Tjenare - TS här!
Beklagar min frånvaro, jag trodde jag hade klickat i att jag skulle få en mailavisering vid eventuella trådsvar så jag blev glatt överraskad när jag såg att så många människor varit inne och kommentarat
Ett stort tack till er som tagit er tid att fundera på min situation och skrivit era svar, det är mycket uppskattat.
Som svar på några av era frågor:
- Min kontakt med min far är högst begränsad, men jag får höra diverse nyheter från andra släktingar (såsom stroken) och att han saknar försäkring (och tillräckligt mycket pengar för att själv lösa sina sjukhuskostnader - dom drar iväg snabbt när det handlar om avancerad vård).
- Beklagar om denna fråga var ställd tidigare i forumet, jag använde sökfunktionen men hittade inget värdefullt. Kanske skit bakom spakarna.
Såvitt jag förstått av era svar är den generella åsikten att jag/syskonen inte löper någon risk att bli betalningsskyldig, åtminstone såtillvida att vi inte "beställer" vård av sjukhuset. Men - om gubben åker på blodpropp så kommer han iaf att få livsuppehållande vård utan att någon släkting behöver ingripa genom att öppna plånboken.
Majoriteten av människorna på det här forumet är säkerligen ansvarstagande invidider, så det här behöver egentligen inte sägas - men jag kan berätta att det är en jävligt konstig/obehaglig känsla när man förstår att en närstående (som i det här fallet man inte har någon egentlig kontakt med) ligger och får akutvård och att det är upp till DIG att betala en okänd, men stor, summa pengar för att han/hon ska få den vård som krävs för att få människan på fötter igen. Det blir nån sorts tradig utpressningssituation... ingen vill vara en bödel för en annan människa ("ge honom ingen mer vård - jag betalar inte", särskilt inte en nära släkting. Å andra sidan har vi barn inte supermycket pengar, vi har egna familjer vi har ansvar för.
Kort sagt - se till att vara försäkrad, eller ha tillräckligt mycket pengar på kontot att du själv kan bekosta vården om olyckan skulle vara framme!
Ps. Jag har inget emot att tråden till 70% handlar om försäkringsfrågor, bara kul att min ursprunliga frågeställning gav upphov till diskussioner som andra kan ha nytta av!