Solpaneler på gästhuset

Det är gravitationen eller tyngdaccelerationen (g) 9,82 m/s² som gör att det är svårt att lyfta vatten mer än några meter.
Suget eller undertrycket klarar inte vikten samt friktionen.
Pumpar tycker därför vätska med olika tekniker.

Det var något som fysiklärare på tekniska gymnasiet älskade att lära ut när jag gick där och som var svårt.

9,82 gäller i Sverige. Här nere är det 9,81.....

9,82 gäller i Sverige. Här nere är det 9,81.....
Kanske ännu lägre....

Tyngdaccelerationen vid ekvatorn är cirka 9,78 m/s².
Vid polerna 9,83 m/s²

1763331963878.gif

1763331963904.gif

1763332036666.webp

Har systemet någon mätning av total produktion och förbrukning?
Klickar du ner på iconerna får du upp mera detaljer. däribland det du funderar över, samt loggar dag, vecko och årsvis.
Jag har också möjlighet att få ut allt över wifi. Men huset ligger utom räckhåll från vårt hus. Har ingen speciell brådska med det men jag ska dit med reapetrar, eller lösa det på något annat sätt.
Visst höll du på med IT? Har du något bra tips?
Ca 500m med plåttak i rak linje emellan.

Klickar du ner på iconerna får du upp mera detaljer. däribland det du funderar över, samt loggar dag, vecko och årsvis.
Jag har också möjlighet att få ut allt över wifi. Men huset ligger utom räckhåll från vårt hus. Har ingen speciell brådska med det men jag ska dit med reapetrar, eller lösa det på något annat sätt.

Nej, ingen IT, min plan är att bygga om, serva och reparera produktionsmaskiner inom industrin och efter ett antal år så har det äntligen börjat lossna nu men i huvudsak så gör vi reparationer och service på lantbrukarnas utrustning i trakten.

Kolla upp om en wifi extender klarar 500m.
Jag hade tidigare en som jag satte i ett vägguttag som klarade upp till 300m.
Finns möjlighet till extern antenn på några modeller.

Kolla upp om en wifi extender klarar 500m.
Jag hade tidigare en som jag satte i ett vägguttag som klarade upp till 300m.
Finns möjlighet till extern antenn på några modeller.
Jag tror att det blir klokt att satsa på externa antenner. Det är två hus emellan. Sedan sitter grejorna så placerade att det tillkommer två väggar i gästhuset.

Ganska tråkigt att kolla varje morgon. Det har inträffat en morgon att strömmen i batteriet inte räckt över natten. Den dagen gick ac för fullt hela dagen på 25 grader. Är svinkallt inne då.

Glömmer man dra ner när solen går ber tar batterit slut. Den dagen var vi borta till sent och batteriet tog slut.
Så här ser det ut annars.
20251208_091256.webp

Jag vet inte om jag nämnt det förut. Jag köpt en vattenvärmare och försökt få den att gå samtidigt med ac. Jag köpte en 3500W genomströmningsvärmare. Den startade ej pga för lågt vattentryck eller flöde. Byte med 4500W värmaren vi har i huset, den startade. Det blev naturligtvis för mycket så invertern slog av efter 5- 10 sekunder.
Eventuellt det fungerar med en 2500W värmare om det finns. Annars är det väl en effektbegränsare som behövs. Tar gärna emot tips från någon som hittat något i Thailand! Måste kanske få mera fart på vattnet också annars kan man få köpa och prova många värmare innan man får en som fungerar.

Jag vet inte om jag nämnt det förut. Jag köpt en vattenvärmare och försökt få den att gå samtidigt med ac. Jag köpte en 3500W genomströmningsvärmare. Den startade ej pga för lågt vattentryck eller flöde. Byte med 4500W värmaren vi har i huset, den startade. Det blev naturligtvis för mycket så invertern slog av efter 5- 10 sekunder.
Eventuellt det fungerar med en 2500W värmare om det finns. Annars är det väl en effektbegränsare som behövs. Tar gärna emot tips från någon som hittat något i Thailand! Måste kanske få mera fart på vattnet också annars kan man få köpa och prova många värmare innan man får en som fungerar.
Kan man inte värma vatten med sol också? Krävs ju en ackumulatortank då i och för sig. En kompis här i Sverige har solpaneler för vatten på taket som han värmer upp en acktank med för att använda senare. Problemet som vanligt i Sverige är att när han behöver värmen/energin som mest är det som sämst effekt i panelerna men han duschar gratis hela somrarna :)

Ja dessa genomströmningsvärmare kräver ett visst tryck, ofta minst 2-4 bar (ca 29-58 PSI) för att utlösa uppvärmningen, mindre viktigt är flödet då det handlar om små volymer.

Det kanske framgår av specifikationer av olika modeller.

Genomströmningsvärmare tror jag har en fördel i Thailand när det gäller legionella. Kallvattnet i landet är så pass kallt att legionella inte växer på. Problem blir det möjligen i de sträckor av rören som ligger utanpå husen. Men de är så pass korta sträckor att de som växer på snabbt spolas bort. Att de ska få så pass höga temperaturer att legionella ska bekämpas på ett bra sätt är nog tveksamt. Vi har haft en del rör utanpåliggande i förra huset. Vattnet blev så pass het att det inte gick att ta på under längre tid. Då är det knappast uppe i 50 grader. Nu låg dessa rör ej i värsta solgasset.

Detta tyder jag som att en genomströmningsvärmare är ofarlig för legionella. Att sedan folk dör av strömgenomgång är en annan femma, som jag hoppas att mina jordningar och jordfelsbrytare löser så att den situationen ej uppstår. Under den korta stund som vattnet passerar genom värmaren kan inte legionellan växa på sig till en farlig kvantitet (om de inte redan fanns där).

Vet ej hur vanliga den vanliga typen av varmvatten värmare av typen vi har i Sverige är i villor i Thailand? De vi känner använder genomströmningsvärmare.

Ja dessa genomströmningsvärmare kräver ett visst tryck, ofta minst 2-4 bar (ca 29-58 PSI) för att utlösa uppvärmningen, mindre viktigt är flödet då det handlar om små volymer.

Det kanske framgår av specifikationer av olika modeller.
Jag måste försöka hitta en typ som klarar så lågt tryck som möjligt. Att försöka öka trycket känns som en dyr lösning?

Tillbaka
Topp