stopp för pengaväxling

Detta var nytt för mig. Brukar alltid ta med en bunt sedlar och växla på Mr rich i suvan men får nog tänka om:unsure:
Gäller svenska, danska och norska kronor

Det är bankerna hemma som inte vill ta emot sedlarna från andra länder för att slippa riskerna med att dom kommer från pengatvätt utomlands

Kompisen har börjat att köpa upp euron nu till resan i vintern Han säger att ok dålig kurs nu men lär säkert få mera baht för dom än om nu det senare kanske går att växla svenska kronan där ner Han lär någ inte gå någon förlust i alla fall

Att gå via två valutor och sedlar känns udda.

Ta ut med kort på plats ger nog bättre.
Ta ut med kort kostar det med och då gäller det att ta ut så mycket det går för att ta ut småsumner hela tiden blir dyrt Med kontantanter kan du växla in lite i taget och är i stort sätt samma kurs som du får i Atm men du slipper uttsgsavgifter hela tiden Har haft kontanter med mig ner sedan första gången 2009 och fungerar jättebra

Ta ut med kort kostar det med och då gäller det att ta ut så mycket det går för att ta ut småsumner hela tiden blir dyrt Med kontantanter kan du växla in lite i taget och är i stort sätt samma kurs som du får i Atm men du slipper uttsgsavgifter hela tiden Har haft kontanter med mig ner sedan första gången 2009 och fungerar jättebra
Ja, har man ett växlingskontor som ger vettiga kurser så går det.
Men om man reser omkring mycket blir det oftast riktigt dåliga kurser att växa sedlar.

Nu har jag egna bankkonton i utlandet som jag för över till och slipper alla avgifter vid uttag.

Själv har jag inte haft med mig kontanter sedan 2003. Även det har fungerat

Ja, har man ett växlingskontor som ger vettiga kurser så går det.
Men om man reser omkring mycket blir det oftast riktigt dåliga kurser att växa sedlar.

Nu har jag egna bankkonton i utlandet som jag för över till och slipper alla avgifter vid uttag.
Normala vettiga kontor i Thailand brukar ha 6-7 satang sämre kurs för kontanter.

Med 35kr till svenska banken 2,25% valuta påslag och 220 baht till thai ATM så kan man räkna hem kontanter.

Förstår inte ”hysterin” av att inte kunna växla svenska kontanter. Vem fan springer runt med svenska kontanter när man åker på utlandssemester??? Har jag aldrig gjort.

För mig är det jättejobbigt då jag alltid har en bunt Sek när jag åker till Norge och en bunt med Nok när jag kommer till Sverige. Det här försvårar livet för mig.

Jag använder inte kontanter i Sverige och har inga planer på att använda svenska kontanter i utlandet heller.

Normala vettiga kontor i Thailand brukar ha 6-7 satang sämre kurs för kontanter.

Med 35kr till svenska banken 2,25% valuta påslag och 220 baht till thai ATM så kan man räkna hem kontanter.
Eget konto i Thailand är nog bäst.

Många backpackers skickar pengar från sitt svenska konto med olika överföringstjänster och tar ut på olika ställen.
WU kan man hämta ut på och även banker.
Tror en heter Revolut som är användbar.

Inte alla som vill resa runt i månader med massor av kontanter på sig.

Förstår inte ”hysterin” av att inte kunna växla svenska kontanter. Vem fan springer runt med svenska kontanter när man åker på utlandssemester??? Har jag aldrig gjort.
Har ungefär 100 usd i små valörer som reserv. Bra utanför städerna där ATM saknas i länder som Vietnam och Filippinerna.

Finns det en ATM är det slut på sedlar eller offline.

Gäller svenska, danska och norska kronor

Det är bankerna hemma som inte vill ta emot sedlarna från andra länder för att slippa riskerna med att dom kommer från pengatvätt utomlands
Jag tror att på grund av att den svenska kronan är så svag så riskera de som tar emot en sedel att värdet sjunkit ytterigare när återväxling senare sker.

Tillbaka
Topp