Sponsring (Jag förväntas hjälpa tjejens familj i Thailand ekonomiskt)

Man møter en lutfattig kvinne som kommer fra en lutfattig landsby i Isaan. Blir med henne til hennes landsby og bosetter seg der. Og gir henne full kontoll over økonomien. Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte.

Man kan väl behålla lite fick pengar i alla fall?
Mycket handlar om att bygga upp ett gemensamt förtroende.
Funderar ibland vad som händer om/när man börjar bli mer gaggig i skallen. Det är mycket att hålla rätt på med banker, konton, deklarationer? Hur och när ska man lära damen att sköta det?
Den dagen man är så gaggig att man inte klarar av att ta ut pengar på en atm är det nog dags att åka hem till Sverige igen och ta in på hemmet.

On man klarar ta dig hem till Sverige så får man nog bli uteliggare ett bra tag innan man får plats på äldreboende. Inget alternativ för mig.

On man klarar ta dig hem till Sverige så får man nog bli uteliggare ett bra tag innan man får plats på äldreboende. Inget alternativ för mig.
Tjenna Sven den dagen du är så gaggig är det bättre tjejen får ditt ATM kort och du får ligga i ett utav rummen där ni bor och tjejen kommer att anställa en fattigare flicka som kommer att tvätta och mata dej så du lever länge länge för ju längre du lever så kommer ju din pension in på kontot och därför vill inte tjejen din att du åker tillbaka till Sverige. Din tjej kommer inte att själv tvätta och mata dej för hon kommer att vara upptagen med att roa sej.
Det är vad som kommer att hända den dagen du blir gammal.
Detta har jag sett med egna ögon.

Tjenna Sven den dagen du är så gaggig är det bättre tjejen får ditt ATM kort och du får ligga i ett utav rummen där ni bor och tjejen kommer att anställa en fattigare flicka som kommer att tvätta och mata dej så du lever länge länge för ju längre du lever så kommer ju din pension in på kontot och därför vill inte tjejen din att du åker tillbaka till Sverige. Din tjej kommer inte att själv tvätta och mata dej för hon kommer att vara upptagen med att roa sej.
Pessimist! :(

Exakt. Betydligt bättre än ett äldreboende i Sverige. Självklart frun då inte heller ska vara fastkedjad. Sen finns det ju olika grader av detta. Skulle vi bo i Sverige och jag hamna på äldreboende vill nog inte min fru med dit, just då även om hon kunde. Detta är ju nackdel med åldersskillnad, då är det ju en bara en siffra längre ...

Om jag eller min fru blev en grönsak är något som vi har diskuterat här hemma. Vi har samma åsikt inga livsuppehållande åtgärder snabb slut med morfin. Ingen av oss skall heller känna oss tvingande att ta hand om varandra fysiskt om det skulle behövas. Jag hade lite problem med det men vid närmare eftertanke insåg jag att jag vill inte att hon som jag älskar skall behöva sitta där vid min sida när jag blir gammal. Utan tycker att det bästa så länge jag är någorlunda med då skall hon fixa en så bra omvårdnad som möjligt hon vet vad jag vill ha och tror med all säkerhet att hon fixar det.
När man sedan blir helt oförmögen att känna något överhuvudtaget är min önskan att hon drogar mig med morfin tills jag dör.
Vi diskuterade även möjligheten att återvända till Sverige men var är det bäst att ligga i en säng i Sverige eller i Thailand och kom fram till att det får situationen av göra men för min del kvittar det så som jag känner nu. Det som skulle tala för Sverige hade varit språket men vet inte riktigt på vilket sätt jag upplever att de flesta känner sig ensamma när de blir gamla oavsett var de befinner sig.

Jag vill inte att min älskade fru skall behöva sitta vid min sida och har tydligt talat om för henne att hon skall fortsätta leva och göra sådant som hon inte kunde pga mig och mina önskemål.

Om jag eller min fru blev en grönsak är något som vi har diskuterat här hemma. Vi har samma åsikt inga livsuppehållande åtgärder snabb slut med morfin. Ingen av oss skall heller känna oss tvingande att ta hand om varandra fysiskt om det skulle behövas. Jag hade lite problem med det men vid närmare eftertanke insåg jag att jag vill inte att hon som jag älskar skall behöva sitta där vid min sida när jag blir gammal. Utan tycker att det bästa så länge jag är någorlunda med då skall hon fixa en så bra omvårdnad som möjligt hon vet vad jag vill ha och tror med all säkerhet att hon fixar det.
När man sedan blir helt oförmögen att känna något överhuvudtaget är min önskan att hon drogar mig med morfin tills jag dör.
Vi diskuterade även möjligheten att återvända till Sverige men var är det bäst att ligga i en säng i Sverige eller i Thailand och kom fram till att det får situationen av göra men för min del kvittar det så som jag känner nu. Det som skulle tala för Sverige hade varit språket men vet inte riktigt på vilket sätt jag upplever att de flesta känner sig ensamma när de blir gamla oavsett var de befinner sig.

Jag vill inte att min älskade fru skall behöva sitta vid min sida och har tydligt talat om för henne att hon skall fortsätta leva och göra sådant som hon inte kunde pga mig och mina önskemål.
Woow. Starkt. Respekt.:wai:

Jag var gift tidigare, hon blev obotligt sjuk. jag lovade att stötta henne under sjukdomstiden, men hon insåg ju att jag var mitt i livet och skulle behöva träffa någon ny sen, hon visste att hon skulle leva max ett år (blev 11 månader sen hon fick dödsdomen)

Hon sa innan hon opererades, hamnar jag i ett paket vill jag inte komma hem, se bara till att någon tar hand om mig men vill inte att du ska behöva göra det.

Jag önskar att jag blir som henne.

Herregud killar (eller gubbar) man blir ju alldeles tagen. Ni har precis rätt, inte vill jag heller att min älskade hustru skall sluta leva om jag slutar som en grönsak. Hemska tanke, man vill skjuta den ifrån sig men förr eller senare måste ämnet upp. Företrädesvis innan man inte klarar av att diskutera en sådan allvarlig sak.

Den dagen den sorgen om jag blir en grönsak, om jag nu har en Särbo,Sambo eller Fru då så ska hon ej bli lidande av det på det sättet att känna sig tvingad att ta hand om mig.
Då dör jag hellre så hon blir fri från det eländet sinnesmässigt och känslomässigt.
Bäst att bestämma i god tid innan det är försent som många av er skriver och tycker.
:wai:

Senast redigerad av en moderator:
Ett problem vi åldriga svenskar har, är att det finns en stor risk att man hålls vid liv längre än vad som kan kännas lagom. Anledningen kan skrivas: Sverige saknar änkepension, vilket en del av övriga EU-länder har. Så när jag går bort så saknas en inkomst i familjen. Kan bara hoppas det går fort på slutet.

Ett problem vi åldriga svenskar har, är att det finns en stor risk att man hålls vid liv längre än vad som kan kännas lagom. Anledningen kan skrivas: Sverige saknar änkepension, vilket en del av övriga EU-länder har. Så när jag går bort så saknas en inkomst i familjen. Kan bara hoppas det går fort på slutet.

Om det fanns, vore kanske risken stor att du skulle hållas vid liv betydligt kortare än vad kan kännas lagom......;)

Vad jag förstår av mina engelska och italienska pension års vänner så är änkepensionerna så låga att det skulle vara en dålig affär. 555

Och så levde de lyckliga i alla sina år. Så @Isaan du kan gott le, jag antar du är en vuxen människa som de flesta här ,därför behöver du inte gråta :)

For å være helt ærlig så rister jeg bare oppgitt på hodet over alt det vanvittige mange utlendinger gjør i Thailand.

Jag skrattar eller gråter inte. Var och en gör som den själv känner är bäst. Ibland går det bra, ibland illa. Jag önskar alla lycka och välgång, hur de än gör.

Så når utlendingen står der med hagla klar til å brenne av BEGGE løpene rett i høyrefoten så står du kanskje å klapper han på ryggen og oppfordrer han til å gjøre det. Jeg ville med all makt hindret han i å gjøre det selv om jeg viste at han ville ha hatet meg for å ha gjort det etterpå.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
4 K
Shaowpanyaa
S
T
Svar
7
Visningar