Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
WP eller inte, om detta är det känt, så det beror nog lite på vem som äger/har intressen i fabriken.
Vad är det jag ha fel i skriv det istället?Hej
Här har du både rätt och fel eftersom dom stora börsnoterade företagens vinster är helt riktigt har ökat och att börsen stiger, detta gynnar naturligtvis dess ägare och vissa regioner, men precis som även Juntaledaren säger så har samtidigt en stor mängd människor och regioner utanför städerna nästan inte fått ta del av detta på något vis, just nu förbereder juntan ett s.k ”pengaregn” över dom fattigaste och mest eftersatta områdena där man fortfarande främst lever av jordbruk, där ska Juntan dela ut ytterligare 30 miljarder baht till 82 000 byar runt om i landet enligt Bangkok Post https://www.bangkokpost.com/news/politics/1431999/regime-under-fire-as-it-rains-cash-on-villagers
Mvh isan lover
Hej
Och hur aktiv eller mutbar den lokala polisen och militären är.
Mvh isan lover
Nu är det väl först och främst IM som är mutbar och dom är ju direkt inte vänner med militärens alls.Hej
Och hur aktiv eller mutbar den lokala polisen och militären är.
Mvh isan lover
Nu är det väl först och främst IM som är mutbar och dom är ju direkt inte vänner med militärens alls.
IM har ju ett eget polisväsen när det ska göras kontroller eller blundas för verksamheter.
Där verkar vara en maktkamp som generalerna inte rår på. "Business as usual"
Hej
Det som har diskuterats nu och tidigare är någon rai för privatpersoner och upptill 10-12 rai för större företag som vill etablera sig, visst skulle det försvinna en del mark ur Thailändarnas händer, men många andra länder i regionen tillåter detta och här är Thailand lite på efterkälken, Juntan verkar kunna tänka sig detta i dom speciella ekonomiska zoner som finns, t.ex Chonburi och Khon Kaen m.fl.
Att skolan är viktig håller jag med om och kanske t.o.m viktigast men korruptionen är nog nästan en minst lika viktig fråga för landet, frågan är dock om inte även demokrati är viktigt för att landet ska kunna minska antalet fattiga och få en större medelklass, man kan ju fråga sig vad landets Generaler intresse för något av detta detta, dom har det ju redan rätt så bra och är med och delar på inkomster ifrån korruptionen, ska man tro på media är och har i princip samtliga militära affärer både nu och tidigare genomförts med omfattande korruption och överpriser.
Generalernas anhöriga får ju redan gratis bra utbildning både inom och utom landet, Militären har egna sjukhus med en vård som vanligt folk bara kan drömma om, Militären har ju redan egna banker, egna bostadsområden med gratis boende, dom har tillgång till gratis bilar och fria flygresor både med militärens egna flygplan och helikoptrar liksom Thai Air, antalet Generaler i Thailand är dessutom mycket större än i ex.vis det betydligt större och rikare USA, enligt mig verksr Generalerna mer intresserade av att höja militärbudgeten och se om sitt eget hus, göra stora militära inköp som nu med efter kuppen 2014 med stridsvagnar, helikoptrar och u-båtar, dessutom står väl även ett hangarfartyg på önskelistan o.s.v
Nej ska landet utvecklas så ska nog inte Generaler styra landet med diktatur som styrelseskick, ser man tillbaka historiskt har i princip alla viktiga reformer, åtgärder och steg som har tagits för att gynna majoriteten i landet skett under perioder med demokrati.
Mvh isan lover
Självklart är demokrati viktigt för landet.
Men demokrati ger inte något automatiskt välstånd och speciellt inte på det sättet som demokratin har varit i Thailand.
Den demokratin har varit så rutten, ja även på din älskade Thaksins tid, så att en militärjunta till och med kan se riktigt bra ut.
Det förklarar faktiskt hur värdelösa dina idoler är.
Många thailändare tycker att denna junta är det bästa som hänt landet på väldigt många år, även om säkert väldigt många inte tycker det.
Visst håller jag med dig om att utlänningar borde få äga mark, både företag och privatpersoner. Dock undrar jag om inte du hade blivit en brukspatron?
Den marken skulle nog dock inte kunna få stå outnyttjad, då marknad för spekulation fort skulle uppstå.
Jordbruksarealer bör dock hållas utanför utländsk ägo.
Med andra ord så skulle det krävas en rejäl reform och lagar och regler för nyttjande av mark.
Detta skulle i sin tur driva upp priserna något enormt på marken och inte är det Somchai som skulle vara den stora vinnaren, där han sitter på sina 45rai risfält.
Nej, de stora vinnarna hade varit de som redan har pengar, vilket är både Thaksin klanen och juntans gubbar.
Innan något sådant genomförs så bör man se till att korruptionen är på rekordlåga nivåer, annars slutar det som vanligt.
Politikerna skor sig själva. Om du kallar dom generaler eller Thaksin klanen har ingen betydelse.
Fast även du bör förstå att något är fel med din älskade form av demokrati, den thailändska demokratin, när väldigt många verkar tycka att juntan har varit Thailands räddning.
Och då tänker jag inte på vad jag tycker eller vad andra utlänningar tycker. Jag tänker på de thailändare i Isaan, som jag känner.
Tror dock att även dom per idag tycker att det är dags för ett val.
Man kan jämföra thailändska politiken med USA.
Hur fan kan man rösta fram Trump som president? Han är ju inte helt riktig.
Nja, det kan väl förklaras med att landet varit fruktansvärt missnöjda med den politik som har drivits tidigare.
HejVara emot korruption och kapitalism men samtidigt stå och hylla Thaksin är väl lite som att en kommunist står och hyllar Kamprad som en folkets man?
Hej
Håller med om mycket du tar upp här, men vi har som väntat inte alls samsyn på det här med militärjuntans popularitet och militärstyre som landets räddning o.s.v, det är ju i princip omöjligt att veta vad folk tycker och tänker när det är olagligt och straffbart att framföra kritik mot juntan.
Dom undersökningar som presenteras med juntans gillande visar ju på ett näst intill 100% stöd liknande de5 i forna Sovjet Unionen och nuvarande Nord Korea, men det är nog inte många som trotår på dessa.
Speciellt inte när juntan förbjuder media att publicera opinionsundersökningar som påvisar ett missnöje mot eller påvisar brister hos juntan, vi hade ju ett sånt uppmärksammat fall alldeles nyligen, det ökar ju inte direkt juntans trovärdighet i dessa sammanhang.
Själv tycker jag att fallet med Trumph är ett bra exempel på att folk inte alltid röstar som man tycker dom borde, men så fungerar ju en demokrati, man får dom politiker och ledare man förtjänar, själv ser jag vissa likheter med Thailand här och tycker att dom som gillar och förordar militärdiktatur borde ta lärdom av, vinner inte ens egen favorit får man bita ihop och gilla läget tills nästa val, att säga att folk har röstat fel och kräva en kupp är fel sätt att reagera på.
Sen säger du att det är så många som gillar kupper, diktatur och ger sitt stöd till militärjuntan, själv finner jag inget som tyder på detta utom juntans egna undersökningar, allt tyder väl på att även denna kupp och period av diktstur har sitt stöd och ursprung hos eliten, rojalisterna och militären, dessa brukar tillsammans med sina gula fans utgöra ca 10-20 % av befolkningen, det är inte så mycket tycker jag.
Man räknar med att 75-80% av befolkningen är positiva till fria val och demokrati, det är ju en väldigt betryggande majoritet.
Mvh isan lover
Nja, jag påstår ingenstans att folket gillar kupper. Däremot har jag påstått att många av thailändarna tyckte att denna kupp var på sin plats p.g.a totalt vanstyre av den då sittande regeringen.
Då jag, och säkert många andra medlemmar både här och på MPR, har familjer som uttrycker sig ”positivt” om kuppen och att den var på sin plats, så tror jag inte att juntan har skrämt dom till detta.
Din sista kommentar är enligt mig helt sjuk och du finner den positiv, av någon konstig anledning.
Ställ samma fråga i Sverige, Finland, Norge eller valfritt land, så får du se att mer eller mindre 100% är positiva till fria val.
Men är det 75-80% i Thailand så förklarar ju det en del om den thailändska demokratin som du hyllar.
Hej
Positiva till kuppen och militärdiktaturen eller gillar detta är ju i.o.f.s nästan samma sak, men vi lämnar det.
Att det finns familjer som är positiva till kuppen och diktaturen råder inget som helst tvivel om, inte heller tvivlar jag på att det finns familjer och vänner till medlemmar på forumet som är positiva till denna, det betvivlar jag inte alls, lika självklart är det att det finns familjer och vänner till forummrdlemmar som är emot kuppen och diktaturen.
Det jag vänder mig emot är att det skulle vara en ”stor del” eller någon majoritet som är positiva till kuppen o h diktaturen, det finns egentligen inget annat än juntans egna undersökningar som tyder på detta.
Mvh isan lover
Vi får börja med det svenska språket. Det är en väldigt stor skillnad på att gilla kuppen eller att gilla kupper, då det senare är väldigt generellt och förstnämnda är en specifik kupp.
En stor del behöver inte betyda majoritet.
En stor del av den svenska befolkningen bor t.ex i Norrland, vilket är typ 11% av befolkningen.
Du kan vända dig emot vad du vill. Men din romantiska syn på Thaksin-politiken är lika vacker som Birgitta Dahls ”hyllning” till Pol Pot.
Kupper uppstår inte av sig själv utan har en bakomvarande orsak och i den senaste var det väl folket som avsatte de folkvalda genom att protestera mot det horribla amnestiförslaget som skulle ge 35.000 korruptionsåtal åtalsfrihet och amnesti samt bereda regeringsägarens återtåg till Thailand som en fri man.
Som regeringsparti hade dom makten att rösta ner alla genom sin majoritet. Demokrati sin bästa form när man försöker rösta bort gällande lagstiftning.
Det började ju med läkare, akademiker och sjuksköterskor som protesterade och det växte till nya nivåer då andra intressenter tog över kampen.
Att risbönderna i samma veva inte fick betalt för sitt levererade ris spädde på ilskan.
Thaksins och hans rådgivares största misstag var amnestiförsöket och att det till slut slutade i en kupp 6 månader efter sittande PM avgått behöver man inte vara snille för att tänka ut.
Nu brukar ju några kapa bort den delen av historien och hoppa direkt till Bangkok shutdown och kuppen.
Hej
Då är vi ju egentligen ganska överens, en stor del kan alltså vara typ 11% vilket samtidigt är en relativt liten minoritet.
Att man gilla ”kuppen” men samtidigt vara emot kupper inkluderat dom 18 tidigare i Thailand är ju kanske möjligt även om det låter lite märkligt, sen är det ju så i Thailands fall att det i samtliga 19 kuppers fall att det är samma elit och till större delen samma Generaler som har varit inblandade och legat bakom dessa, så någon variation där handlar det ju inte om, kanske pendlar en del av dom gula rojalisterna i sin syn på kupper men jag tror absolut inte att det är så många.
Min syn på demokrati och fria val har inget med Thaksin eller Trumph heller att göra vilket jag var tydlig med, det är upp till begolkningen i respektive land att avgöra vem dom vill ha vid makten och så ska det vara oavsett vad man själv tycker om den som blir vald.
Mvh isan lover
Ja, i en demokrati kan ju regeringen avsättas om den missköter sig, vilket de flesta regeringar verkar göra i Thailand, både gula och röda.
För dig låter många saker märkligt, men det är jag van med. Så att du inte riktigt förstår att man kan tycka att en specifik kupp kan vara befogad behöver inte betyda att man tycker att alla kupper är riktiga eller befogade.
Bränna ner Bangkok verkade även vara ok för de röda. Rent generellt så tror jag inte att dom gillar sådana kravaller och förstörelse. I din värld är det dock väldigt märkligt att dom då inte rent generellt riktigt älskar att bränna och förstöra städer.