Song krat i helgen 14/4-2018

Men behöver man F-skattebevis för summor under 19,247 kr?
På torghandel lär det finnas lite regler. Vid så små summor behöver man inte ha omfattande kvitto hantering.
Kanske jag har fel?? :)

F-skatt är väl för den som bedriver näringsverksamhet. A-skatt för anställda.
Man tar upp förtjänsten i deklarationen och kvittar mot grundavdrag + kostnader (om man är ärlig :D)

Klart detta är för vinnings skull, också ett sätt att gå runt lagstiftningen, jag skänker bort maten, men jag förväntar mig en gåva, 100 spänn, pengar in som spenderas på templet, tjejer som går runt och ber om pengar borde kallas för tiggare...absolut att detta är för vinnings skull, hur sen den som är i första ledet spenderar pengarna är en annan sak.
En gåva till en förening eller religiöst samfund är inte tiggeri. Det sker inom deras eget tempel.

Som kock i många år så har väl aldrig @Lyco tagit med sig hem mat från restaurangen?
Jag säger inte stulit... Utan med chefens tillåtelse.. Har vår käre @Lyco då tagit upp det som löneförmån, och skattat för den maten?? :p Tror inte det... :wai:

Och försäljning av kakor för att finansiera en klassresa är väl knappast något att jämföra med. Då är barn som säljer Majblommor också skattesmitare?? Låt oss nu hålla detta på en vuxen nivå. :wai:

Och försäljning av kakor för att finansiera en klassresa är väl knappast något att jämföra med. Då är barn som säljer Majblommor också skattesmitare?? Låt oss nu hålla detta på en vuxen nivå. :wai:
Men om det inte är för klassresa eller Majblommor... Utan för att ungarna vill tjäna en slant..
De vill dryga ut sin veckopeng... Är de då skattesmitare? Var går gränsen ? :)

Men om det inte är för klassresa eller Majblommor... Utan för att ungarna vill tjäna en slant..
De vill dryga ut sin veckopeng... Är de då skattesmitare? Var går gränsen ? :)
Våra ungar har sålt kakor flera gånger och det har alltid varit för en klassresa. Jag skulle då aldrig beställa kakor för att dom skall kunna sälja för egen vinning. Och dom som har knackat dörr hemma har alltid också sålt till klassresor. Ett bra sätt, ger barnen lite erfarenhet och dessutom är kakorna väldigt goda. Det finns t o m nyttigt knäckebröd.

Jag får aldrig ungar som säljer vare sig jultidningar, kakburkar eller något annat hemma. Saknar faktiskt det och hade köpt bara för att uppmuntra ungarna till lite arbete :)

Sen bor det väl inte så mycket barnfamiljer just här och kollegornas ungar är vuxna så deras ungar får klara sig själva :p

Om grannen som är Thai köpt alla varor och lagat en god Thai rätt och jag betalar henne för hennes utlägg. Skall hon då också klassas som företagare? Om hon inte har F-skattebevis så måste jag betala skatt för hennes jobb..
För en god middag på uteplatsen ger jag henne 100 spänn för besväret. Rätt skall vara rätt !! Anmäl henne till skattemyndigheterna för att hon lagat mat.. :mad: :p Och jag måste fylla i en massa blanketter och betala skatt för de 100 kr hon fått..
Nästa gång lagar jag maten, och hon anmäler mig till skattemyndigheterna eftersom jag får tillbaka 100 kr. :p
Och hon måste fylla i blanketter och betala skatt ... :wai::wai: Rätt skall vara rätt!! PK!!! :D

Som kock i många år så har väl aldrig @Lyco tagit med sig hem mat från restaurangen?
Jag säger inte stulit... Utan med chefens tillåtelse.. Har vår käre @Lyco då tagit upp det som löneförmån, och skattat för den maten?? :p Tror inte det... :wai:

@Pepsi på Sangabaramee pratar vi om systematisk försäljning, du vet att jag har rätt. Här handlar det ju inte om barn som säljer en kaka eller majblommor utan jag har ju själv köpt många saker på Sangabaremee, där föregår ju försäljning i stor skala och inte någon liten gumma som tillagat en liten phrik gäng för att blidka munkarna.

Så ditt resonemang är helt ute och cyklar:p

@Pepsi på Sangabaramee pratar vi om systematisk försäljning, du vet att jag har rätt. Här handlar det ju inte om barn som säljer en kaka eller majblommor utan jag har ju själv köpt många saker på Sangabaremee, där föregår ju försäljning i stor skala och inte någon liten gumma som tillagat en liten phrik gäng för att blidka munkarna.

Du svarade inte på frågeställningen.. Om Kock... :D

Så enligt ditt resonemang har du hela tiden vetat att det förekommer stor försäljning svart inom templet.
Nytt för mig.. Om du nu har köpt så många gånger och du vetat, är ju du, som folk som laddar ner svartkopior av filmer och göder den svarta marknaden.. Eller att köpa stulet gods och du bryr dig inte.. Då borde du med din goda moral anmält detta till polisen eller skattemyndigheterna.. Ställ dig rakryggad inför en massa Thai på läktaren i rättssalen och säg att du tycker de gör fel.. Du blir säkert utsedd till den mest trevliga svensk som gillar Thailand...
PK går före sunt förnuft.. :wai::wai::wai:

Så enligt ditt resonemang har du hela tiden vetat att det förekommer stor försäljning svart

Nämnde jag svart? Jag sa att jag köpt många produkter där och att i angränsande byggnad till templet säljs det väldigt massa mat, inte alla dagar men vid högtider som nu Song Kraan.

Jag kan inte veta om det är försäljning svart men jag är 61 år och på den resan har jag lärt mig ett och annat! Har du?

Nämnde jag svart? Jag sa att jag köpt många produkter där och att i angränsande byggnad till templet säljs det väldigt massa mat, inte alla dagar men vid högtider som nu Song Kraan.

Jag kan inte veta om det är försäljning svart men jag är 61 år och på den resan har jag lärt mig ett och annat! Har du?
Jag är inte 61... Yngre.. Har inte den erfarenheten.. Vad var svaret på inlägg #23? :D
Det går bra att bikta sig för sina synder... Skattemyndigheterna kan funka som präst... :wai::wai:
Love you tooo!!! :rolleyes:

Jag är inte 61... Yngre.. Har inte den erfarenheten.. Vad var svaret på inlägg #23? :D
Det går bra att bikta sig för sina synder... Skattemyndigheterna kan funka som präst... :wai::wai:
Love you tooo!!! :rolleyes:

Jag vet inte vad 23 har med saken att göra, har aldrig i mina 30 år som kock tagit mat hem till mig som privat från den restaurang jag arbetade på, varför? Varför skulle jag göra det, så om jag arbetar i en guldaffär, så skulle jag ta hem lite guld utan att skatta för det, eller hur tänker du??

Jag vet inte vad 23 har med saken att göra, har aldrig i mina 30 år som kock tagit mat hem till mig som privat från den restaurang jag arbetade på, varför? Varför skulle jag göra det, så om jag arbetar i en guldaffär, så skulle jag ta hem lite guld utan att skatta för det, eller hur tänker du??
Ursäkta , men lite skitsnack.. Under 30 år har du aldrig tagit / fått med dig någon mat hem som blev över??
I stället för att kasta maten har du fått med dig det gratis hem.. Att du inte fått det under 30 år tror inte ens skattemyndigheterna på.. Och de är gud själva.. :D Guldet i en affär blir inte över efter dagens slut..
Bara att bikta dig och få gott samvete.. :p Ring myndigheten och berätta om alla svarta pengar du undanhållit genom att inte ta upp det som löneförmån.. Inget att skämmas för... PK gäller har jag förstått... :wai::wai::wai:
Det lär nog bli en hel del mat under årens lopp.. En ICA handlare måste betala en skatt varje år privat eftersom han räknas ta med sig varor hem... :)

Tillbaka
Topp