SV: som-tamm

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
J

jpyllman

Gäst
Min fru har kört med både gurka och morot som substitut till papaya. Och hon gör lika dant med dem som med papayan. Alltså hackar på längden och sen skalar av.
 
Jag använder endast gurka och väldigt nöjd med det. Morot har jag sett en del använda men aldrig själv tyckt passa in. Där emot så hackar jag den väldigt finstrimligt som de gör i Thailand utan att skära mig, so far...
 
Glömde skriva att jag tycker sticky rice passar utmärkt till som-tam. Fick en kastrull förra året av en väninna och den används flitigt.
 
Har sett att man inte alltid strimlar moroten när man gör som-tamm, utan använder typ potatisskalare och gör långa, vad man nu kan kalla det.

Khao naew (ข้าวเหนียว)(sticky rice) är gott. Men Thai tror farang inte kan äta det. Hos min frus familj äter man bara sticky rice. Men min frus mamma blir lite glad när vi kommer. För då finns det någon att äta 'vanligt' ris med. :)
 
OK, kanske bara är släkten som tänker så då. Inte ätit så mycket ข้าวเหนียว innan jag träffade frugan. Men nu när jag är där så kokas det alltig jasminris till mig när alla andra äter ข้าวเหนียว. Trotts att jag säger att jag gärna äter ข้าวเหนียว.

Jaja, kanske en fördom jag hade om Thailändares fördomar om farang. ;)
 
Hej!

Du kan byta ut papayan mot kålrot det smakar ungefär som vanlig papaya.
Du kan strimla det exakt som de gör med papayan i thailand.

// Poohsan
 
Hej,

Väcker liv i en gammal tråd som inte bara handlar om som tamm utan också om khao naew (ข้าวเหนียว)(sticky rice).

Min flickvän vill gärna äta det i Sverige och vi har hittat detta i en asiatisk affär, men hon säger att hon inte vet hur hon ska kunna koka det i Sverige. I Thailand verkar det som man ångkokar det på något sätt efter hennes beskrivning.

Är det någon som vet hur man tillagar khao naew (ข้าวเหนียว)(sticky rice) och tips på hur man kan göra i Sverige.
 
Fick en i present för par år sedan och tror att min oxå kommer från Ikea, fungerar bra tycker jag.
 
Vi har en extra "tillsats" som man lägger ovanpå riskokaren och ångkokar med. Vet inte om den följde med eller är tillköpt dock. Kika i din lokala thai affär.
 
Hej!

Enklast är att gå till en Thaiaffär, de säljer med stor säkerhet dessa korgar med tillhörande kokkärl (i rostfritt)

Annars kan ni� göra som jag köpa en sån trä korg (Chinese basket) med lock till, finns i vilken asiat affär som helst, plus ett tygnät med så små maskor att riskorna inte kan trilla igenom.

Ta det blötta riset och lägg i tygnätet och sen lägger ni tygnätet i korgen och sätter den över en kastrull och låterångkokas tills det färdigt.

Lycka till :wai:

PS angående Som tum , min kompis sa att man kan göra Som tum på Bambo skott top หยอดหน่อไม้ har själv nöjt mig att steka den höhöh , För mig så ÄR SOM TUM med PAPPAYA och *där med basta* ::) men ska nog prova nån gång då jag skulle få slut på Pappaya :'(
 
Tack för alla tipsen, nu ska vi nog kunna få lite khao naew (ข้าวเหนียว)(sticky rice) hemma också :)
 
Hittade en gammal tråd om Som Tam och lite andra godsaker. Någon vill kanske bidraga med nya receptförslag?
 
Papaya finns att köpa i de flesta större matbutiker. Och skulle det inte finnas så går det att beställa.
Frun betalade 69:-/Kg för thai-papaya som var beställd till ICA butik
 
Tanten brukar använda sig av morötter istället för papaya, och har nu utökat intaget av chilli från 2 till 3 :D :D
 
Nu använder gumman morötter och (slang)gurka, trots att det ligger papaya i kylen!
Och istället för att hacka morötterna med kniv på det där fullständigt livsfarliga sättet med grönsaken i handen (japp, hon har hackat sig i fingret) så använder hon numera rivjärn.
När jag först föreslog rivjärn var det huvudskakningar och "inte". Men nu är hon och rivjärnet goda vänner... :)
 
Vi brukar handla papaya i Thaiaffären när vi är där, frugan vill gärna ha sådan. Och det unnar jag henne, bara hon gör en omgång till mig med 1-2 chillis och utan plaaraa. Då blir det skitgott. :p :thumbsup:
 
"legolas " sa:
Berralund + Mats49, stackars pojkar.... behöver ni låna pengar eller??? Som jag säger till frun här när hon käkar Som Tam... vi har ju pengar.........
;) ;) ;)

Lego du ska veta att det e inte som i thailand där du får en hel påse papaya 50 kilo för 150 bath här kostar det fan mer än kött :(
men det e något ja bara måste ha
här hemma om tanten gör en liten sats som bara räcker till två eller tre stycken då e de minst 8-10 thaI chilli iFAN DE SKA BRÄNNA LITE I MAGEN MEN UTAN DEN RÖTNA FISKEN DEN LUKTAR JU SOM EN OTVÄTTAD ....
 
Lego har bara inte fattat tjusningen med anrättningen. Dock så klarar jag icke 8-10 chillis, då blir man som en babian där bak dagen efter!! ;) ;)
 
"legolas " sa:
Jag tror helt enkelt att glimten66, Berralund och Mats49 är rädda att ni inte får ligga med Era fruar om ni inte spelar förtjusta i den maten... fan ni gör ju allt för ett ligg ju..
Nä man skall ha sina värderingar i behåll även om det blåser snålt ifrån ljumskarna...
;D ;D ;D

Nu skall vi inte bli ekivoka här, men som man känner sig själv känner man andra heter det visst. Eller hur lego? Summan av lasterna är som bekant konstant. ;D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp