Sjukhuskostnader / skulder

Folk börjar prata om försäkringar när det enda han frågar om är om han kan få inkasso på sig och bli skuldsatt ifall hans far får vård.
Han har ju ingen kontakt med sin far, han vill försäkra sig om att han inte får en överraskning på en skuld han inte har att göra med.
Hur vet han då att hans pappa har haft flera strokes för några år sedan? Han skriver att hans pappa flyttade för många år sedan så han måste ju på något sätt fått veta vad som hänt? Jag såg att de inte har särskilt bra kontakt med varandra men av vad @MalmoLars skrev så måste ju han eller t.ex. något syskon haft kontakt med pappan även om det inte ör mycket.

Hur vet han då att hans pappa har haft flera strokes för några år sedan? Han skriver att hans pappa flyttade för många år sedan så han måste ju på något sätt fått veta vad som hänt? Jag såg att de inte har särskilt bra kontakt med varandra men av vad @MalmoLars skrev så måste ju han eller t.ex. något syskon haft kontakt med pappan även om det inte ör mycket.
Ja han kan ju ha fått information av vem som helst som är bekant med hans far.

Jag ser att det kommer någon ny på detta forum och försöker bidra med lite information som jag tycker är relaterat till bl.a. Sjukhuskostnader i rubriken till denna tråd.

Jag gjorde ett lite längre inlägg samt länkade också till en sida där det finns information till t.ex. vilket telefonnummer i Thailand man skall ringa i Thailand för ambulans. Det var visst inte okej enligt vad jag kan förstå? Eller vad?

Jag ser att det kommer någon ny på detta forum och försöker bidra med lite information som jag tycker är relaterat till bl.a. Sjukhuskostnader i rubriken till denna tråd.

Jag gjorde ett lite längre inlägg samt länkade också till en sida där det finns information till t.ex. vilket telefonnummer i Thailand man skall ringa i Thailand för ambulans. Det var visst inte okej enligt vad jag kan förstå? Eller vad?
Om man läser mer i rubriken så är nog inte TS så intresserad av att hjälpa sin far att skaffa försäkring eller hur man ringer sjukhuset utan mest orolig över att blir skuldsatt. Men det är väl inte första gången en tråd har dragit iväg och handlar om något annat än vad TS frågar efter och jag själv är säkert inte oskyldig till detta i andra trådar.

Jag antog bara att det var tydligt att tråden gällde om han kunde bli skuldsatt och få inkasso på sig i Sverige pga sin far.
Inte att han var intresserad av sin fars hälsa och hur han löser vård annars.
Här finns en av många rena försäkringstrådar på forumet.
Posta i tråden 'Har ni som bor i Thailand sjukförsäkring?' Har ni som bor i Thailand sjukförsäkring? | Allmänt thailandforum

Tycker nog att även om en del säger att det gått off topic i tråden, så är det ju faktiskt nåt thairelaterat, och nåt som jag tror många har intresse av (försäkringar etc). Betydligt roligare/trevligare än mkt annat.

Så fortsätt med denna info (IMHO).

Det sköter skatteverket.
Beror väl på lite hur du själv agerar, anmäler du permanent flytt så lär du bli utskriven, en kamrat blev utskriven genom att köpa sig ett nytt pass på ambassaden i BKK, Där sitter nu för tiden en sur fi...a från migrationsverket, Ser hon att du inte har varit i Sverige på mer än ett år så blir du tvångsutskriven, annars kan man ju flyga hem och få ett nytt pass i Swedala. Men har du en Svensk adress och är pursvenne utan bidrag mm som verkar korrekt så vill det mycket till att de skall rota så pass i systemen med passmyndigheten mfl så du blir utskriven

Beror väl på lite hur du själv agerar, anmäler du permanent flytt så lär du bli utskriven, en kamrat blev utskriven genom att köpa sig ett nytt pass på ambassaden i BKK, Där sitter nu för tiden en sur fi...a från migrationsverket, Ser hon att du inte har varit i Sverige på mer än ett år så blir du tvångsutskriven, annars kan man ju flyga hem och få ett nytt pass i Swedala. Men har du en Svensk adress och är pursvenne utan bidrag mm som verkar korrekt så vill det mycket till att de skall rota så pass i systemen med passmyndigheten mfl så du blir utskriven
Du verkar insatt i problematiken. Mellan raderna kan man få uppfattningen att du inte är utskriven trots att du bor permanent i Thailand.

Du verkar insatt i problematiken. Mellan raderna kan man få uppfattningen att du inte är utskriven trots att du bor permanent i Thailand.
Jaså , varför läsa mellan raderna. Har bara hört hur det fungerar ryktesvägen. En tanke infinner sig om varför detta är så förbannat viktigt ? Sverige har ju inget att förlora på att någon som inte vistas i landet skattar fullt för allt som Svensken får för sina inbetalda skatter

Tjenare - TS här!

Beklagar min frånvaro, jag trodde jag hade klickat i att jag skulle få en mailavisering vid eventuella trådsvar så jag blev glatt överraskad när jag såg att så många människor varit inne och kommentarat :)

Ett stort tack till er som tagit er tid att fundera på min situation och skrivit era svar, det är mycket uppskattat.

Som svar på några av era frågor:
- Min kontakt med min far är högst begränsad, men jag får höra diverse nyheter från andra släktingar (såsom stroken) och att han saknar försäkring (och tillräckligt mycket pengar för att själv lösa sina sjukhuskostnader - dom drar iväg snabbt när det handlar om avancerad vård).
- Beklagar om denna fråga var ställd tidigare i forumet, jag använde sökfunktionen men hittade inget värdefullt. Kanske skit bakom spakarna.

Såvitt jag förstått av era svar är den generella åsikten att jag/syskonen inte löper någon risk att bli betalningsskyldig, åtminstone såtillvida att vi inte "beställer" vård av sjukhuset. Men - om gubben åker på blodpropp så kommer han iaf att få livsuppehållande vård utan att någon släkting behöver ingripa genom att öppna plånboken.

Majoriteten av människorna på det här forumet är säkerligen ansvarstagande invidider, så det här behöver egentligen inte sägas - men jag kan berätta att det är en jävligt konstig/obehaglig känsla när man förstår att en närstående (som i det här fallet man inte har någon egentlig kontakt med) ligger och får akutvård och att det är upp till DIG att betala en okänd, men stor, summa pengar för att han/hon ska få den vård som krävs för att få människan på fötter igen. Det blir nån sorts tradig utpressningssituation... ingen vill vara en bödel för en annan människa ("ge honom ingen mer vård - jag betalar inte", särskilt inte en nära släkting. Å andra sidan har vi barn inte supermycket pengar, vi har egna familjer vi har ansvar för.

Kort sagt - se till att vara försäkrad, eller ha tillräckligt mycket pengar på kontot att du själv kan bekosta vården om olyckan skulle vara framme!

Ps. Jag har inget emot att tråden till 70% handlar om försäkringsfrågor, bara kul att min ursprunliga frågeställning gav upphov till diskussioner som andra kan ha nytta av!

Jeg har ingen sjukforsikring , jeg betaler etter hvert jeg er på Hospitalet , og det er så billigt att jeg slepper å gå i Banken etter penger . Jeg går på Burapha Universitet Hospital , Pris en Lege konstulasjon koster 50 Baht og en spesialist 100 Baht . og medisinen jeg bruker koster ca 3000 baht for 3 måners forbruk . Jeg er på full kontroll hver 3 måned , For hjarta og foten som er lamm , m m . Bilder av sykehuset ,

P1090825.JPG

P1090821.JPG

P1090820.JPG

Jeg har ingen sjukforsikring , jeg betaler etter hvert jeg er på Hospitalet , og det er så billigt att jeg slepper å gå i Banken etter penger . Jeg går på Burapha Universitet Hospital , Pris en Lege konstulasjon koster 50 Baht og en spesialist 100 Baht . og medisinen jeg bruker koster ca 3000 baht for 3 måners forbruk . Jeg er på full kontroll hver 3 måned , For hjarta og foten som er lamm , m m . Bilder av sykehuset ,

P1090825.JPG

P1090821.JPG

P1090820.JPG

Ja det är billigt tills det händer något.
Jag har nyss haft min pojk på sjukhus i knappt en månad pga brusten blindtarm som var ganska invecklad.
Inlagd på två sjukhus, Sikarin privatsjukhus i två veckor a 20k/dygn.
Sedan överförd till Chulalongkorn, statligt sjukhus med riktiga resurser för allt. Vad det kostade där vet jag inte, försäkring betalade allt.

Kort sagt, allt är billigt tills det blir allvarligt. Notan kan sluta på flera miljoner om det vill sig illa.

/ SatanG

P1090825.JPG

P1090821.JPG

P1090820.JPG
Sjukhus med hälsokost ser jag. Hur tänker man?

Bara tre grupper som inte är thailändska medborgare har rätt till gratis sjukvård.
-Statslösa som är igång med processen för att få thailändskt medborgarskap.
-Utlänningar med arbetstillstånd och registrerade i det sociala trygghetsprogrammet av företaget.
-Invandrad arbetskraft (antar från grannländerna.

He dismissed concerns about the influx of foreign patients, saying only three groups of non-Thai nationals are eligible to access free healthcare services in Thailand, he said.

They are stateless people in the process of verifying their Thai nationality and who have a 13-digit Thai identification number; foreign workers with work permits and are registered under a social security programme by their Thai employers, and migrant workers under the foreign health insurance fund.

Jaså , varför läsa mellan raderna. Har bara hört hur det fungerar ryktesvägen. En tanke infinner sig om varför detta är så förbannat viktigt ? Sverige har ju inget att förlora på att någon som inte vistas i landet skattar fullt för allt som Svensken får för sina inbetalda skatter
Sverige kan faktiskt skriva ut dej då du enligt svensk lag ska vara skriven där du har ditt huvudsakliga boende så om du tillbringar mindre än 183 dagar per år i Sverige så kan och ska Skatteverket faktiskt skriva ut dej.

Vet jag väl mycket väl, men hur vet de att en människa inte bor i landet, bara en undran, Och nu gällde det in min person utan rent allmänt, Frågan var vad de har att tjäna på detta

Vet jag väl mycket väl, men hur vet de att en människa inte bor i landet, bara en undran, Och nu gällde det in min person utan rent allmänt, Frågan var vad de har att tjäna på detta

Som samkör olika register och jag läste som senast i går att man ska öka insatserna och spåra var svenskar egentligen uppehåller sig i kampen på jakt på felaktiga bidrag, felaktiga pensioner etc (t.ex garantipension, bostadsbidrag etc)

Detta görs bl.a genom spårning av så kallade "fingeravtryck" som du gör när du surfar in på skatteverket/försäkringskassans hemsidor, loggar in där, handlar med kreditkort etc etc

Ja det är billigt tills det händer något.
Jag har nyss haft min pojk på sjukhus i knappt en månad pga brusten blindtarm som var ganska invecklad.
Inlagd på två sjukhus, Sikarin privatsjukhus i två veckor a 20k/dygn.
Sedan överförd till Chulalongkorn, statligt sjukhus med riktiga resurser för allt. Vad det kostade där vet jag inte, försäkring betalade allt.

Kort sagt, allt är billigt tills det blir allvarligt. Notan kan sluta på flera miljoner om det vill sig illa.

/ SatanG
Ett Universitet sjukehus har flere flinke leger en Bangkok Hospital Pattaya .

Tillbaka
Topp