Som att kasta sig ut för ett stup. Ett stup med främmande kultur,språk ja allt.

Ja märkligt att få bidrag för barn man tar hit frivilligt och där pappan i Thailand aldrig ändå betalt underhåll för.

Men finns många märkliga bidrag i vårt land.
Sådan är lagen vilket jag inte finner mätkligt. Familjelyckan är väl trots sllt det viktigaste och det rör sig väl inte om några fantasisummor. Barnbidraget har inte ökat på många år efter vad jag har läst.

Senast redigerad av en moderator:
Sådan är lagen vilket jag inte finner mätkligt. Familjelyckan är väl trots sllt det viktigaste och det rör sig väl inte om några fantasisummor. Barnbidraget har inte ökat på många år efter vad jag har läst.
Visst är lagen sådan, men tanken är ju att hjälpa till med ekonomin när ens parten sviker eller inte kan fullgöra sin plikt. I dessa fall har ju frun och barn redan fått det bättre och en ny pappa som tar ansvar. Att få betala ut bidrag känns märkligt.

Gäller detta även om mannen adopterar barnen?

Visst är lagen sådan, men tanken är ju att hjälpa till med ekonomin när ens parten sviker eller inte kan fullgöra sin plikt. I dessa fall har ju frun och barn redan fått det bättre och en ny pappa som tar ansvar. Att få betala ut bidrag känns märkligt.

Nej, men skulle kunna utgå efter adoptivföräldern om denne inte betalar underhåll. Adoption är rätt krångligt och kräver medgivande från den biologiska föräldern om denne lever.

Det förklarar varför ingen adopterar älsklingens importerade ungar

Sanningen kan vara svår att höra.
Dina uttalanden tyder på en mycket besynnerlig människosyn. Inte för att jag har med det att göra men jag tror inte att du har några egna barn, inte när barn ses som en handelsvara.

Vad har du fått det ifrån att import gäller bara varor.Man importerar djur och det är inga varor. Är det något du läst i någon svart bok?

Vad har du fått det ifrån att import gäller bara varor.Man importerar djur och det är inga varor. Är det något du läst i någon svart bok?
Förvisso är vi människor en djurart men jag jämställer ändå inte barn med djur. Betyder det att du helst skulle se att barn måste befinna sig i lastutrymmet på ett flygplan exempelvis?

Visst är adoption jobbigt men i Thailand kan det räcka med ett kuvert under bordet ... men är ju inget att rekommendera.

Måste ju inte kräva underhåll bara för att det går, tycker det är sniket och blir bara förbannad precis som på alla andra som suger ur systemet bara för att det går.

Måste ju inte kräva underhåll bara för att det går, tycker det är sniket och blir bara förbannad precis som på alla andra som suger ur systemet bara för att det går.
Varför skall inte en ensamstående mor från Thailand ansöka om underhållsbidrag bara för att hon är från Thailand?
Du är väl inte pensionär? Men när du blir det så kommer du upptäcka att pensionen är uppdelad på flera utbetalare. Du kommer då givetvis inte att begära utbetalning från alla dessa för att inte suga ur systemet även om du skulle ha rätt till det ?
Om du är irriterad över underhållssystemet, kanske du skulle tänka lite över den hittills förda invandringspolitiken, där kan man snacka om att suga ur systemet !!

Varför skall inte en ensamstående mor från Thailand ansöka om underhållsbidrag bara för att hon är från Thailand?
Du är väl inte pensionär? Men när du blir det så kommer du upptäcka att pensionen är uppdelad på flera utbetalare. Du kommer då givetvis inte att begära utbetalning från alla dessa för att inte suga ur systemet även om du skulle ha rätt till det ?
Om du är irriterad över underhållssystemet, kanske du skulle tänka lite över den hittills förda invandringspolitiken, där kan man snacka om att suga ur systemet !!
Invandrare som invandrare. Dom är i ett avseende lika och det är att vi skattebetalare ska stå för deras generösa bidrag.

Hon har ju en sv man och kommit hit frivilligt, då bör man ha råd utan att sjunka till den nivån att söka bidrag/stöd.

Självklart illa överhuvudtaget med alla bidrag, själv skulle jag aldrig kunna med att söka stöd för barn jag självmant tagit hit till sv.

Nä helt rätt jag jobbar och tycker inte riktigt att pension kan jämföras och kallas bidrag.

Tillbaka
Topp