Som att kasta sig ut för ett stup. Ett stup med främmande kultur,språk ja allt.

M

MinThai

Gäst
Hej har gjort en resa fram tills nu som säkert inte skiljer sig från
Många andras resor. Fick barn ganska ung! Två äktenskap ett barn i varje. Har då två döttrar. Underbara tjejer. Singel i 18 år, med några dejting försök. Men har behövt dom här åren som singel. Har inte direkt känt mig ensam eller rättare sagt har väl erövrat mina ensamhets spöken o insåg att det är bara i huvudet det sitter det här med att känna sig ensam, tror jag! Gammal polare dyker upp. Han är nyskild och har haft en jobbig skilsmässa. Han har ett hus i Thailand, som var ett som han tycker misslyckat köp. Så jag skulle bara hänga med till Thailand tre veckor resa. Vi bestämde att göra en vecka i Chiang mai o sedan ner till hans hus på en ö utanför Ranong (kho phayam). Vad som hände sen på denna resa var inte något vi hade tänkt oss. Jag träffar en go tjeja i Chiang mai och detta smittade av sig till polaren som sen träffade en tjeja från Bangkok. Det är en vecka sen vi kom hem, och polaren har redan sin tjeja på väg hit i maj. Jag sticker tillbaka till Chiang Mai i sommar för att träffa min tjej. Hur fan gick det här till! Känns lite snurrigt men även lite spännande. Som att kasta sig ut för ett stup. Ett stup med främmande kultur,språk ja allt. Hur fan skall det här gå. Ena dottern tycker jag skall go for it, samtidigt som hon säger var försiktig. Den andra dottern sa ungefär att jag är tokig, men fick sen snacka med Paew över Skype o blev smittad precis som jag av hennes leende o charm. Hon är en hårt arbetande tjej ursprungligen ifrån
Phen district udon thani area, nån liten by där. Hon har två barn som hon tar hand om med fullt ansvar. Sköter om en möbelaffär, där hon sköter allt. Inköp,bokföring,försäljning,inköp o.s.v. Hennes utbyte för att jobba i butiken är att hon får bo i en bostad som verkar okey med sina barn i samma fastighet som affären. Men hon jobbar nog 7 dagar i veckan, har sedan procent på vad hon säljer. Hon tjänar nog såpass så hon klarar att supporta familjen bra. Men kan inte ta ledigt, hur som helst. Hennes syskon i Phen district verkar rodda sina liv bra så Paew som är yngst av nio syskon slipper ta ekonomiska ansvar för mer än sin egen situation. Dom driver nån grej där dom levererar kyckling som körs ut med mindre skåp bilar till diverse kunder. Okay! Lite bakgrund om tjejen . Hon är ju vad jag tycker fan så mycket yngre än mig, men det verkar inte bekymra henne. Men det är något som jag får jobba med. Inte när jag går gatan fram i Thailand. Men typ att gå o handla med denna skönhet i den lokala hemköpsbutiken där jag bor skulle få igång årets snackis i byn. Alltså torsk på Tallinn ! Men va fan! Egentligen skiter jag i det. Bara jag vet att vi gör ett äkta försök som två människor o skapa ett liv, som förhoppningsvis gör oss båda lyckliga. Okey! men det snurrar som fan i huvudet, hur man skall få till detta. Samtidigt som jag känner en otrolig entusiasm så inser jag att det även finns en verklighet att landa i. Jag är ingen rik gubbe, driver en liten firma som har gett såpass att jag har klarat livets prylar, har som småföretagare tagit ut en liten lön men försökt tjänste pensions spara desto mer för att få en okey pension nån gång. Jag kommer inte få nån stor pension men har inga lån direkt, o behöver inga märkeskläder för att må bra. Sett i era bloggar att ni byggt fina hus! samt fått till era liv på ett sätt som verkar helt okey. Ni verkar lyckliga i era förhållanden med allt vad det innebär med Thai tjej/fru eller hur ni lagt upp det. Har sett att en del av er driver verksamhet i Thailand, vilket inspirerar mig mycket. Jag är en gubbe som gärna tar en öl ibland men behöver nått vettigt att pyssla med. Som ni hör så har min fantasi o drömmar blandat med förälskelse rört om i huvet på mig............hur fan skall det här gå??????

Ja det blir nog i juli som jag åker till henne som det ser ut, skall försöka få till 3 veckor. Men får väl vara mesta dels av tiden i Chiang mai då hon ej kan vara borta från jobbet som jag förstått. Men vill gärna ta en tur till hennes hemby Phen district Udon Thani. Men det är väl lika varmt då eller? Gula feber, hmmm Då tar jag nog hellre en öl om jag får välja. He he..............Jag ville ha hit henne till Svedala i maj! Men hon har ju hela sin överlevnad o tänka på ingen betald semester så att säg. Så jag får åka till henne. Tänkte om jag är på plats så kanske det blir lättare o se vilka vägar man skall gå för att få till nått hållbart. Just nu är jag bara mest yr av situationen. Men man får ta stepp bye stepp, tror jag ???? Sen snurrar lite idéer om hur man ska få till framtiden? Vet att jag lätt går händelser i förväg o fantasin rusar iväg. Men en dröm skulle vara att åren fram till pension tillbringa jan,feb,mars i Thailand. Jobba 9 månader i Svedala. Eventuellt få Paew hit på sommare. Bygga ett hus Phen district en syrra hade visst lite mark där. Få igång nån form av verksamhet som genererar lite inkomster o nåt att pyssla med? Kan vara nåt volontär grej med. Det låter väl bra? Går dessa drömmar att landa i verkligheten tro??

Sansa dig lite, du är ju helt yr av gula febern. Låt det ta lite tid och bygg va du gör inget hus i hennes hemby dom närmsta åren. När det blir dags för dig att flytta ner så är det ett stort misstag att bosätta sig nära tjejens familj. Lär dig mer om kulturen här och njut av resorna hit men låt inte känslorna ta över förnuftet.
Det tar lååång tid att lära känna thai folk för dom tänker och resonerar inte alls som vi. Förstår att du vill kasta dig ut för stupet hit men ta det vackert...

Hej !
Jobba i Thailand, glöm det, du måste alltid ha ett arbetstillstånd, du får inte ens jobba gratis i detta land, även om det sker i familjen.
Ta de nu sakta i backarna, vänta på damens ideer och krav, dom kommer säkert.
Lova inget, säg att du alltid tar tid på dig i dina beslut. Spring inte och gifta dig det första du gör, ett besök i damens by, avser att hon förväntar sig, att du skall gifta dig.
Sinsond, är en betalning till föräldrarna vid giftemål, gå inte på detta, säg att i din kultur så köper vi inte våra fruar. En mindre present till mamman, kan man kanske ge.
Som någon skrev, bygg inte hus i hennes hemby.Bygg helst inget hus alls i Thailand,det är pengar som dinte får igen.
Hyr själv en villa för 8000/tbh, i ett ganska attraktiv område i södra Thailand.Hyr alltid en 3-5 år innan du köper om du nu skulle, göra det.
Hyr man är man "fri" man vet aldrig vilka grannar man får, dom flesta kan man stå ut med, men inte alla, Har man då köpt sitter man där.
Du skriver att hon är ung med , 2 barn, hur gammal är hon, och du själv. lättare att ge råd i detta då.
Sist men inte minst, stå stadigt på båda din ben.

Senast ändrad:
Tänk även på att du antagligen förväntas ta Papparollen för hennes två barn, även den ekonomiska biten ,
Thaikvinnan kan vrida skallen tio varv på Faranger , jag har sett alltför många exempel på det här nere, när kärleksruset börjar stagnera och vardagen inträder så är det ofta alltför sent ,ta det lugnt som Lången skriver , avvakta vilka försiktiga frågor som kommer .. Nu kommer några här att säga att jag bara är negativ , det beror på att de själva satt sig i en situation dom inte kan komma ur :p Detta är tyvärr sanningen om Thailand , jag som säger detta är gift och sammanlevande med en Thaikvinna 45 år gammal , jag själv 64 år ,detta sedan 9 år tillbaka , så jag har sett en del , inte bara skitsnack som många nu kommer att påstå..

Ta det lugnt för all del ....;)

Sansa dig lite, du är ju helt yr av gula febern. Låt det ta lite tid och bygg va du gör inget hus i hennes hemby dom närmsta åren. När det blir dags för dig att flytta ner så är det ett stort misstag att bosätta sig nära tjejens familj. Lär dig mer om kulturen här och njut av resorna hit men låt inte känslorna ta över förnuftet.
Det tar lååång tid att lära känna thai folk för dom tänker och resonerar inte alls som vi. Förstår att du vill kasta dig ut för stupet hit men ta det vackert...

Vad är det för fel på att bosätta sig nära familjen om jag får fråga, kommer nog an på vad det är för familj skulle jag tro. Själv har jag fått mer en jag har givit både vad det gäller pengar och omtanke.Har så in i helvete trevligt med svärfar och hans vänner när jag är där nere, trevligare folk får man leta efter. De ser efter hus, bil och allt annat när vi är i Sverige och de ska de ha ett stort tack för, barnen älskar att träffa mormor och morfar frugan gillar umgänget med föräldrarna och jag klagar inte. Så alla tycker inte att det är så dåligt som många vill ha det till. Sen så är jag inte i ålder med svärföräldrarna som många andra är här, vet inte om det gör sitt till för hur folk runt om kring ser på oss.

Vad är det för fel på att bosätta sig nära familjen om jag får fråga
Kan ju kanske vara så att halva släkten bor i samma by och dom ser en som en vandrande bankomat, dom kommer när maten kommer fram och går när dom har ätit klart, sen så tycker dom nog att du som falang ska betala för allt, men man kan ju säga ifrån som jag gjorde för flera år sen, när maten kommer på bordet numera så kommer dom inte mer, men skulle dom det så har dom med sig egen mat. Där är en anledning.

Hoppas du förstod vad gula febern betyder, inte som gemene människa tro. Snarare att bli kär i en thai som gör att kärleken gör dig blind. Testa hennes riktiga känslor, dvs utan pengar och att hon skulle försörja dig.

Deras kultur måste man förstå först. Ändå kan det vara svårt att förstå ibland då de kan utrycka vad deras mamma säger istället vad de själv vill.

Var på din vakt så blir det nog bra, med denna eller någon annan.

Vad är det för fel på att bosätta sig nära familjen om jag får fråga, kommer nog an på vad det är för familj skulle jag tro. Själv har jag fått mer en jag har givit både vad det gäller pengar och omtanke.Har så in i helvete trevligt med svärfar och hans vänner när jag är där nere, trevligare folk får man leta efter. De ser efter hus, bil och allt annat när vi är i Sverige och de ska de ha ett stort tack för, barnen älskar att träffa mormor och morfar frugan gillar umgänget med föräldrarna och jag klagar inte. Så alla tycker inte att det är så dåligt som många vill ha det till. Sen så är jag inte i ålder med svärföräldrarna som många andra är här, vet inte om det gör sitt till för hur folk runt om kring ser på oss.
Klart det kommer an på familjen, men i Thailand har familjen väldigt stor makt över sina döttrar och bor man nära är risken mycket stor att familjen påverkar ens relation på ett icke önskvärt sätt.
Mer vanligt att det blir så än att det blir bra även om nu just Du är nöjd.
Men oavsett så ska man inte slå sig ner permanent nånstans här utan att man först bott på platsen en längre tid, typ ett par år. Är ju som så att köper du eller bygger ett hus så är det bara att glömma dom pengarna och har man väl bosatt sig nära familjen kan det blir svårt att motivera en flytt utan att det tas illa av tjejen som ju i de allra flesta fall vill bo nära familjen eftersom dom alltid kommer högre i rang för henne än hennes falang.

TS verkar ju inte ha någon större kunskap om Thailand och dess kultur och dessutom skaffat sig en rejält mycket yngre tjej. Själv är han tokkär men vi som upplevt lite här vet att tjejen snarare är kär i den ekonomiska tryggheten hon förväntar komma ifrån TS. Sen kan det absolut bli en kanon relation mellan dem men TS bör ta det vackert och gå sakta fram för att inte ramla i samma fälla som många andra.
Så ren välvilja med negativismen här..

Man måste nog försöka ha lite fingertoppskänsla när man beslutar sig för hur man skall göra. Jag håller med Skåne, det behöver absolut inte vara fel att bosätta sig nära familjen. Alla familjer är olika, både vad gäller makt över döttrar och ekonomi.

Jag kan hålla med om att det nog gick lite väl snabbt när jag köpte det första huset till min fru, inte för att det var problem med familjen utan för att det var i dåligt skick. Jag köpte utan att kolla själv först, litade för mycket på säljaren som jag kände sen tidigare. Det visade sig att huset var rejält angripet av termiter så nu vågar ingen bo där.

Följden blev att vi blev tvungna att bygga ett nytt hus. Lyckligtvis är svärfar väldigt duktig och höll i det hela själv med bra resultat och till ett bra pris. Och framför allt - termiterna får svälta eftersom det nya är byggt i sten och betong.

Vår familj där nere är väldigt bra, jag hjälper till om jag kan men det är kravlöst. Visst får man en fråga och ett önskemål ibland, ibland blir svaret ja ibland nej. Inga sura miner i alla fall. Så den dag vi flyttar ner för gott blir det boende tillsammans med svärföräldrarna och jag har inget som helst problem med det. Men man skall naturligtvis vara försiktig innan man tar ett så stort beslut, jag har haft tur men det finns många exempel på motsatsen.

Frågor om slantar brukar inte komma innan man "flyttat in i byn" , har de redan önskemål så kan det bli kul när du blir fastboende ,, Men hoppas ju alltid på det bästa , jag vet att jag är pessimistisk när det gäller detta med Thaifamilj för nära samt vad Thaimoral är för nåt .. Även jag har nog en riktigt bra familj , men finns mycket att önska likförbannat , vill inte bo för nära då jag ser för mycket hur detta liv funkar ...

Vad som förvånar mig något är att om Jonas anser sig ha samma erfarenhet som mig när det gäller Thai så varför kan han då efter sina tråkiga upplevelser tidigare vara odelat optimistisk. Jag har levt med samma Thaikvinna samt med samma Thaifamilj sedan 2006 , jag kan inte hur jag än vill på ett objektivt sätt säga att leva i Thailand inte medför stora omställningar i alltför många avseenden för att vara problemfritt ...

Thai är ej som vi västerlänningar , man har inte samma spärrar som en normalt tänkande Svensk har ifråga om att skinna folk samt ifråga om att ljuga om kärlek samt om hur många partners man har , samt detta med att tala sanning ... oj oj oj ;)

Häftigt!!! Känner att det finns erfarenhet och trygghet för mig att få hjälp med att belysa saker o ting o eventuella steg och ta innan man gör beslut. Men det föder även nya frågor. Jaha så vet man vad gula febern betyder!! Ja diagnosen på mig e nog fan rätt' blind' men om jag sammanfattar era råd( som jag verkligen uppskattar att få) Så kan det bli en bra framtid men att man skall ta sin tid att lära känna tjejen, Thailands seder o bruk men även stå på sig att inte glömma våra seder när man ingår eventuella överenskommelser. Jag läste nån blogg här om en som byggde sig ett hus bredvid svärmor på landet i norra delen tror jag. Han ville stå ut o testa av 100 dar på plats, innan beslut av bygge ! för att verkligen se om det är rätt. Så att hyra hus så länge, ta tid på sig, lära känna tjejen verkar vara kloka råd. Men att om allt sen verkar bra så kan det bli bra var man än bor i Thailand. Och vill man bygga hus så är det en resa isäg som kräver att man är påläst om fällor man kan gå i . Åldern mellan oss gör mig lite nojjig hon är 33 jag fyller snart 57 fan hon har ju inte ens varit med om sjuttiotalet. Sen skall jag säga att det känns lätt att vara med henne och det att hon har barn känner jag positivt. Jag vill nog inte ha fler barn men hon har som kvinna varit med om det. En son på 15 år, som hon vill skall läsa till elektriker samt en dotter på 11 som verkar ha läshuvud. Sker allt bara på ett ömsesidigt sätt är jag gärna med o backar upp. Men det måste göras på rätt sätt och jag är långt ifrån förmögen, har så man lever ett okey liv. Det stora problemet som jag ser det är att hon sitter i ett ekkorshjul. Då hon måste jobba 7 dar i vecka för att rodda allt. Men det är som det är!! Polaren som på samma resa träffade sin tjej i Bangkok får det lite lättare vad det gäller att få loss sin tjej . Hon jobbar på sjukhus o kan få lite betald semester. Så hon kommer snart hit 3 veckor. Deras problem är att hon är väldigt dålig på engelska. Han har köpt en kurs som hon börjar idag för 18 000 baht så att dom skall kunna prata med varandra. Min tjeja pratar bra engelska. Som sagt man kan inte få allt! Sen det här att man ej kan jobba blir knepigt! Men en fråga? Man kan väl investera? Eller starta företag? Det jag flurar på är att i hennes familj har dom en rörelse som dom verkar ha bra snurr på, dom transporterar kycklingar i typ Izusu skåp bilar. Min tanke är att när jag vet att det är ärliga människor. Så måste det väl funka o investera i detta. Nu tar jag bara det som ett exempel. Polaren jag reste med har ett hus han hyr ut o har öppnat ett konto i thaibank. Nu tog det 8 år innan hans investering gav utdelning. Men i år fick han in 20 000 svkr. Så vad jag menar så måste det gå att finna vägar till o ha nått gående, Eller?

Ursäkta han fick dessa pengar för 2014 samt inbetalda på sitt konto i år. Men det skall tillägnas att han satsat 580 000 svkr o känner sig långt ifrån nöjd med affären. Finns en jävla historia runt den affären. Han vill helst sälja för att bli av med problemet. Så känner han.

Språket kan ju vara ett stort problem, min fru kunde enbart thai när vi träffades. Så Migrationsverket hade lite tvivel om vårt gemensamma språk när vi sökte UT. Men problem är till för att övervinnas, hon fick sitt UT och lärde sig svenska snabbt när hon började på SFI. Hon har också släkt i Sverige som var behjälpliga med att tolka.

Kärleken övervinner allt, heter det inte så?

Det stora problemet som jag ser det är att hon sitter i ett ekkorshjul. Då hon måste jobba 7 dar i vecka för att rodda allt
Hon kommer få svårt att hitta tid för att umgås med dig ifall ni vill resa runt lite i Thailand. När den tiden kommer kanske hon måste säga upp sig för att ni ska kunna få lite tid tillsammans. Då får du försörja henne fram tills att hon hittar ett nytt jobb. Ingen ovanlig situation. Det verkar inte som det är så svårt att hitta nytt jobb i LOS.

Så måste det väl funka o investera i detta. Nu tar jag bara det som ett exempel. Polaren jag reste med har ett hus han hyr ut o har öppnat ett konto i thaibank. Nu tog det 8 år innan hans investering gav utdelning. Men i år fick han in 20 000 svkr.
Ta det med ro. Förmodligen kan du tjäna mer på att investera i något i Sverige och använda avkastningen i LOS. Du får vara beredd på att du kan förlora ALLT som du satsar i Thailand.

Han har köpt en kurs som hon börjar idag för 18 000 baht så att dom skall kunna prata med varandra
Det var en rejäl slant. Hoppas det är en bra kurs. Ett bra tips är att försöka lära sig thai för att bättre kunna förstå varandra. Det är inte omöjligt. När man väl lärt sig lite thai så upptäcker man att många pratar ett helt annat språk i många delar av LOS. Vissa ord är lika och man kan hanka sig fram. Tjejen kanske förstår dig men det är inte säkert att svärföräldrarna pratar thai :D

Tillbaka
Topp