Svartsjuketråden....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ubon

Forumveteran
Svartsjuka

Funderar lite på om det är mer svartsjuka i Asien än annorstädes, ni som är gifta,
förlovade eller har sällskap kortare eller längre perioder, hur ser Ni på detta?

Förresten, finns förlovning i Thailand? eller motsvarande?

Ha det gott

Ubon

Det skulle väl vara en jobbig loose face situation för frugan om man skulle råkas umgås med grannen.

Roliga situationer uppstår, men det är inte frugan, utan svärmor som är den svartsjuke.
Jag är ju deras farang och ingen annan ska försöka stjäla mig.

Ibland verkar det som att man är stöldbegärligt gods, nästan som en olåst cykel i rosengård. ;)

Vet inte, men jag TROR att:
1. mycket är p g a det som sägs ovan d v s ekonomi och förlora ansiktet.

2. Men så finns också de mycket vanligare sexköpen. =Mer troligt att det finns orsak, då mannen gör sexköp. Men KANSKE finns det även mer överreende, för att det är mycket vanligare?
De, som älskar mannen, antar jag, tycker ungefär som västerlänska kvinnor, fast många thaikvinnor kanske inte vågar visa det p g a rädsla gällande p1.
De kvinnor, som helst slipper ha sex med maken, kanske rentav tycker sexköpen är bra :)

Min uppfattning är att svartsjukan är mer påtaglig i Thailand även om den försöker döljas genom olika dimridåer, Legolas har hittat sitt sätt att få en egen stund genom att ta sig en cyckeltur, jag har hittat
min väg att få några dagar ledigt, säger till min Dam att jag blir borta några dagar för att hälsa på legolas
som oturligt bor x antal mil från mig så det måste ju till ett par extra nätters övernattning, sen när det inte håller längre så blir det till att hälsa på Zetterberg 88 i Ubon sådär en 8 mil bort, klart det blir övernattning
pga. jobbigt att resa, när det inte håller längre så annonserar jag efter vänner på Chai Mai, som sista utväg
så startar jag farangföreningen i och omkring Ubon med omnejd, klart som tusan att det tar tid att sköta
om en förening med allt det innebär, undrar om man inte skulle göra den till en "Herrförening" Damerna bjuds
in vid speciella tillfällen, som sagt den sista är just bara funderingar.

Ha det gott

Ubon

Bra idé, Ubon :)

Om det behövs alltså. Kanske lugnar hon ner sig efter att ni är gifta.

För egen del hoppas att det inte är några problem efter giftemål och att de märker att de inte behöver "vakta" mig. Fast det är nog enklare för mig, för då jag vill vara ifred brukar det vara hemma eller i naturen :)

"legolas " sa:
Diplomati och en satans långt tålamod, det är inställningen för dagen. Tur att vi är svenskar då, som klarar den biten gallant... Vi får la hålla tummarna.... För egen del oftast, så tycker jag att svartsjukan från min fru är ganska mysig.....
Ja, och det skulle nog underlättas av om tankarna är MOT sexköp :)

Svartsjuka beror ju mycket på brist på tillit.

"legolas " sa:
Du Lunkan,, jag håller i "kotten" jag är ju gift och har ingen lust att sabba ett sent äktenskap i livet. Min fru har inte en susning om min inställning till att ha en trevlig tid i baren. Hon vet bara att jag har lagt den tiden bakom mig (så länge som jag är gift).

men jag tycker faktiskt att det är rent ut sagt fantastiskt med alla dessa barer och alla dessa underbart vackra kvinnor som bara älskar att vara ihop med mig...
Tänk va lätt de har att älska just mig!
:)

Tror du inte fruar märkt sånt? Kvinnor brukar ha intuition.

F ö kan även vi gamla gubbar få uppmärksamhet från snygga unga kvinnor också på andra ställen än barer både i Thailand och Farangland :)

(((Nu träffar jag få t ex eftersom mina knän inte gillar längre att dansa, men t ex för ett par veckor sedan flirtade en 30-35-årig taxichaffis - kvinlig :) - med mig. Och förrut skojflirtade en mycket snygg Isantjej, som är hotellstäderska, med mig, fastän hon varken var intresserad av att haffa mig för giftemål, eller min plånbok, för hon tackade Nej då jag erbjöd henne att betala en engelskalärobok. Hon tyckte bara det var kul att prata med mig (ganska mycket, flera dagar) av någon underlig anledning, kanske för att jag föredrar bushen före barer :)

Sitta i barer är väl bara roligt.
Ingen som tvingar en att varken dricka eller lösa ut någon brud.
Men det är roligt att lyssna på stories och se på spektaklet. Köpa en och annan lady drink till damerna, snacka skit och sedan gå hem och lägga sig.

Något du borde testa Lunkan. Kan dessutom vara nyttigt att lyssna på dessa tjejer. Alla är inte dumma i huvudet och några jobbar bara där och lever på drinkprovisionen

"andrejsdenruskige " sa:
Sitta i barer är väl bara roligt.
Ingen som tvingar en att varken dricka eller lösa ut någon brud.
Men det är roligt att lyssna på stories och se på spektaklet. Köpa en och annan lady drink till damerna, snacka skit och sedan gå hem och lägga sig.

Något du borde testa Lunkan. Kan dessutom vara nyttigt att lyssna på dessa tjejer. Alla är inte dumma i huvudet och några jobbar bara där och lever på drinkprovisionen

Amen, precis vad jag gjorde innan jag träffade frugan. :)

Kan ju vara trevligt att träffa nya mäniskor oavsett dom små liven jobbar i baren eller
annorstädes, kan nu någon förklara för mig hur jag förklarar för min Dam att jag sitter bara i baren och småpratar lite med en Dam som jag aldrig träffat förut, jag vidhåller att svartsjukan har ett betydligt hårdare ansikte i Thailand, som Damen sa, glöm inte att jag kommer från Yosothono och det blir inte ett huvud jag skär av om jag får reda på att Du flirtar med någon annan.

Ha det gott

Ubon

Vet inte hur man förklarar det för frugan men för mig har det gått bra att dra ut med polarna. Ibland har även frugan med vänner hängt med och dom tycker det är kul. Till och med svärmor var med den enda gången jag har varit i Pattaya.
Först var hon lätt chockad men det gick över ganska snabbt. Det samma gällde mig första gången jag var till Thailand

legolas

Tag det lungt, tror nog att jag har läget under kontroll.....nä, tror inte, jag har läget under kontroll....

ha det gott vännen

Ubon

legolas

Jag lyssnar gärna på dina synpukter, låt oss nu se tiden an, är Du ledig enligt min plan i mitten på Februari? Du och din fru för en enklare middag?

Ha det gott

Ubon

ps. svaret är KLOCKA

Jag har haft två thaitjejer och upplevde att båda två var extremt svartsjuka. Kan inte påstå att det är en norm för thai men lite lustigt är det ändå att båda var sååå svartsjuka. Nåja den ena var helt galen och jag kom undan med livet i behåll. Lucky me. :afro:

"legolas " sa:
hahaha du e la för go Bondmannen.... hahaha!!! men en liten undran bara. Jag för min del i alla fall, tycker att det är stor skillnad på svartsjuka och svartsjuka.....

Är kvinnan.......
- svartsjuk om hon uppträder svartsjukt mot den hon älskar???
- svartsjuk om hon uppträder svartsjukt mot den hon har fångat
här nere i Thailand vare sig det är via en bar, internet eller på nåt
dansgolv??????

Handlar det om något annat härnere i Thailand eller i Sverige mellan en thaikvinna och en falangman, Om vi är riktigt ärliga nu!! Kan det vara så att den s.k. "svartsjukan" som vi kallar den härnere kanske beror mer p.g.r.a. risken av att förlora ägodelar eller inkomster????

Svartsjuka är en satans jobbig sjukdom, men man bör inte slänga den på folk som bara är egoister och ser om sin egna ekonomi, de är inte svartsjuka dom är griniga och jävligt sura över risken att bli övergivna och tillbakastoppade i den situation de befann sig INNAN vi träffade dem.

Den ena jag hade är jag riktigt glad att jag överlevde. Hon var kopmlett galen och där var det ingen tanke bakom nåt. bara två år av missär för mig och min son, tyvärr.

Den andra tjejen var och är fortfarande verkligen go. Hon hjälpte mig att få tillbaka tron på kvinnor/thai/tjejer. Men samtidigt var hon också ordentilgt svartsjuk.

Jag reser endel i jobbet och det visade sig vara riktigt jobbigt. Konstigt.

Det mest konstiga var att trots att den senaste tjejen hade ett hus i byn osv som i en liten ask. Ändå lät hon svartsjukan och vårt tjafs/bråk gå utöver detta. Konstigt. Hon var inte ens taktisk och väntade tills allt var färdigt. Men det är väl det som kallas kärlek. Känner mig nöjd på det viset.

Den första, hon var komplett galen.

"legolas " sa:
Ja där ser man, livet går fan inte att lägga i ett enkelt schema, det finns variabler på precis allting, ser det nu.... Det var ju bra i alla fall att den ene var en go madam.... Vi behöver ha sådana för vår tilltro till kvinnan som partner i alla fall tror jag!!
;D ;D ;D

ja du har rätt Legolas :thumbsup:

Nä jag är i Sevdala. Ledig och kör en klassisk tradition. Sitter och tar några bärs efter julfirandet. Sovmorgon i morgon :wai:

"Bond " sa:
Nä jag är i Sevdala. Ledig och kör en klassisk tradition. Sitter och tar några bärs efter julfirandet. Sovmorgon i morgon :wai:
"legolas " sa:
ord som "klassisk" och "några" och sedan se att klockan är 05.09 på morgonen,
DET FÅR MIG ATT FLABBA!!
Tack för den upplevelsen... Du är en vild fan tror jag!!! hahaha!!! Du förtjänar en stor jädra karma..
;D ;D ;D

Riktigt kul..... :wai: 05.09 haha.. Redan där är det klassiskt.

Jag och mina andras erfarenheter av Thai tjejer är att de inte är svartsjuka och betydligt tryggare i sig själva än de svenska tjejer vi haft tidigare och de tror vi grundar sig i att svenska tjejerna är så osäkra pga all den materialistiska/utseende fixeringen som råder i Sverige som inte vi/jag upplever med Thaitjejerna märkligt nog va !!!...

Och mitt sista SVENSKA ex och hennes nuvarande spärrades in på psyket efter ett mordförsök på mig då hon inte fick ett öre av mig när jag ville separera så jag känner mig betydligt lugnare och säkrare med thai iallafall och de visar de så tydligt att de är seriösa.Då vet jag inte om de om de beror på att alla dessa är rejält buddhistiska eller bara att de har god självkänsla ?..Vem vet ? Men Thaibrudarna är totalt överlägsna de svenska enligt min uppfattning och erfarenhet.

För de är ju som någon nämde tidigare att de är en sjukdom och bygger på osäkerhet och om vi kollar på statistiken i giftermål/otrohet så ligger Sverige sämst till i världen !!! Vad de beror på låter jag vara osagt men bevisligen funkar det bara inte mellan svenska män och svenska kvinnor generellt sett i nutid ? Förr så höll alla ihop men inte numera.
Pga jämställdhet,materialistiskt,dålig självkänsla,fetma-ideal,ekonomi,arbetslöshet,psykisk stress,dålig alkoholkontroll ?
Vad vet jag ?...Är de någon som tror sig veta ett svar på det?....Hade vart kul att få en förklaring till den stora förändringen som skett i Sverige de sista 20 åren.

helgonet

Det blir en liten stjärna i kanten för ditt inlägg, efter en viss analys.

Jag har inget svar på var svartsjukan kommer ifrån, funderar lite på om inte svartsjukan kan på något sätt jämställas med avundsjuka? efter att läst helgonets inlägg
som mellan raderna förmedlar ett budskap.

Ha det gott

Ubon

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp