Vi har några alternativa byggplatser att välja på:
/minst två alternativ i skogsbryn. (Hennes familj äger ganska mycket skog och jag gillar skogsbryn
Vattendrag intill, men lite mindre än jag vill ha helst.
/en i skogsbryn intill en damm (till salu nära)
/en i skogsbryn vid sjö. "Perfekt" utom att det ligger lite väl långt ifrån byn (Vet inte än om de går med på att sälja).
I en del av alternativen finns inga grannar alls i närheten, och i sämsta fallet är det en mindre skog emellan.
Placeringen av rum blir lite olika beroende på riktning man kommer dit, och på vilka sidor det är fin utsikt. Riktningarna är lite olika beroende på var bygget blir. Så än så länge är planeringen bara på idéplanet, men troligtvis blir det:
/Bad, toa, tvättstuga och kök byggs intill varandra, så att det s g s bara behövs ett kort vattenrör och ett kort avloppsrör inom huset. I väst-norr.
/Vardagsrum, hobbyrum och matplats är mittdelen på huset, och går igenom hela från söder (=huvudingång) till norr (=veranda). ALLA andra delar når man från de här tre, så det behövs inga korridorer alls.
/Huvudingången i söder, så att solen når dit hela dagen, för jag antar att även thaimyggor inte gillar sol
/Alla sovrummen i NÖ och öst.
/Verandan i norr. Troligtvis tak över hela. Myggnät runt. D v s solen kommer dit bara på sen eftermiddag.
/Kontoret blir i ett hörn, så jag kan se både då någon kommer, plus har fin utsikt. På de flesta markerna betyder det SV, så där behöver luftkonditioneringen användas mycket - om jag inte jobbar mest sittande på verandan
Vi gillar inte att simma, men segelbåtar och kanot, så det blir knappast en pool
men såklart båtbrygga om det blir en av de tomterna.