Smarta bygglösningar/matrial

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan,
om man har mark/hus som ligger lite högre upp i terrängen i norra thailand, är det då möjligt att bygga en jordkällare? en jordkällare behöver ju inte ligga under marknivå.. är tanken helt befängd? kan se massor med fördelar med en sådan. har en jordkällare här i svedala och den är helgjuten i betong med lite ventilation.. byggd ovan mark.

Med vänlig hälsning / Ulle

>Helgonet Jag tänkte ha skjutVÄGGAR, så man kan ta bort dem så det blir liksom ett stort rum då man vill av matplats, vardagsrum och hobbyrum.

>Mats Vet inte. Har bara sett på TV att det finns :)
Och jag har inte kollat vad de kostar. Så kanske är det billigare att bygga stort vardagsrum. Fast jag gillar inte att göra onödiga saker - tråkiga alltså :) - och det är ju onödigt att gå en massa extrasteg, så det blir kanske skjutväggar även om det skulle kosta lite mer.

De skutdörrar som vi vill ha fanns på state of lebua hotellet och de är alltså en balk i taket som ligger jäms med den befintliga väggen med skenor inuti så man ser absolut inget av mekaniken.utan bara ventilationen ifrån airconditionen. Otroligt snyggt tycker vi.
skickar en bild på detta ifrån hotellet.

Visa bilaga 1545

Visa bilaga 1547

Hej igen ,

undrar bara om min fråga ang jordkällare går att besvara? (eller kanske den var för dum att besvara ;D)
"ulle " sa:
Hejsan,
om man har mark/hus som ligger lite högre upp i terrängen i norra thailand, är det då möjligt att bygga en jordkällare? en jordkällare behöver ju inte ligga under marknivå.. är tanken helt befängd? kan se massor med fördelar med en sådan. har en jordkällare här i svedala och den är helgjuten i betong med lite ventilation.. byggd ovan mark.

Med vänlig hälsning / Ulle
Anledningen är att min kompis bygger hus utanför Sakeo och har planer på det..han bor i lite högre terräng.

Jadå, jag har sett flera "jordkällare" hos olika hönsfarmare där de förvarat ägg men de är ganska så stora för att isolera mot värmen.Så visst fungerar det,dock är jag osäker om jag har någon bild på det.

>ulle
Fast även om den ligger i en kulle, så behöver du nog ordna ordentlig dränering runt med avrinning, för annars tror jag att det är mycket stor risk för vattenskador/ruttnar under regnperioden, för det är ju ofta problem annars i Sverige också.

Fast, som du sa, så kan man bygga cement-"källare" uppepå markytan.
(Jag hade en sådan i en enkel sommarkåk, som jag hade för en massa år sedan. Den låg uppepå marken på platt mark. Den höll kylan ganska bra, och var hyffsat torr också.)

Hejsan, nu så har vi gjort den i exakt skalenlig modell på centimetern och det blev ett extra rum till övers som vi gjorde till ett stort garderobsrum.
Totalt blev de exakt 300 kvm och 15 rum med köket och vardagsrummet i ett.Så kom gärna med fler förslag eller nackdelar medans de går att åtgärda innan jag skickar skissen vidare till en designer. :wai:
Bifogar 3 bilder varav 2 i close up :wai:

Visa bilaga 1560

Visa bilaga 1562

Visa bilaga 1564

Några smådetaljer:

Är det inget dubbelrum?

Dörrarna är på rätt väggar, men har du funderat på mer exakt VAR på väggen? (Beror på möblemangsplaner. Placering kanske lite närmare åt det håll man går mest?)

(Vill de ha Buddha där?)

De enda dubbelrummet är till oss.Jag glömde skriva in storleken på rummen.
Sov rummen är på 3 x 4 m och vårat 5 x 4m
De enda stora rummet (kök/vardagsrum) blir som sagt gemensamt då de är där man är för den mesta tiden.sk öppen planlösning: 96 kvm.
Badrum 20 kvm,garerob 12 kvm,tv/data 17.5kvm
Buddha rummet vill hon ha där för de blir mest centralt då man kliver in i huset och ska "hälsa/be"

Vad gäller dörrarna så är de som du säger.De beror på vilka möbler vi vill ha in men de blir inte i mitten på något rum då de förstör ytan utan i någon kant.

Lunkan: Hur har du tänkt att erat hus ska se ut?
Ska ni också bygga upp huset ca 50 cm (packad mark) för att undvika regn ansamling?

Testa att använda google sketchup 7 som finns att ladda ned.
Enkelt program för att få en överblick,sen går de ju att få fullversion och göra den i 3 d senare om man vill men de känns onödigt då de bara är enplansvilla som ska göras.

Vi har några alternativa byggplatser att välja på:
/minst två alternativ i skogsbryn. (Hennes familj äger ganska mycket skog och jag gillar skogsbryn :) Vattendrag intill, men lite mindre än jag vill ha helst.
/en i skogsbryn intill en damm (till salu nära)
/en i skogsbryn vid sjö. "Perfekt" utom att det ligger lite väl långt ifrån byn (Vet inte än om de går med på att sälja).

I en del av alternativen finns inga grannar alls i närheten, och i sämsta fallet är det en mindre skog emellan.

Placeringen av rum blir lite olika beroende på riktning man kommer dit, och på vilka sidor det är fin utsikt. Riktningarna är lite olika beroende på var bygget blir. Så än så länge är planeringen bara på idéplanet, men troligtvis blir det:
/Bad, toa, tvättstuga och kök byggs intill varandra, så att det s g s bara behövs ett kort vattenrör och ett kort avloppsrör inom huset. I väst-norr.
/Vardagsrum, hobbyrum och matplats är mittdelen på huset, och går igenom hela från söder (=huvudingång) till norr (=veranda). ALLA andra delar når man från de här tre, så det behövs inga korridorer alls.
/Huvudingången i söder, så att solen når dit hela dagen, för jag antar att även thaimyggor inte gillar sol :)
/Alla sovrummen i NÖ och öst.
/Verandan i norr. Troligtvis tak över hela. Myggnät runt. D v s solen kommer dit bara på sen eftermiddag.
/Kontoret blir i ett hörn, så jag kan se både då någon kommer, plus har fin utsikt. På de flesta markerna betyder det SV, så där behöver luftkonditioneringen användas mycket - om jag inte jobbar mest sittande på verandan :)

Vi gillar inte att simma, men segelbåtar och kanot, så det blir knappast en pool :) men såklart båtbrygga om det blir en av de tomterna.

Glömde skriva om grunden.
Vet inte än.
Enklast och billigast antar jag är att bygga en cementbottenplatta, (30 cm) högre än omgivningen. Golvplattorna läggs direkt på cementplattan.

MEN jag är inte övertygad (än) om att det är bra. Då man började bygga med cementbottenplattor i Sverige, så blev det en massa fuktskador...
(Fukten i cementen kan krypa UPPÅT.)

Kanske blir det en lösning på låga stenpelare.
Pelare kanske stoppar en del objudna gäster från att komma in också :)

Trägolv är trevligt i vissa rum, men jag är inte så förtjust i att ha giftbehandlat trä inomhus. Och bygga en massa i hårt trä, som termiter inte gillar, är inte så bra heller, eftersom trät kostar mycket mer och det tar mycket mer tid att bygga mycket i hårt trä.

Jag behöver veta mer om fuktskaderiskerna och prisskillnad innan beslut. Någon som vet om fuktskaderisker med cementbottenplattor i Thailand?

På tal om effektivitet så har jag sett en ev ventilations/värme lösning.Dock vet jag inte om de låter något inomhus men jag tvivlar.Dock så ska jag försöka komma in i byggnaden och få se.
Samt att montera Solcellspaneller måste ju vara den ultimata energi bespararen till airconditionen. Om de är ekonomiskt i Sverige, så hur ska de då inte vara här nere? :)

Visa bilaga 1567

Visa bilaga 1569

Lunkan: Nu har jag kollat upp vad elräkningen har legat på under 1 år tillbaka för Jeabs familj ( 7st) enplansvilla.Månadsavgiften har legat mellan 600-800 baht -ingen aircondition utan de har bara fläktar i varje rum.
Resten är som vanligt, dvs tv/stereo/eldusch etc.... men gasolkök.

vi frågade en familj som är på 13 pers,2 våningsplan,aircondition i varje rum och svensk standard,hon betalade ca 3000 baht i månaden i driftskostnad.När man använder aircondition så är ju effektiviteten hos olika varianter grymt varierande. Mitsubishi verkar ha bra sådana enligt de hotellägare jag pratat med.

Dock så ska vi nordbor ju tänka på totalpriset att bo där.
I sverige så är den totala driftskostnaden runt 6-9 k i månaden inklusive hyra. Här nere betalas ingen hyra. så med dagens kurs (4.0) så kostar det bara ca 250-300kr i månaden att bo här (el + vatten) Så då kan man ösa på hur mycket som helst igentligen innan man ens kommer i närheten av de svenska måtten mätt.Så även med en Svensk minimi pension så lever man som en kung om allt är betalt när den dagen kommer:wai:

>Helgonet
((Jag sa bara att jag har hört att elen är dyr per kilowatt.))
Men bra att få reda på nivåer på olika kostnader.

Kanske fler har gjort, men jag kom i höstas på uttrycket:
"Det kan vara bra att ha en svensk lön, och thailänska levnadskostnader" :)

(vilket jag kommer att få om jag får till en verksamhet, som jag testar att få igång nu. =Ha mest svenska kunder, som sköts via Internet från Thailand.)

Cementblock var ett bra tips, vi funderar på att bygga upp huset på pelare men dock bara ca 50-80 cm upp för att göra det otroligt lätt att kunna dra vatten/avloppsledningar under huset oavsett var rummen är placerad.
Då vore de enkelt att göra golvet med färdiga plattor mot pelarna. Dock så misstänker jag att de inte blir några fuktskador som de är i Sverige av en anledning: Hettan.

De är så mycket varmare i marken samt om man bygger upp den ca 50 cm upp ifrån den befintliga grunden så hamnar man på en mycket torr nivå. Jag frågade de som bor runt Jeabs familj där alla har en plansvillor och de har cementplattor under sina hus och de har inte haft några fuktskador. Men då är marknivån mycket högre än vatten nivån så de kan vara orsaken.

Den verksamhet som jag funderat på nu som kräver otroligt lite jobb är
Fisk spa = ร้านฟิชสปา kombinerat med restaurang. Både skratt och kost.
De sitter och chillar och tar mellan 50-150 baht per kund och på turist ställen såsom phuket,pattaya,bangkok,chang mai kan de lätt komma in flera tusen baht om dagen.Dock så ligger priserna för dyrt för en thai att prova på så den marknaden är begränsad om man nu inte lägger sig på låt säga 30-50 baht vilket i sig är också bra med tanke på att snittlön är runt 150-200 baht/dag för en normalarbetare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp