Ska du vaccinera dig mot covid-19 när ett vaccin finns tillgängligt?

Vaccinera mot covid-19

• Ja

Röster: 45 78.9%
  • Nej

Röster: 8 14.0%
  • Vet inte

Röster: 4 7.0%

• Totala väljare
    57

Det är jag väl medveten om och är inte rädd för en liten spruta, tar gärna den om så krävs. Tar ändå alltid vaccin mot säsongsinfluensan.
Hej

Håller med om att det känns som ett litet problem om man skulle behöva ta ytterligare vaccinationer kommande år, står valet mellan att riskera svår sjukdom mot att ta en spruta är ju valet lätt.

Mvh isan lover

Hej

Av dom vaccin som nu finns har nog Pfizers framstått som det populäraste och säkraste, om det stämmer eller ej får väl framtiden utvisa.

Mvh isan lover
Som den nörd jag är så har jag "klämt igenom" bra många forskningsrapporter gällande de flesta covidvaccinerna. Vore jag över 65 år och fick välja själv så hade jag valt Astra Zeneca. Anledningen till detta är att det verkar som detta vaccinet ger bäst skydd mot allvarlig sjukdom/död "in real life" vilket man absolut inte får intrycket av när man pratar om 76%, (AZ) 94% (MO) eller 95% (PZ) skydd mot sjukdom.

Nu behöver jag inte välja själv utan jag har fått en dos AZ och nästa vecka ska jag få min andra dos som blir Moderna eller Pfizer.

Jag har även följd utvecklingen gällande biverkningar både i Sverige och framför allt Storbritannien. Det finns allvarliga biverkningar med alla vaccin men mer och mer tyder på att de är mycket säkra (men det hjälper ju inte den som drar nitlotten och drabbas)

När det gäller Pfizers vaccin så är det en annan typ av allvarliga blodproppar som är aktuella + hjärtmuskelinflammationer (med dödsfall)

Men som tidigare har skrivits. Det är mycket säkrare att ta ett godkänt covidvaccin än att få Covid.

Hej

Håller med om att det känns som ett litet problem om man skulle behöva ta ytterligare vaccinationer kommande år, står valet mellan att riskera svår sjukdom mot att ta en spruta är ju valet lätt.

Mvh isan lover
Om du ser det globalt blir ytterligare en dos en gigantisk fördröjning, inte alla i världen har förmånen att få en enda dos.

Ska det världen bli av med Covid19 så räcker det inte att de boende i rika länder får en tredje dos och sen ytterligare doser.

Då är risken stor att det dyker upp nya mutationer som inte dina tidigare vaccineringar har skydd mot.

Viruset ligger 6-12 månader före tillverkarna av vaccin.

Innan årsskiftet är det bara runt bara 10% av världens befolkning som fått två doser läste jag.

Om du ser det globalt blir ytterligare en dos en gigantisk fördröjning, inte alla i världen har förmånen att få en enda dos.

Ska det världen bli av med Covid19 så räcker det inte att de boende i rika länder får en tredje dos och sen ytterligare doser.

Då är risken stor att det dyker upp nya mutationer som inte dina tidigare vaccineringar har skydd mot.

Viruset ligger 6-12 månader före tillverkarna av vaccin.

Innan årsskiftet är det bara runt bara 10% av världens befolkning som fått två doser läste jag.

Hej

Helt rätt, men redan i ett mycket tidigt skede sattes alla moraliska och etiska regler ur spel vid den här pandemin, länder kapade leveranser av medicinsk utrustning avsedd för och betald av andra länder under transporter, vaccin beslagtogs och export förbjöds o.s.v, att rikare länder nu först och främst ser till att vaccinera sig själva känns både väntat och logiskt.

Visst finns det risk för mutationer och i värsta fall även farliga sådana, men enligt tillverkare och experter är det tydligen ganska enkelt att ändra dom redan befintliga vaccinerna för att även täcka dom nya som kan förväntas dyka upp, ska man tro på nyheterna så pågår redan sån forskning för att man snabbt ska kunna ställa om produktionen.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Ingen vet vad som händer ett, två år efter vaccinet. Glöm inte svininfluensa-vaccinet. Den som överlever får se.

Ingen vet vad som händer ett, två år efter vaccinet. Glöm inte svininfluensa-vaccinet. Den som överlever får se.
Hej

Hela livet ifrån tiden i mammas mage till graven innebär väl olika typer av faror, det man kan göra är väl att värdera dom risker man stöter på efter bästa förmåga och dom kända kunskaper som finns, för att sedan göra det man tror är rätt.

Mvh isan lover

Hej

Hela livet ifrån tiden i mammas mage till graven innebär väl olika typer av faror, det man kan göra är väl att värdera dom risker man stöter på efter bästa förmåga och dom kända kunskaper som finns, för att sedan göra det man tror är rätt.

Mvh isan lover
Visst är det så, men mellan mammas mage och graven tvingas man göra många val.

Jag tror att covid19-vaccinet borde haft samma rekommendation som tidigare influensavacciner, alltså till gamla, sjuka och de med nedsatt immunförsvar. Därefter kan möjligheten uppstå att fler vill ha vaccin och ska naturligtvis kunna få det.

Nu är det inte behovet som styr utan medicinindustrin som håller i taktpinnen. De vill naturligtvis tjäna så mycket som möjligt men det verkar som alla sitter i famnen på medicinindustrin.

Jag tror att de som är unga, friska, starka, har bättre skydd inför framtiden genom att genomgå en covid19-influensa och låta immunförsvaret ta hand om det. Det talas redan om att det inte räcker med 2 doser utan att det eventuellt ska tas varje år. Jag är 63 år och ser mig fortfarande som en stark man som inte behöver vaccin för att skydda mig.

Jag kommer att hålla mig så långt borta som möjligt från detta vaccin och hoppas att jag inte blir tvungen att ta det för att kunna resa i framtiden.

Min plan var att stanna i Thailand 7 månader över vintern på min första longstay i Thailand. Det sket sig pga covid19. Jag beslöt att stanna ett år till och har nu vart här i Thailand över ett och halvt år. Mitt nya beslut är att stanna ytterligare ett år pga covid19 och vaccinstrulet.

Pandemin är långt ifrån över och jag tror att vi kommer att se mer problem framöver, både med covid19 och vaccineringen så min plan är att vänta så länge jag kan innan jag TVINGAS ta detta vaccin.

Visst är det så, men mellan mammas mage och graven tvingas man göra många val.

Jag tror att covid19-vaccinet borde haft samma rekommendation som tidigare influensavacciner, alltså till gamla, sjuka och de med nedsatt immunförsvar. Därefter kan möjligheten uppstå att fler vill ha vaccin och ska naturligtvis kunna få det.

Nu är det inte behovet som styr utan medicinindustrin som håller i taktpinnen. De vill naturligtvis tjäna så mycket som möjligt men det verkar som alla sitter i famnen på medicinindustrin.

Jag tror att de som är unga, friska, starka, har bättre skydd inför framtiden genom att genomgå en covid19-influensa och låta immunförsvaret ta hand om det. Det talas redan om att det inte räcker med 2 doser utan att det eventuellt ska tas varje år. Jag är 63 år och ser mig fortfarande som en stark man som inte behöver vaccin för att skydda mig.

Jag kommer att hålla mig så långt borta som möjligt från detta vaccin och hoppas att jag inte blir tvungen att ta det för att kunna resa i framtiden.

Min plan var att stanna i Thailand 7 månader över vintern på min första longstay i Thailand. Det sket sig pga covid19. Jag beslöt att stanna ett år till och har nu vart här i Thailand över ett och halvt år. Mitt nya beslut är att stanna ytterligare ett år pga covid19 och vaccinstrulet.

Pandemin är långt ifrån över och jag tror att vi kommer att se mer problem framöver, både med covid19 och vaccineringen så min plan är att vänta så länge jag kan innan jag TVINGAS ta detta vaccin.
Hej

Jag tror personligen inte att det är läkemedelsindustrin som styr det här, det handlar nog snarare dom utvecklade ländernas ekonomi, företagens överlevnad och arbetstillfällen, samt människors behov av att kunna umgås, resa och återgå till ett normalt liv.

Själv är jag ju 62 år och i hyfsad form trots min ålder så jag har i princip fortsatt leva som vanligt trots pandemin, gått på restaurang, tränat fotbollslaget, umgåtts med vänner och besökt varuhus o.s.v, så någon direkt rädsla eller oro har jag inte känt, men ändå tvekar jag inte att vaccinera mig och främsta skälet är att jag vill börja kunna resa utomlands så fort som möjligt igen, längtar till släkt och vänner i Danmark och Thailand, vill ta en shoppingtur till Tyskland o.s.v.

Mvh isan lover

Hej

Jag tror personligen inte att det är läkemedelsindustrin som styr det här, det handlar nog snarare dom utvecklade ländernas ekonomi, företagens överlevnad och arbetstillfällen, samt människors behov av att kunna umgås, resa och återgå till ett normalt liv.

Själv är jag ju 62 år och i hyfsad form trots min ålder så jag har i princip fortsatt leva som vanligt trots pandemin, gått på restaurang, tränat fotbollslaget, umgåtts med vänner och besökt varuhus o.s.v, så någon direkt rädsla eller oro har jag inte känt, men ändå tvekar jag inte att vaccinera mig och främsta skälet är att jag vill börja kunna resa utomlands så fort som möjligt igen, längtar till släkt och vänner i Danmark och Thailand, vill ta en shoppingtur till Tyskland o.s.v.

Mvh isan lover
Lite lustigt trots allt. Du är vänster och jag borgerlig och tror på kapitalism och fri företagsamhet.

Det problem som jag ser är när stora, internationella företag som medicinindustrin med mycket pengar kan köpa upp alla som har något gott på gång.

Alla forskningsprojekt med god utvecklingsmöjligheter köps upp av internationella företag och styrs av vinstintressen. Inget fel med det om det civila samhället har kunskap också.

När det gäller medicinindustrin så har jag tappat förtroendet, tyvärr. De har pengar och ger bidrag till de som forskar/utvecklar det som de ser kan ge stora avkastningar i framtiden medan de som ska hålla koll på industrin och kolla, kritiskt granska och ifrågasätta får hålla tillgodo med de sämsta. Jag är helt övertygad om att alla myndigheter och läkare sitter i famnen på dessa internationella företag och inte kan sätta emot när de driver sina åsikter. Covid19 är det sista exemplet.

För några år sen ville medicinindustrin ändra kriterierna för när kolesterolmedicin behövdes sättas in, världens mest sålda medicin, så att alla vuxna skulle behöva ta denna medicin. Som tur lyckades de inte. Kolesterolmedicinen ger ju många biverkningar som leder till att det behövs fler mediciner för att motverka biverkningar som leder till fler mediciner och...mera vinster.

Lite lustigt trots allt. Du är vänster och jag borgerlig och tror på kapitalism och fri företagsamhet.

Det problem som jag ser är när stora, internationella företag som medicinindustrin med mycket pengar kan köpa upp alla som har något gott på gång.

Alla forskningsprojekt med god utvecklingsmöjligheter köps upp av internationella företag och styrs av vinstintressen. Inget fel med det om det civila samhället har kunskap också.

När det gäller medicinindustrin så har jag tappat förtroendet, tyvärr. De har pengar och ger bidrag till de som forskar/utvecklar det som de ser kan ge stora avkastningar i framtiden medan de som ska hålla koll på industrin och kolla, kritiskt granska och ifrågasätta får hålla tillgodo med de sämsta. Jag är helt övertygad om att alla myndigheter och läkare sitter i famnen på dessa internationella företag och inte kan sätta emot när de driver sina åsikter. Covid19 är det sista exemplet.

För några år sen ville medicinindustrin ändra kriterierna för när kolesterolmedicin behövdes sättas in, världens mest sålda medicin, så att alla vuxna skulle behöva ta denna medicin. Som tur lyckades de inte. Kolesterolmedicinen ger ju många biverkningar som leder till att det behövs fler mediciner för att motverka biverkningar som leder till fler mediciner och...mera vinster.
Hej

Vad det gäller nödvändigheten av lönsamma företag deras arbetstillfällen för både landets, ekonomins och välfärdens överlevnad råder det nog samstämmighet om både mellan höger och vänster.

Att låta marknadskrafterna inom läkemedelsindustrin själva avgöra om det skulle vara lönsamt eller ej att satsa på framtagning av ex.vis ett vaccin mot covid-19 hade säkerligen försenat ett verksamt vaccin med åtskilliga år om det ens hade blivit verklighet.

Självklart behöver staten vara med och styra utveckling och forskning åt rätt håll och mot dom satsningar som verkligen behövs genom regleringar och riktade stöd, hade inte dom styrande i USA, EU, Ryssland och Kina ställt krav på och gett ekonomiskt stöd till satsningar på vaccin mot covid-19 hade det säkert blivit en lång väntan innan vaccinen fanns, nu gick det med rekordfart.

Får läkemedelsindustrin fria händer så kanske viktiga satsningar uteblir och en större del av deras forskning och resurser satsas på mer kosmetiska men lönsamma produkter.

Mvh isan lover

Va väl också det Trump sa han hade blivit visad hur klorin tog död på viruset.
Han sa väl att kanske man kunde nyttja det på nåt sett, vet inte men kanske nåt dom borde kolla på.
Han sa aldrig att man skall spruta in klorin i kroppen väl?
Han säger att något läkare kan kolla på, han är ingen doktor kan inget om sånt här, är bra på ekonomi och han pratar ju med någon vid sidan om.
Men förvrängningen att han uppmanat folk att injicera klorin.
Är jag inget Trump fan men heller inget fan av folk som förvränger vad man säger.

Buriram kan komma att straffa den som vägrar Covid-19 vaccinering med upp till 66000 baht eller max 2 års fängelse

Buriram becomes first Thai province to penalize refusal for COVID-19 vaccine
Phuket kan det bli deportering om man inte följer reglerna.
Läs fotnoten längst ner.

FB_IMG_1620998587951.jpg

Va väl också det Trump sa han hade blivit visad hur klorin tog död på viruset.
Han sa väl att kanske man kunde nyttja det på nåt sett, vet inte men kanske nåt dom borde kolla på.
Han sa aldrig att man skall spruta in klorin i kroppen väl?
Han säger att något läkare kan kolla på, han är ingen doktor kan inget om sånt här, är bra på ekonomi och han pratar ju med någon vid sidan om.
Men förvrängningen att han uppmanat folk att injicera klorin.
Är jag inget Trump fan men heller inget fan av folk som förvränger vad man säger.

Mellan 24 sekunder och 50 sekunder in i ditt klipp säger han ju precis det. ”Disinfectant” är ju precis det även om han inte uppmanar folk att prova ngt sådant själva.

Är ingen Trump-hatare heller, men rätt korkade saker har han ju faktiskt sagt.

Mellan 24 sekunder och 50 sekunder in i ditt klipp säger han ju precis det. ”Disinfectant” är ju precis det.

Är ingen Trump-hatare heller, men rätt korkade saker har han ju faktiskt sagt.
Det är ju det, han säger dumma saker hela tiden, hans presidentsämbete hade nog vart mycket bättre om han låtit bli twitter, låtit folket i vita huset skrivit ner vad han skulle säga.

Ser ju nu med höken i huset va mycket oroligare världen blivit på några månader, nu stora krigshot igen som innan Trump tog över.
Nu Corona och 3dje världskrig hängande över nacken känns det som, bomberna har börjat fallat igen.

Här är förresten Dr. Deborah Birx under samma presskonferens med Trump. Det är hon som han vänder sig mot i ditt klipp @PanPan

Hon ser inte helt road ut... :laugh:

Här är förresten Dr. Deborah Birx under samma presskonferens med Trump. Det är hon som han vänder sig mot i ditt klipp @PanPan

Hon ser inte helt road ut... :laugh:

Ja är ju kasst, hon gör ju ett dåligt jobb att inte säga emot, fast om hon gjort det kanske hon inte haft ett jobb med en så labil gubbe.
Jag försvarar inget, som sagt aldrig gillat Trump, hans attityd är nåt jag avskyr.
Dock kan jag inte förneka att han gjorde en del bra men som kom i skymundan pga folkets ovilja mot hans person.

Ja är ju kasst, hon gör ju ett dåligt jobb att inte säga emot, fast om hon gjort det kanske hon inte haft ett jobb med en så labil gubbe.
Jag försvarar inget, som sagt aldrig gillat Trump, hans attityd är nåt jag avskyr.
Dock kan jag inte förneka att han gjorde en del bra men som kom i skymundan pga folkets ovilja mot hans person.

Håller med, Trump gjorde en del vettiga saker med även om jag inte heller gillar honom.

När det gäller Dr. Birx så tror jag knappast man säger emot världens mäktigaste person oavsett vad han säger i en live-sändning hela världen följer. Har man invändningar tar man det nog efteråt...

Fast hade ju varit lite kul om hon gjort det och Trump kört sitt klassiska ”You’re fired!” i direktsändning. :laugh:

Tillbaka
Topp