Smarta bygglösningar/matrial

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

Lunkan

Gäst
Skriv gärna vad ni hittat.
DESIGNgrejer kan få vara i en ANNAN tråd :) Den här är tänkt för TEKNISKA smarta lösningar.

Har inte kollat vilka produkter som finns, men jag TROR att det kan vara värt att göra en solvärmare för att få varmvatten.

---
Såklart kan man göra ett stort luftkonditioneringssystem med luftkanaler, som klarar hela byggnaden.
Många har system, som bara kyler ett rum, har jag sett (eller fler OM man har dörrar öppna, men man kan ju vilja ha stängt t ex till sovrum).

Men jag fick en ide om hur man kanske kan ordna det enklare/billigare.
Olika typer av rum behöver vara svala olika tider på dygnet. OM man kan få till husplanen så att de ligger intill varandra, så kan man de dela på samma genom en ganska enkel mekanisk konstruktion med vilken man växlar vart den svala luften går. Inga tester är dock gjorda, så jag vet inte om det är värt att ordna det :)

---
För egen del gillar jag INTE öppna planlösningar, för då kan man t ex inte välja att svalka ner ett rum
MEN med en sådan här lösning så kan man ha det åtskillt när man vill, och också inte behöva ha ett jättevardagsrum:
Normalläge:
Kök ihop med matplats.
Ett förhållandevis (för Thailand) litet vardagsrum.
Fest/familjeträffsläge:
En skjutvägg tas bort mellan matplats och vardagsrum, så får man ett tillräckligt stort utrymme.

Fast iofs så är det så billigt att bygga stora ytor i Thailand, så det spelar ingen större roll om man bygger "onödigt" stort vardagsrum :)

---
Och här kommer det som jag egentligen startade den här tråden för :)

SolLJUS kontra undvika att få in en massa VÄRME:

Iofs kan man använda markiser, men de blir väl fula snabbt i så stark sol?
Om inte något bättre hittas får det nog bli "soltak" (ev av trä) över fönstren där det kommer mycket solljus.
Thailändare bygger ju balkonger/verandor helst på skuggsida, men OM man bygger på en solsida så kan den sidan skyddas endel genom att göra att tak över balkong/veranda så rummen på den sidan inte blir så varma. (Men kanske kommer för lite ljus in då?)

Många faranghus (gjorde av byggföretag för att säljas) byggs med stora fönster åt solhåll har jag sett, men det är väl inte vidare smart att göra i alla fall med normalglas? Då kommer det väl in en massa värme också (?).

På TV visades ett dyrt hus i Karibien med tonade glas typ som på vissa bilar, men de hade fönstret öppet då de visade huset för kunder, så jag gissar att det blev för mörkt inne, fastän det var dyrt :)

Någon som har sett om 2/3-glasfönster hjälper något nämnvärt?

Någon, som sett smarta fönsterlösningar, som inte kostar "för mycket" = man får in ljus men inte en massa värme?

Gott initsiativ Lunkan denna tråd kan bli kul att följa

glimten66 :wai:

Hejsan, jag testar om de fungerar på min första skiss om huset där det ena planet är ritat färdigt.
Planlösningen är gjord på detta sätt då jag tycker det verkar okej
1.Solen kommer ifrån vänster på bilden och vandrar uppåt
2.Våran del av mark är placerad längst till höger i hörnet utav hela marken.
3.Garaget skymmer morgonsolen
4.tvättstugan och torkrummet är på solsidan
5.tv/datarummet är placerat på solsidan pga att de är på kväll/natt som de utnyttjas mest.
6.alla sovrummen är placerad till höger= 100 % skugg sida
7.poolen värms upp av solen
8.Relax/grill stuga är på skuggsidan större delen av dagen.
9.I Köket/matrummet har man full översikt över gården/huset/garage/gäster etc
10.Styrkerummet används på morgonen el kväll då de är svalt
11.eventuellt tillkommer 1 till övre plan beroende på om huset ska fortsättas att byggas vidare uppåt sett på bilden och därigenom få mer sovrum.
De vore kul att höra era ideer eller förslag på förbättringar. :wai:

Visa bilaga 1519

De som jag speciellt skulle vilja veta är om det är värt att bygga ett övre plan istället för att förlänga planlösningen då de tar mycket längre tid att få de färdigt med ett övre plan. :wai:

För de verkar som att en källarvåning blir en swimming våning under regnperioderna:)

Helgonet det e biligare me att bygga ett plan o så går de fortare me
tycker de ser bra ut som du ritat

Fint, helgonet.
Jag har också hört att det är billigare att bygga allt på enplans än att få in samma bostadsyta på tvåplans.
Men då antar jag att de bygger golvet direkt på cementgrunden. Är det verkligen bra?
/I TV-programmet "En plats i solen" så sas att väggen i ett av husen var fuktskadad p g a husgrundstypen.
/Man kan väl också jämföra med de stora fuktskadeproblemen, som blev i Sverige då man började bygga på hela cementgrundplattor, istället för på krypgrunder?

---
Själv tänker jag nog bygga enplans, MEN med lite högre tak redan från början, så ytterligare några rum ryms invändigt, utan att behöva ändra tak eller ytterväggar, om det skulle behövas senare. Innan dess görs vinden bara som förråd. OM man vågar bygga vinkeltak :) hållbarhetsmässigt.

>Helgonet
Har tittat lite mer på din skiss.
(Norr är åt höger om jag fattat rätt).
Var har du huvudingången?

Bra tänkt gällande vad du har på respektive sida, tror jag,
men jag skulle ändra VAR sakerna på vänster sida placeras,
för bad och garderober brukar man väl vilja ha nära sovrummen i Thailand också?

(S g s) inga fönster till vardagsrummet?

Tänker du värma annat vatten än polen med solen också?
Har du hittat någon bra utrustning för att värma vatten med solen?

I min starttext glömde jag att skriva en idé:
Om man lägger kök, bad, toalett och tvättstuga ihop, så behövs väldigt lite rör :) både för ingående och avlopp.
Varmvattentank på vinden rakt över, så är det nära både till där varmvattnet behövs, och till eventuell soldriven vvattenuppvärmning.

T ex så här:

Tvätt Kök
+
Bad Toalett

med huvudröret i mitten.

-----
Och vid ovanstående placering, så kanske man vill ha en smutstvättlucka från badrummet till tvättstugan, speciellt om man har småbarn, och har blöjbytesplats i badrummet :)

Lunkan:huvudingången blir mellan badet och köket samt att de blir en utgång på motsatt sida för att skapa korsdrag om man vill.
De om vattenledningen var en bra ide så då blir det att placera tvätt där torkrummet är istället för en närmare lösning.Vad gäller köket så vill jag ha de där pga strategin att kunna se allt på gården samt i huset.Sen hur vattendragningen går dit tar vi sen.Varmvatten tanken var också en bra ide att placera på solsidan för automatisk värmning.

Dock är elpriserna billiga men lite miljötänk är aldrig fel.Bad och toalett vill jag ha nära ingången då de ofta krisar sig när man kommer in så då slipper man ta av sig allt och kan gå in direkt utan att springa över hela huset. och dra in sand/smuts
garderoberna blir som en slags förvaring för ytterkläder/skor/etc för i respektive rum så ryms det vanliga byråer.
Fönster blir det i varje sovrum.

Ps.några småbarn blir de inte för min del. De räcker med de 3st som finns:)

Din idé med köket är smart.

"helgonet " sa:
Lunkan:huvudingången blir mellan badet och köket samt att de blir en utgång på motsatt sida för att skapa korsdrag om man vill.
Är det någon thailändska, som har lurat dig att göra, som de är vana att göra då de är UTAN issolering/luftkonditionerin? (Se annan tråd där man hade problem med thaifru, som öppnade och släppte IN värme, fastän det var mycket varmare ute än inne :)

Varmvatten tanken var också en bra ide att placera på solsidan för automatisk värmning.
Jag tänkte sätta någon slags värmeväxlare på taket åt söder, och sedan ha rör till tanken, för då kan man få varmare vatten om man vill.

Dock är elpriserna billiga men lite miljötänk är aldrig fel.
Jag har aldrig betalat någon elräkning, men jag har hört från flera thai att el är DYRT. Inte så konstigt för Thailand behöver importera el. 10-15 baht/kwh. Vissa använder gasspisar istället för elspisar p g a det.
Fast efter våra mått, så blir summan kanske liten.

garderoberna blir som en slags förvaring för ytterkläder/skor/etc för i respektive rum så ryms det vanliga byråer.
Har du frågat "regeringen" om det? :)
Brukar du lägga byxor o d i byrålådor??

Gällande fönstren, så undrade jag om du inte vill få in lite ljus i vardagsrummet.

Gällande el: Vi har luftkonditionering i sovrummet som är igång på kvällen/natten. Ingen elspis, verkar som att gasol är det som gäller överallt hemmavid. För övrigt är det belysning (mest lysrör) samt kyl/frys. En varmvattenberedare har vi till duschen också, men den används nog bara när den frusna farlangen är där nere. ::)

Denna konsumtion brukar uppgå till ca 1200 Baht/månad för 2 vuxna och 2 barn. Jag tycker inte det är så farligt, men kanske dyrt för thailändska förhållanden?? ???

Berralund :wai:

Inte mycket pengar, men dyrt per kilowatt. Om jag fått rätt uppgifter, så kostar 1 kW i Thailand 10-15 baht, och det är ju mycket mer än normalpriset i Sverige.

Lunkan:nu så har modellen modifieras i önskemål med Jeab och ditt förslag:)
Jo de kommer fönster men jag har inte hunnit rita dit allt än.
Jepp, byxor läggs in i byråer. de är ju trots allt bara shorts man använder här nere och de få jeansen el kostym hängs i den stora garderoben.

Vad gäller air condition så kommer inte det stora utrymmet att utnyttjas för detta utan bara sovrummen och tv/data/fitness rummet.
De sk slutna rummen. :wai:

Visa bilaga 1521

Många bra delar, men nog bättre att ändra två detaljer:
/Sätta garderoberna annorlunda, eller vill du inte ha ett enda fönster till det stora vardagsrummet?
/Flytta Datarumsdörren till korridoren, så att vardagsrummet får ett bra hörn utan störande dörrar. Svårt att möblera vardagsrummet bra annars.

Hej Helgonet,

Vad jag förstår ska huset stå i närheten av korat. Eller?
Din ritning på huset ser enligt mig jätte bra ut :)

Min fråga är hur stor polen blir(kubikmeter vatten)och vad det kostar att underhålla en utomhuspool, jag menar byta vatten,uppvärmning osv. alltså för att hålla den fräch hela tiden.

Ha det bra/Ulle

Lunkan: dörren är flyttad.Tackar:)De blir svårt med en hörnsoffa annars.Däremot fönster är jag lite negativt till då jag tror att de stora ifrån köket kommer att ljus sätta det bra nog. Fönster är bra men de släpper också in värme

Ulle: jepp de är i Korat. Poolen kommer vara ca 1.4 meter djup så att man kan stå i den utan problem men även kunna simma.Eventuellt blir det en sk svensk pool som står uppbyggd på pall.Ruggigt lätt att rengöra och tömma.

Vad gäller innertak hade det varit intressant att höra vad glimten säger om det.Hur upplever du att ljudet blev i rummen på bottenvåningen?

Jag inbillar mig att ljudet bör dämpas mer än med betong och att de också blir lättare att montera upp saker såsom lampor och aircondition.
Sen släpper väl trä igenom värmen bättre än betong eller?

För nu tror jag att vi kör på den planen då de snabbast går att bygga stommen i betong och sen bygga tak i rum efter rum för att på så sätt kunna flytta in fort.

"helgonet " sa:
Vad gäller innertak hade det varit intressant att höra vad glimten säger om det.Hur upplever du att ljudet blev i rummen på bottenvåningen?

Jag inbillar mig att ljudet bör dämpas mer än med betong och att de också blir lättare att montera upp saker såsom lampor och aircondition.
Sen släpper väl trä igenom värmen bättre än betong eller?

För nu tror jag att vi kör på den planen då de snabbast går att bygga stommen i betong och sen bygga tak i rum efter rum för att på så sätt kunna flytta in fort.

Hej jo damen säger att man inte hör så mycke i pojkens o i badrummet där de finns inner tak sen har ju vi runt en 7,5 meter till tak höjd i vardagsrum o kök blir inte så varmt o som du säger trä släpper igenom värme bättre..

Tycker att dina planer ser bra ut ska bli kul o se när de e klart..

O sen detta me pool håll mig underrättad av va du gör o hur me kostnader mm mm

Kom på en ide till:
Om man använder skjutväggar, så kanske man inte behöver ett stort vardagsrum :)
Funderar på att ha en skjutvägg mellan vardagsrum och kökets matplats,
plus en annan skjutvägg mellan vardagsrum och hobbyrum. (Funderar på att skaffa ett "halvstillsamt" hobbyrum med biljard och dart. "Datorrum" blir på ett annat ställe, för jag tänker ha kontor och jobba hemmifrån.)

jepp,Glömde säga det innan.Alla dörrar utom ytterdörrarna blir skjutdörrar då vi tycker de ser snyggare ut och blir mer praktiskt då ingen behöver springa in i den.Faktiskt har många nya hotellen skjutdörrar som vi varit på.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp