Glömde vård, skola och omsorg, det heliga treenigheten

Det hjälper nog inte hur mycket pengar vi än öser dit när det ser ut som ett svart hål.
Privata kan uppfylla samma kriterier men samma peng och få massa över till paradiset.
Något måste vara grundligt fel och som kag ser det så är felet i hur allting styrs. Organisation.
Först kommer förslag, sedan kalkyl, genomförandet och till sist efterkalkyl.
Vet att i den allmänna organisationen finns det jättemycket genom fingrarna.
Min bror var ekonomichef både på privat företag och sedan olika kommuner i Sverige. Efter pensionering har han hjälpt ett antal kommuner med budgetar.
Han sa till mig en gång att du Jo du kan inte ens fantisera hur mycket pengar man slöser i den kommunala verksamheten.
Det som han såg som värst var att efter varje val kommer det ett gäng mycket snobbiga chefer (politiker) som ändrar hela spelplanen.
Nu kanske en del förstår varför jag helst vill ha ett samhälle utan politiker.
Hur den skall se ut vet jag inte låt oss diskutera.
Hej
Det är väl bara ett problem med resonemanget att privata vårdgivare både kan ge bra vård och skicka miljarder till skatteparadis i Västindien, tittar man på vilka äldreboenden, vårdcentraler m.m som anmäls för vanvård, oegentligheter, bedrägerier och brister i patientsäkerheten så är det ju en förkrossande majoritet som är privata och vinstdrivande.
Själv jobbar jag numera på äldre dar inom kommunen här hos oss, jag sa upp mig ifrån det jobb inom flyget som 55 åring, jag hade haft det jobbet i 38 år, fick en bra uppgörelse med viss betalning i drygt 5 år, var helt ledig i 2.5 år, byggde om huset, drog in kommunalt vatten och avlopp o.s.v.
För mig var det inte nödvändigt att jobba mer egentligen, men jag är ju en aktiv människa som ogillar att sitta still, så jag hoppade på ett jobb som jag blev erbjuden i en helt annan bransch, blev kommunalarbetare på Fastighetesavdelningen, trivs jättebra och tycker att jobbet är både intressant och givande.
Jag hade ju också bilden av ineffektivitet och svinn o.s.v, men jag är positivt överraskad, killarna och tjejerna gör ett jättejobb till en alldeles för låg lön, det görs så mycket saker i en kommun som man kanske inte tänker på normalt.
Man tar ju för givet att gator, torg, rabatter, parker och gräsmattor ska vara rena och fina, blommor ska finnas, häckar vara klippta och träd välskötta o.s.v, att detta kräver resurser tänker nog inte alla på, dom som städar är ju ofta ute innan folk vaknar, det övriga jobbet görs ju på dagen när dom flesta andra är på sina jobb, i skolan o.s.v.
Vi bor ju i en kustkommun, här förväntas stränderna och skären vara rena och fina, detta kräver stora insatser, många containrar med plast, glas och annat skräp fylls bara på en enda strand, hur mycket det blir i hela kommunen, sen ska all kommunens badbryggor, hopptorn, trampoliner o.s.v underhållas, sättas ut och ibland bytas ut, ibland har vi oljeutsläpp som kräver stora insatser o.s.v.
Sen har vi alla gästhamnar med flytbryggor, bommar och bojar, till dessa ska det dessutom finnas toaletter, duschar och tvättmaskiner, massor av sopor blir det också som ska tas omhand, döda sälar och tumlare och annat ska tas omhand och skickas för destruktion.
Sen har vi vandringsleder, övernattnings platser och grillplatser samt byggnader som används till detta som ska skötas, stigar och vägar ska hållas öppna ifrån vegetation, sopor hämtas och ved tillhandahållas o.s.v.
Sen har vi alla arrangemang, festivaler, midsommar, karneval och annat som också kräver extra resurser, kommunen sköter dessutom alla kulturmärkta byggnader med allt ifrån väderkvarnar, hembygdsmuseum, ruiner, fornminnen och ett stort antal byggnader som har ansetts vara värda att bevara.
Sen har vi alla typer av skolor, vårdcentraler, folktandvård och äldreboenden o.s.v som också ska skötas både invändigt och utvändigt, även parkeringsplatser och grönytor runt dessa o.s.v, o.s.v.
Detta var bara lite av det som Fastighet sysslar med, sen har ju kommunen dessutom V-A avdelning, Miljöavdelning, Teknisk avdelning, Gatuavdelning o.s.v, det är en stor apparat som kostar pengar men hur skulle det se ut om dom inte fanns och gjorde allt dom gör?
Mvh isan lover