Rätt och fel Skillsmässa?

Fast i en bodelning kan man komma överens om hur allt skall fördelas men min undran var om tex lägenheten du köpte innan ni ingick äktenskap skall anses vara gemensam egendom eller endast det som köpts efter att ni ingick äktenskap.
Tex ”mitt” hus i Sverige köpte jag innan jag träffade frugan men nu när vi är gifta har hon rätt till hälften.
Dom var inte intresserade av något när vi skiljde oss om hade bostad, pengar, bil etc etc enda var skriva under papprena.
Hade jag inte haft med en svensk som läste thai hade jag kanske inte ens fått veta vad jag skrev under ;) var han som sa att vid ena underskriften skrev under att vi inte hade något krav mot varandra och inte hade gemensamma barn.

Ni var ju överens om bodelningen fast ni var vigda i Sverige.
Då är det enkelt.
Ja men i Sverige måste väl en bodelning göras och dokumenteras som tar tid?
Står så på nätet iaf att bodelning måste göras.
Vi gjorde ju ingen bodelning, vi skrev under skiljsmässopapper i dom stod det att vi inte hade krav på varann.
Men vi redovisade inte vad vi hade i ägodelar, gör man inte det i Sverige, jag ser framför mig att en skiljsmässa i Sverige är en längre process där allt i skiljsmässoboet skall redovisas?
Som sagt allt tog ca 15 min det inkluderar vänta på våran tur, hon ändrade tillbaks till sitt gamla efternamn och tog foto för nytt id.

Misstänker att Thailand inte har samma vansinniga lagstiftning rörande samboende som Sverige? Här blir man ju i princip lydande under äktenskapsbalken utan att gifta sig! :xmas_smiley:
Nja de finns väl väsentliga skillnader som tillexempel en bostad som är införskaffad innan man blev sambo av den ena parten har inte den andra parten rätt till. Båtar och bilar delas väl inte heller om man inte uttryckligen äger dom tillsammans.

Vi gjorde ju ingen bodelning, vi skrev under skiljsmässopapper i dom stod det att vi inte hade krav på varann.
Men vi redovisade inte vad vi hade i ägodelar, gör man inte det i Sverige, jag ser framför mig att en skiljsmässa i Sverige är en längre process där allt i skiljsmässoboet skall redovisas?
Som sagt allt tog ca 15 min det inkluderar vänta på våran tur, hon ändrade tillbaks till sitt gamla efternamn och tog foto för nytt id.
Bodelningen kan vara så enkel som "har inga krav på varandra" då har ni delat upp boet.

Knappt en mening med två underskrifter.

Nja de finns väl väsentliga skillnader som tillexempel en bostad som är införskaffad innan man blev sambo av den ena parten har inte den andra parten rätt till. Båtar och bilar delas väl inte heller om man inte uttryckligen äger dom tillsammans.
Ok.
Hos oss står frugan på huset vi bor och huset i Isaan, mark och moppe. Jag står på condo, hus i Sverige och bil.
Skiljer vi oss så blir det i Thailand som sist och registrerar i Sverige.
Dock har vi inga skiljsmässoplaner men vem kan se in i framtiden.

Är man överens behövs ingen bodelning i Sverige av tillgångar.
Samma med skilsmässa om man är överens går det snabbt, några veckor om inga barn är inblandade.
Tingsrätten tilldelar en betänketid innan man fastställer skilsmässan.
Typ en ångervecka.

Frun har en kusin som skilts sig i Sverige och hon ville inte ha ett öre från gubben, bara få det snabbt överstökat.
Beslutet tog tingsrätten på några veckor och hon fick ingenting fast hon kunde krävt hälften.

Jag skilde mig i Sverige utan bodelning i alla fall. Vi skrev under nåt papper och skickade in och ett par veckor senare var vi skilda på riktigt.

Jag skilde mig i Sverige utan bodelning i alla fall. Vi skrev under nåt papper och skickade in och ett par veckor senare var vi skilda på riktigt.

Ja, det behöver inte vara krångligt bara för att det brukar kunna bli krångligt.
Folk kan ju tjafsa om gafflar, teskedar och kvarvarande schamporester om dom känner för det.

Bäst att göra bodelning direkt. Utan bodelning finns risken ganska långt efter själva skilsmässan att ens ex begär det och faktiskt får bifall.

”Frågan om när det är försent att begära bodelning efter en skilsmässa har tagits upp i Högsta domstolen flertalet gånger. Att begära bodelning 24 år efter en skilsmässa ansågs vara försent när maken ifråga inte heller hade en godtagbar förklaring till dröjsmålet (se NJA 1993 s. 570). I ett annat fall fick en make rätt att begära bodelning 10 år efter skilsmässan på grund av att denne ansågs ha giltiga anledningar till dröjsmålet.”

Bäst att göra bodelning direkt. Utan bodelning finns risken ganska långt efter själva skilsmässan att ens ex begär det och faktiskt får bifall.

”Frågan om när det är försent att begära bodelning efter en skilsmässa har tagits upp i Högsta domstolen flertalet gånger. Att begära bodelning 24 år efter en skilsmässa ansågs vara försent när maken ifråga inte heller hade en godtagbar förklaring till dröjsmålet (se NJA 1993 s. 570). I ett annat fall fick en make rätt att begära bodelning 10 år efter skilsmässan på grund av att denne ansågs ha giltiga anledningar till dröjsmålet.”

Jag har en gammal kollega som fick hosta upp 5 mille efter typ 5 år.

Tror inte det i mitt fall eftersom hon skulle förlora på det.

Du är den med mindre tillgångar av er två som trots fullgjord skilsmässa utan äktenskapsförord inte tänkt kräva 50% av giftemålsgodset du har rätt till genom att kräva bodelning.

Fattar jag det verkligen rätt?

Du är den med mindre tillgångar av er två som trots fullgjord skilsmässa utan äktenskapsförord inte tänkt kräva 50% av giftemålsgodset du har rätt till genom att kräva bodelning.

Fattar jag det verkligen rätt?
Ja, det var "småpengar" det var frågan om och jag ville bara få ett avslut så snabbt som möjligt. Nog om detta.

Tillbaka
Topp