Sponsring (Jag förväntas hjälpa tjejens familj i Thailand ekonomiskt)

Fick en rolig historia berättad för mig angående Koh Samui..??
Där på den ön är det Thaikvinnor som är dom rika..??

Historiskt sätt så är ju den ön känd som Kokos ön.. (Kokos Mallis i Sverige)
Och förr så ärvde ju då sönerna dom bördiga sluttningarna där palmerna växte..
Döttrarna fick ta den där usla stranden ingen ville ha..
Inget kunde ju växa på en strand till en dag då turister började komma dit..
Helt plötsligt så stod där ett antal kvinnor med mark som va värt hur mycket som helst..
Många av dom sålde aldrig marken utan hyr ut den till företag som bygger hotell..
Som flygplatsen på den ön som är privatägd och betalas i hyra per passagerare av flygbolagen..

Och med det ville jag bara säga att ni skall inte tro på alla historier kvinnor säger till er det finns en annan sida med av historien.

Jag har också sett exempel på detta så självklart är inte alla storys om "thai men no good" sanna.
Dock tror jag att härnere blandas ofta good ihop med ekonomisk styrka, alltså generellt anses då farangen bättre än thai av den fattigare delen av omgivningen. Går man högre upp i den thailändska ekonomiska hierarkin är denna ordfras sannolikt inte alls lika uttjatad.

/ SatanG

På skolan är det ju många rika Thaifamiljer och då menar jag inte att dom har pengar utan snorrika det är överklass.
Här är det männen som tjänar pengar och fruarna oftast hemmafruar.
Nåt som förvånat mig är hur vänliga dom är och frugan och sonen har många gånger varit hemma hos dom och dom träffas ofta så barnen få leka.
Trots min fru och son kommer från lågklass.
Dom hjälper alltid frugan med saker rörande skolan om det är något jag missat när jag är på sjön.

Med tanke på det. Så mycket rika Thai det finns vs fattiga..
På våran skola så är det 25% Thai och då rena Thai. Dom har råd att slänga ut 600.000 baht om året på ungarnas skolgång och upp för blir dyrare från låg, mellan, högstadie och sen gymnasium som våran skola har.
Vissa familjer slänger in 4 ungar.
Dom kommer in med 10 miljoner bahts mercan ena dagen, någon Audi sportbil nästa dag samma familj, dom rullar in med sina BMW:s, frugan var hemma hos ena familjen, lyxvilla, på parkeringen står det merca, bmw, fortuner och en bil till.
Föräldrarna är inte gamla heller runt 30 års åldern.
Så ser det ut på alla dom internationella storskolorna.
Vet att på skolan @Atom har sin unge har dom satt ett max tak på hur många Thai som får gå på skolan tror det var max 20%.
Alltså det finns sån överklass som vi med våra fruar inte känner till nåt om.
Så generalisera över Thailand blir svårt det vi oftast ser är den fattiga delen.

Och inte konstigt att det blir sådana motsättningar i landet när det finns en så stor elit medans andra familjer försöker få ihop 100 baht för dagens mat för hela familjen.

Men sen finns det en mellanklass som kommit upp sig vi bodde i en village innan med sådana Thai och där var det näsan upp och inte alls trevliga medans dom välbärgade på skolan är riktigt trevliga och hjälpsamma.
Svärmor bodde ju mycket hos oss ett tag och hon kom där i sin Isaan klädsel brydde sig inte mycket dom satt och tjattra på som vid vilken marknad som helst typ.
Så enligt vad jag märkt är det mellanklassen som är uppsnofsig och kan vara otrevlig och ser ner på folk.

Angående de snor-rika Jonas, som jag inte känner till ett dyft om, så kanske man inte skall ta till för stora ord. De snor-rika sägs ju vara enormt liten klick i det stora hela. Var det inte Thailand där mindre än 1 ynka procent ägde 99% av alla tillgångar/pengar???

Så tvärtom så tror jag att det funkar finfint att generalisera när man pratar om 99% av Thailands befolkning, eller?

Angående de snor-rika Jonas, som jag inte känner till ett dyft om, så kanske man inte skall ta till för stora ord. De snor-rika sägs ju vara enormt liten klick i det stora hela. Var det inte Thailand där mindre än 1 ynka procent ägde 99% av alla tillgångar/pengar???

Så tvärtom så tror jag att det funkar finfint att generalisera när man pratar om 99% av Thailands befolkning, eller?
Det är väl snor snor rika dom 1%.

Jag mena snor rika i mina ögon här nere jämfört med tex. Mina svärföräldrar.

Inte riktigt så men 58% och ligger därmed trea i världen, endast slagna av Ryssland och Indien. Referens

Definitionen av snor-rik är väl lite diffus. Men det finns nog rätt många familjer som sitter på några 100 miljoner Thb bara i Pattaya området.
Men det är klart, man kanske bara bör räkna dit dollarmiljardärer och då är dom betydligt färre.

Ja jag tänkte nog snorrik i ett land där man kan köpa en hyfsad middag för 40 baht, jag jämförde ju Thai.
Så min mening var inte internationellt snorrik.
Men snorrik var nog fel ord så ändrar till en övre meddelklass ;)

Och med det ville jag bara säga att ni skall inte tro på alla historier kvinnor säger till er det finns en annan sida med av historien.

Så är det givetvis och jag skulle vilja säga att berättelsen om den thailändska kvinnan som ängeln och den thailändska mannen som demonen nog är den mest seglivade av alla myter på västerländska thaiforum och runt stenborden.

Med det sagt så är givetvis Thailand ett mansdominerat samhälle; både i toppen och botten av samhällspyramiden, men så såg/ser nog ut i alla länder innan de nått/når en viss social och ekonomisk utvecklingsnivå. Inget specifikt för Thailand alltså.

Visst finns det grabbar som drar när flickvännen blir gravid och visst finns det många som super upp varenda liten Satang som kommer in, men när jag ser mig omkring på släktingar och grannar så är det omvända nästan lika vanligt; tjejer som lämnar man och barn för att de träffat en snubbe som tjänar en tusenbahting mer i månaden eller som surfar och sover bort sina liv istället för att jobba och ta hand om barnen.

Att tjejerna i allmänhet är mycket bättre i skolan är dock ingen myt. Många är dock de arbetsgivare, utlänningar som thailändare, som hellre anställer killar/män då de är mer arbetsbenägna. Hur många har inte gått runt på ett varuhus och försökt få hjälp av ett dussin brudar som hellre leker med sin telefon, äter eller sminkar sig för att till slut istället få hjälp av den ende snubben på avdelningen?

Att den här myten är så seglivad beror nog främst på att väldigt många västerlänningar gift sig med en thailändska med ett eller flera kraschade förhållanden med thaimän bakom sig. Har dessa snubbar dessutom frekventerat ett gäng beer bars innan de träffade frugan, där 11 av 10 tjejer har en liknande historia, så har de givetvis blivit matade med att "alla" thaimän är skit. Har man då inte så många thaimän man kan prata med så blir givetvis tjejernas version en sanning.

Mina 5 Satang så här under lördagsregnet.

Hur rik behöver man vara för att leva gott då?
Min definition är långt under snorrik som man väl annars är här med 2-300 milj baht.

Så är det givetvis och jag skulle vilja säga att berättelsen om den thailändska kvinnan som ängeln och den thailändska mannen som demonen nog är den mest seglivade av alla myter på västerländska thaiforum och runt stenborden.

Med det sagt så är givetvis Thailand ett mansdominerat samhälle; både i toppen och botten av samhällspyramiden, men så såg/ser nog ut i alla länder innan de nått/når en viss social och ekonomisk utvecklingsnivå. Inget specifikt för Thailand alltså.

Visst finns det grabbar som drar när flickvännen blir gravid och visst finns det många som super upp varenda liten Satang som kommer in, men när jag ser mig omkring på släktingar och grannar så är det omvända nästan lika vanligt; tjejer som lämnar man och barn för att de träffat en snubbe som tjänar en tusenbahting mer i månaden eller som surfar och sover bort sina liv istället för att jobba och ta hand om barnen.

Att tjejerna i allmänhet är mycket bättre i skolan är dock ingen myt. Många är dock de arbetsgivare, utlänningar som thailändare, som hellre anställer killar/män då de är mer arbetsbenägna. Hur många har inte gått runt på ett varuhus och försökt få hjälp av ett dussin brudar som hellre leker med sin telefon, äter eller sminkar sig för att till slut istället få hjälp av den ende snubben på avdelningen?

Att den här myten är så seglivad beror nog främst på att väldigt många västerlänningar gift sig med en thailändska med ett eller flera kraschade förhållanden med thaimän bakom sig. Har dessa snubbar dessutom frekventerat ett gäng beer bars innan de träffade frugan, där 11 av 10 tjejer har en liknande historia, så har de givetvis blivit matade med att "alla" thaimän är skit. Har man då inte så många thaimän man kan prata med så blir givetvis tjejernas version en sanning.

Livet är inte enkelt varken i Thailand eller något annat land. Jag har träffat olika människor i olika livssituationer och deras berättelser har varit mångahanda, om besvikelser, bedrägerier även om glädjen att få leva. Själv har haft en god kompis som jag trodde var ärlig, men vad jag bedrog mig. Detta sveket sitter ännu långt inne och detta 20-tals år sedan. :eek::confused::mad: Thailand är leendets land, men någonstans inom det finns något annato_O

Min thaisvåger lämnade sin thaifru när han tröttnade på att hon aldrig bidrog ekonomiskt hemma och inte brydde sig om deras barn. Sen uppdagades en morgon att hon följt med en thaisnubbe över natten. Sen den dagen har hon inte fått träffa sin dotter, även hennes mamma har stött bott henne. Detta är ca fem år sen och han är nu lyckligt omgift.

Jag har ju sett och skrivit om detta tidigare,,, Här i Isaan där jag bor och runt isaan, så är alla rörande överens.. grabbarna är i stort sett med få undantag, odugliga i skolan och verkar ha noll koll på verkligheten, och de blir heller inte fostrade av sina föräldrar känns det som.

Allt medans flickorna blir strikt fostrade ifrån födseln här. De är fokuserade och duktiga överlag i skolan. Så för min del, jag är inte alls överraskad.... Detta land kommer inom 1 generation, eller max 2 generationer att drivas av damerna. Männen verkar mest vara slashasar, mestadels fokuserade på att sova, och drecka brännvin, och skaffa ungar till höger och vänster, som dom inte tyr varken ta hand om, eller ens betala för....

Kanske inte har med just utbildning att göra, men efter att flickvännen visat den hundrade Facebook-videon med thaikvinnor som slåss om en man, konstaterade vi att:
- I väst är männen svartsjuka och slåss om kvinnor
- I Thailand är kvinnorna svartsjuka och slåss om män

Inte konstigt att thaimännen inte bryr sig om att västerlänningar stjäl deras kvinnor - förmodligen uplever de ingen brist på kvinnor.

Man kan givetvis alltid generalisera; antingen för att det är enklare och kanske roligare eller kanske för att man rentav inte vet bättre. Så länge man inte gör det med en baktanke, då det snarare är en fördom, tycker jag dock det är helt OK om än ibland lite tokigt.

Att det bara är runt 1% som är snorrika håller jag med om, lite beroende på hur man definierar snorrik. Man får ändock bortse från ganska många faktorer om man ska kunna generalisera så pass mycket att man tycker att övriga 99% thailändare har det ungefär likadant. Somkid som tjänar 400,000 Baht i månaden som börsmäklare och har ett hus för 30 miljoner Baht i Bangkoks utkanter har nog trots allt ett ganska annorlunda liv jämfört med Somchai som hankar sig fram som dagsavlönad diversearbetare för ett par tusen Baht i månaden i en by utanför Utharadit.

Undrar hur ni andra förhåller er till att hjälpa tjejen och hennes familj i Thailand. Min tjej är här på 3 månader och självklart har jag stått för hennes flygbiljett, försäkring och visumkostnad då hon inte haft pengar till detta. Här i Sverige står jag för allt. Mat, lite fickpengar, övriga kostnader i form av bensin vid utflykter, hyra etc. Nu förväntar hon sig att jag ska hjälpa hennes mor i Thailand med en nätt summa medans hon är här. Hon och mamman har ett hus och en bil tillsammans (en onödigt fin bil kan jag tycka men har förstått att det är lika viktigt för thai som svenskar att imponera på grannarna). Dom jobbar också ihop i Thailand - säljer mat och kläder. Nu är det ett inkomstbortfall när min tjej är här. Jag är ingen girig person men jag blir lite trött på sånt här. Det har kostat mig att ta hit henne och jag och jag har många räkningar som ska betalas och slavar rätt hårt för min lön. Hur ser ni på det här? Ni kanske inte har samma problem?

I korta drag, håll i plånkan. Men inte"go cheap charlie". Du måste ha koll vart dina hårt inarbetade stålar går. Här kommer grejen du måste förklara för din"Gf" hur det funkar här i LOC(land of cold), + det 4 ggr så dyrt här än i LOS(land of smile). Då kanske hon förstår...

Undrar hur ni andra förhåller er till att hjälpa tjejen och hennes familj i Thailand. Min tjej är här på 3 månader och självklart har jag stått för hennes flygbiljett, försäkring och visumkostnad då hon inte haft pengar till detta. Här i Sverige står jag för allt. Mat, lite fickpengar, övriga kostnader i form av bensin vid utflykter, hyra etc. Nu förväntar hon sig att jag ska hjälpa hennes mor i Thailand med en nätt summa medans hon är här. Hon och mamman har ett hus och en bil tillsammans (en onödigt fin bil kan jag tycka men har förstått att det är lika viktigt för thai som svenskar att imponera på grannarna). Dom jobbar också ihop i Thailand - säljer mat och kläder. Nu är det ett inkomstbortfall när min tjej är här. Jag är ingen girig person men jag blir lite trött på sånt här. Det har kostat mig att ta hit henne och jag och jag har många räkningar som ska betalas och slavar rätt hårt för min lön. Hur ser ni på det här? Ni kanske inte har samma problem?

Ibland slår mig tanken i allt detta så här på detta sättet. Nu vill jag inte vara taskig alls, utan det är min fundering och min åsikt i detta som Sammy pratar om.

Han frågar sig och tycker att han blir trött lite grand på dessa utgifter som kommer till o.s.v. Jag vill bara säga att om man vill "leka" på vissa platser, och vissa situationer, och i vissa kulturer, som är annorlunda än den egna. Så kanske man skall ha lite koll på läget INNAN man plockar med sig en dam hem till Sverige.

Thailand har inget annat ekonomiskt skyddsnät än familjen, och du Sammy har just saboterat det för den familjen, och nu vill/kan du inte göra rätt för dig.... Försök se det på det sättet istället, och skaffa dig ett extra-jobb, eller sätt din dam i arbete, så ni får det att gå ihop.

Vill man spela i en viss division inom t.ex. fotbollen eller liknande, så får man också ta jobbet med det, inget är gratis, och det blir nästan alltid försakelser som man måste göra i livet, för att få till det.

Kämpa på, du klarar det säkert om bara hjärtat finns på rätt ställe..

Ibland slår mig tanken i allt detta så här på detta sättet. Nu vill jag inte vara taskig alls, utan det är min fundering och min åsikt i detta som Sammy pratar om.

han frågar sig och tycker att han blir trött lite grand på desa utgifter som kommer till o.s.v. Jag vill bara säga att om man vill "leka" på vissa platser och vissa situationer och i vissa kulturer som är annorlunda än den egna. Så kanske man skall ha lite koll på läget INNAN man plockar med sig en dam hem till Sverige.

Thailand har inget annat ekonomiskt skyddsnät än familjen och du Sammy har just saboterat det för den familjen, och nu vill/kan du inte göra rätt för dig.... Försök se det på det sättet istället, och skaffa dig ett extra-jobb, eller sätt din dam i arbete så ni får det att gå ihop.

Vill man spela i en viss division inom t.ex. fotbollen eller liknande så får man också ta jobbet med det, inget är gratis och det blir nästan alltid försakelser som man måste göra i livet för att få till det.

Kämpa på, du klarar det säkert om bara hjärtat finns på rätt ställe..

Hästen, bli inte långdragen. Jag fixar det och vet att du också kan svara"short". ;)

Hästen, bli inte långdragen. Jag fixar det och vet att du också kan svara"short". ;)
Nä vill inte svara kortare då går inte meddelandet fram tror jag. Killen förstod bara inte vad han gett sig in på, och det gäller ju att han klarar av att ta konsekvenserna av sitt handlande och sin önskan, och inte bara plockar ur russinet ur kakan, och skiter i resten... DÅ är man dummare än nyttigt anser jag!!

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
4 K
Shaowpanyaa
S
T
Svar
7
Visningar