Statistik om det mesta i Thailand.

Hoppsan sa, en "trevlig" prick ger sig till känna.... Komiskt? Ja den som pratar så är nog den mest komiske....

Hej

Ja alla är uppenbarligen inte positiva till att någon framför och har åsikter som dom själva inte delar, då kommer aggressiviteten och intoleransen fram i ljusan dager.

För att vara mainstream ska man tycka att Thailändska bönder är dumma, fattiga folk är lata och dessutom rasistiska, falska, penninghungriga, lurendrejare som ständigt kör upp alla utlänningar.

Med rika Thailändare är det precis tvärtom, dom står för allt gott i landet, dom är snälla, generösa, vill alla väl och dom ser inte alls ned på och föraktar fattiga, dom vill bara ha kupper och diktatur för att hjälpa dom dumma fattiga som inte förstår sitt eget bästa.

Mvh Issan lover

Hej

Ja alla är uppenbarligen inte positiva till att någon framför och har åsikter som dom själva inte delar, då kommer aggressiviteten och intoleransen fram i ljusan dager.

För att vara mainstream ska man tycka att Thailändska bönder är dumma, fattiga folk är lata och dessutom rasistiska, falska, penninghungriga, lurendrejare som ständigt kör upp alla utlänningar.

Med rika Thailändare är det precis tvärtom, dom står för allt gott i landet, dom är snälla, generösa, vill alla väl och dom ser inte alls ned på och föraktar fattiga, dom vill bara ha kupper och diktatur för att hjälpa dom dumma fattiga som inte förstår sitt eget bästa.

Mvh Issan lover

Ser man på, du har ju lärt dig något

Vet inte men känns som vi fått flera mpr besökare på forumet sen IL landa här verkar vara många som saknar han ;)
Blivit lite mer drag i galosherna i vissa trådar ;)

Hej

Tycker själv inte att jag medvetet rör om i grytan och försöker reta upp folk.

Men jag tvekar inte att framföra mina åsikter och eftersom det är på landet jag har skaffat mina erfarenheter och trivs så är det ju inte konstigt att jag ser det som sker med deras ögon och skildrar livet ifrån deras håll, men detta är tydligen något som en del retar sig på och går igång på.

Men jag tar inte illa upp och har distans till detta med att skriva på ett forum, man får vara beredd på att få både medhåll och skit, det gäller väl för övrigt inte bara mig utan andra också.

Mvh isan lover

Mvh Issan lover
Bryr mig eg inte särskilt mycket om politik i Thailand och försvarar på inget sätt juntan eller nån annan heller men jag har en viss förståelse för den frustration som många rika nog känner över att den fattiga outbildade "korkade" massan ska få bestämma hur landet ska styras.

Min nya tjej är ju från en risfarmarsläkt i Korat och även jag kan bli frustrerad över att tjejen ibland hellre lyssnar på sin mor som anser att man ska lösa sina problem genom att gå till en spågubbe som läser i handen. Dom är totalt soprena på utbildning och det enda dom använder internet till är facebook och spel.

Jag kan ju själv känna frustration över att Sverige får styras av en korkad svetsare men det måste ju vara 7 resor värre för dom rika utbildade Thaiarna.

För egen del så hoppas jag dock att detta består för om IL får som han vill så kommer det Thailand vi älskar snart vara ett minne blott och vi får åka nån annanstans.

Bryr mig eg inte särskilt mycket om politik i Thailand och försvarar på inget sätt juntan eller nån annan heller men jag har en viss förståelse för den frustration som många rika nog känner över att den fattiga outbildade "korkade" massan ska få bestämma hur landet ska styras.

Min nya tjej är ju från en risfarmarsläkt i Korat och även jag kan bli frustrerad över att tjejen ibland hellre lyssnar på sin mor som anser att man ska lösa sina problem genom att gå till en spågubbe som läser i handen. Dom är totalt soprena på utbildning och det enda dom använder internet till är facebook och spel.

Jag kan ju själv känna frustration över att Sverige får styras av en korkad svetsare men det måste ju vara 7 resor värre för dom rika utbildade Thaiarna.

För egen del så hoppas jag dock att detta består för om IL får som han vill så kommer det Thailand vi älskar snart vara ett minne blott och vi får åka nån annanstans.

Hej

Ska man ha demokrati så lär ju dom fattiga och lägre utbildade avgöra alla val eftersom dom är så många jämfört med antalet rika och högutbildade som är en relativt liten grupp.
Själv tycker jag att det är självklart att en majoritet och inte en minoritet ska bestämma väg in i framtiden, majoriteten behöver bättre utbildning, bättre ekonomi och bättre vård, det kan dom få i en demokrati men knappast i en diktatur.

Deras kultur är ju gammal och man får väl respektera den, dom gjorde väl så här och trodde på det redan för 3000-4000 år sedan, spågubbar och gummor hade vi väl ganska gott om själva även i Svetige för inte så hemskt länge sedan och det finns väl kvar en del än, folk läser ju horoskop och är lite vidskepliga i Sverige också.
Med en utbildning värd namnet kommer nog även dom fattiga på landet i Thailand att på sikt ändra inställning i dessa frågor.

Här är ju smaken som baken, själv tycker jag ”svetsaren” gör ett ganska bra jobb, som arbetare är jag både glad och stolt över att man bevisligen kan gå ifrån verkstadsgolvet till Statsministerposten, det tyder ju på att systemet fungerar.

Visst trivs jag med det lugna och avstressade naturnära livet på landet som på många sätt påminner om hur det var förr i tiden, men jag inser ju samtidigt att det inte är hållbart nu i modern tid, förändringar är nödvändiga och utveckling behövs för att folk ska få det bättre, skulle jag förespråka ett status quo här så vore det egoistiskt av mig.

Mvh isan lover

Hej

Ska man ha demokrati så lär ju dom fattiga och lägre utbildade avgöra alla val eftersom dom är så många jämfört med antalet rika och högutbildade som är en relativt liten grupp.
Själv tycker jag att det är självklart att en majoritet och inte en minoritet ska bestämma väg in i framtiden, majoriteten behöver bättre utbildning, bättre ekonomi och bättre vård, det kan dom få i en demokrati men knappast i en diktatur.

Deras kultur är ju gammal och man får väl respektera den, dom gjorde väl så här och trodde på det redan för 3000-4000 år sedan, spågubbar och gummor hade vi väl ganska gott om själva även i Svetige för inte så hemskt länge sedan och det finns väl kvar en del än, folk läser ju horoskop och är lite vidskepliga i Sverige också.
Med en utbildning värd namnet kommer nog även dom fattiga på landet i Thailand att på sikt ändra inställning i dessa frågor.

Här är ju smaken som baken, själv tycker jag ”svetsaren” gör ett ganska bra jobb, som arbetare är jag både glad och stolt över att man bevisligen kan gå ifrån verkstadsgolvet till Statsministerposten, det tyder ju på att systemet fungerar.

Visst trivs jag med det lugna och avstressade naturnära livet på landet som på många sätt påminner om hur det var förr i tiden, men jag inser ju samtidigt att det inte är hållbart nu i modern tid, förändringar är nödvändiga och utveckling behövs för att folk ska få det bättre, skulle jag förespråka ett status quo här så vore det egoistiskt av mig.

Mvh isan lover
Så olika man kan uppfatta saker. För min horisont sett gör svetsaren så lite som möjligt vilket är annars rätt symptomatiskt för en fackgubbe.
Menar inget illa men jag tycker att det är just oftast dom lataste som blir fackombudsmän för de slipper att jobba och kan sitta på möten
För mig låter det som Stefan bara pratar om saker och ting men det händer inte ett skit.
På vilket sätt har det blivit bättre på det politiker kan påverka på?
Ekonomin går bra i världen och man har dopad ekonomi i Sverige med den svenska svaga kronan.
Man har i princip devalverat flera år nu.
Så inte undra på att det rullar på, men vem tänker på ladorna? Inte många.
:rolleyes:

Så olika man kan uppfatta saker. För min horisont sett gör svetsaren så lite som möjligt vilket är annars rätt symptomatiskt för en fackgubbe.
Menar inget illa men jag tycker att det är just oftast dom lataste som blir fackombudsmän för de slipper att jobba och kan sitta på möten
För mig låter det som Stefan bara pratar om saker och ting men det händer inte ett skit.
På vilket sätt har det blivit bättre på det politiker kan påverka på?
Ekonomin går bra i världen och man har dopad ekonomi i Sverige med den svenska svaga kronan.
Man har i princip devalverat flera år nu.
Så inte undra på att det rullar på, men vem tänker på ladorna? Inte många.

Hej

Visst kan man ha olika åsikt om detta, själv gillar jag ju när det satsas på vård, skola och omsorg, pensionen höjs, a-kassan höjs o.s.v, för mig är välfärden den viktigaste frågan.

Att fackföreningsfolk skulle vara speciellt lata tror jag inte, dom utgör nog ett snitt av alla typer och då både arbetsamma och lata.

Själv tillhörde jag och min närmaste medarbetare som också var fackligt engagerad den kategorin som arbetade och drog ett tungt lass, aldrig backade för något och låg i mer än dom flesta o.s.v, samtidigt var vi intresserade av verksamheten och hade ett bra samarbete med närmaste chef och divisions ledning, vi lyckades att förhandla fram och påverka mycket som gynnade både medlemmarna och produktionen.

Mvh isan lover

Hej

Visst kan man ha olika åsikt om detta, själv gillar jag ju när det satsas på vård, skola och omsorg, pensionen höjs, a-kassan höjs o.s.v, för mig är välfärden den viktigaste frågan.

Att fackföreningsfolk skulle vara speciellt lata tror jag inte, dom utgör nog ett snitt av alla typer och då både arbetsamma och lata.

Själv tillhörde jag och min närmaste medarbetare som också var fackligt engagerad den kategorin som arbetade och drog ett tungt lass, aldrig backade för något och låg i mer än dom flesta o.s.v, samtidigt var vi intresserade av verksamheten och hade ett bra samarbete med närmaste chef och divisions ledning, vi lyckades att förhandla fram och påverka mycket som gynnade både medlemmarna och produktionen.

Mvh isan lover
Jag skrev inte om fackfolk utan om ombuden. På något sett har det blivit tabu med facket i Sverige du får absolut inte kritisera.
Nu har jag suttit andra sidan bordet och kan säga att jag uppskattade mycket dom rakryggade och det gick alltid att komma överens för vi hade ju som mål att göra det tillsammans.
Kommer ihåg en löneförhandling efter årets överenskommelse. Den tog i typ fem minuter, för jag hade förstått att det var bra avtal för oss och det skulle träda i kraft från Maj månad.
Sa i början på mötet att ni skall få det från början av april och de sa ok, det gagnade företaget också för det finns inget bättre för produktiviteten än nöjda jobbare.
Andemeningen i mitt resonemang är att om direktörerna har läst sin läxa och jobbar efter förstånd behövs inte facket.
Förstår att så är inte fallet i hela samhället men ändå en hel organisation att framträda medlemmars talan när det hela ändå handlar om att få något gjort och alla får betalt för det.
Vet att det låter som vision men så fungerar det i verkligheten?
Jag tycker med andra ord att facket har gjort sitt och öppenheten i samhället kan avslöja bluffare likaväl som facket.
Nu försöker en del att strypa öppenheten och det skulle jag kunna uppfatta som direkt farligt för den lilla människan om uttrycket tillåts.

Glömde vård, skola och omsorg, det heliga treenigheten :p
Det hjälper nog inte hur mycket pengar vi än öser dit när det ser ut som ett svart hål.
Privata kan uppfylla samma kriterier men samma peng och få massa över till paradiset.
Något måste vara grundligt fel och som kag ser det så är felet i hur allting styrs. Organisation.
Först kommer förslag, sedan kalkyl, genomförandet och till sist efterkalkyl.
Vet att i den allmänna organisationen finns det jättemycket genom fingrarna.
Min bror var ekonomichef både på privat företag och sedan olika kommuner i Sverige. Efter pensionering har han hjälpt ett antal kommuner med budgetar.
Han sa till mig en gång att du Jo du kan inte ens fantisera hur mycket pengar man slöser i den kommunala verksamheten.
Det som han såg som värst var att efter varje val kommer det ett gäng mycket snobbiga chefer (politiker) som ändrar hela spelplanen.
Nu kanske en del förstår varför jag helst vill ha ett samhälle utan politiker.
Hur den skall se ut vet jag inte låt oss diskutera. :cool:
:p

Jag skrev inte om fackfolk utan om ombuden. På något sett har det blivit tabu med facket i Sverige du får absolut inte kritisera.
Nu har jag suttit andra sidan bordet och kan säga att jag uppskattade mycket dom rakryggade och det gick alltid att komma överens för vi hade ju som mål att göra det tillsammans.
Kommer ihåg en löneförhandling efter årets överenskommelse. Den tog i typ fem minuter, för jag hade förstått att det var bra avtal för oss och det skulle träda i kraft från Maj månad.
Sa i början på mötet att ni skall få det från början av april och de sa ok, det gagnade företaget också för det finns inget bättre för produktiviteten än nöjda jobbare.
Andemeningen i mitt resonemang är att om direktörerna har läst sin läxa och jobbar efter förstånd behövs inte facket.
Förstår att så är inte fallet i hela samhället men ändå en hel organisation att framträda medlemmars talan när det hela ändå handlar om att få något gjort och alla får betalt för det.
Vet att det låter som vision men så fungerar det i verkligheten?
Jag tycker med andra ord att facket har gjort sitt och öppenheten i samhället kan avslöja bluffare likaväl som facket.
Nu försöker en del att strypa öppenheten och det skulle jag kunna uppfatta som direkt farligt för den lilla människan om uttrycket tillåts.

Hej

Visst får man kritisera facket precis som allt annat, pekar man på brister går det ju dessutom att göra något åt dom.

Har samma erfarenheter som du när det gäller förhandlingar, i grunden har ju både arbetsgivare och anställda samma mål, går företaget bra gynnar det båda parter, det finns enligt Japanerna ingen som kan rationalisera och förbättra ett förtag och öka produktionen så effektivt som arbetarna själva.

Men det är viktigt att arbetarna blir belönade för sina insatser och trivs på jobbet, vilket du också var inne på, så här fungerar det på ett bra företag, men så är det tyvärr långt ifrån överallt, främst på mindre företag spelar facket fortfarande en viktig roll och har en viktig uppgift, där är det inte alls givet att regler följs, lön kommer i tid eller att skyddsfrpgor tas på allvar.

Våra storföretag har normalt redan insett att nöjda arbetare presterar bättre och blir företaget troget, här följer man oftast helt naturligt givna spelregler och tar sitt ansvar utan att facket behöver ingripa, men ibland skiter det sig och då kan en enskild individ komma i kläm och behöva hjälp.

Mvh isan lover

Glömde vård, skola och omsorg, det heliga treenigheten :p
Det hjälper nog inte hur mycket pengar vi än öser dit när det ser ut som ett svart hål.
Privata kan uppfylla samma kriterier men samma peng och få massa över till paradiset.
Något måste vara grundligt fel och som kag ser det så är felet i hur allting styrs. Organisation.
Först kommer förslag, sedan kalkyl, genomförandet och till sist efterkalkyl.
Vet att i den allmänna organisationen finns det jättemycket genom fingrarna.
Min bror var ekonomichef både på privat företag och sedan olika kommuner i Sverige. Efter pensionering har han hjälpt ett antal kommuner med budgetar.
Han sa till mig en gång att du Jo du kan inte ens fantisera hur mycket pengar man slöser i den kommunala verksamheten.
Det som han såg som värst var att efter varje val kommer det ett gäng mycket snobbiga chefer (politiker) som ändrar hela spelplanen.
Nu kanske en del förstår varför jag helst vill ha ett samhälle utan politiker.
Hur den skall se ut vet jag inte låt oss diskutera. :cool:
:p

Hej

Det är väl bara ett problem med resonemanget att privata vårdgivare både kan ge bra vård och skicka miljarder till skatteparadis i Västindien, tittar man på vilka äldreboenden, vårdcentraler m.m som anmäls för vanvård, oegentligheter, bedrägerier och brister i patientsäkerheten så är det ju en förkrossande majoritet som är privata och vinstdrivande.

Själv jobbar jag numera på äldre dar inom kommunen här hos oss, jag sa upp mig ifrån det jobb inom flyget som 55 åring, jag hade haft det jobbet i 38 år, fick en bra uppgörelse med viss betalning i drygt 5 år, var helt ledig i 2.5 år, byggde om huset, drog in kommunalt vatten och avlopp o.s.v.

För mig var det inte nödvändigt att jobba mer egentligen, men jag är ju en aktiv människa som ogillar att sitta still, så jag hoppade på ett jobb som jag blev erbjuden i en helt annan bransch, blev kommunalarbetare på Fastighetesavdelningen, trivs jättebra och tycker att jobbet är både intressant och givande.

Jag hade ju också bilden av ineffektivitet och svinn o.s.v, men jag är positivt överraskad, killarna och tjejerna gör ett jättejobb till en alldeles för låg lön, det görs så mycket saker i en kommun som man kanske inte tänker på normalt.

Man tar ju för givet att gator, torg, rabatter, parker och gräsmattor ska vara rena och fina, blommor ska finnas, häckar vara klippta och träd välskötta o.s.v, att detta kräver resurser tänker nog inte alla på, dom som städar är ju ofta ute innan folk vaknar, det övriga jobbet görs ju på dagen när dom flesta andra är på sina jobb, i skolan o.s.v.

Vi bor ju i en kustkommun, här förväntas stränderna och skären vara rena och fina, detta kräver stora insatser, många containrar med plast, glas och annat skräp fylls bara på en enda strand, hur mycket det blir i hela kommunen, sen ska all kommunens badbryggor, hopptorn, trampoliner o.s.v underhållas, sättas ut och ibland bytas ut, ibland har vi oljeutsläpp som kräver stora insatser o.s.v.

Sen har vi alla gästhamnar med flytbryggor, bommar och bojar, till dessa ska det dessutom finnas toaletter, duschar och tvättmaskiner, massor av sopor blir det också som ska tas omhand, döda sälar och tumlare och annat ska tas omhand och skickas för destruktion.

Sen har vi vandringsleder, övernattnings platser och grillplatser samt byggnader som används till detta som ska skötas, stigar och vägar ska hållas öppna ifrån vegetation, sopor hämtas och ved tillhandahållas o.s.v.

Sen har vi alla arrangemang, festivaler, midsommar, karneval och annat som också kräver extra resurser, kommunen sköter dessutom alla kulturmärkta byggnader med allt ifrån väderkvarnar, hembygdsmuseum, ruiner, fornminnen och ett stort antal byggnader som har ansetts vara värda att bevara.

Sen har vi alla typer av skolor, vårdcentraler, folktandvård och äldreboenden o.s.v som också ska skötas både invändigt och utvändigt, även parkeringsplatser och grönytor runt dessa o.s.v, o.s.v.

Detta var bara lite av det som Fastighet sysslar med, sen har ju kommunen dessutom V-A avdelning, Miljöavdelning, Teknisk avdelning, Gatuavdelning o.s.v, det är en stor apparat som kostar pengar men hur skulle det se ut om dom inte fanns och gjorde allt dom gör?

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp