Sponsring (Jag förväntas hjälpa tjejens familj i Thailand ekonomiskt)

Det finns garanterat mycket erfarenheter runt stenborden och förmodligen även en del kunskap.

När man som jag varit med på diverse Thaiforum under många år så slås man dock av hur många myter det florerar om thailändare och det thailändska samhället. Jag tror kanske inte alla dessa missförstånd och generaliseringar uppstått runt stenborden men det är förmodligen där de frodas.

Visst är det mycket i den thailändska verkligheten som inte stämmer överens med vad "faktan" säger och diverse farangers uppfattningar av hur de tolkat "verkligheten" kan nog vara intressant men de "stenbordssanningar" jag hittills tagit del av på forumen ger jag inte mycket för.

Kanske är det så att de största visdomarna från stenborden stannar där :)
Visst är det en poäng, men umgås man bara HiSo i Thailand så blir verkligheten en annan.
Har man bara forum som källa så håller jag med dig.

Visst är det en poäng, men umgås man bara HiSo i Thailand så blir verkligheten en annan.
Har man bara forum som källa så håller jag med dig.

Om det finns någon svensk som enbart umgås med HiSo i Bangkok så blir helt riktigt dennes verklighet något skev och detsamma gäller givetvis en svensk som bor i en liten by eller i utkanten av en mindre stad i Isaan. För att få en bred förståelse krävs att man rör sig mellan både socialklasser och geografiska områden, samt givetvis pratar hyfsad thailändska, och det är inte många som har förmågan eller ens ambitionen att nå dit. Bara för att klargöra: jag räknar inte mig själv till denna ädla skara.

En förutsättning för att förstå något mer än det mest basala i landet man lever är dock att man umgås med lokalbefolkningen, att tro att man kan få någon direkt förståelse om man nästan bara umgås med andra utlänningar är något naivt; det blir som gamle Ahmed och Muhammed från Iran som tillbringar hela dagarna på landsmannen Rezas pizzeria i Götene och tror de kan allt om Sverige.

Missförstå mig rätt; hade jag varit i 60-årsåldern och flyttat till Thailand så hade jag nog valt Pattaya eller Hua Hin och frekventerat stenborden med jämna mellanrum. Inget fel i det och jag kan ju fortfarande hamna där en dag :)

Min känsla, som kanske bara är en fördom, är att de flesta svenskar som är hyfsat integrerade i det thailändska samhället väldigt sällan frekventerar stenborden. Min uppfattning är att det mest är långtidsturister samt de som har valt att flytta sitt svenska liv till ett varmare och billigare ställe men utan några andra förändringar som sitter där. Inget fel i det givetvis men kanske en förklaring till att många myter har en förmåga att bli sanningar där.

Efter en lång frånvaro här pga flickvänsbesök så kan jag ge min syn på det hela om att skicka pengar till ens flickväns familj.

Min tös har nu varit på besök här 2 månader. Eftersom hon har två barn så anser jag att det är min skyldighet att skicka dom pengar hon i vanliga fall jobbar ihop och skickar för mat och övriga kostnader till sina barn eftersom hon inte får jobba i sverige.
Dock visste jag redan innan att jag träffade en farmer girl utan pengar.

Blev själv arbetslös oplanerat efter att hon varit här en månad men pengar såg jag allt till att skicka trotts att flickvännen hellre ville boka om biljetten för att åka och jobba och lösa det själv än att be om pengar från mig när jag blev av med jobbet.

just nu är allt dock väldigt osäkert.
kan inte åka till Thailand och fixa nytt visa innan jag hittat jobb igen och det känns tungt som tusan. Måste åka och träffa hennes familj med.

träffat rätt flicka men vid fel tidpunkt i livet känns det som.
Ha lite is i magen. Det löser sig, menar att ni tycks ju gilla varandra, och det faktum att hon är beredd att åka tidigare visar ju att båda är beredda att ta ansvar. Mycket kan hända med arbete, ekonomi etc.//Wish u big buddha luck!

Jag antar att det var riktat till mig, jag vet inte riktigt hur du fick för dig att jag skulle anse mig vara "finare".

Att du inte når upp får stå helt för dig själv, jag har varken tänkt eller tyckt något sådant.

Kan du kanske utveckla varför du tror det. Jag känner Birger väl och det finns en historia i vår dialog som inte rör dig.

Nu är det en fruktansvärd vild gissning jag gör.
Jag antar att han riktade sitt svar åt Kurant.

Som sagt en väldigt vild gissning. Typ i likhet som att det du inte ser, existerar inte och blir därmed en sanning.

Vad tror du ockerlagen kommer ifrån och vad tror du den handlar om? Varför tror du vi har regler om kartellbildning?

Om vi tar Coca cola som du nämnde eller tkll exempel tobaksindustrin. Tycker du det är ok att producera och sälja trots att man vet att folk blir sjuka av det?

Eller som läkemedelsindustrin, att man undviker att hitta lösningar på inkomstbringande sjukdomar. En sådan värld vill inte jag ha och jag tänker inte heller stillatigande se på när sådant händer.

Det handlar inte om att vara ädel, det handlar om att skapa en hållbar framtid för våra barn.

En sådan värld vill inte heller jag ha men skrev faktiskt att man skall inte lura folk.
Affärer betyddr alltid att du skall utnyttja folk för gör du inte det så går din busines runt men ingen vinst.
Moralen i världen vi lever i är låg och jag hoppade faktiskt av en riktigt lukrativt erbjudande en gång, dumt eller inte, han som tog chansen är rätt förmögen idag men även jag är en lycklig man.
Ordet hållbar har jag lite svårt för och anledningen till det är att ingen riktigt vet vad det betyder.
Jag har uppfostrat mina barn att möta världen som den är, sjuk.
Låter trist men så är det.

Jag får säga att jag har svårt att förstå detta ständiga käbbel mellan vissa medlemmar, har dessutom inte med tråden att göra. Inse att ni/vi är olika och lägg ner. Vänligen lös era dispyter via PM och bespara övriga detta. Ovidkommande inlägg kommer att avlägsnas.

;) Bra Jonas [emoji106] Nu kommer vi aldrig mer att höra NMax skryta mer om hur bra han tjänar ..... Att ligga ute som ni gör en månad i stöten är nog inte så djäkla kul , samt en ruggigt massa ansvar ,så den lönen lär du vara välförtjänt av , trodde att ni tjänade bättre .. men en hel del av de som sitter och suger på ramarna blev nog gröna i ansiktet 5555555555555555555:D
Vad menar du med aldrig mer höra mig skryta om min inkomst?
Har jag överhuvudtaget nämnt den här?
Du kan ju berätta vad jag tjänar då.

Nu har OT och käbbel från denna tråd flyttats till Dude för att ge diskussionen en sista chans. Men fortsätter otrevligheter och inlägg som skapar vantrivsel kommer detta att avlägsnas för gott. Skaka hand nu och med risk för att bli tjatig - inse att ni tycker olika och respektera varandra trots det.

Jag får säga att jag har svårt att förstå detta ständiga käbbel mellan vissa medlemmar, har dessutom inte med tråden att göra. Inse att ni/vi är olika och lägg ner. Vänligen lös era dispyter via PM och bespara övriga detta. Ovidkommande inlägg kommer att avlägsnas.
Finns ju ingen anledning att avlägsna, men dömer man en hela bransch pga av att lagstiftning i några länder inte följt med och det finns bolag som utnyttjar det, kan man hänga ut dessa bolag men inte en hel bransch. Det handlar bara om okunskap och att man inte vill ta till sig fakta.

Jag tänker aldrig acceptera det!

Bra, åsikter kan strida men man skall respektera att alla tycker inte som jag. Konstigt egentligen men så är det :rolleyes:

Du tjänar BRA, det har du själv sagt, många gånger, och DET sade Phonta..
Nu påstår du nånting om mig, vore fint om du kunde styrka detta med källa tack?

Jag skryter aldrig om min inkomst, dvs jag talar inte om den..
Speciellt inte när sådana som du närvarar, är ju då det blir som Jonas säger..

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
4 K
Shaowpanyaa
S
T
Svar
7
Visningar