Ska du vaccinera dig mot covid-19 när ett vaccin finns tillgängligt?

Vaccinera mot covid-19

• Ja

Röster: 45 78.9%
  • Nej

Röster: 8 14.0%
  • Vet inte

Röster: 4 7.0%

• Totala väljare
    57

Inte säkert alls, biverkningarna av svininfluensavaccinet (narkolepsi) upptäcktes ganska snabbt.

Hej

Vad som är snabbt är ju relativt men så här säger en ny studie i ämnet och två år är ju en ganska lång tid.

Risk för narkolepsi två år efter vaccinationen
En ny studie visar att de som vaccinerade sig mot svininfluensan hade en ökad risk att drabbas av narkolepsi hela två år efter vaccinationen. Tidsgränsen idag på åtta månader har kritiserats från flera håll då många inte har fått den ersättning de anser sig ha rätt till.

Mvh isan lover

Ryssland har börjat vaccinera.

Skall användas i Filippinerna och Duterte skall ta första dosen där.

Ja, detta är intressant.
Det första godkända vaccinet, en månad före vad UK och USA lovat i media tidigare.

Nu får en forummedlem åka till Moskva istället för London.. ;):cool:

Ja, detta är intressant.
Det första godkända vaccinet, en månad före vad UK och USA lovat i media tidigare.

Nu får en forummedlem åka till Moskva istället för London.. ;):cool:
Det beror på vad man räknar som godkända, WHO verkar inte godkänna snarvägarna för ett snabbframtaget vaccine..

The World Health Organization last week urged Russia to follow established guidelines and go "through all the stages" necessary to develop a safe vaccine.

Spokesman Christian Lindmeier told reporters at the time that the WHO had not been officially notified of any Russian vaccine on the verge of being deployed.

Det beror på vad man räknar som godkända, WHO verkar inte godkänna snarvägarna för ett snabbframtaget vaccine..

The World Health Organization last week urged Russia to follow established guidelines and go "through all the stages" necessary to develop a safe vaccine.

Spokesman Christian Lindmeier told reporters at the time that the WHO had not been officially notified of any Russian vaccine on the verge of being deployed.

Ska ett vaccin godkännas på vetenskapliga grunder tar det tre till fem år.

Det kommer att sättas ur spel nu.
Riskerna kommer att nonchaleras, politik och ekonomi tar över besluten.
Mellan september och januari har mer än fem olika vaccin tänkt vara färdiga.

Nu är det också mycket prestige inblandade i kampen om ett vaccin.
Världspolitik och handelskrig.

Ska ett vaccin godkännas på vetenskapliga grunder tar det tre till fem år.

Det kommer att sättas ur spel nu.
Riskerna kommer att nonchaleras, politik och ekonomi tar över besluten.
Mellan september och januari har mer än fem olika vaccin tänkt vara färdiga.

Nu är det också mycket prestige inblandade i kampen om ett vaccin.
Världspolitik och handelskrig.

Hej

När det finns politiska poäng att plocka och pengar att tjäna så tvekar nog inte länder som Ryssland att chansa en del, bara det att döpa vaccinet till Sputnik V säger ju en del, först i rymden och först med vaccin.

Mvh isan lover

Hej

När det finns politiska poäng att plocka och pengar att tjäna så tvekar nog inte länder som Ryssland att chansa en del, bara det att döpa vaccinet till Sputnik V säger ju en del, först i rymden och först med vaccin.

Mvh isan lover
Man får verkligen hoppas att vaccinet inte har några allvarliga biverkningar, då är det synd om dom som tar risken. Jag skulle inte våga chansa efter att preparatet endast är testat på 78 personer efter vad som sägs.

Man får verkligen hoppas att vaccinet inte har några allvarliga biverkningar, då är det synd om dom som tar risken. Jag skulle inte våga chansa efter att preparatet endast är testat på 78 personer efter vad som sägs.
Kinesiska vacciner testas nu storskaligt i Brasilien med 18.000 frivilliga??
Ett annat vaccin testas med militär som frivilliga ???
Vill Duterte få tillgång till billigt vaccin med att låta sin befolkning var testpersoner då är han i gott sällskap.
Amerikanska Modena testar mot flera tusentals studenter i Seattle.
Var AstraZeneca hittar sina objekt vet jag inte.
Det är bråttom nu.

Ett vaccin som kommer att godkännas överallt kommer inte av storpolitiska skäl.

Kinesiska vacciner testas nu storskaligt i Brasilien med 18.000 frivilliga??
Ett annat vaccin testas med militär som frivilliga ???
Vill Duterte få tillgång till billigt vaccin med att låta sin befolkning var testpersoner då är han i gott sällskap.
Amerikanska Modena testar mot flera tusentals studenter i Seattle.
Var AstraZeneca hittar sina objekt vet jag inte.
Det är bråttom nu.

Ett vaccin som kommer att godkännas överallt kommer inte av storpolitiska skäl.

Vad jag hörde här ombord så är Duterte god vän med Putin så det ryska vaccinet ligger kanske nära till hands för tillgänglighet på Filippinerna. Hoppas bara att folk inte råkar illa ut om så blir fallet.

Vad jag hörde här ombord så är Duterte god vän med Putin så det ryska vaccinet ligger kanske nära till hands för tillgänglighet på Filippinerna. Hoppas bara att folk inte råkar illa ut om så blir fallet.
Ja, och även produktion av vaccin i Filippinerna när testerna i Ryssland är färdiga.
Kvaliteten på vaccinet är förstås lika okänt som övriga vacciner som stressas fram i förtid.

Man ska nog inte kasta sig över något av kommande vaccin ens om man kan.
Oroa er inte för att det kommer testas först, äldre och sjukvårdspersonal kommer vara prio tillsammans med politiker och andra vip-are.
Det tar nog något halvår efter vaccinet är klart innan våra namn kommer upp på listan skulle jag tro, till nästa sommar kanske.

/ SatanG

Själv hoppas jag att kunna få vaccinera mig i början av nästa år. Frugan likaså då vi bägge två är verksamma inom äldreomsorgen. Jag tror definitivt att vaccination kommer att krävas för att kunna resa "fritt".
Att få resa fritt utan att ha blivit vaccinerad tror jag blir svårt på många år. Så här i vår familj har vi bestämt oss för att göra det när det blir dags.

Jag tänker inte vaccinera mig.
Däremot kommer jag att leva som jag nästan alltid gör.
Håller bra hygien, speciellt när jag är ute. Tar inte med bara händer i något jag vet många har varit och rört vid.
Det är en yrkeskada men sker per automatik även efter arbetslivet.
Däremot bör man utsätta sig för olika bakterier för att inte bli av med immunförsvaret, men det behöver man inte göra överallt .
Om det blir obligatoriskt att vaccinera sig när man flyger får man ta ställning då.
Känner inget behov att åka till Sverige men man vet aldrig vad som händer.
Rätt kusligt hur alla förutsättningar ändras på kort tid.
Rätt roligt att följa babblet om munskydd i norden annars.
Här i Thailand är det inget ämne som retar känslor.

Valet blir enkelt om man blir tvungen för att vara vaccinerade få resa till olika länder och inom länder.
Blir det ett krav så tar man den kostnaden och risken utan tvekan.
För de yrkesverksamma kan det bli obligatoriskt och arbetsgivaren tar kostnaden.

Det kommer också att bli en prisfråga.
Kommer det att kosta 500 USD/dos är mer än 90% av världens befolkning undantagna och viruset finns kvar i en generation?

Blir det världspolitik att bara vänligt inställda länder ska få tillgång till ett lands vaccin är det en katastrof.

Tråkigt är att fattiga länder nu släpper taget om TBC som tar livet av många fler än Covid19 per år och det finns fungerande vaccin emot.

Jag kommer avvakta tills iaf första generationens vaccin testats IRL. I vanliga fall brukar jag vaccinera mig mot influensa varje år då det är billigare och trevligare än att bli sjuk. Har haft några rejäla influensasmällar så sedan dess vaccinerar jag mig. Nu har jag redan fått antikroppar mot covid pga genomgången sjukdom så det känns inte så aktuellt för mig iaf detta året.

Jag flyger aldrig med Aeroflot.

Tjena nya forumvänner. Blev medlem igår på detta forum. Många kompisar här märker jag.
Kommer ej att vaccinera mig då både jag och familjen hade Corona i våras. Vi testades för ett par veckor sedan och alla tre hade positiva svar. Dvs så har vi antikroppar.
Men måste man vaccinera sig för att komma in i Thailand så blir man väl tvungen.
Är tvungen att vaccinera mig varje år mot influensan då jag har lågt immunförsvar pga sprutorna jag tar för min reumatism.
Har samma reumatism, AS, som Boa från Svärdsjö. För övrigt, är han medlem här?

Var nere på VLG i början av dec för influensavaccinet och systern (Inte hjälpsystern Gotland, för de som läst hans bok).
Hon sa att jag skulle vara med i ett program med tre sprutor i stället för en.
Två sprutor i dec och en i feb.
De extra skulle skydda mig mot ytterligare över 30 olika lunginflammationer.

När Coronan kom på tal så tjatade min kärr...., jag menar min älskade hustru hål i huvudet på mig om detta. Jag kontaktade Reumatologen på Danderyd och undrade om jag skulle sluta med sprutorna och ’Take the pain’ i stället.
De rekommenderade att Inte sluta med sprutorna då verkan inte ev blir 100% efter ett längre uppehåll. De sa detsamma när jag hade Denguefeber 2012.
1701DB8C-755C-47F4-A5FB-F9AD71493D72.jpeg

Jag struntade i deras rekommendationer och slutade med sprutorna i slutet av feb.
Insjuknade i Covid 25 mars. Hemma i 6 veckor med ständig kontakt med doktorn via telefon.
Berättade för honom om de extra influensavaccinet och avslutande av reumatismsprutorna. Han svarade..
Den Combon kan ha varit LIVSAVGÖRANDE för dig.
Glad över att att vi har haft det och har antikroppar. Hoppas de räcker livet ut.
Är även immun mot ett av de fem flavivirus som denguen levererar.

VARNING❌❌❌.
Akta er för denna Öbo.
Han smittade mig med Herpes Genitalis.
Skojar bara. Jag älskar honom.

Mitt första inlägg på detta forum

C53231E3-8267-4353-83F6-BB10E218F3A7.jpeg

Tillbaka
Topp