Sindsod

Frugan har flera bekanta som är f d bartjejer. Synnerligen trevliga damer som lever ett vanligt liv i Sverige med jobb och barn. Jag må vara äldre men ser definitivt inte ner på någon av den anledningen.

Nu råkar det vara så att min fru inte har "jobbat bar" men om så vore fallet hade det inte gjort någon som helst skillnad. Jag föll för henne pga hennes ärliga, underbara ögon samt hennes inre egenskaper. Tidigare leverne är helt egalt.
Tror på vad du säger Berra.
Men du träffade väl din fru i Sverige om jag inte minns fel?
Hur vet du eg att hon inte jobbat i bar tidigare?
Säger inte att hon har, bara nyfiken på vad du baserar kunskapen på?

Även om ingen tycker att det är fel på bar tjejer så verkar det vara ett känsligt ämne just när det kommer till den egna tjejen.

Jag har träffat många trevliga goa bartjejer och personligen så tycker jag att det är upp till var och en huruvida man vill ha en som flickvän, ingen åsikt i den frågan är ju eg fel då det handlar om personlig känsla.
Men fakta kvarstår ju ändå att gemene man ofta ser ner på pr*stiturade.
Inte minst bland Thai

Det är ett litet sidospår till sinsod som jag tycker är klart intressant.

Hur försvarar man logiskt att män kan kn-a runt hur mycket som helst innan de gifter sig, de är bara virila. Kvinnor däremot skall helst hålla på sig och gärna vara oskulder när de binder sig, det ger höga poäng.

Kvinnor som sålt sin kropp mot kontant betalning är sämre än de som gör det mot andra tjänster som till exempel ett liv i lyx,. Män som säljer sin kropp talas det överhuvudtaget inte om trots att det inte alls är ovanligt. Ingen som inser att vi lever kvar med värderingar från medeltiden?
Jag tycker inte det är ok är killar kn*llar runt heller, men gör de det så är det väl upp dem dem precis som kvinnor, men att sälja sex och köpa sex tycker jag är en stor skillnad. Samma sak med män som säljer sex. Oftast har dessa en trasig bakgrund.

Tycker lika illa när en man betalar för andrar varor eller drycker vid Stureplan. Kanske medeltida tankar, men då är vi inte på samma jaktmark, är ju positivt för dig eller mig :D

Så det är bara svart eller vitt, alla fattiga jobbar på bar med andra ord?
Nej alla Thai kärringar jobbar på bar det har jag hört vid något som kan liknas vid ett stenbord.
Alla Thailändskor som hade lite pengar så dom kunde tex. köpa sig en bil på avbetalning eller liknande jobbade med som denne Svensken kallade det "jobba farang" sen satt det några dönickar och höll med ;)

Så har det sagts bland dom vise så är det sant alla Thaikärringar med lite pengar på fickan jobbar också på bar inte bara dom fattiga, dom har bara inte kommit upp sig än.

Än är inte den siste idioten född ;)

Senast redigerad av en moderator:
Du bjuder på en klassresa så varför måste du också betala sinsod?

Lite märklig frågeställning men helt i linje med ditt resonemang runt Thailand och thailändskor; du vill ha en thailändsk fru/flickvän men du vill inte veta av resten av paketet som familj, kultur etc. Du har stålarna så du bestämmer hur du vill ha det och hur de ska uppföra sig.

Jag har själv inte betalat sinsod och frågeställningen uppstod aldrig, givetvis fanns dock pengarna för visning. Vi har heller aldrig skickat några pengar till svärföräldrarna men skulle gjort om det behövts. Vi är dock där minst var tredje vecka, frugan pratar med sin mor nästan dagligdags och vi umgås också med många andra släktingar. Utan kontakten med sina föräldrar och släktingar skulle frugan aldrig blivit särskilt lycklig, oavsett pengar, och mitt liv i Thailand hade varit klart torftigt utan mina in-laws; jag hade kännt mig som en långtidsturist.

Självklart kan vilken svensk 50-åring som helst få en schysst 30-årig thailändska utan sinsod, utan att skicka pengar till svärföräldrarna och utan att ha någon kontakt med dem. Är det den typen av liv man vill leva så är väl det OK men jag har svårt att se det logiska i att då pika 60-åringar som gift sig med en 30-årig och valt en annan set-up.

Jag får se vilken väg jag väljer om jag skulle stå ensam när jag är 50 eller 60. Jag kanske nöjer mig med en Golden Retriever som sällskap, en städerska någon gång i veckan samt lite porrsurf emellanåt ;)
Min personliga åsikt om just sinsod har absolut noll att göra med min egen situstion, jag kommer aldrig att gifta mig här. Men jag har ändå en åsikt i frågan precis som jag har åsikter om hur man ska ta hand om en hund fast jag själv inte har hund.

Min uppfattning om sinsod som jag baserar på bla info från Thai är att sinsod som föräldrarna skall behålla ger man bara om tjejen är tidigare ogift och barnlös. Sen varierar storleken på sinsoden med ålder, utbildning mm på tjejen.
Men min uppfattning är att en frånskild 35 åring med ungar har spelat ut sitt sinsod kort redan då hon gifte sig första gången så där räcker det gott och väl om man ställer upp och lånar ut en lagom summa som kan flashas med på bröllopsfesten, sen tar man tillbaka pengarna.

I övrigt så är jag ingen snål giden jäkel och jag anser att man får ta den tjej man blir ihop med med det bagage hon har med sig. Är ju inte ovanligt med tjejer som har en liten försörjningsbörda mot familjen och det följer ju med i paketet.
Att sticka till tjejens fattiga föräldrar några tusen baht i mellanåt eller hjälpa dom med nytt kylskåp är väl inget, skulle jag gärna göra om jag vore i den sitsen.

Men jag vet också att många tjejer och deras familj har en syn om att kommer det en falang in i bilden så ska han sätta guldkant på deras tillvaro och det ställer jag personligen inte upp på.
Har hört tjejer påstå att dom skickar 50.000 baht/mån till familjen, vanligt är att dom säger 10-20.000 men vi som bor här vet att sanningen ligger någonstans runt 2-3.000 baht.

Jag är väldigt generös mot min omgivning men låter mig inte utnyttjas.
Ger gärna en slant till fattiga men "låtsas fattiga" tiggare får inte en baht.

Jag påstår inte heller att min uppfattning om sinsod är den 100% korrekta, men det är Min uppfattning som står för mig som jag lever efter just nu. Som sagt eg inte så relevant för mig eg som aldrig kommer att hamna i sitsen där sinsod kommer på tal men tycker ändå att frågan är intressant då jag anser att den speglar en del av hur Thai kämpar för att lätta oss falanger på pengar.

Min erfarenhet är som sagt att det skall väldigt mycket till för att en Thaitjej ska dumpa en bra falang, så om man nu vill gifta sig så är sinsod absolut inget man måste lägga om man inte vill.
Men är man en ful gammal gubbe och tjejen är ung och vacker så kan det nog hända att man måste slanta en del.

Tror på vad du säger Berra.
Men du träffade väl din fru i Sverige om jag inte minns fel?
Hur vet du eg att hon inte jobbat i bar tidigare?
Säger inte att hon har, bara nyfiken på vad du baserar kunskapen på?

Även om ingen tycker att det är fel på bar tjejer så verkar det vara ett känsligt ämne just när det kommer till den egna tjejen.

Jag har träffat många trevliga goa bartjejer och personligen så tycker jag att det är upp till var och en huruvida man vill ha en som flickvän, ingen åsikt i den frågan är ju eg fel då det handlar om personlig känsla.
Men fakta kvarstår ju ändå att gemene man ofta ser ner på pr*stiturade.
Inte minst bland Thai
Visst träffade jag henne i Sverige, det stämmer. Om hon har jobbar bar kan jag ju aldrig veta med 100 % säkerhet och jag bryr mig egentligen inte ett dugg. Men jag har sett och varit i butiken i Kanchanaburi där hon jobbade och har även träffat några av hennes gamla kompisar från fabriken i närheten av byn där hon jobbade. Så ljuger hon och familjen så är dom mästerliga lögnare, den saken är klar.

Jag tänker dock aldrig forska djupare i detta för det skulle inte förändra ett jäkla dugg. Vi har varit tillsammans i 8,5 år nu, jag älskar henne och inget kan förändra det.

Visst träffade jag henne i Sverige, det stämmer. Om hon har jobbar bar kan jag ju aldrig veta med 100 % säkerhet och jag bryr mig egentligen inte ett dugg. Men jag har sett och varit i butiken i Kanchanaburi där hon jobbade och har även träffat några av hennes gamla kompisar från fabriken i närheten av byn där hon jobbade. Så ljuger hon och familjen så är dom mästerliga lögnare, den saken är klar.

Jag tänker dock aldrig forska djupare i detta för det skulle inte förändra ett jäkla dugg. Vi har varit tillsammans i 8,5 år nu, jag älskar henne och inget kan förändra det.
Ok det köper jag

Min personliga åsikt om just sinsod har absolut noll att göra med min egen situstion, jag kommer aldrig att gifta mig här. Men jag har ändå en åsikt i frågan precis som jag har åsikter om hur man ska ta hand om en hund fast jag själv inte har hund.

Min uppfattning om sinsod som jag baserar på bla info från Thai är att sinsod som föräldrarna skall behålla ger man bara om tjejen är tidigare ogift och barnlös. Sen varierar storleken på sinsoden med ålder, utbildning mm på tjejen.
Men min uppfattning är att en frånskild 35 åring med ungar har spelat ut sitt sinsod kort redan då hon gifte sig första gången så där räcker det gott och väl om man ställer upp och lånar ut en lagom summa som kan flashas med på bröllopsfesten, sen tar man tillbaka pengarna.

I övrigt så är jag ingen snål giden jäkel och jag anser att man får ta den tjej man blir ihop med med det bagage hon har med sig. Är ju inte ovanligt med tjejer som har en liten försörjningsbörda mot familjen och det följer ju med i paketet.
Att sticka till tjejens fattiga föräldrar några tusen baht i mellanåt eller hjälpa dom med nytt kylskåp är väl inget, skulle jag gärna göra om jag vore i den sitsen.

Men jag vet också att många tjejer och deras familj har en syn om att kommer det en falang in i bilden så ska han sätta guldkant på deras tillvaro och det ställer jag personligen inte upp på.
Har hört tjejer påstå att dom skickar 50.000 baht/mån till familjen, vanligt är att dom säger 10-20.000 men vi som bor här vet att sanningen ligger någonstans runt 2-3.000 baht.

Jag är väldigt generös mot min omgivning men låter mig inte utnyttjas.
Ger gärna en slant till fattiga men "låtsas fattiga" tiggare får inte en baht.

Jag påstår inte heller att min uppfattning om sinsod är den 100% korrekta, men det är Min uppfattning som står för mig som jag lever efter just nu. Som sagt eg inte så relevant för mig eg som aldrig kommer att hamna i sitsen där sinsod kommer på tal men tycker ändå att frågan är intressant då jag anser att den speglar en del av hur Thai kämpar för att lätta oss falanger på pengar.

Min erfarenhet är som sagt att det skall väldigt mycket till för att en Thaitjej ska dumpa en bra falang, så om man nu vill gifta sig så är sinsod absolut inget man måste lägga om man inte vill.
Men är man en ful gammal gubbe och tjejen är ung och vacker så kan det nog hända att man måste slanta en del.

Jag tror säkert att du i verkliga livet är en trevlig och generös snubbe även om du på forumet i den här typen av frågor oftast framstår som något obstinat ;)

3 månades UT? Om ni är säkra ska ni väl söka ett vanligt UT, som sen byts mot PUT. 3 månader brukar ju vara besöksvisum. På besöksvisum kan man inte läsa SFI. Varför stanna i 3 månader och läsa SFI. Det läser man väl när man bestämt sig att stanna.

Låt henne besöka dig i tre månader, se hur hon trivs och du trivs med henne.
Har varit ifrån forumet ett tag.
Jag skulle absolut vilja ta hit henne i tre månader men problemet är att hon inte kan få tjänstledigt i tre månader utan att få sparken. Är det någon som har någon erfarenhet av arbetsrätt i Thailand. Det företag hon jobbar på ger bara 8 semesterdagar per år och det kommer man inte långt på.
Vi är väldigt fästa i varandra och vill gifta oss. Gifter vi oss så säger hon upp sig och flyttar till mig, men tänk om hon börjar längta tillbaka efter tid.

Frugan har flera bekanta som är f d bartjejer. Synnerligen trevliga damer som lever ett vanligt liv i Sverige med jobb och barn. Jag må vara äldre men ser definitivt inte ner på någon av den anledningen.

Nu råkar det vara så att min fru inte har "jobbat bar" men om så vore fallet hade det inte gjort någon som helst skillnad. Jag föll för henne pga hennes ärliga, underbara ögon samt hennes inre egenskaper. Tidigare leverne är helt egalt.
Berralund. Det som är viktigast är vem hon är nu, inte vad hon varit. Håller med dig fullständigt.

Jag skulle absolut vilja ta hit henne i tre månader men problemet är att hon inte kan få tjänstledigt i tre månader utan att få sparken. Är det någon som har någon erfarenhet av arbetsrätt i Thailand. Det företag hon jobbar på ger bara 8 semesterdagar per år och det kommer man inte långt på.
Vi är väldigt fästa i varandra och vill gifta oss. Gifter vi oss så säger hon upp sig och flyttar till mig, men tänk om hon börjar längta tillbaka efter tid.
Åtta semesterdagar är vanligt och att få tjänstledigt är ingen självklarhet så det är bara att acceptera de villkoren.

Att hon börja längta tillbaka är nog rätt säkert, det är så mycket som hon kommer att sakna,
också beroende var ni bor stad eller land.
Klimatet, maten, språket, kulturen är olika så det finns mycket som är nytt. Förmodar att du jobbar heltid och inte kan vara med henne hela tiden, tiden ensam hemma kan vara jobbig.

Åtta semesterdagar är vanligt och att få tjänstledigt är ingen självklarhet så det är bara att acceptera de villkoren.

Att hon börja längta tillbaka är nog rätt säkert, det är så mycket som hon kommer att sakna,
Klimatet, maten, språket, kulturen är olika så det finns mycket som är nytt. Förmodar att du jobbar heltid och inte kan vara med henne hela tiden, tiden ensam hemma kan vara jobbig.
Lyssna på Kurant för så är det. Tänk omvänt att du flyttar till säg risbyn, inga vänner. Förstår inte vad folk säger, sitter ensam hemma. Om du inte är en supermänniska så kommer du att klättra på väggar inom en månad.
Det kommer att bli tortyr för henne om det inte är så att hon kan se ändring på en snar framtid, säg på ett år eller så.

Jag håller med @kurant det tog min fru nästan 3 år innan hon blev glad med att vara i Sverige sen ville hon inte flytta till Thailand hon tyckte så om att bo i Sverige. Om jag ska vara ärlig så är hon inte så himla glad att bo i Thailand nu.

Jag håller med @kurant det tog min fru nästan 3 år innan hon blev glad med att vara i Sverige sen ville hon inte flytta till Thailand hon tyckte så om att bo i Sverige. Om jag ska vara ärlig så är hon inte så himla glad att bo i Thailand nu.
Tror det kommer vara så den dagen jag vill flytta, inte självklart att flytta tillbaks om man har det bra i Sverige ...

Vad du gör så låt henne inte sluta sitt jobb för din skull om du inte är beredd på att försörja henne livet ut oavsett om ni är ihop eller inte. Hon kommer att ha mycket svårt för att få ett nytt bra jobb igen.

Tror det kommer vara så den dagen jag vill flytta, inte självklart att flytta tillbaks om man har det bra i Sverige ...
Jag jobbade bara drygt 5 år i Sverige jag trivdes inte för kallt och blåsigt ville bara bort. Hade jobbat utomlands i olika länder nästan hela min karriär så hon kan glömma att vi åker dit igen. Däremot har jag tittat lite på Hong Kong eller Singapore. Men jag trivs så himla bra här i Thailand så min fru får stå ut med sina föräldrar lite tid till:rolleyes: (jag älskar dom) när hon är lite "Down" då tar jag henne på en liten resa någonstans otroligt vad en shoppingrunda botar:cool: men inte mer Sverige för min del.:rolleyes:

Vad du gör så låt henne inte sluta sitt jobb för din skull om du inte är beredd på att försörja henne livet ut oavsett om ni är ihop eller inte. Hon kommer att ha mycket svårt för att få ett nytt bra jobb igen.
Det är tyvärr ett dilemma för oss. Kunde hon bara ta ledigt en längre tid så fick vi chansen att lära känna varandra under vardagsförhållanden. Sen tror jag inte föräldrarna släpper iväg henne innan hon är gift.

Tillbaka
Topp