Teamledare på jobbet

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Finns här någon på TS som är teamledare på jobbet?
Jag är det och nu vill företaget göra en omorganisation, jag och dom andra teamledarna på jobbet ska ta över lite uppgifter från chefen. Bla vill han att vi ska hålla i medarbetarundersökningarna som ska vara en gång per år. Jag och min närmsta jobbarkompis tycker det låter svårt och jobbigt pga vi jobbar (monterar) tillsammans med dom som vi ska ha samtal med. Finns här någon som har hållt i dessa samtal? Är dom jobbiga att hålla psykiskt? Har ni tips att dela med er av?

Jag är det och nu vill företaget göra en omorganisation, jag och dom andra teamledarna på jobbet ska ta över lite uppgifter från chefen. Bla vill han att vi ska hålla i medarbetarundersökningarna som ska vara en gång per år. Jag och min närmsta jobbarkompis tycker det låter svårt och jobbigt pga vi jobbar (monterar) tillsammans med dom som vi ska ha samtal med. Finns här någon som har hållt i dessa samtal? Är dom jobbiga att hålla psykiskt? Har ni tips att dela med er av?

Jag själv är inköpsadministratör/samordnare lager. Först måste jag fråga dig vad du avser, enkät eller medarbetarsamtal. Antar du menar enkätundersökning vad folk tycker, hur de trivs och upplever sitt arbete samt arbetsmiljö och sådana saker.

I så fall förstår jag dig. Be din chef ordna med en medarbetarenkät som skall göras anonymt och jag skulle föreslå att de skapade en elektronisk undersökning där man helt enkelt fyller i ett formulär och skickar.

Ja, det är en färdig enkät som dom får några dagar innan samtalet så att dom är förberedda. Enkäten är frågor om arbetsmiljö mm.

Men det är väl bra att ni tillsammans i ert team tar upp saker hur dessa saker kan förbättras, du kan ju även passa på och fråga dem om hur dem uppfattar dig och hur du göra arbetsplatsen bättre för dem i ditt team.

Det är inget att oroa sig för, kommer det fram saker som du inte kan förändra får du ju ta upp det med din chef. Känns väl jättebra att ni kan ha en öppen diskussion i ert team.

Samhället går ju mot att delegera ner beslut och att alla team blir mer självgående. Det är väl kul med lite ansvar och att få möjligheten att påverka!

Jag har jobbat som ledare i två olika projekt. Båda gångerna med fler än en roll så som ni gör, och det kan vara både svårt och jobbigt tidvis.

Jag tycker att ni ska be chefen att endera skicka er på kurs, eller att chefen själv håller kurs för er. Den möjligheten fanns tyvärr inte för mig, så jag blev tvungen att försöka så gott jag kunde på egen hand. I första projektet var det två skift så vi var två om att ha samma jobb, och där kunde vi ju diskutera med varandra, men vi var båda oerfarna så vi hade ingen beprövad grund att stödja oss på.

Jag tycker att man kan påverka situationen ganska mycket själv också, och jag försökte dela upp med funktioner för respektive roll och gå in i den roll som krävs för situationen. För att du ska kunna göra det på ett bra sätt så behöver du isf klargöra med chefen om vad som förväntas av dig och vilka befogenheter du har.

I rollen som ledare så kan du be att återkomma till montören i frågor där något är oklart. Det är bättre än att säga saker som inte går ihop senare.

Försök alltid att hålla diskutioner på rollnivå. Då är det mycket större chans att det kommer något konstruktivt ut av det.

Jag har gjort detta massor med ggr, som persoalansvarig med upp till mer an 20 pers sa gor du detta en ggr /ar .inget kul alls , bara trakigt . Ar jag sjalv som i vissa fall satt ihop enkaten , ibland nan inhyrd konsult . vad funderar du over bara kor ........

Ja, det är en färdig enkät som dom får några dagar innan samtalet så att dom är förberedda. Enkäten är frågor om arbetsmiljö mm.

Ja, då förstår jag, inte lätt om man dessutom arbetat med folk kanske i många år och sen helt plötsligt inneha en ledande roll.

Själv har jag varit i den situationen både inom restaurang och i mitt nuvarande arbete, helt enkelt arbetat mig uppåt för att jag har vissa kvalitéer och detta har väl din chef sett hos dig också och det är ju bara att slicka sig om munnen.

Din chef har väl sett att du har ledar eller teamkvalitéer. Precis som som Suriya säger försök att lägga det på rollnivå för min erfarenhet i dessa sammanhang är att folk ofta lägger ribban utifrån personlig aspekt och inte utifrån den roll man har i sitt arbete.

Samtal när det gäller förändringar respektive förbättringar skall ju vara en balans mellan verksamhetens behov och den enskildes arbetssituation samt roll och det är viktigt att tänka på, alltså viktigt att få personen att se sig själv i sin roll och att den rollen är lika viktig som personen.

Lika viktigt är ju att du själv är förberedd och ha gärna något som är bra från personerna du skall samtala med som du kommer ihåg, Pelle, du kom ju med en bra sak förra året osv.

För samtalet som att det vore du som vill ha tips från dina kollegor om hur man skulle kunna förbättra eller förändra och samtidigt att du själv anger vad du tycker i samma frågeställning så att samtalet inte blir ett slags förhör.

Allt handlar ju om hur man kan ta folk, få dem att vara din jämlike och få dem att inse att de är viktiga och att samtalet är till för dem samt hela teamet, vad den enskilde tycker kan vara bra för alla, på så sätt kan man komma runt det rent personliga.

Nu vet jag ju inte alls hur er arbetssituation ser ut, hur atmosfären är, vad det är för typ av människor du arbetar med men jag antar att du känner dem ganska väl och arbetat med en del länge och känner nog de flestas mentalitet och det kan ju faktiskt underlätta och är du bara lite psykologisk och har en bra hand med människor tror jag nog du kan komma runt de värsta blindskären.

Som sagt var försök att styra bort det från rent personliga saker som inte direkt har med verksamheten att göra, typ "jag vill ha Zoegas kaffe istället på fikarasten", för tro mig folk är experter att få sådana här samtal på sidovägar.

Försök också att styra bort det från "offermentalitet", folk vill gärna vara offer eller få andra att se dem som offer för allt och det löser man inga problem på. Där kan du istället påpeka personens styrkor.

Ja lycka till!

Vill du göra karriär? Trivs du nu? Vill du jobba mer, längre tid, tjäna mer pengar? Räkna på timpenningen, teamleaders, platschefer, arbetsansvariga har ofta långa dagar och i mitt tycke sällan rätt betalt för det jobb dom lägger ner.

Om du tackar nej så sitter du i en rätt trevlig sits om man vill påverka arbetet, jag har upplevt det som effektivare att "peta" på någon som har det jobbet jag tackade nej till:D.

Till saken!
Jag bjöd in till obligatorisk arbetslunch som firman fick betala;). En i taget och så sa jag "off the record" den här lunchtimmen får ni ta ut när ni tycker att det är läge och inte strular till det för någon kollega. Vi satt och "skvallrade" ett tag och till kaffet efter lunchen prickade vi av listan på ca: 10 min. Alla var nöjda och glada, min chef och jag tog sen en lunch som han bjöd på såklart och då drog jag det "skvallret" jag tyckte var vettigt och skrev under mitt samtalsdokument.

Gratis finlunch i 13 dagar och ett garv från chefen om insparade HR-konsultstimmar;)

Medarbetarsamtal skall man ta på allvar.
Ofta är anonyma undersökningar värdelösa för folk kryddar på ungefär som på nätet när ingen vet vem det är.

HR frågor är viktiga, för personalen är den största förmögenheten företaget har.

Enligt lag skall man ha medarbetarsamtal och lönesamtal med alla. Likaså arbetsmiljölagen säger att systematisk arbetsmiljöarbetet skall prioriteras och dokumenteras.

Att många företag gör detta på en höft är bara bevis på att man har inte fattat hur viktig reasurs personalen är.

Personalchefen skall inte heller leka kurator utan ha klara linjer enligt hur företagets regler ser ut.

Ofta är anonyma undersökningar värdelösa för folk kryddar på ungefär som på nätet när ingen vet vem det är.

HR frågor är viktiga, för personalen är den största förmögenheten företaget har.

Enligt lag skall man ha medarbetarsamtal och lönesamtal med alla. Likaså arbetsmiljölagen säger att systematisk arbetsmiljöarbetet skall prioriteras och dokumenteras.

Att många företag gör detta på en höft är bara bevis på att man har inte fattat hur viktig reasurs personalen är.

Personalchefen skall inte heller leka kurator utan ha klara linjer enligt hur företagets regler ser ut.
Jo fast dessa skulle väl chefen ha i Kycklingens företag, de skulle bara följa upp en, som jag förstod, icke anonym undersökning.

Jo fast dessa skulle väl chefen ha i Kycklingens företag, de skulle bara följa upp en, som jag förstod, icke anonym undersökning.
Jo, normalt är det min chef som ska ha detta med oss (41) medarbetare. Han vill nu delegera ut detta på oss teamledare. Vi är 5 st nu i dagsläget, kommer antagligen bli 4 nu vid årsskiftet. Det kommer inte vara anonyma enkäter utan ca en timmes samtal/per medarbetare/per år. Jag har i dagsläget 9 personer i mitt team.

Senast redigerad av en moderator:

Verkar som att det pratas om olika saker här. Kycklingen som jag uppfattar det avser medarbetarundersökning(enkät).

Medarbetarsamtal är något annat och där håller jag med dig.

Åh, jag läste mitt inlägg nu, samtal ska det vara inte undersökning.

Kunde nästan ana att chefen vill delegera detta, men på grunden är det fel. Det är chefens ansvar att ta dessa samtal.
Skulle råda dig att låta personerna prata ut och du som inte sitter med ansvaret kan bara nicka och notera.
Sedan lämna rapporten till chefen precis som samtalet har gått.
Är det något känsligt så lämna inte namnet till chefen, han kan skylla sig själv för att han lämnade ansvaret för dig.

Hoppas du får någon manual att gå efter, om inte så be chefen att ge dig frågorna företaget vill få svaret med.
En bra intervjuare är en bra lyssnare, så lyssna mest.

Kunde nästan ana att chefen vill delegera detta, men på grunden är det fel. Det är chefens ansvar att ta dessa samtal.
Skulle råda dig att låta personerna prata ut och du som inte sitter med ansvaret kan bara nicka och notera.
Sedan lämna rapporten till chefen precis som samtalet har gått.
Är det något känsligt så lämna inte namnet till chefen, han kan skylla sig själv för att han lämnade ansvaret för dig.

Hoppas du får någon manual att gå efter, om inte så be chefen att ge dig frågorna företaget vill få svaret med.
En bra intervjuare är en bra lyssnare, så lyssna mest.
Håller med .. Chefs ansvar detta som han eller hon inte "hinner" med, detta är en dålig chef.

Jo visst är det chefens ansvar. har chefen mer än 40 underställda borde han nog se till att dela upp det i två avdelningar med egna chefer och lön därefter ... känns lite märkligt.

Detta är ju något mellan chefen och medarbetaren, detta ska ju inte delegeras enligt mig!

Jo visst är det chefens ansvar. har chefen mer än 40 underställda borde han nog se till att dela upp det i två avdelningar med egna chefer och lön därefter ... känns lite märkligt.

Detta är ju något mellan chefen och medarbetaren, detta ska ju inte delegeras enligt mig!
Precis, chefens chef sa att antingen måste hon anställs en till eller delegera det och lite till på oss teamledare. Vår chef hinner inte med det han ska.
Vi håller på med förhandlingar nu om detta, jag ringde även in vårt fackliga ombud.

Senast redigerad av en moderator:
Precis, chefens chef sa att antingen måste hon anställs en till eller delegera det och lite till på oss teamledare. Vår chef hinner inte med det han ska.
Vi håller på med förhandlingar nu om detta, jag ringde även in vårt fackliga ombud.

Ofta det ser ut så i dagens platta organisationer.
Att man inte hinner är ju rätt klassikt skäl.
Hon kanske skulle kunna delegera något annat som kanske hon gillar mera att göra själv.
Synd bara att personalfrågorna är nerprioriterade idag. Det känns som det har hänt något efter 90 talet. Då var personalfrågorna jätteviktiga. Idag lite som belastning för organisationen.
Hoppas ni får gehör för era synpunkter.

Tillbaka
Topp