Skolungdomar på mc

 

Mickey666

Medlem
Finns väl inte någon här som inte undrat och svurit över 3-4 ungar på en mc utan hjälm och körkort och kör som satan, och varför polisen inte bryr sig om att stoppa dessa, när de nästan drar pistol mot turister för att ha en chans att få dela ut lite böter eller mutpengar.
Så jag hörde av en bekant att polisen enligt lag ej kan stoppa dessa ungdomar från att köra till skolan även om detta är olagligt, p,g,a detta är ända sättet för många att kunna ta sig till skolan, och särskilt ute på bonnabygden.
Stämmer detta eller är det någon som hört nåt annat?
 
Nej, här i bonnabyn är det likadant. Polisen står vid skolan, stoppar ungarna och skäller, men mer händer inte. Jag framhävs som ett föredöme, för jag har hjälm. Om jag har körkort kollar dom inte...
 
4 det brukade vi kunna klämma på uppe på moppen i ungdommen i Sverige med, 2 på tanken och 2 på sadeln eller åkte vi push elle Zundap fick vi plats 3 på sadeln och 1 på tanken ;)
Tycker det blivit mycket mer kontroller det senaste men inte märkt av att dom blivit hårdare mot faranger, fast jag hör ofta faranger som inte följer lagen gnälla om det ;)
Kanske är som i Sverige under en viss ålder är man inte straffmyndig, var ingen polis som kunde bötfälla mig som 13 åring som åkte runt på moppe i Sverige, dom kunde säga till, meddela föräldrar och dra in socialen men dom kan inte bötfälla en som inte är straffmyndig, samma kanske gäller i Thailand?
 
Det där måste vara en myt! Lagen gäller även i Thailand även om polisen inte alltid gör sitt jobb.
 
Nu är det väl så här att många skolor hade fått stängt igen om plisen hade jagat skolungdomen, för att inte ha körkort.

Samma som när man försökte införa begrensningar för hur många skulle få sitta på flaket.

Många fabriker o byggarbets platser hade fått stänga.

Börjar fundera om en del som vistas här nere är helt blinda på den verklighet Thai befinner sig i.

Jag har då inte sett en fungerande kolektiv trafik.

Så vad göra jo bara o köra.
 
Den begränsningen gäller nog inte folk i Pukhet, HuaHin och Pattaya, tror jag.....
Men nu är det ju folk boende i Isaan han diskuterar med.
Vi är 1 aktiv på forumet boende i Pattaya sen är det väl 1 fast boende i Hua Hin och 1 söder om Pattaya, resten aktiva på forumet verkar vara boende eller ha mest kopplingar till Isaan så varför snacka skit om oss boende söderut när vi inte ens är inblandade i diskussionen?!
Tycker det är mest ni där uppe som generaliserar som att det som gäller i era krokar gäller i hela Thailand medans vi vet att det skiljer sig stort.
 
Men nu är det ju folk boende i Isaan han diskuterar med.
Vi är 1 aktiv på forumet boende i Pattaya sen är det väl 1 fast boende i Hua Hin och 1 söder om Pattaya, resten aktiva på forumet verkar vara boende eller ha mest kopplingar till Isaan så varför snacka skit om oss boende söderut när vi inte ens är inblandade i diskussionen?!
Tycker det är mest ni där uppe som generaliserar som att det som gäller i era krokar gäller i hela Thailand medans vi vet att det skiljer sig stort.
Kan man bli insnöad i Isaan?
 
Tänk vad lätt det är att spåra ur. Thailand är ett civiliserat land med lagar och ett rättsväsende. Det faktum att polisen på vissa oarter är korrupt betyder inte att alla poliser är det. Polisen håller på att rensas upp, det är dock ingen lätt uppgift med så stora pengar i potten, sakta men säkert blir det bättre. Idag kan jag köra från Korat till Rayong utan att bli stoppad för påhittade förseelser en enda gång vilket var omöjligt för fem år sedan.
 
Lagen gäller inte på morgnar mellan 6 och 8 samt em kl 15 - 18. Annars så så är det bara.

Jaha...
Jag trodde förbudet gällde till kl 11.00 och var tillåtet till 14.00. Därefter förbjudet igen fram till 17.00.
Men det var nog inte hjälmarna...
 
Tänk vad lätt det är att spåra ur. Thailand är ett civiliserat land med lagar och ett rättsväsende. Det faktum att polisen på vissa oarter är korrupt betyder inte att alla poliser är det. Polisen håller på att rensas upp, det är dock ingen lätt uppgift med så stora pengar i potten, sakta men säkert blir det bättre. Idag kan jag köra från Korat till Rayong utan att bli stoppad för påhittade förseelser en enda gång vilket var omöjligt för fem år sedan.

Hej

Att lagarna tillämpas olika eller inte alls beroende på var man vistas handlar nog egentligen inte så mycket om korruption eftersom inte polisen tjänar något på att inte bötfälla, det är nog mer lokal tradition, seder och kultur som spelar in tror jag.

Uppe i norra delarna av Isaan får vi vare sig påhittade böter eller riktiga, den lokala polisen är en del av samhället och stöter sig ogärna med folk i trakten för det som folk i området ser som bagatellartade lagbrott och där ingår även vi falanger som inte behandlas annorlunda än Thailändarna.

Mvh isan lover
 
Hej

Att lagarna tillämpas olika eller inte alls beroende på var man vistas handlar nog egentligen inte så mycket om korruption eftersom inte polisen tjänar något på att inte bötfälla, det är nog mer lokal tradition, seder och kultur som spelar in tror jag.

Uppe i norra delarna av Isaan får vi vare sig påhittade böter eller riktiga, den lokala polisen är en del av samhället och stöter sig ogärna med folk i trakten för det som folk i området ser som bagatellartade lagbrott och där ingår även vi falanger som inte behandlas annorlunda än Thailändarna.

Mvh isan lover
Polisen är där bara när folk saknar samvete. Hade föräldrar vett att stoppa ungarnas mc åkning så skulle det bli slut med det. Jag anser i alla fall att detta är helt och fullt föräldraansvar.
Synd bara att många inte bryr sig, är lata eller bara gurlar i all missriktad välmening.
Sedan är föräldraansvar ofta flyttat till far eller morföräldrar och så mesiga som dom är för barnbarnen alltså oftast hjälper inte.
Det hade varit bra om mopparna hade varit moppar med maxfart trettio km/h så skulle det dra ner olyckstalet.
 
Om nu polisen där du bor är ignoranta så behöver ju inte det gälla i hela Thailand.
Jag reser rätt mycket runt fast numera mest i Norra Thailand (inte samma som Isaan :rolleyes:)
Så min erfarenhet är inte från hemmagatan
Även om de hade varit det så finns det två gator för vi bor både i Phrae och Nan.
Har set dessa ungar åka till skolan varje dag, fort som bara den och ingen kan ha körkort för Mc, så unga de är.
Jag sitter även på cykelsadeln ett par timmar nästa varje dag på olika vägar så har sett detta dagligen.
Polisen är inte mera ignoranta här som där, prata inte mot bättre vetande :p :cool:
Var någonstans i Thailand polisen stoppar skolungdomar på MC frekvent?
 
Polisen är där bara när folk saknar samvete. Hade föräldrar vett att stoppa ungarnas mc åkning så skulle det bli slut med det. Jag anser i alla fall att detta är helt och fullt föräldraansvar.
Synd bara att många inte bryr sig, är lata eller bara gurlar i all missriktad välmening.
Sedan är föräldraansvar ofta flyttat till far eller morföräldrar och så mesiga som dom är för barnbarnen alltså oftast hjälper inte.
Det hade varit bra om mopparna hade varit moppar med maxfart trettio km/h så skulle det dra ner olyckstalet.

Hej

Visst skulle det vara bra om föräldrarna tog sitt ansvar och hindrade barnen ifrån att köra ex.vis MC, men bilden är ju den motsatta, det är ju föräldrarna som ger nycklarna till barnen, det är föräldrarna som samtycker till att barnen kör till skolan trots att dom bara är 10-12 år, det är ju dessutom så att många föräldrar ger en begagnad MC till dom underåriga barnen så att dom får en egen och låter föräldrarnas vara i fred.

Sen har ju föräldrarna och mor-farföräldrarna förmodligen inte heller varit några goda föredömen för barnen när dom själva ibland har kört omkring halvfulla och ibland med 4-5 personer på en moppe o.s.v.

Visst skulle det leda till mindre olyckor om maxfarten var 30 km på en moppe (MC) men det är något jag aldrig har hört någon Thailändare förespråka, tror inte heller att det finns någon som driver detta i Thailand.

I mina öron låtar tankar som dessa väldigt mycket Svenska och väldigt lite Thailändska.

Mvh isan lover
 
 
 
Tillbaka
Topp