Social kompetens vad är det

Joe Hill

Forumveteran
Ja vad är de egentligen.

Social kompetens för växlars ofta med att vara utåtriktat, pratglad. I enkla ordalag handlar social kompetens om att kunna lyssna aktivt och ta till sig det vad andra säger, att kunna tala så att andra blir intresserade och förstå, samt att visa hänsyn till andra och kunna sätta sig in i andra individers känslor.

Hoppas nu att andra kan spä på detta ämne

Det hedrar Dig att Du inte använde det politikeridiotiska uttrycket "social intelligens", för nåt sånt finns inte. I övrigt har Du säkert helt rätt.

Ja vad är de egentligen.

Social kompetens för växlars ofta med att vara utåtriktat, pratglad. I enkla ordalag handlar social kompetens om att kunna lyssna aktivt och ta till sig det vad andra säger, att kunna tala så att andra blir intresserade och förstå, samt att visa hänsyn till andra och kunna sätta sig in i andra individers känslor.

Hoppas nu att andra kan spä på detta ämne
Det känns som att du har en väldigt bra definition på begreppet där. Detta är något som ligger i en människas personlighet.

Har vi någon utbildad psykolog här som kan vidareutveckla detta intressanta begrepp?

Man har ju sina egna definitioner och normer vad som är social kompetens.

De som visar tolerans mot sin omgivning och kan blunda för sakfel av hänsyn för att inte såra någon inför andra har social kompetens.

De som har behovet att prata skit bakom ryggen om sina bekantas vänner, familjer och fruar och hela tiden behöver framhäva sin egen förträfflighet sitter snart ensam.

Att inte känna behovet att behöva ha rätt och sista ordet ger goda vänner.

Det går fort att finna vänner, lika fort att mista vänner, men det är svårare att behålla dom för evigt.

Kan väl säga som så att kunna läsa av en mänska är väldigt viktigt, så man inte sårar denna, när man argumenterar.
Nu kan detta skilja sig mellan person o person, men är man bra på att läsa av så skapar ju det ju inga problem.
Vad jag menar att en sak kan du ju säga till en person men inte till en annan.

Men nu till ett litet huvud problem, hur beter man sig vid ett tangent bord.
Ja man får nog vara lite försiktig innan man trycker på sänd så man bör tänka sårar jag någon nu.

Nu kan ju detta hända ändå både en o två gånger, men om det sker femtielva gånger.
Ja vad gör man då

Det är ju faktiskt en väldigt stor skillnad på att sitta på kammaren och ha synpunkter eller att möta en människa och kunna ta in alla sociala signaler som denna sänder ut. I mötet är signalerna omedelbara medan i skrivna media finns det en fördröjning.

De allra flesta försöker undvika konflikter genom att ta in signaler som tyder på att en konflikt är på väg att segla upp och rättar in sig till det genom att anpassa sina uttalande. Inte nödvändigtvis ändra åsikt, men att framföra åsikterna på ett mjukare sätt. Detta är social kompetens.

Samma människor kan sitta vid ett tangentbord och utan hänsyn till tidigare kommentarer skriva saker som definitivt är konfliktframkallande trots att motparten tydligt signalerat att han inte accepterar dessa kommentarer.

Antingen är det brister i läsförståelsen eller så handlar det om att man tappat förmågan till empati när man inte längre kan se och höra motparten. Det finns ett antal nick här där detta är väldigt tydligt, en del har lyckats anpassa sig när de fått kritik medan andra verkar vara helt okänsliga för kritik.

Ett mycket vanligt agerande är att man missuppfattar ett inlägg vilket framkallar en känslostorm som man direkt tar ut via tangentbordet och skickar iväg innan känslorna lagt sig. Ett beteende som mest påminner om ett barn, vuxna människor brukar kunna "räkna till tio" först.

Sedan använder en del forumet för att stärka sin egen självkänsla, i dessa försök drar man sig inte för rena lögner som är väldigt svåra att kontrollera i ett media där man kan vara anonym. För de flesta är de dock osannolika, speciellt när de är ständigt återkommande. Saker som ganska snabbt skulle avslöjas i verkliga livet.

Tydligen känner en del att när någon försöker stärka sin självkänsla på det sättet så påverkas det egna egot och man måste gå till motattack och ifrågasätta. Det kan ju ibland ha en preventiv effekt men är rätt verkningslöst mot personer som satt lögner eller överdrifter i system. I det fallet skapar repliker bara otrivsel.

Har vi någon utbildad psykolog här som kan vidareutveckla detta intressanta begrepp?
Du får gärna komma och lägga dig på soffan på mitt kontor så ska jag lyssna på dig.. Ha, ha, ha...

Fil 000.jpeg

Det ser ju ut som mitt kontor, bara soffan som fattas. :)

Fast den har jag inom direkt räckvidd, i hytten.

Google...??

Min fru är Thai... Ha, ha, ha....
Ja hade man förlitat sig på sin Thaifru hade man inte kommit långt, iofs verkar jag finna mig i den ovanliga situationen med en Fru som har lite koll och jag måste ta ett stort ansvar här nere för att få fixat grejjer.

Fast har ju levt med en innan som visste allt och vägrade ta åt sig.

Tyvvär brister väl jag lite på den delen ibland med.

Sen ser man ju faranger allt för ofta som sitter med sin kärring och förklara såhär fungerar det och det här är rätt, någon typ av lärarbeteende mot sin fru.

Avskyr det verklingen, sitter någon och mästrar sin fru.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp