Ja, det är en färdig enkät som dom får några dagar innan samtalet så att dom är förberedda. Enkäten är frågor om arbetsmiljö mm.
Ja, då förstår jag, inte lätt om man dessutom arbetat med folk kanske i många år och sen helt plötsligt inneha en ledande roll.
Själv har jag varit i den situationen både inom restaurang och i mitt nuvarande arbete, helt enkelt arbetat mig uppåt för att jag har vissa kvalitéer och detta har väl din chef sett hos dig också och det är ju bara att slicka sig om munnen.
Din chef har väl sett att du har ledar eller teamkvalitéer. Precis som som Suriya säger försök att lägga det på rollnivå för min erfarenhet i dessa sammanhang är att folk ofta lägger ribban utifrån personlig aspekt och inte utifrån den roll man har i sitt arbete.
Samtal när det gäller förändringar respektive förbättringar skall ju vara en balans mellan verksamhetens behov och den enskildes arbetssituation samt roll och det är viktigt att tänka på, alltså viktigt att få personen att se sig själv i sin roll och att den rollen är lika viktig som personen.
Lika viktigt är ju att du själv är förberedd och ha gärna något som är bra från personerna du skall samtala med som du kommer ihåg, Pelle, du kom ju med en bra sak förra året osv.
För samtalet som att det vore du som vill ha tips från dina kollegor om hur man skulle kunna förbättra eller förändra och samtidigt att du själv anger vad du tycker i samma frågeställning så att samtalet inte blir ett slags förhör.
Allt handlar ju om hur man kan ta folk, få dem att vara din jämlike och få dem att inse att de är viktiga och att samtalet är till för dem samt hela teamet, vad den enskilde tycker kan vara bra för alla, på så sätt kan man komma runt det rent personliga.
Nu vet jag ju inte alls hur er arbetssituation ser ut, hur atmosfären är, vad det är för typ av människor du arbetar med men jag antar att du känner dem ganska väl och arbetat med en del länge och känner nog de flestas mentalitet och det kan ju faktiskt underlätta och är du bara lite psykologisk och har en bra hand med människor tror jag nog du kan komma runt de värsta blindskären.
Som sagt var försök att styra bort det från rent personliga saker som inte direkt har med verksamheten att göra, typ "jag vill ha Zoegas kaffe istället på fikarasten", för tro mig folk är experter att få sådana här samtal på sidovägar.
Försök också att styra bort det från "offermentalitet", folk vill gärna vara offer eller få andra att se dem som offer för allt och det löser man inga problem på. Där kan du istället påpeka personens styrkor.
Ja lycka till!