Solpaneler på gästhuset

Är klar med panelerna nu. Väntar på att inverter och batteri ska levereras.
1000008309.webp
1000008328.webp

Kraschade 5 takpanor under monteringen.

Har du kollat vad det kostar att bara dra in el ifrån stolparna utanför huset?
Absolut!
Att dra in ström från de stolparna innebär att jag stjäl ström från de som bekostat den dragningen.
Mätarna sitter ganska långt från dessa stolpar. Jag måste bekosta ledningarna ända fram till mätarna.
Jag har inte räknat med besparingen av den kostnaden när jag räknat fram hur lång tid jag behöver för att spara in bekostnaden av solcellsanläggningen. Delvis för att jag inte riktigt kom ihåg hur mycket framdragningen skulle kosta.

En annan anledning till att jag inte drar in el är att jag vill dra erfarenhet av att köra off grid.

Igår han jag mäta upp spänningen från solpanelerna innan mörkret kom.
387V i skymningen. Obelastat. Spänningen kommer in till boxen. Högt uppe så att ingen ska komma åt.
upp mot 500 V DC och skaplig mängd ström hettar upp blodet ganska snabbt.
Snyggar till det lite mer senare hoppas jag. Nu vill vi försöka köra igång imorgon.
1000008445.webp

Hur lång tid tror du innan du fått igen din investering?
Jag har räknat på 6-7 år. Fast det är ju stora osäkerheter i beräkningarna. Ibörjan hade jag tänkt lägga 70 000, det blev 95 000. Då jag uppgraderade till bättre grejor. En osäkerhet är ju hur ofta någon kommer att vara där. I stora huset förbrukar vi ofta drygt 3000 baht/ månad i el. Detta gästhus har vi för att få lugn och ro och om det blir flera gäster. Jag har uppskattat att om vi har gäster eller att vi själva tillbringar tid där ute för att få lugn och ro. Kanske vi förbrukar 1300 baht i månaden. Kan vara en lite grov uppskattning men vem vet?

En annan osäkerhet är hur mycket vi kommer att använda den till bevattning. Idag använder bröderna och en granne en pump i ett borrat hål för att pumpa upp vatten till bevattning. Det är fyra hushåll som använder det till bevattning.

Ingen vill betala ström för någon annan så de kopplar om till sin egen ström när de använder vattnet. Det blir lite bökigt. Min tanke är att pumpen använder strömmen från solcellerna och alla slipper att koppla om. Det innebär också en viss bökighet pga att om gästhuset använder fullt ut med ström så räcker det inte till huset+AC+pump utan invertern kommer att slå ifrån. Nu bevattnar man mest när det är varmt och torrt vilket sammanfaller med den tid vi är i Sverige. Då behövs inte ens kylskåpet i huset, så de kan köra pumpen hur som helst. I gengäld för att de använder ström så bevattnar de våra fruktträd och blommor mm.

Jag har räknat på 6-7 år. Fast det är ju stora osäkerheter i beräkningarna. Ibörjan hade jag tänkt lägga 70 000, det blev 95 000. Då jag uppgraderade till bättre grejor. En osäkerhet är ju hur ofta någon kommer att vara där. I stora huset förbrukar vi ofta drygt 3000 baht/ månad i el. Detta gästhus har vi för att få lugn och ro och om det blir flera gäster. Jag har uppskattat att om vi har gäster eller att vi själva tillbringar tid där ute för att få lugn och ro. Kanske vi förbrukar 1300 baht i månaden. Kan vara en lite grov uppskattning men vem vet?

En annan osäkerhet är hur mycket vi kommer att använda den till bevattning. Idag använder bröderna och en granne en pump i ett borrat hål för att pumpa upp vatten till bevattning. Det är fyra hushåll som använder det till bevattning.

Ingen vill betala ström för någon annan så de kopplar om till sin egen ström när de använder vattnet. Det blir lite bökigt. Min tanke är att pumpen använder strömmen från solcellerna och alla slipper att koppla om. Det innebär också en viss bökighet pga att om gästhuset använder fullt ut med ström så räcker det inte till huset+AC+pump utan invertern kommer att slå ifrån. Nu bevattnar man mest när det är varmt och torrt vilket sammanfaller med den tid vi är i Sverige. Då behövs inte ens kylskåpet i huset, så de kan köra pumpen hur som helst. I gengäld för att de använder ström så bevattnar de våra fruktträd och blommor mm.
Lycka till med anläggningen!
Om några timmar kommer något så ovanligt som regn med kraftiga vindbyar.
Solskydden är indragna och solpanelen är ställd i horisontellt stormläge.
570 W solpaneler ger oss nästan 30% av husets strömförbrukningen.
De 470 Euro anläggnings kostade var intjänad på 2,5 år.
Vi har också en 450 W solpanel som laddar en 1 kWh ECOFLOW. Den strömförsörjer TV-rummet på kvällen.
Det kommer att ta lång tid att få tillbaka den investeringen, men vid ett strömavbrott har vi en låda som ger oss 230 V.

Tillbaka
Topp