Svenskarna som väljer att dö i Thailand-flyr svenska åldringsvården

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Expressen idag, men tyvärr är artikel premium, men flera kändisar är med.

Svenskarna som väljer att dö i Thailand – flyr svenska äldrevården​

Text​

Robert Börjesson
Publicerad 17 jul 2023 kl 05.00
Premium De har betalat skatt hela arbetslivet, men skräms av äldrevården.
Nu väljer svenskar att i stället leva sina sista år i Thailand, där de kan hyra hela familjer som vårdare eller betala för thailändska äldreboenden med sparade inkomster.
– Jag har sagt till min fru att den dag som pappa tar ned skylten så skjut ut mig i Mekongdeltat, säger Lennart Gustafsson, 70.

Mvh isan lover

C2483E24-73D6-4906-95C0-E13BA5E6FC1C.jpeg

C9EA3D78-4DAF-48A4-9BBD-1BBBE960A778.jpeg

Hej

Text​

Robert Börjesson
Nu väljer svenskar att i stället leva sina sista år i Thailand, där de kan hyra hela familjer som vårdare eller betala för thailändska äldreboenden med sparade inkomster.
– Jag har sagt till min fru att den dag som pappa tar ned skylten så skjut ut mig i Mekongdeltat, säger Lennart Gustafsson, 70.

Mvh isan lover

Det där tror du väl inte på, så länge dom är friska går det bra att säga så när sjukdomen slår till, hem till Sverige känner 2 som gjort så
och dom sa likadant före dom blev sjuka

Det där tror du väl inte på, så länge dom är friska går det bra att säga så när sjukdomen slår till, hem till Sverige känner 2 som gjort så
och dom sa likadant före dom blev sjuka
Hej

Ja man vet ju aldrig säkert före man är i den situationen på allvar, men man ska nog inte utesluta att en del av dom menar allvar, har man startat om med ny familj på äldre dagar långt hemifrån så kan det ju vara svårt att lämna dessa och åka tillbaka.

Sen ligger det ju något i det som tas upp, man kan få väldigt bra omvårdnad när man blir äldre till en lägre kostnad än i Sverige, har man familj och släkt som vänner så kommer nog dessa att se till att man får det så bra som möjligt, dessutom tror jag personligen att en äldre man med fru och barn i huset också kan känna sig både yngre och behövd på ett positivt sätt.

Mvh isan lover

Hej

Ja man vet ju aldrig säkert före man är i den situationen på allvar, men man ska nog inte utesluta att en del av dom menar allvar, har man startat om med ny familj på äldre dagar långt hemifrån så kan det ju vara svårt att lämna dessa och åka tillbaka.

Sen ligger det ju något i det som tas upp, man kan få väldigt bra omvårdnad när man blir äldre till en lägre kostnad än i Sverige, har man familj och släkt som vänner så kommer nog dessa att se till att man får det så bra som möjligt, dessutom tror jag personligen att en äldre man med fru och barn i huset också kan känna sig både yngre och behövd på ett positivt sätt.

Mvh isan lover
Att man kan få en bra omvårdnad till en billig kostnad i Thai, vet jag men man behöver förmodligen läkar vård också, det kostar
när det gäller allvarliga sjukdomar

Att man kan få en bra omvårdnad till en billig kostnad i Thai, vet jag men man behöver förmodligen läkar vård också, det kostar
Hej

Ja räcker inte den vård till som lokala vårdcentralen och närmaste statliga sjukhus i ens egen Amphoe kan ge så kan det bli riktigt dyrt, men det är ju en risk man får ta om man väljer att göra så här.

Skulle själv kunna tänka mig att göra på liknande sätt, jag är ju medveten om att livet kommer att ta slut förr eller senare och tror inte att jag skulle inte vilja leva vidare som ett kolli och belastning för min omgivning.

Jag har flera falangvänner som kommer att stanna tills dom avlider, kremeras och begravas på sin bys tempelområde.

Mvh isan lover

Hej

Samma här, vi två och några till var med och ordnade den första Annandagsträffen, vi hade aldrig setts förr men kom bra överens direkt, sen har vi mötts några gånger till i Udon Thani, en riktigt glad och trevlig kille.

Mvh isan lover
Ja annandags träffen är en riktig institution till träff som ordnas av MPR, maipenrai. De ordnar också västgötska träffen nästa månad nere i Götlaborg.

Ett härligt gäng som har mycket roligt och trevligt tillsammans!

Hej

Helt korrekt.

Mvh isan lover
Känner till möten i Udon men vad har det att göra med om du blir sjuk, då vill du hem till Sverige hoppet är det sista som överger en
Många skriver ju här litar inte på Thailändare men är kaxig nog att säga blir jag sjuk bränn upp mej i Thai. Tror jag inte på dom tar
första flyget till Sverige för hoppet finns kvar

Hej

Text​

Robert Börjesson

Mvh isan lover

Ja den inledande texten stämmer inte med personerna på bild.

Dom har inte alls flytt den svenska åldringsvården utan långt tidigare bosatt sig i Thailand, skaffat sig familj och lever ett liv som inte har någonting med Sverige att göra

Känner till möten i Udon men vad har det att göra med om du blir sjuk, då vill du hem till Sverige hoppet är det sista som överger en
Många skriver ju här litar inte på Thailändare men är kaxig nog att säga blir jag sjuk bränn upp mej i Thai. Tror jag inte på dom tar
första flyget till Sverige för hoppet finns kvar
På annandags träffen så samlar Maipenrai, MPR, in pengar till ett barnhem för föräldralösa Thailändska flickor.

Det är ett riktigt solidariskt givmilt och vänligt MPR forum.

Det är inte MPR som arrangerar Annandagsträffen utan av några eldsjälar varav några är medlemmar i MPR.
Men arrangemanget annonseras i MPR och har en egen tråd.
Då rekommenderar jag att du går till MPR för info om Annandagsträffen och insamlingen till barnhemmet.

Ett mycket ädelt syfte enligt mig. Förtjänar beröm och kredd.

Ja den inledande texten stämmer inte med personerna på bild.

Dom har inte alls flytt den svenska åldringsvården utan långt tidigare bosatt sig i Thailand, skaffat sig familj och lever ett liv som inte har någonting med Sverige att göra
Hej

Ja pch så brukar det väl ofta vara, en rubrik är ju till för att locka läsare.

Mvh isan lover

Då rekommenderar jag att du går till MPR för info om Annandagsträffen och insamlingen till barnhemmet.

Hej

Det finns nog inget att delge om den träffen som jag inte redan känner till, jag har varit med på ett antal genom åren sedan starten, roligt att träffen lever vidare, har växt och bedriver välgörenhet via insamling, bra jobbat.

Mvh isan lover

Menar du att forumsägaren skänker dessa pengar till barnhemmet?
Eller menar du att medlemmarna skänker pengarna?
Du är också välkommen att skänka pengar, ingen som hindrar dig.

Jag har varit på många Annandagsträffar och känner väl de personer som arrangerar detta.

Faktiskt 7 jular på raken.

Vid ett tillfälle var IL kassör och räknade vad som kom in vid själva lunchen.

Hej

Det finns nog inget att delge om den träffen som jag inte redan känner till, jag har varit med på ett antal genom åren sedan starten, roligt att träffen lever vidare, har växt och bedriver välgörenhet via insamling, bra jobbat.

Mvh isan lover
Nu var inte mitt svar riktat till dig.

Det finns nog många nya medlemmar här på Thaisnack som inte känner till det välgörenhets arbete som sker i Udon och MPR.

Jag hoppas på nytt rekord i insamlingen i år!

Tillbaka
Topp