Som att kasta sig ut för ett stup. Ett stup med främmande kultur,språk ja allt.

Ja jag förstår smart tänkt, det är ju liksom hit till svedala alla vill för att tjäna pengar o finna trygghet. Så det är bättre o satsa här hemma. För att isåfall när läge stämmer bygga trygghet i Thailand. Ja för tusan blir Thailand min framtid så skall jag göra allt jag kan för att lära mig Thai, tycker bara det verkar vara ett så främmande språk. Men känns bra att höra att det går. Visst hans husbygge sprang iväg, huset byggdes på en ö. Varje planka i stort sett allt skulle transporters ut till ön. Byggtiden drog ut på tiden. Allt gick fel. Nu hoppas han bara att huset skall gå o sälja. Men det blir nog förlust i slutändan.

Språket kan ju vara ett stort problem, min fru kunde enbart thai när vi träffades. Så Migrationsverket hade lite tvivel om vårt gemensamma språk när vi sökte UT. Men problem är till för att övervinnas, hon fick sitt UT och lärde sig svenska snabbt när hon började på SFI. Hon har också släkt i Sverige som var behjälpliga med att tolka.

Kärleken övervinner allt, heter det inte så?
Fina ord!
Kärleken är den svåraste vägen att ta men när det stämmer så är det den snabbaste vägen genom alla andra snår....jag tror det stämmer!

Investera inte något i Thailand i syfte att det ska generera vinst, det kan du bara glömma.
Du ska helst inte lägga dig i hennes familjs ekonomi överhuvudtaget, dom hade bröd på bordet innan du kom in i bilden.

Hur ser verkligheten ut?
Hon har en tung försörjningsbörda med 2 barn och jobbar veckans alla dagar.
Hennes största önskan är att träffa en falang som kan minska den bördan för henne och helst istället sätta lite guldkant på tillvaron.
Då skiter dom i ålder och utseende, bara mannen har ett gott hjärta.
En del kallar det kärlek, iaf inte vad kärlek betyder för mig men alla är vi olika.

Thai är extremt utseende medvetna...

Lycka till oavsett, hon kanske är en kanon tjej vad vet jag

Senast redigerad av en moderator:
Min Thai skrev Min tjeja pratar bra engelska.

var har hon lärt sig det ??? Högutbildad kanske ;)

För mig ger god Engelska hos Thaitjej i Thailand varningssignaler om ettt annat tidigare liv i Farangland .....

Men kan var fel antar jag ........

För mig ger god Engelska hos Thaitjej i Thailand varningssignaler om ettt annat tidigare liv i Farangland .....

Fast det förstår inte jag varför det skulle vara något negativt att hon ev haft falang innan, är hon extra smutsig då eller vad?

Jo hon kan eventuellt va högutbildad MEN min fru är högutbildad (i Thailand) men anledningen till att hon pratar bra engelska har med ett intresse att från hennes sida lära sig detta. När jag träffar hennes forna klasskamrater i Thailand ibland så kan de engelska men inte väldigt bra (iofs nån som flyttat till Australien som snackar väldigt bra förstås).
Men annars kanske det inte är ovanligt att man jobbat inom turistnäringen (för att ge en mild beskrivning ;) ) om man kan bra engelska.

Annars tycker jag att allt som du förklarar här (att du inte e förmögen, driver ett mindre företag osv..) borde du förklara för din tilltänkta och se om ni tillsammans kan komma på en lösning som ni båda trivs med.

Fast det förstår inte jag varför det skulle vara något negativt att hon ev haft falang innan, är hon extra smutsig då eller vad?
Tänk till nu lite snälla PB, du som jag vet att många Thaikvinnor inte har en Farang , de har ofta , alltför ofta två ,tre eller ibland fler , kan de utmärkt Engelska och inte är högutbildade så bör man kanske ta sig en fundering om man kanske inte är ensam sponsor utan hur många "Buksvågrar man har" , att kolla upp snyggt och fint brukar vara ett bra drag , Thai gör detta regelbundet så varför skulle det vara tabu för en Farang .;).......Att en kvinna varit gift eller levt med annan Farang kan vara en fördel, bara hon verkligen har släppt detta /dessa förhållanden :rolleyes:

Ett annat råd är att inte ta hit hennes ungar här, blir ofta bara problem när de kommer i så hög ålder. Att sedan ta henne till Sverige och lämna hennes úngar i Thailand (vilket många gör) tycker jag inte heller är nåt bra, dels lär du få betala alla deras omkostnader där nere plus betala till de som tar hand om dem plus att tycker det verkar grymt att splittra upp familjer.

Vet inte vad du driver för företag men om det är möjligt att styra mycket från distans eller jobba som fan i etapper så hade jag nog hellre valt det, tex hem o jobba som en dåre i nån månad o sedan ner o slappa i nån månad typ :)

Min Thai

När jag läser ditt första inlägg så finner i vart fall jag att du har fötterna på jorden, kanske Du borde ta en kall handduk runt skallen emellanåt, tar ner gula febern,
när jag läser dom senaste inläggen kan jag inte finna annat än fördomar, själv hittade jag min tjej på gatan, liggande i rännstenen, pimplande Lao Kaho,
lös problemet, köpte en tvättmaskin, stoppade ner tjejen 6 timmar a 60 grader, hon kom ut som en ny tjej, älskar dig min kära hustru.

@Phonta
Huruvida dom har sponsorer får man reda på snabbt genom att inte skicka några pengar. Skulle själv aldrig välja en thai tjej som inte kan engelska, testade en gång och helt värdelöst när man inte kan kommunicera. Så för min del får dom gärna ha haft falang innan. Ser många fördelar med det faktiskt.

Nu tror jag nog @Phonta att du gör precis som din "gode vän" generaliserar lite väl mycket, vet att där kan finnas andra anledningar till att dom kan bra engelska. ;)

Ja.........Kärlek eller nära samhörighet med någon verkar vara att ge o ta, lita på den man vill slå påsarna ihop med. Kunna prata med, men även kunna ta dom för det dom är. Inte vara rädd men ändå försiktig. Ta det lugnt, stepp bye stepp. Låta det ta sin tid. Jag känner mig berörd av vad ni skrivit här, fattar att ni har era upplevelser på gott och ont. Men känner ändå att alla av er inte skulle vilja vara utan era upplevelser, som har format er och ändå gett er en framtid av era erfarenheter. Det har säkert både krävts mod och uppoffringar. Men som min nu döda mormor sa, har man inte varit med om något så har man inget att berätta. Jag känner så här just nu!! Jag sticker till Chiang mai i juli tre veckor. Fram till dess blir det ju en test om vi kan hålla kontakten levande via Skype. Förhoppningsvis så kommer jag förstå mer om henne och hon om mig. Jag sätter ribban till att åka dit dejta vidare, passa på o ha semester och bara umgås. Jag bokar nått eget boende så får hon komma efter sitt jobb. Och i bästa fall finner vi ut nästa steg om möjligt som vi kan ta. Det är nog så att jag på nåt konstigt sätt vetat om att kommer jag in i nått förhållande så blir den inte med en svensk kvinna. Detta kan nog låta konstigt för en del, men jag tror många män i Sverige känner sig vilsna i sin mansroll. Både rodda ekonomin samt byta blöjor och förstå feministerna. Jag är ingen mansgris som säkert många feminister skulle anklaga mig för. Men ibland kan jag känna att pendeln har ibland svängt över lite för mycket för att jag skall känna mig trygg i min mansroll här i Svedala. Sedan fattar jag att för många Thai tjejer så är säkert pendeln fel åt andra hållet, ni fattar vad jag menar!!! Jag tror o hoppas att jag faktiskt har en chans att ge en thai tjej om hon är en bra tjeja både mig och henne en möjlighet att få ett pendelspel en trandans i tillvaron som kan bli rätt balanserad. Vi kommer få jobba för det!! Visst men va fan skall jag annars göra. Jag känner mig redo hoppas hon är det. O skulle hon inte vara det så är det okey med mig. Min idé om tillvaron innan jag träffade henne var faktiskt att leva ensam ända in i kaklet. Och jag kände mig okey med att lattja med barnbarnen ta en tur på bågen. Spela musik med mina musikvänner. Pizzakväll med gott rött på fredagen. Men jag känner att jag skall öppna upp dörrarna o se vad som händer. För det skulle vara fan så roligt att dela allt det fina jag ändå har med en go tjeja. Vi får se hur det går!! Om intet annat så har jag varit med om något att berätta när jag sitter på hemmet. He he Ps jag visade denna tråden för polaren som idag skickar in alla papper för att få hit sin Donna i maj, han är en sansad pojk men även han har nog lite gula feber. Han blev helt klart impad av era kommentarer o sa att kommer man ihåg att tillämpa alla dessa råden så kan inget gå fel.....ha ha ha he

Så ör det, sina upplevelser skapar man själv. Sina misstag gör man själv. Men man kan uppleva det med någon man älskar.

Man måste våga göra misstag, men man måste vara försiktig och inte satsa mer än man har råd att förlora!

Nog är det så att Min Thai är en kille som är mer försiktig än genomsnittet , att säga att vi har fördomar ,vi som säger oss ha vetskap om dessa enorma kultur och moralskillnader mellan farang och Thai , det tycker jag visar på antingen en total okunskap om verkligheten eller en ovilja att se densamma , kan ju även vara så att man "sitter still i båten när det gungar" dvs man sitter så hårt i skiten pga sina misstag så att man vägrar inse sin egen dumhet .. Även jag blev blind när jag träffade min fru 2006, hon talade ju bra Svenska och var gift med en Svensk skitstövel som misshandlade henne verbalt (dock ej fysiskt) när han mestadels varje dag var på "småfyllan" , var ständigt otrogen samt helt osannolikt ogin med allt.. Hon lämnade honom för ett liv med mig , ett liv som har varit bra för båda antar jag , om jag inte fått vissa varningssignaler hade jag nog gjort många misstag och inte i tid satt ner foten vad gäller Thaifamiljen samt hennes barn, jag började med att deklarera detta om total sanning mellan oss två , en lögn och allt borta vad var som gällde , det anser jag ha hållits , dock alltför vanligt bland de flesta Thai , moral om skinna folk har de EJ , gäller även min hustru , är man dum i skallen så får man skylla sig själv , gäller då Farang naturligtvis ;). Att sätta mig i hennes hus i Isaan( 8 månader i sträck i en liten Thaiby)
gav stor insikt hur homogent detta lilla samhälle är , ni som tror att ni ingår i denna gemenskap kan "fetglömma "detta . jag vet att det finns medlemmar som tror på att de är "fullt ut accepterade ) det är vad ni tror , och det är ju gott så , så är ni lyckliga i er vilseledda värd ... Att bo en bra bit från familjen är perfekt , ingen eller mycket liten påverkan , samt nära här i Pattis till allt vad vi sysslar med tillsammans :thumbsup:

Nog är det så att Min Thai är en kille som är mer försiktig än genomsnittet , att säga att vi har fördomar ,vi som säger oss ha vetskap om dessa enorma kultur och moralskillnader mellan farang och Thai , det tycker jag visar på antingen en total okunskap om verkligheten eller en ovilja att se densamma , kan ju även vara så att man "sitter still i båten när det gungar" dvs man sitter så hårt i skiten pga sina misstag så att man vägrar inse sin egen dumhet .. Även jag blev blind när jag träffade min fru 2006, hon talade ju bra Svenska och var gift med en Svensk skitstövel som misshandlade henne verbalt (dock ej fysiskt) när han mestadels varje dag var på "småfyllan" , var ständigt otrogen samt helt osannolikt ogin med allt.. Hon lämnade honom för ett liv med mig , ett liv som har varit bra för båda antar jag , om jag inte fått vissa varningssignaler hade jag nog gjort många misstag och inte i tid satt ner foten vad gäller Thaifamiljen samt hennes barn, jag började med att deklarera detta om total sanning mellan oss två , en lögn och allt borta vad var som gällde , det anser jag ha hållits , dock alltför vanligt bland de flesta Thai , moral om skinna folk har de EJ , gäller även min hustru , är man dum i skallen så får man skylla sig själv , gäller då Farang naturligtvis ;). Att sätta mig i hennes hus i Isaan( 8 månader i sträck i en liten Thaiby)
gav stor insikt hur homogent detta lilla samhälle är , ni som tror att ni ingår i denna gemenskap kan "fetglömma "detta . jag vet att det finns medlemmar som tror på att de är "fullt ut accepterade ) det är vad ni tror , och det är ju gott så , så är ni lyckliga i er vilseledda värd ... Att bo en bra bit från familjen är perfekt , ingen eller mycket liten påverkan , samt nära här i Pattis till allt vad vi sysslar med tillsammans :thumbsup:
Håller med dig i allt ovan. Att ingå på lika villkor i en thaifamilj finns inte. Det måste man inse. Jag har även förklarat för min fru att jag inte accepterar någon lögn.

Tillbaka
Topp