationen är det inte alltid så lätt att ha koll. Jag träffade dock min fru när jag var 39 och hon skulle fylla 28, numera uppnår min aktningsvärda ålder 49 om 2 månader, hur ung är du som fortfarande har koll?
Jag håller iaf med dig att det är inte särskilt svårt att hitta tjejer, det svåra är att hitta den rätta men vägen dit kan ju vara ganska kul.

/ SatanG

Om man är en Bra man, dvs inte en alkoliserad skitstövel, ja då existerar det inte att en Bra Thaitjej lämnar dig för att du inte vill betala sinsod. Min erfarenhet/uppfattning som jag är väldigt säker på.
Det svåra här är inte att hitta en tjej, det är att bli av med dom..
Kaxigt kanske men väl så sant.
Iaf för oss runt 50 sträcket, hur det är för er i den äldre generationen har jag inte samma koll på :rolleyes:
Det finns dom som är arslen utan att vara alkoholiserade, jag tycker att man är ett riktigt skithål om man inte kan ställa upp med lite stålar, till show (jag fick tillbaka hälften:D) om man är kee nok som jag, men med en sinsod från en falang så visar din dams föräldrar sina vänner att deras dotter inte är en falang h**a. Vilket dom garanterat får höra i Isaan byn om falangen inte ger något i sinsod.

Det talas ju mycket om kultur och acceptera den dit man kommer.
Ta henne till Sverige och gift er där, så gäller svenska seder :);)

Gör en kompromiss om vem som ska betala för kalaset.

Det talas ju mycket om kultur och acceptera den dit man kommer.
Ta henne till Sverige och gift er där, så gäller svenska seder :);)

Gör en kompromiss om vem som ska betala för kalaset.
Gör en komprimiss om vem som skall betala kalaset?????
Du känner inte till Thailand mycket du va. Vill du gifta dig med en Thai dam så betalar du inte hon..
Komprimissa om vem soms kall betala ,dummaste jag hört på detta forum

Gör en komprimiss om vem som skall betala kalaset?????
Du känner inte till Thailand mycket du va. Vill du gifta dig med en Thai dam så betalar du inte hon..
Komprimissa om vem soms kall betala ,dummaste jag hört på detta forum
Du verkar inte ha mycket till humorförståelse.........

Dom ska ju ändå bo i Sverige så varför betyder inte svenska seder något?
I Sverige så är seden att brudens föräldrar står för kalaset för ett bröllop i Sverige.

Min styvdotters giftermål ställdes in då brudgummen fick problem med att betala sinsod.

Han kommer från Bangkok och är lärare, dottern från Pattaya och marknadsförare på Pattaya Bangkok Hospital.
De kommer väl från hyfsat moderna samhällen med Thailändska mått.

.

Min styvdotters giftermål ställdes in då brudgummen fick problem med att betala sinsod.

Han kommer från Bangkok och är lärare, dottern från Pattaya och marknadsförare på Pattaya Bangkok Hospital.
De kommer väl från hyfsat moderna samhällen med Thailändska mått.

.

Det var lite tragiskt.

Sinsod är helt ok...MEN...
Om det är ett ungt par och om sinsod är "orimligt" hög, så tycker jag att det är bedrövligt att man som förälder till dottern, mer eller mindre tvingar mannen att ta ett lån för att gifta sig.
Då jag förmodar att man kommer att ha en gemensam ekonomi, så har nog föräldrarna till bruden förstört de ekonomiska för blivande brudparet och eventuellt deras barnbarns skolgång och välfärd.

Typ, grabben har sparat ihop stålar till insatsen för ett gemensamt hus och kanske en bil.
Denna blåses bort på svärmor och svärfar och deras dotter får en jobbigare start.
Fast så långt kanske dom inte tänker...

Är det bara uppvisningspengar så är det väl ok.

Ibland satsas det allt för mycket på det förgångna istället för att satsa på det som ska bli framtiden.

Det var lite tragiskt.

Sinsod är helt ok...MEN...
Om det är ett ungt par och om sinsod är "orimligt" hög, så tycker jag att det är bedrövligt att man som förälder till dottern, mer eller mindre tvingar mannen att ta ett lån för att gifta sig.
Då jag förmodar att man kommer att ha en gemensam ekonomi, så har nog föräldrarna till bruden förstört de ekonomiska för blivande brudparet och eventuellt deras barnbarns skolgång och välfärd.

Typ, grabben har sparat ihop stålar till insatsen för ett gemensamt hus och kanske en bil.
Denna blåses bort på svärmor och svärfar och deras dotter får en jobbigare start.
Fast så långt kanske dom inte tänker...

Är det bara uppvisningspengar så är det väl ok.

Ibland satsas det allt för mycket på det förgångna istället för att satsa på det som ska bli framtiden.
Så vitt jag vet så var storleken vad han och dottern kommit fram till.

I det här fallet så är det dottern som köpt bil för egna pengar.

Om hon börjar prata om sinsod support osv. Skippa den tjejen eller rättar sagt familjen. Skaffa en självständiga tjej som klarar sig utan familjen. Vet vad hon vill i sängen inte bara ligger där som en säck potatis på rygg. Testa henne från början äter hon på golvet pratar hon med sin mamma släkt varje månad och tror på spöken då är det bara att lägga ned.

Jag hade hellre levt singel och ungkarlsliv än betalt någon sinsod.
Jag påtvingar inte frugan något av Svensk kultur och jag tänker inte bli påtvingad någon annan kultur heller.

När man läser på dessa forum så verkar det som i alla frågor så är det alltid den Svenske mannen som ger vika för Thaikvinnans kultur även om man bor i Thailand eller Sverige.
Hur många av er som bor i Sverige har gift er i kyrkan?!
Skall det vara så noga att följa Thai kultur här nere följ då för fan Svensk om ni skall bo i Sverige!
Men verkar som majoriteten även när ni bor i Sverige bara följer Thaikultur.

Jag har inte erlagt någon sinsod. Är bara gift på Amphur och registrerat i Sverige.

I vårt fall så är vi båda skilda och föräldrarna avlidna. Vilket torde var orsaken till endast borgerlig vigsel. Syftet med äktenskapet är ekonomiska skäl, bl.a för att underlätta för hustrun att få efterlevandnsion vid mitt frånfälle.

Om hon börjar prata om sinsod support osv. Skippa den tjejen eller rättar sagt familjen. Skaffa en självständiga tjej som klarar sig utan familjen. Vet vad hon vill i sängen inte bara ligger där som en säck potatis på rygg. Testa henne från början äter hon på golvet pratar hon med sin mamma släkt varje månad och tror på spöken då är det bara att lägga ned.

Du vill ju ha en svensk kvinna, varför då leta i Thailand?

Så vitt jag vet så var storleken vad han och dottern kommit fram till.

I det här fallet så är det dottern som köpt bil för egna pengar.

Ok

För mig existerar inte ordet "egna pengar" om man lever tillsammans.
Fast nu vet jag inte orsaken att stålarna inte fanns. Kanske han har supit, spelat eller köpt damer för dessa.
Kanske dom var lite överoptimistiska över hur mycket dom kunde spara inför bröllopet.

Jag ger fan i vilket iofs. Jag kan bara ha en generell åsikt och inte en åsikt i specifika fall då jag inte känner till detaljer.

Jag hade hellre levt singel och ungkarlsliv än betalt någon sinsod.
Jag påtvingar inte frugan något av Svensk kultur och jag tänker inte bli påtvingad någon annan kultur heller.

När man läser på dessa forum så verkar det som i alla frågor så är det alltid den Svenske mannen som ger vika för Thaikvinnans kultur även om man bor i Thailand eller Sverige.
Hur många av er som bor i Sverige har gift er i kyrkan?!
Skall det vara så noga att följa Thai kultur här nere följ då för fan Svensk om ni skall bo i Sverige!
Men verkar som majoriteten även när ni bor i Sverige bara följer Thaikultur.

Klart man skall ta seden dit man kommer, men man kan kanske visa lite respekt för att det är svårt att skifta kultur över en natt. Ungefär som min fru respekterar att jag inte äter Isaanmat även när jag bor i Isaan. När det gäller ekonomisk och religiös kultur är det väl personliga val som man inte tvingar på varandra.

Ok

För mig existerar inte ordet "egna pengar" om man lever tillsammans.
Fast nu vet jag inte orsaken att stålarna inte fanns. Kanske han har supit, spelat eller köpt damer för dessa.
Kanske dom var lite överoptimistiska över hur mycket dom kunde spara inför bröllopet.

Jag ger fan i vilket iofs. Jag kan bara ha en generell åsikt och inte en åsikt i specifika fall då jag inte känner till detaljer.
Nu bor hon hemma så någon gemensam ekonomi fanns inte, nå nog om detta. Ville belysa att Sinsod inte bara är ett by fenomen.

Nu bor hon hemma så någon gemensam ekonomi fanns inte, nå nog om detta. Ville belysa att Sinsod inte bara är ett by fenomen.

Ja, det är väl mer eller mindre känt att det inte är något byafenomen.

Gemensam ekonomi lär bli svårt om dom inte har stålar till eget boende och det är just där jag kan motsätta mig sinsod, då det kan drabba den nya familjen ekonomiskt.

Klart man skall ta seden dit man kommer, men man kan kanske visa lite respekt för att det är svårt att skifta kultur över en natt. Ungefär som min fru respekterar att jag inte äter Isaanmat även när jag bor i Isaan. När det gäller ekonomisk och religiös kultur är det väl personliga val som man inte tvingar på varandra.
På dig verkar det som att när det gäller oss Svenskar så skall vi ta åt oss och anpassa oss till nya kulturer både i Sverige och om vi flyttar utomlands.
Om vi flyttar utomlands ta seden dit man kommer.
Om man bor i Sverige acceptera dom nya sederna och kulturerna dom nyanlända bär med sig.
När skall våra seder och kulturer respekteras?

Sen respekterar jag alla min frus seder och kultur, jag försöker inte omvända henne och hon respekterar att jag är annorlunda.
Sinsod har aldrig kommit på tal dock vill hon ha en bröllopsceremoni men hon vill ha en på stranden vid havet.

Ja, det är väl mer eller mindre känt att det inte är något byafenomen.

Gemensam ekonomi lär bli svårt om dom inte har stålar till eget boende och det är just där jag kan motsätta mig sinsod, då det kan drabba den nya familjen ekonomiskt.
Sinsoden ska väl bl.a visa att mannen har viss ekonomisk styrka och förmåga att bidra till familjens försörjning.

Många av föräldrarna är ju också ekonomiskt beroende av sina barn för sin försörjning.

Sinsoden ska väl bl.a visa att mannen har viss ekonomisk styrka och förmåga att bidra till familjens försörjning.

Många av föräldrarna är ju också ekonomiskt beroende av sina barn för sin försörjning.

Nu vet jag inte hur mycket sinsod det är prat om.
Men ska man visa ekonomisk styrka så är det just visa som är det viktiga.
Ger jag bort hela min förmögenhet så har jag ingen kvar och det tar en lång tid att jobba upp den igen.

Nåja, deras problem, inte mitt.

Tillbaka
Topp